Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Dank. Geeft me al wat meer inzicht. Vaak is het lastig vergelijken, omdat anderen vaak nog een gasaansluiting hebben.

Verder is er een ringleiding in huis met een pomp, omdat de afstand tussen badkamer en pomp behoorlijk is. Deze draaiende in eerste instantie 24 uur per dag, hier zit al een tijdklok tussen.

Een ringleiding is dus eigenlijk een lekker lange CV leiding waar 55gr water doorheen stroomt. Die wordt natuurlijk wel afgegeven als stookenergie, maar niet op de meest efficiente wijze opgewekt. En weggegooid in het zomerseizoen. Wij hebben de pomp maar uitgezet en nemen de langere starttijd ww in de keuken maar voor lief. Of een boiler dichter bij afgifte en/of een warmtepompboiler scheelt misschien nog. Ons glazen huis van 900m3 doet 13000kWh zonder zwembad en laadpunten.
 
Dank. Geeft me al wat meer inzicht. Vaak is het lastig vergelijken, omdat anderen vaak nog een gasaansluiting hebben.

Het verbruik van de auto’s is bekend. Heb er een meter voor de doorbelasting tussen zitten. Over 2017 ongeveer 9.700 kWh verbruikt. Huis is voorzien van veel glas. Denk dat jij dat beter voor elkaar hebt. Zou zomaar kunnen dat verwarmen/koelen en warm water bij ons 8.000 tot 10.000 kWh per jaar is. Het zwembad is ongetwijfeld één van de grotere gebruikers, ondanks dat de pomp al is vervangen door een zuinigere met frequentieregelaar en het bad wordt verwarmd middels een luchtwarmtepomp in combinatie met een solardeck. Heb berekend dat dit bij elkaar ongeveer 7.000 kWh per jaar is. Misschien dat de filterpomp minder lang kan draaien. Moet ik gewoon eens doorrekenen. Zit dan toch nog met een gat van ongeveer 10.000 kWh. Zou denken dat ik een kwekerij heb of aan bitcoin mining doe.

Ben nagegaan welke stroomvreters er nog zijn. Dit zijn een elektrische boiler van 100 liter in het bijgebouw en additioneel bij de warmtepomp. De laatste wordt al niet meer gebruikt omdat blijkt dat de warmtepomp voldoende buffer biedt. Verder is er een ringleiding in huis met een pomp, omdat de afstand tussen badkamer en pomp behoorlijk is. Deze draaiende in eerste instantie 24 uur per dag, hier zit al een tijdklok tussen.

Vervanging van de boiler in het bijgebouw door een droomstroomboiler zal verbetering brengen. Ook de pomp in de ringleiding is vermoedelijk geen zuinige. Moet toch eens een overzicht maken met alle grote verbruikers. En dan meten in plaats van berekenen. Misschien zijn er apparaten die meer gebruiken dan de specificaties vermelden.

Ik heb letterlijk van alle verbruikers in huis het verbruik gemeten. Zelfs van de warmtepomp heb ik het verbruik van de drie circulatiepompen gemeten en ... daar een grote winst behaald. De pomp van de vloerverwarming verbruikte 205 Watt. Dat blijkt ook met een pompje van 40 Watt te kunnen. Dat ding draait ruim 6000 uur per jaar. 6000 x 165 is alleen al een besparing van 990 kWh per jaar.
De interne pomp en de pomp van de bronnen leverden een iets minder spectaculaire winst op. Maar toch ook daar een winst van samen 500 kWh.
Mijn installateur vond het allemaal maar onzin, maar dat heb ik al vaker gehoord en is geen maatstaf voor mij.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik heb letterlijk van alle verbruikers in huis het verbruik gemeten. Zelfs van de warmtepomp heb ik het verbruik van de drie circulatiepompen gemeten en ... daar een grote winst behaald. De pomp van de vloerverwarming verbruikte 205 Watt. Dat blijkt ook met een pompje van 40 Watt te kunnen. Dat ding draait ruim 6000 uur per jaar. 6000 x 165 is alleen al een besparing van 990 kW per jaar.
De interne pomp en de pomp van de bronnen leverden een iets minder spectaculaire winst op. Maar toch ook daar een winst van 500 kWh.
Mijn installateur vond het allemaal maar onzin, maar dat heb ik al vaker gehoord en is geen maatstaf voor mij.
Vermoed dat daar ook de nodige winst valt te behalen. De installateur die het heeft aangelegd bleek toch minder kundig dan verwacht. Het eenvoudig isoleren van leidingen vonden ze eigenlijk al onzin.

Waarmee heb je het verbruik gemeten? Weet niet goed wat ik hiervoor het beste kan aanschaffen.
 
Een ringleiding is dus eigenlijk een lekker lange CV leiding waar 55gr water doorheen stroomt. Die wordt natuurlijk wel afgegeven als stookenergie, maar niet op de meest efficiente wijze opgewekt. En weggegooid in het zomerseizoen. Wij hebben de pomp maar uitgezet en nemen de langere starttijd ww in de keuken maar voor lief. Of een boiler dichter bij afgifte en/of een warmtepompboiler scheelt misschien nog. Ons glazen huis van 900m3 doet 13000kWh zonder zwembad en laadpunten.
Bij een tappunt voor warm water is een Quooker prima. De warmtepomp doet dit in principe met een 3x zo hoog rendement, maar de afstand van de warmtepomp tot de keuken is 10 meter. Dat betekent iedere keer dat het warme water eerst 10 meter leiding moet verwarmen. Ook de wachttijd tot er warm of kokend water komt is vervelend.
Zo'n Quooker, één kraan voor koud, warm én kokend water, en dat alles in seconden, is een fantastisch product.
13.000 kWh voor een huis van 900 m3 is wel heel fors. Doe je dit mogelijk zonder warmtepomp?
Wij gebruiken 6.000 kWh voor verwarmen, koelen en warm water voor de allwater wasmachine. Ons huis heeft een inhoud van 1.400 m3 en wij hebben een grondwater warmtepomp.
 
Vermoed dat daar ook de nodige winst valt te behalen. De installateur die het heeft aangelegd bleek toch minder kundig dan verwacht. Het eenvoudig isoleren van leidingen vonden ze eigenlijk al onzin.

Waarmee heb je het verbruik gemeten? Weet niet goed wat ik hiervoor het beste kan aanschaffen.
Op een warmtepomp zitten in ons geval 3 circulatiepompen. Daar staat het verbruik op in Wh bij een gegeven instelling. Die pompen kunnen meestal op drie standen worden ingesteld. Bij ons stonden ze, volgens goed gebruik van de installateurs, op de maximale stand.
 
Ik vind die warmtepompen mega-interessant, maar gezien mijn CV van 11 jaar oud nog functioneert heb ik er nog geen haast mee, maar als deze kapot gaat wil ik wel direct van het gas af. Koken gebeurd al op inductie en er ligt 10.000Wp aan PV panelen op het dak met een overschot van zo'n 2000kWh per jaar....

Ik wil me er wel eens in verdiepen en wat rekenen. Wat voor warmtepompen hebben jullie? Als ik zo wat lees kom ik al snel op installateurs die allerlei warmtepompen installeren, maar dat zijn nagenoeg allemaal hybride systemen. Zijn er ook betrouwbare installateurs die mijn huis geheel van het gas af kunnen halen?
 
Ik vind die warmtepompen mega-interessant, maar gezien mijn CV van 11 jaar oud nog functioneert heb ik er nog geen haast mee, maar als deze kapot gaat wil ik wel direct van het gas af. Koken gebeurd al op inductie en er ligt 10.000Wp aan PV panelen op het dak met een overschot van zo'n 2000kWh per jaar....

Ik wil me er wel eens in verdiepen en wat rekenen. Wat voor warmtepompen hebben jullie? Als ik zo wat lees kom ik al snel op installateurs die allerlei warmtepompen installeren, maar dat zijn nagenoeg allemaal hybride systemen. Zijn er ook betrouwbare installateurs die mijn huis geheel van het gas af kunnen halen?
Als je gaat rekenen zul je zien dat gas blijven gebruiken duurder is dan nu al overgaan op een warmtepomp. Zeker nu je al 2000 kWh over hebt. Installateurs die de kennis in huis hebben het helaas razend druk.
Ik heb nu 11 jaar een Stiebel Eltron grondwater warmtepomp. Lucht/water warmtepompen zijn veel goedkoper maar halen nooit de COP van een grondwater warmtepomp. Onze Stiebel Eltron heeft bij 10 graden grondwater temperatuur een COP van boven 6.0.
 
Ik vind die warmtepompen mega-interessant, maar gezien mijn CV van 11 jaar oud nog functioneert heb ik er nog geen haast mee, maar als deze kapot gaat wil ik wel direct van het gas af. Koken gebeurd al op inductie en er ligt 10.000Wp aan PV panelen op het dak met een overschot van zo'n 2000kWh per jaar....

Ik wil me er wel eens in verdiepen en wat rekenen. Wat voor warmtepompen hebben jullie? Als ik zo wat lees kom ik al snel op installateurs die allerlei warmtepompen installeren, maar dat zijn nagenoeg allemaal hybride systemen. Zijn er ook betrouwbare installateurs die mijn huis geheel van het gas af kunnen halen?
EnergieGratiz bekend van dit forum ook;
en bedenk dat je niet per sé hoefde te wachten tot je oude auto kapot ging en een Tesla kocht... (aanname)
Als je al gelijk 2000kWh kan gebruiken scheelt dat ook nog eens
 
Bij een tappunt voor warm water is een Quooker prima. De warmtepomp doet dit in principe met een 3x zo hoog rendement, maar de afstand van de warmtepomp tot de keuken is 10 meter. Dat betekent iedere keer dat het warme water eerst 10 meter leiding moet verwarmen. Ook de wachttijd tot er warm of kokend water komt is vervelend.
Zo'n Quooker, één kraan voor koud, warm én kokend water, en dat alles in seconden, is een fantastisch product.
13.000 kWh voor een huis van 900 m3 is wel heel fors. Doe je dit mogelijk zonder warmtepomp?
Wij gebruiken 6.000 kWh voor verwarmen, koelen en warm water voor de allwater wasmachine. Ons huis heeft een inhoud van 1.400 m3 en wij hebben een grondwater warmtepomp.
Ja, we koelen ons suf achter de ramen... met de lucht-water warmtepomp. Ga toch weer eens nader op onderzoek.
 
Wij zijn al een tijd van het aardgas af, omdat wij op ons stekje midden in de polder überhaupt geen aardgasaansluiting hebben. Maar, wij hebben wel een propaangastank van 2800 liter waarmee onze HR ketel wordt gevoed.

Onze boerderij met traditioneel rieten dak is de afgelopen 10 jaar behoorlijk aangepakt qua isolatie. Overal is dubbel glas gekomen en de buitenmuren zijn vanaf de binnenkant geïsoleerd. De boerderij is niet gefundeerd (dus "op staal"), waardoor geen sprake is van kruipruimtes onder de vloeren. De vloeren (van beton dat direct op grond/puin ligt) zijn nu geïsoleerd door middel van isolerende folie, waarop osb platen liggen waarop dan weer een teakhouten parketvloer ligt. Dit resulteert in een relatief warme houten vloer. Warm water hebben wij d.m.v. een grote elektrische boiler en een combi-quooker in de keuken. Warm water kan ook worden geleverd door de cv-ketel (door het omzetten van twee kranen), maar dat doen wij nooit.

De volgende stap die wij willen nemen is het overschakelen op een lucht/water warmtepomp voor de verwarming. Vloerverwarming is niet mogelijk, dus als backup voor (zeer) koude dagen wil ik onze HR ketel op propaangas kunnen blijven inzetten. Wij willen sowieso op (propaan)gas blijven koken, wij hebben nu een gas op glas plaat met tiptoetsen waar wij zere tevreden over zijn (de voordelen van een glasplaat zonder fysieke knoppen in combinatie met ouderwets gas, hoe mooi is dat niet :D).

Heeft iemand hier ervaring met het gebruik van een warmtepomp in combinatie met een losse CV ketel als back-up voor zeer koude dagen?

P.S. aan de propaangastank op zichzelf hebben wij niet veel kosten, die kost € 125 per jaar.
 
Een groot voordeel van een grondwater warmtepomp is dat deze kan koelen door alleen een 40 Wh circulatiepompje te laten draaien.
Wil je koelen met een lucht/water warmtepomp, dan heeft die het volledige vermogen van de unit nodig.
I know. Maar we gaan nu niet meer de grond in. Overweeg nu ernstig om bij te koelen met een multi-split airco in de zomer aan de zonkant, om snel bij te koelen en de hele woning minder te koelen.
 
Dank. Geeft me al wat meer inzicht. Vaak is het lastig vergelijken, omdat anderen vaak nog een gasaansluiting hebben.

Het verbruik van de auto’s is bekend. Heb er een meter voor de doorbelasting tussen zitten. Over 2017 ongeveer 9.700 kWh verbruikt. Huis is voorzien van veel glas. Denk dat jij dat beter voor elkaar hebt. Zou zomaar kunnen dat verwarmen/koelen en warm water bij ons 8.000 tot 10.000 kWh per jaar is. Het zwembad is ongetwijfeld één van de grotere gebruikers, ondanks dat de pomp al is vervangen door een zuinigere met frequentieregelaar en het bad wordt verwarmd middels een luchtwarmtepomp in combinatie met een solardeck. Heb berekend dat dit bij elkaar ongeveer 7.000 kWh per jaar is. Misschien dat de filterpomp minder lang kan draaien. Moet ik gewoon eens doorrekenen. Zit dan toch nog met een gat van ongeveer 10.000 kWh. Zou denken dat ik een kwekerij heb of aan bitcoin mining doe.

Ben nagegaan welke stroomvreters er nog zijn. Dit zijn een elektrische boiler van 100 liter in het bijgebouw en additioneel bij de warmtepomp. De laatste wordt al niet meer gebruikt omdat blijkt dat de warmtepomp voldoende buffer biedt. Verder is er een ringleiding in huis met een pomp, omdat de afstand tussen badkamer en pomp behoorlijk is. Deze draaiende in eerste instantie 24 uur per dag, hier zit al een tijdklok tussen.

Vervanging van de boiler in het bijgebouw door een droomstroomboiler zal verbetering brengen. Ook de pomp in de ringleiding is vermoedelijk geen zuinige. Moet toch eens een overzicht maken met alle grote verbruikers. En dan meten in plaats van berekenen. Misschien zijn er apparaten die meer gebruiken dan de specificaties vermelden.

Misschien moet je inderdaad eens op zolder kijken of je niet toevallig een tot nu toe onbekende wietplantage hebt.... die vreten stroom.
of dat je buren een draadje hebben gespannen om bij jou de stroom hiervoor af te tappen. Heb dat in de jaren '90 eens in Amsterdam meegemaakt. Steker eruit getrokken en had binnen no-time een van de buren op bezoek -;)
 
  • Funny
Reactions: simonsmidt
Wil je koelen met een lucht/water warmtepomp, dan heeft die het volledige vermogen van de unit nodig.
Ho ho niet overdrijven: koelen van +35 graden buiten naar +23 graden binnen (12 graden verschil) gaat bij een veel hogere COP dan verwarmen van -10 buiten naar +20 binnen (30 graden verschil).
In mijn geval verbruik ik 250kWh om te koelen per jaar (en dat is ook dankzij het feit dat de capillaire matten in het plafond zitten ipv in de vloer), vs 4000kWh + circa 800 kuub gas per jaar voor verwarming.
 
hmm 1,1kW sluipverbruik? Ergens in huis nog (het equivalent van) een 20tal ouderwetse gloeilampjes die 24/7 aanstaan? ;)
Heb nog wat sluipverbruik gevonden. Elektrische boiler in het bijgebouw van 2400w, die we enkel zomers bij het gebruik van het zwembad benutten en de elektrische vloerverwarming in het bijgebouw die nog steeds aanstond. Vanaf mei vorig jaar gebruiken we de ruimte niet echt meer. Heb die dus maar op standje vorstvrij gezet..o_O:oops:
 
Heb nog wat sluipverbruik gevonden. Elektrische boiler in het bijgebouw van 2400w, die we enkel zomers bij het gebruik van het zwembad benutten en de elektrische vloerverwarming in het bijgebouw die nog steeds aanstond. Vanaf mei vorig jaar gebruiken we de ruimte niet echt meer. Heb die dus maar op standje vorstvrij gezet..o_O:oops:
Elektrische vloerverwarming, dat zal hem zijn.
Ik ken iemand die dat in de badkamer heeft en het eerste jaar na oplevering een hele hoge naheffing kreeg door die paar m2 lekker warme vloer.
 
Elektrische vloerverwarming, dat zal hem zijn.
Ik ken iemand die dat in de badkamer heeft en het eerste jaar na oplevering een hele hoge naheffing kreeg door die paar m2 lekker warme vloer.
Verkeerde keuze bij de bouw. In eerste instantie zou de ruimte slechts incidenteel worden gebruikt. Uiteindelijk er 8 jaar kantoor gehouden en dus bijna dagelijks gebruikt. Had nu de verwachting dat de jaarafrekening wel lager zou zijn, maar dat gebeurt natuurlijk niet als je hem van het programma haalt en juist permanent hoger laat staan in plaats van lager.:oops: