Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Nee. Wat er gaat gebeuren is belonen en straffen via de slimme meter. En lokale balancering. Eisen aan omvormers komen er niet in Nederland. En als dan alleen voor nieuwe installaties.

Domme vraag wellicht. Ik kan me voorstellen dat overheid gaat straffen en belonen via slimme meter. Maar het balanceren van de opbrengst van je zonnepanelen via een thuisbatterij doe je toch vòòr je slimme meter. Daarmee kan je spelen met je net teruglevering zonder dat de overheid daar invloed op uitoefent?
 
Domme vraag wellicht. Ik kan me voorstellen dat overheid gaat straffen en belonen via slimme meter. Maar het balanceren van de opbrengst van je zonnepanelen via een thuisbatterij doe je toch vòòr je slimme meter. Daarmee kan je spelen met je net teruglevering zonder dat de overheid daar invloed op uitoefent?
Yes. Daarom ook kan de accu van de Tesla handig zijn. Bij zonnig weer is de prijs van opgewekte en ingevoede energie laag of wellicht negatief, dan sla je hem op in de accu (moet je wel thuis zijn). Dan zul je zien dat Tesla's geladen worden overdag in plaats van nu in de nachtelijke uren.
 
Bij zuid-richting zal dit idd. zeker gaan gebeuren.

Maar wat ik me afvraag, omvormers worden best altijd koel opgesteld (afvoeren van restwarmte). En nu kleef je die op de 2e warmste plaats van de hele installatie (onderkant paneel)...

Hoi Frederik,

Dat klopt maar er zit nog een luchtlaag tussen. Ze zitten er niet aangeplakt maar er net onder. Maar ze kunnen zeer hoge temperaturen aan hoor.

https://enphase.com/sites/default/files/Holliman_Arizona_Heat_BlackPlatinum_NA.pdf
 
Yes. Daarom ook kan de accu van de Tesla handig zijn. Bij zonnig weer is de prijs van opgewekte en ingevoede energie laag of wellicht negatief, dan sla je hem op in de accu (moet je wel thuis zijn). Dan zul je zien dat Tesla's geladen worden overdag in plaats van nu in de nachtelijke uren.

Waarom moet je dan thuis zijn? Ik neem aan dat er algoritmes zijn die snappen wanneer stroomprijs laag is (aanbod hoog) en je dus beter kunt opslaan dan terugleveren. Ik hoef geen hendel over te halen:)

Edit: Ah, ik lees thuisaccu, jij bedoelt accu van de tesla. Dan is het idd handig dat iig je Tesla thuis is ja:)
 
Waarom moet je dan thuis zijn? Ik neem aan dat er algoritmes zijn die snappen wanneer stroomprijs laag is (aanbod hoog) en je dus beter kunt opslaan dan terugleveren. Ik hoef geen hendel over te halen:)

Edit: Ah, ik lees thuisaccu, jij bedoelt accu van de tesla. Dan is het idd handig dat iig je Tesla thuis is ja:)
Ja. Maar je mag ook verwachten dat je tzt virtueel elders je accu oplaadt alsof je Tesla thuis staat. Is nog allemaal in ontwikkeling.
 
Ik weet (ook) niet wat er na 2021 zal gebeuren (en zeker niet in NL), maar het probleem van opslag en de uitdaging van het produceren op de momenten dat er verbruik is is bijna een natuurkundige wetmatigheid. Daar zal ook de politiek niets aan kunnen veranderen.
Probleem is dat opslag nu gewoon te duur is. Als dat verandert zal het hele systeem op de kop komen te staan. Denk ik. Maar ja, ik ben geen Nostradamus!!
 
Probleem is dat opslag nu gewoon te duur is. Als dat verandert zal het hele systeem op de kop komen te staan. Denk ik. Maar ja, ik ben geen Nostradamus!!
Ok, stel je hebt de keuze:
1) produceren op momenten van vraag + beetje opslag
of
2) produceren op momenten dat er minder vraag is + veel opslag

welke oplossing zal de rendabelste zijn?
Ik gok op optie 1)
 
  • Like
Reactions: robertvg
Grootverbruikers betalen idd wel transportkosten. Kun je wel voorkomen.
Oost-west, waarom? 40 keer 25 is duurder dan 25 keer 40.
De investeringskosten zijn sunk costs. Elke cent per extra kWh extra is meegenomen. Wat er ook gebeurt na 2021.
Lees post 1554 nog een keer door.
Als je een beetje bent ingevoerd in deze business zul je weten dat de bulk van de zonnepanelen op het zuiden ligt.
Dit veroorzaakt een piek in de opbrengst midden op de dag. Die piek zal als de beprijzing per kwartier of mogelijk zelfs per minuut gaat plaatsvinden, minder of zelfs niets opbrengen.
Je kunt beter de opbrengst uitsmeren over de dag. De bonus is dat je dan een grotere installatie kan neerleggen met kleinere omvormer en dus ook een lichtere en dus goedkopere aansluiting.
 
Ok. Maar kwartierprijzen etc., dat duurt nog wel even
We zitten nu al op uurprijzen, dus omschakelen naar een kwartier en zelfs een minuut is technisch geen enkel probleem.
Pas als de overheid serieus werk moet gaan maken van het balanceren van het net, en dat wordt nodig als het aandeel duurzame energie sterk toeneemt, is die beprijzing op basis van minuten zo ingevoerd.
 
Waarom denken jullie dat er vorige week negatieve prijzen waren in Duitsland?...
Men weet er op bepaalde momenten nu al geen blijf mee met die stroom.

Het is dus enkel een kwestie van tijd vooraleer ook decentrale producenten zullen terugschakelen. Zoiets wil je dus al kleine-pv-stroom-producent zoveel mogelijk vermijden.
Het is alsof een bakker je geld zou geven om zijn brood mee te nemen omdat anders zijn oven gaat "overkoken".
 
Ik verwacht dat het verschil in kWh prijzen in zomer en winter gewoon veel groter wordt, in de winter kun je energie leveren wat je wilt, de energiemaatschappijen moeten toch bijstoken, in de zomer echter is er veel minder energie nodig, terwijl zonnepanelen dan veel meer leveren. Bijkomend dingetje wordt dat mensen zonder intelligente energiemeter waarschijnlijk iedere maand hun gegevens op moeten sturen en daar langzaam maar zeker zo gek van worden dat ze alsnog wel overstappen uit luiheid.

Kort samengevat, in de zomer krijg je waarschijnlijk geen geld meer terug van de energiemaatschappij en in de winter wel, maar dan is de energie toch niet aan te slepen. Het is een kwestie van tijd voordat de regering dit soort 11 cent per kWh regeltjes weer aanpast.

Als de regering Nederland echt over wil laten stappen op groene energie, zou ik aanbieden om de zonnepanelen geheel te vergoeden, maar de installatiemateriaal en omvormers wel door de burgers zelf te laten betalen. De grens van het vergoeden voor zonnepanelen ligt hierbij op 60 cent per watt per paneel.
Boviet 270wp BVM6610P-270

Trina Solar Honey 275 Wp poly [TSM-275 PD05A]

Canadian Solar MaxPower 330 Wp poly 72 cells [CS6U-330P]

Lijkt me een redelijke deal waarbij toch niet te veel geld weggesluisd kan worden.

Verder kun je wat mij aangaat aanbieden om, wanneer men een elektrische auto koopt, de belasting die hierover gerekend wordt te vergoeden in een budget voor isolatiemateriaal en zonnepanelen voor je huis. Op die manier hoef je geen subsidie meer uit te delen voor het kopen van een auto, maar wordt hun huis/bedrijfspand toch ook automatisch op milieubewuste wijze aangepakt.

Als je dus een auto koopt van 100.000 euro met 20% belasting eroverheen, mag je dus 20.000 euro besteden aan zonnepanelen, boilers, powerwall en isolatiemateriaal. Koop je een auto van 30.000 met 20% belasting eroverheen, mag je dus 6.000 euro besteden. Na de aankoop van je elektrische auto blijft dit bod 3 jaar staan, koop je dus een tweede auto in die tijd mag je dit er bij optellen. Een beleid in die richting lijkt me het eerlijkst voor iedereen.