Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Iemand zo suggesties voor vriendelijk geprijsde (mooie) lage temperatuur radiatoren met hoog vermogen ( meer dan 2,5 kW) die verticaal kunnen hangen? Als ik online kijk naar de prijzen van Jaga dan is de vloer openbreken en vloerverwarming leggen een serieus alternatief

Waarschijnlijk ook een veel beter, comfortabeler en energie zuiniger alternatief.
 
  • Like
Reactions: FVO
Waarschijnlijk ook een veel beter, comfortabeler en energie zuiniger alternatief.
Dat lijkt mij ook.

Maar ik mis toch iets in de discussie hier. Er worden sommetjes gemaakt over terugverdientijden en daar worden beslissingen op gebaseerd. Echter die sommetjes vergeten m.i. het waardeverhogende effect van een lager energieverbruik.

Stel je investeert € 30K in energiebesparende maatregelen aan je woning. Vanaf dat moment dalen je energiekosten met bijvoorbeeld € 2K per jaar. Dan heb je volgens de (te) simpele sommetjes na ongeveer 15 jaar je geld terugverdiend. Mooi resultaat, toch?
Maar kijk er eens anders naar. Die € 2K/jaar is 6,6% rendement per jaar.
Als je 5% op je spaarrekening zou krijgen, dan verdubbelt je investering ook ongeveer in 15 jaar. Maar dan heb je dus € 60K in handen! En niet je € 30K ’terugverdiend’. Je stopt je spaargeld dus niet onder je matras, maar zet het weg tegen die 5%. Die spaarrekening t.o.v. onder het matras lijkt heel erg op de situatie van investeren in het verbeteren van je privéwoning t.o.v. wegzetten op een spaarrekening met minder dan 1% rente.

Het lagere energieverbruik verhoogt, simpel gezegd, de waarde van het huis met misschien wel meer dan de kosten van de aanpassingen. Of de stijgende kosten van energie uit gas verlagen op den duur de waarde van niet-energiezuinige woningen.

In alle gevallen is het berekenen van ‘terugverdien’-tijden een veel te negatieve insteek. Je verhoogt namelijk onmiddellijk de waarde van je grootste investering (je huis is dat meestal) en het rendement start meteen. Met de huidige hypotheektarieven zou de investering zelfs gefinancierd kunnen worden.

Ik mis deze argumentatie bij alle discussie over de miljarden ‘kostende’ energietransitie in de gebouwde omgeving. Zit hier ook een complot van de bestaande marktpartijen achter, of is iedereen echt zo dom?
 
Plus dat de verhoging van het comfort ook nog eens waardevermeerdering geeft aan je woning.

Los daarvan is vloerverwarming zoveel prettiger dan radiatoren dat ik de laatste 30 jaar alleen nog maar huizen heb gehad met vloerverwarming.
Ik begrijp dan ook serieus niet dat mensen nog een radiator overwegen.
 
  • Like
Reactions: FVO
Er zijn een gigantische hoeveelheid woningen in Nederland met een gasketel die (nog?) geen vloerverwarming hebben. Vele eigenaren/bewoners daarvan denken er niet over om de woning te verlaten. Vaak ziet men op tegen de overlast die het aanleggen van vloerverwarming met zich meebrengt - als het al mogelijk is - en om die redenen ben ik van mening dat het vervangen van bestaande radiatoren voor functionele ultra-laag-temperatuur-radiatoren zeker een goede keuze kan zijn. Het klopt dat de Jaga's erg duur zijn, maar er bestaan prima betaalbare alternatieven voor, die er inderdaad wat minder 'design' uitzien als de Jaga's. Maar de conventionele radiatoren, waar men meestal tientallen jaren tegenaan gekeken heeft, zijn toch ook functioneel en niet design? Overigens klopt het daarnaast ook dat bijna niemand die betaalbare en toch goede ultra-laag-temperatuur-radiatoren aanbiedt in Nederland.
 
Overigens klopt het daarnaast ook dat bijna niemand die betaalbare en toch goede ultra-laag-temperatuur-radiatoren aanbiedt in Nederland.
Enig idee waarom niemand die aanbiedt in Nederland?
Voldoen ze niet aan een bepaalde norm?
Zijn de aansluitmaten niet compatibel met de Nederlandse leidingen?
Of is er geen vraag naar omdat bij (U)LT verwarming altijd gekozen wordt voor vloerverwarming?
Ben wel benieuwd hoe dit zit.
Heb ook sterk de indruk dat de Nederlandse CV installatiebranche heel traditioneel denkt en nauwelijks innoveert. Zie het grote tekort aan ervaring met installatie van warmtepompen.
 
Dat lijkt mij ook.

Maar ik mis toch iets in de discussie hier. Er worden sommetjes gemaakt over terugverdientijden en daar worden beslissingen op gebaseerd. Echter die sommetjes vergeten m.i. het waardeverhogende effect van een lager energieverbruik.

Stel je investeert € 30K in energiebesparende maatregelen aan je woning. Vanaf dat moment dalen je energiekosten met bijvoorbeeld € 2K per jaar. Dan heb je volgens de (te) simpele sommetjes na ongeveer 15 jaar je geld terugverdiend. Mooi resultaat, toch?
Maar kijk er eens anders naar. Die € 2K/jaar is 6,6% rendement per jaar.
Als je 5% op je spaarrekening zou krijgen, dan verdubbelt je investering ook ongeveer in 15 jaar. Maar dan heb je dus € 60K in handen! En niet je € 30K ’terugverdiend’. Je stopt je spaargeld dus niet onder je matras, maar zet het weg tegen die 5%. Die spaarrekening t.o.v. onder het matras lijkt heel erg op de situatie van investeren in het verbeteren van je privéwoning t.o.v. wegzetten op een spaarrekening met minder dan 1% rente.

Het lagere energieverbruik verhoogt, simpel gezegd, de waarde van het huis met misschien wel meer dan de kosten van de aanpassingen. Of de stijgende kosten van energie uit gas verlagen op den duur de waarde van niet-energiezuinige woningen.

In alle gevallen is het berekenen van ‘terugverdien’-tijden een veel te negatieve insteek. Je verhoogt namelijk onmiddellijk de waarde van je grootste investering (je huis is dat meestal) en het rendement start meteen. Met de huidige hypotheektarieven zou de investering zelfs gefinancierd kunnen worden.

Ik mis deze argumentatie bij alle discussie over de miljarden ‘kostende’ energietransitie in de gebouwde omgeving. Zit hier ook een complot van de bestaande marktpartijen achter, of is iedereen echt zo dom?


In mijn ogen is dit Chinees rekenen. Alle voordelen echt of niet echt bij elkaar optellen.

Ik denk fat de meerwaarde echt fictief is. Huizen die aan het gas blijven zullen minder waard worden. Dat is dan toch echt een andere rekensom. De energie transitie gaat de huizenbezitter veel geld kosten hoe mooi je het ook voor rekent.
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
In mijn ogen is dit Chinees rekenen. Alle voordelen echt of niet echt bij elkaar optellen.

Ik denk fat de meerwaarde echt fictief is. Huizen die aan het gas blijven zullen minder waard worden. Dat is dan toch echt een andere rekensom. De energie transitie gaat de huizenbezitter veel geld kosten hoe mooi je het ook voor rekent.
Klopt. Rekenen is een onderschatte vaardigheid.
 
  • Like
Reactions: FVO and RobsEV
Er zijn een gigantische hoeveelheid woningen in Nederland met een gasketel die (nog?) geen vloerverwarming hebben. Vele eigenaren/bewoners daarvan denken er niet over om de woning te verlaten. Vaak ziet men op tegen de overlast die het aanleggen van vloerverwarming met zich meebrengt - als het al mogelijk is - en om die redenen ben ik van mening dat het vervangen van bestaande radiatoren voor functionele ultra-laag-temperatuur-radiatoren zeker een goede keuze kan zijn. Het klopt dat de Jaga's erg duur zijn, maar er bestaan prima betaalbare alternatieven voor, die er inderdaad wat minder 'design' uitzien als de Jaga's. Maar de conventionele radiatoren, waar men meestal tientallen jaren tegenaan gekeken heeft, zijn toch ook functioneel en niet design? Overigens klopt het daarnaast ook dat bijna niemand die betaalbare en toch goede ultra-laag-temperatuur-radiatoren aanbiedt in Nederland.

Dat is ook niet prettig maar ondanks dat zou ik nog steeds kiezen voor vloerverwarming en zou ik het alleen niet doen als het echt niet anders kan of mag. Ook voor de upgrading van kantoren en winkels zou ik al snel kiezen voor vloerverwarming.

In panden met radiatoren hoor je vaak klachten over trek en toch. In veel gevallen wordt dit juist veroorzaakt door de radiatoren dus ook veel van de comfort klachten in huizen, kantoren en winkels kan je oplossen door vloerverwarming.
 
...Overigens klopt het daarnaast ook dat bijna niemand die betaalbare en toch goede ultra-laag-temperatuur-radiatoren aanbiedt in Nederland.
Ik weet dat het vaker gevraagd is, K.
Maar doe eens een paar voorbeeldjes van betaalbare ULT-radiatoren, als je wilt. Of kom je daarmee in de problemen met de gevestigde partijen? Noem dan gewoon de prijzen van de alternatieven voor Jaga. Ik herinner mij dat die minder dan de helft zouden kosten.
 
Last edited:
Of kiezen voor wandverwarming. Ik heb een paar jaar geleden bij mijn verhuizing voor 12.000 euro een mooie visgraat parketvloer in mijn jaren 30 huis laten leggen. Vloerverwarming betekent die vloer eruit trekken. Ik heb wel jaga LTV platen maar met te weinig capaciteit om als het vriest de temp op 20 graden te houden.

Ik denk er serieus over om wandverwarming te nemen. Zelfde principe als vloerverwarming. Afgewerkt met leemstuc en gewoon wit sauzen. Kost 3cm opbouw, maar minder invasief dan je vloer open breken.
 
  • Informative
  • Love
Reactions: ErnstT and PaulusdB
Of kiezen voor wandverwarming. Ik heb een paar jaar geleden bij mijn verhuizing voor 12.000 euro een mooie visgraat parketvloer in mijn jaren 30 huis laten leggen. Vloerverwarming betekent die vloer eruit trekken. Ik heb wel jaga LTV platen maar met te weinig capaciteit om als het vriest de temp op 20 graden te houden.

Ik denk er serieus over om wandverwarming te nemen. Zelfde principe als vloerverwarming. Afgewerkt met leemstuc en gewoon wit sauzen. Kost 3cm opbouw, maar minder invasief dan je vloer open breken.

Dat is idd ook goed mogelijk. I.c.m. ook in de plafonds kan je dan ook gelijk heel goed koelen in de zomer.
 
Of kiezen voor wandverwarming. Ik heb een paar jaar geleden bij mijn verhuizing voor 12.000 euro een mooie visgraat parketvloer in mijn jaren 30 huis laten leggen. Vloerverwarming betekent die vloer eruit trekken. Ik heb wel jaga LTV platen maar met te weinig capaciteit om als het vriest de temp op 20 graden te houden.

Ik denk er serieus over om wandverwarming te nemen. Zelfde principe als vloerverwarming. Afgewerkt met leemstuc en gewoon wit sauzen. Kost 3cm opbouw, maar minder invasief dan je vloer open breken.
Verwarming onder hout leggen is ook niet echt je van het. Wandverwarming kan ook koelen zonder koude voeten. Beste is capillaire matten nemen, maar 1cm opbouw incl stuc. Nog wel een mooi stucprofieltje bovenin voor schilderijtouwtjes maken, anders boor je door de leidinkjes.
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Okay. Vloerverwarming zou qua comfort en zicht de voorkeur hebben. Maar dan slopen we er een houten vloer uit die er nog niet zo lang in ligt. Bovendien hebben we dan vloerverwarming onder hout (want we willen n houten vloer).

Heb n oud jaren 30 huis wat behoorlijk goed geïsoleerd is de afgelopen jaren. Wanden hebben te weinig oppervlakte over (veel glas, n haard, veel tussenmuren weggehaald om er n open ruimte vsn te maken).

Die Jaga alternatieven blijven dus welkom..
 
Volgens onze H2 vriend kan waterstof toch zonder veel aanpassingen door het bestaande aardgasnet:
Wordt waterstof de vervanger van aardgas?
De huidige stand van zaken is dat 1,5% waterstof bijmengen bij aardgas zonder problemen kan. 10% bijmengen wordt op dit moment als niet mogelijk beschouwd. Er moet eerst zeer veel extra onderzoek worden gedaan. Waterstof heeft de eigenschap om metalen bros te maken. 100% waterstof door leidingen vergt een volledig nieuw en extreem kostbaar leiding netwerk.
Niet voor niets kost een waterstof tankstation 2,5 miljoen euro.
Ik zag Van Wijk vanavond op TV. Hij is af van heel Nederland op waterstof laten overstappen. Hij denkt dat sommige oudere wijken er wel mee kunnen worden verwarmd. De presentator meldt aan het eind van de reportage dat waterstof alleen milieuvriendelijk kan worden geproduceerd als er veel meer wind- en zonnestroom wordt geproduceerd. Dat is nog lang niet het geval was het oordeel van het programma.
 
  • Love
  • Like
Reactions: CO2CLEAN and FVO