Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Daar zijn onafhankelijke test geweest maar heb ik zo niet paraat. Dacht dat het "PV EvolutionsLabs" was.

Ten opzicht van een serie schakeling pak je altijd meer kWh per jaar. Dat is eigenlijk ook logisch.
Power toleranties (0 tot 3% bij LG). Een paneel op 320 en de andere 7 op 329 is mogelijk.
Verschil in oriëntatie van de panelen (Dak is nooit 100%recht, bol of hol) Schaduw van de ene op de andere rij (dat gebeurd zeker met Flat Fix Fusion met die rijafstand. Bij mijn systemen, waar ik per paneel kan meekijken, zie ik dat de voorste rij altijd 5% meer pakt. Dit verlies je door panelen in serie te schakelen. Schaduw door het huis van de buren. of een boom verderop in de straat, lantaarnpaal, schotelantenne.

Het eeuwige leven hebben ze niet maar 3 keer langer dan een centrale omvormer zeker wel. Ze geven niet voor niets 20 jaar garantie.
De levensduur van een Enphase micro omvormer is gewoon veel langer. Getest met een MTBF van 338 jaar. Levensduur is geschat op 35 jaar. Levensduur van een centrale omvormer tussen de 10 en 15 jaar. Uitdrogen condensatoren.

Zoek maar eens op. De micro omvormers hebben echt veel voordelen en zijn technisch een stuk beter dan een string omvormer. Als je voor kwaliteit wilt gaan is dit echt de beste optie. paneel en omvormer zijn dan beter op elkaar afgestemd.

We kunnen ook bellen ipv via het forum te praten:

06 27 405 766.

Hoeft niet, mag altijd.

Groeten, Tommaso.
Volgens mij geven power optimisers eenzelfde voordeel en zijn stukken goedkoper. Misschien wel 20 jaar garantie tegenover 10. Maar wie zegt dat deze partij er over 20 jaar nog is. En als de totaalprijs voor de micro invertors zo flink hoger ligt dan voor bijvoorbeeld een omvormer met optimiser, dan prefereer ik de goedkopere oplossing. Met beetje mazzel gaat die ook meer dan 20 jaar mee.
 
Volgens mij geven power optimisers eenzelfde voordeel en zijn stukken goedkoper. Misschien wel 20 jaar garantie tegenover 10. Maar wie zegt dat deze partij er over 20 jaar nog is. En als de totaalprijs voor de micro invertors zo flink hoger ligt dan voor bijvoorbeeld een omvormer met optimiser, dan prefereer ik de goedkopere oplossing. Met beetje mazzel gaat die ook meer dan 20 jaar mee.

Stukken goedkoper valt wel mee hoor. Ligt een beetje aan het aantal panelen of er een groot prijsverschil in zit. Tussen de 8 en 12 panelen is er bijna geen verschil in prijs. Daarboven inderdaad wel. Maar zeker niet de kosten voor het vervangen van de omvormer. (€ 1.000,-)
En een centrale omvormer gaat echt geen 20 jaar mee helaas.

Het verhaal of een partij dan nog bestaat geld natuurlijk ook voor SolarEdge (Centrale omvormer met optimizers).

Mijn ervaring na 6,5 jaar is dat de Enphase micro omvormers significant meer opwekken en de uitval minimaal (5 stuks op 350 installaties). Ongeveer 0,3%. Heb ook SE geïnstalleerd en wat je in de monitoring kunt zien per paneel is inderdaad ongeveer gelijk aan de micro omvormers qua opwekking per paneel. Maar... dan komt de omvormer om de hoek kijken en die verliest ook nog wat. Dat is ongeveer 3% verschil. En de optimizers heb ik al vaker moeten vervangen (5 stuks op 15 installaties). Gelijkstroom blijft, single point of failure blijft (centrale omvormer), omvormer in huis blijft... En het hoeft niet want er is een betere oplossing. Daar ben ik wel heel zeker van na 6,5 jaar non stop met zonne-energie bezig te zijn.
 
  • Informative
Reactions: basvk
  • Like
Reactions: widodh
Stukken goedkoper valt wel mee hoor. Ligt een beetje aan het aantal panelen of er een groot prijsverschil in zit. Tussen de 8 en 12 panelen is er bijna geen verschil in prijs. Daarboven inderdaad wel. Maar zeker niet de kosten voor het vervangen van de omvormer. (€ 1.000,-)
En een centrale omvormer gaat echt geen 20 jaar mee helaas.

Het verhaal of een partij dan nog bestaat geld natuurlijk ook voor SolarEdge (Centrale omvormer met optimizers).

Mijn ervaring na 6,5 jaar is dat de Enphase micro omvormers significant meer opwekken en de uitval minimaal (5 stuks op 350 installaties). Ongeveer 0,3%. Heb ook SE geïnstalleerd en wat je in de monitoring kunt zien per paneel is inderdaad ongeveer gelijk aan de micro omvormers qua opwekking per paneel. Maar... dan komt de omvormer om de hoek kijken en die verliest ook nog wat. Dat is ongeveer 3% verschil. En de optimizers heb ik al vaker moeten vervangen (5 stuks op 15 installaties). Gelijkstroom blijft, single point of failure blijft (centrale omvormer), omvormer in huis blijft... En het hoeft niet want er is een betere oplossing. Daar ben ik wel heel zeker van na 6,5 jaar non stop met zonne-energie bezig te zijn.
Misschien inderdaad goed om mijn oordeel niet te veralgemeniseren. In mijn situatie gaat het over 39 panelen. En dan was het prijsverschil wel erg fors.
 
Misschien inderdaad goed om mijn oordeel niet te veralgemeniseren. In mijn situatie gaat het over 39 panelen. En dan was het prijsverschil wel erg fors.

Bij 39 panelen is het verschil wel een stuk groter inderdaad. En SolarEdge is echt wel een goed product. Alleen mijn ervaringen met Enphase zijn nog een stuk beter als met SolarEdge.

Ik vind alle vormen van zonne-energie overigens top hoor. We moeten met z'n alle toch over en of dat nu met LG en Enphase is of Yingli met SMA of Panasonic met SolarEdge maakt dan niet uit. Als we het maar doen.

Fijn uiteinde alvast!
 
Bij 39 panelen is het verschil wel een stuk groter inderdaad. En SolarEdge is echt wel een goed product. Alleen mijn ervaringen met Enphase zijn nog een stuk beter als met SolarEdge.

Ik vind alle vormen van zonne-energie overigens top hoor. We moeten met z'n alle toch over en of dat nu met LG en Enphase is of Yingli met SMA of Panasonic met SolarEdge maakt dan niet uit. Als we het maar doen.

Fijn uiteinde alvast!
Helemaal eens. Hopelijk verbruik ik straks helemaal niets meer. Warmtepomp, zonnepanelen en CV haard. Hout voor de haard halen we van eigen grond waar weer nieuwe bomen voor worden aangeplant.

Iedereen hier verder ook een fijne jaarwisseling en het beste voor 2018.
 
Stukken goedkoper valt wel mee hoor. Ligt een beetje aan het aantal panelen of er een groot prijsverschil in zit. Tussen de 8 en 12 panelen is er bijna geen verschil in prijs. Daarboven inderdaad wel. Maar zeker niet de kosten voor het vervangen van de omvormer. (€ 1.000,-)
En een centrale omvormer gaat echt geen 20 jaar mee helaas.

Het verhaal of een partij dan nog bestaat geld natuurlijk ook voor SolarEdge (Centrale omvormer met optimizers).

Mijn ervaring na 6,5 jaar is dat de Enphase micro omvormers significant meer opwekken en de uitval minimaal (5 stuks op 350 installaties). Ongeveer 0,3%. Heb ook SE geïnstalleerd en wat je in de monitoring kunt zien per paneel is inderdaad ongeveer gelijk aan de micro omvormers qua opwekking per paneel. Maar... dan komt de omvormer om de hoek kijken en die verliest ook nog wat. Dat is ongeveer 3% verschil. En de optimizers heb ik al vaker moeten vervangen (5 stuks op 15 installaties). Gelijkstroom blijft, single point of failure blijft (centrale omvormer), omvormer in huis blijft... En het hoeft niet want er is een betere oplossing. Daar ben ik wel heel zeker van na 6,5 jaar non stop met zonne-energie bezig te zijn.

Iedere installateur die ik bij mij over de vloer kreeg heeft eigenlijk micro inverters afgeraden omwille van te duur en meer spullen die kapot kunnen gaan. de argumenten mbt gelijkstroom wuifde men ook zo weg.

ik ben dus oprecht ook benieuwd naar de beredenering hiervan, als leek en niet in solar branche is het heel moeilijk om door de bomen het bos te zien. wat me ook opviel is hoe weinig er met de klant wordt meegedacht, van de 5 die over de vloer kreeg stelde er maar één voor alle dak vlakken te gebruiken, zeker als de slimme meter zijn intrede gaat doen in België is dat interessant je wekt zo de dag door energie op.
 
van de 5 die over de vloer kreeg stelde er maar één voor alle dak vlakken te gebruiken, zeker als de slimme meter zijn intrede gaat doen in België is dat interessant je wekt zo de dag door energie op.
Sterker nog, de zuidgerichte panelen zullen in de toekomst voor een overbelasting van het net zorgen waardoor er incentives zullen komen om op die piekmomenten te verbruiken of je productie af te koppelen.
Mijn tip is dus enkel op Oost en West panelen te leggen.
 
Sterker nog, de zuidgerichte panelen zullen in de toekomst voor een overbelasting van het net zorgen waardoor er incentives zullen komen om op die piekmomenten te verbruiken of je productie af te koppelen.
Mijn tip is dus enkel op Oost en West panelen te leggen.
Het voordeel van op oost en west leggen is ook dat je met een lagere aansluitwaarde door de dag heen een grotere totale opbrengst op het net kan zetten.
 
  • Like
Reactions: FVO
Het voordeel van op oost en west leggen is ook dat je met een lagere aansluitwaarde door de dag heen een grotere totale opbrengst op het net kan zetten.
Klopt, geeft een goedkopere omvormer.
Plus in België wordt het niet echt aangemoedigd om meer dan 10kWp aan te sluiten. Met O-W-opstelling kan dat naar 14kWp gaan.
 
Klopt, geeft een goedkopere omvormer.
Plus in België wordt het niet echt aangemoedigd om meer dan 10kWp aan te sluiten. Met O-W-opstelling kan dat naar 14kWp gaan.
Niet alleen een goedkopere omvormer maar ook lagere kosten voor kabels en vooral veel lagere maandkosten voor aansluit- en transportkosten. Zo kun je met een 160 kVA aansluiting met panelen op het oosten en westen rond 150 panelen meer aansluiten dan met diezelfde aansluiting met panelen op het zuiden.
Uiteraard moet je wel kunnen aftoppen op een maximum van 160 kVA.
 
  • Like
Reactions: FVO
Niet alleen een goedkopere omvormer maar ook lagere kosten voor kabels en vooral veel lagere maandkosten voor aansluit- en transportkosten. Zo kun je met een 160 kVA aansluiting met panelen op het oosten en westen rond 150 panelen meer aansluiten dan met diezelfde aansluiting met panelen op het zuiden.
Uiteraard moet je wel kunnen aftoppen op een maximum van 160 kVA.
In Nederland betaal je geen transportkosten voor teruglevering. En als je zoals velen een 3×25 aansluiting hebt is er niks aan de hand. Gewoon zoveel mogelijk panelen op het zuiden hebben. Bij Greenchoice krijg je als je netto teruglevert 0,11 excl. terug per ingevoede kWh. Daarnaast, met een laadpaal wordt het nog voordeliger.
Ik heb er 25 op een plat dak pal op het zuiden.
 
In Nederland betaal je geen transportkosten voor teruglevering. En als je zoals velen een 3×25 aansluiting hebt is er niks aan de hand. Gewoon zoveel mogelijk panelen op het zuiden hebben. Bij Greenchoice krijg je als je netto teruglevert 0,11 excl. terug per ingevoede kWh. Daarnaast, met een laadpaal wordt het nog voordeliger.
Ik heb er 25 op een plat dak pal op het zuiden.
Ik heb het hier over grote installaties en dan betaal je wel extra kosten voor teruglevering. Dit is een toeslag op de transportkosten en heet 'toeslag LDE', waar LDE staat voor Levering Duurzame Energie. Die grote installaties profiteren op meerdere fronten van oost-west ligging. GreenChoice vergoedt ook bij grote installaties de meerlevering boven gesaldeerd eigen gebruik tot 10.000 kWh met 11 ct per kWh.
Hou er overigens wel rekening mee dat als het salderen t.z.t. minder aantrekkelijk wordt gemaakt, dit eerst ten koste gaat van de productie die op het zuiden wordt gerealiseerd.
 
  • Like
Reactions: FVO
Iedere installateur die ik bij mij over de vloer kreeg heeft eigenlijk micro inverters afgeraden omwille van te duur en meer spullen die kapot kunnen gaan. de argumenten mbt gelijkstroom wuifde men ook zo weg.

ik ben dus oprecht ook benieuwd naar de beredenering hiervan, als leek en niet in solar branche is het heel moeilijk om door de bomen het bos te zien. wat me ook opviel is hoe weinig er met de klant wordt meegedacht, van de 5 die over de vloer kreeg stelde er maar één voor alle dak vlakken te gebruiken, zeker als de slimme meter zijn intrede gaat doen in België is dat interessant je wekt zo de dag door energie op.

Tja, die argumenten worden gebruikt omdat ze het niet goed kunnen uitleggen. Micro omvormers zijn slimmere apparaten. Vooral Enphase is gehamerd op kwaliteit. Bij een levensduur zolang als de panelen heb je nooit de vervanging van de omvormer, geen single point of failure, geen kans op vlamboog, geen kans op PID, uitlezen er paneel, makkelijk uitbreiden.

Dat makkelijk uitbreiden is wel mooi. Helemaal om straks te kunnen aanpassen of opschalen bij hoger verbruik. Als je meteen de 3fase kabel neemt dan kun je 3 x 14 micro's op een 3fase aardlekautomaat plaatsen. Begin je met 16 panelen van 320Wp kun je er over een jaar 6 van 350Wp bijzetten. 3 jaar daarna 450Wp panelen. Enz. Ook wat schaduw maakt dan minder uit. En elk paneel kan een andere oriëntatie hebben.

En uitval..... echt minimaal. 5 stuks op 350 installaties. 0,15% uitval ongeveer. Bij het merk Enphase dan. Heb wel eens verhalen van andere merken gehoord die minder goed waren.

De Enphase micro omvormers zijn, zover ik weet, de enige omvormers die vanaf een afstand op bijvoorbeeld 70% gezet kunnen worden. Dit omdat de netwerkbeheerders in de toekomst hier waarschijnlijk om gaan vragen (eisen). Future proof dus.
 
De Enphase micro omvormers zijn, zover ik weet, de enige omvormers die vanaf een afstand op bijvoorbeeld 70% gezet kunnen worden. Dit omdat de netwerkbeheerders in de toekomst hier waarschijnlijk om gaan vragen (eisen). Future proof dus
Bij zuid-richting zal dit idd. zeker gaan gebeuren.

Maar wat ik me afvraag, omvormers worden best altijd koel opgesteld (afvoeren van restwarmte). En nu kleef je die op de 2e warmste plaats van de hele installatie (onderkant paneel)...
 
Ik heb het hier over grote installaties en dan betaal je wel extra kosten voor teruglevering. Dit is een toeslag op de transportkosten en heet 'toeslag LDE', waar LDE staat voor Levering Duurzame Energie. Die grote installaties profiteren op meerdere fronten van oost-west ligging. GreenChoice vergoedt ook bij grote installaties de meerlevering boven gesaldeerd eigen gebruik tot 10.000 kWh met 11 ct per kWh.
Hou er overigens wel rekening mee dat als het salderen t.z.t. minder aantrekkelijk wordt gemaakt, dit eerst ten koste gaat van de productie die op het zuiden wordt gerealiseerd.
Grootverbruikers betalen idd wel transportkosten. Kun je wel voorkomen.
Oost-west, waarom? 40 keer 25 is duurder dan 25 keer 40.
De investeringskosten zijn sunk costs. Elke cent per extra kWh extra is meegenomen. Wat er ook gebeurt na 2021.
 
De Enphase micro omvormers zijn, zover ik weet, de enige omvormers die vanaf een afstand op bijvoorbeeld 70% gezet kunnen worden. Dit omdat de netwerkbeheerders in de toekomst hier waarschijnlijk om gaan vragen (eisen). Future proof dus.

Nee. Wat er gaat gebeuren is belonen en straffen via de slimme meter. En lokale balancering. Eisen aan omvormers komen er niet in Nederland. En als dan alleen voor nieuwe installaties.