Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben bezig met een nieuw huis. Heb gesprekken gevoerd met architecten, installatiebedrijven, etc. De architect is prima in staat om een goed huis te ontwerpen. Maar qua techniek op het gebied van duurzame installaties ben ik niet echt onder de indruk van de actuele kennis. Installateurs vinden het merk wat ze vertegenwoordigen steevast het beste, en haken bij iets complexere vragen al af. Ik zal nog wel eens een postje maken over het niveau van onbenul wat ik al ben tegengekomen....

Weet iemand een adviseur, of een adviesbureau die écht op de hoogte is van de laatste stand van zaken op het gebied van duurzame energie?
Iemand die inhoudelijk advies kan geven over nieuwbouw met:
  • warmtepompen
  • PV i.c.m. hybride omvormers
  • toekomstige opslag / thuis batterijen
  • slim laden / dc laden rechtstreeks van PV panelen
  • goede ventilatie
  • En de middelen om dit allemaal, bij voorkeur integraal, te monitoren.
  • etc...
Bij voorkeur in de regio Breda, maar kwaliteit gaat boven locatie :)
 
Voor slim laden, monitoring en aansturing van verschillende technieken hebben wij Loxone in huis. Ben ik wel tevreden van.

*edit: is eigenlijk een smart home oplossing, waar d.m.v. een miniserver technieken en sensoren worden gekoppeld. Warmtepompen en dergelijke verkopen ze zelf niet. Maar ze voorzien wel in de sturing en automatisatie ervan.

Ze werken via Loxone Partners. Dat zijn installateurs die bij hun een opleiding gevolgd hebben. Waarschijnlijk is er ook wel iemand in de buurt van Breda: Loxone Partner Vinden - Zoek in uw Buurt
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Refie and redevries
Ik ben bezig met een nieuw huis. Heb gesprekken gevoerd met architecten, installatiebedrijven, etc. De architect is prima in staat om een goed huis te ontwerpen. Maar qua techniek op het gebied van duurzame installaties ben ik niet echt onder de indruk van de actuele kennis. Installateurs vinden het merk wat ze vertegenwoordigen steevast het beste, en haken bij iets complexere vragen al af. Ik zal nog wel eens een postje maken over het niveau van onbenul wat ik al ben tegengekomen....

Weet iemand een adviseur, of een adviesbureau die écht op de hoogte is van de laatste stand van zaken op het gebied van duurzame energie?
Iemand die inhoudelijk advies kan geven over nieuwbouw met:
  • warmtepompen
  • PV i.c.m. hybride omvormers
  • toekomstige opslag / thuis batterijen
  • slim laden / dc laden rechtstreeks van PV panelen
  • goede ventilatie
  • En de middelen om dit allemaal, bij voorkeur integraal, te monitoren.
  • etc...
Bij voorkeur in de regio Breda, maar kwaliteit gaat boven locatie :)
Iemand waar ik waarschijnlijk ook in zee mee ga voor onze renovatie is Guus Luppens van pulltheplug.be Hij heeft zijn eigen off-grid huis gebouwd en is als expert naar het Belgisch Prinses Elisabeth basis op Antartica geweest om het CO2 neutraal te maken.
Het is wel in Hoeilaart....
 
  • Like
Reactions: redevries
Ik ben bezig met een nieuw huis. Heb gesprekken gevoerd met architecten, installatiebedrijven, etc. De architect is prima in staat om een goed huis te ontwerpen. Maar qua techniek op het gebied van duurzame installaties ben ik niet echt onder de indruk van de actuele kennis. Installateurs vinden het merk wat ze vertegenwoordigen steevast het beste, en haken bij iets complexere vragen al af. Ik zal nog wel eens een postje maken over het niveau van onbenul wat ik al ben tegengekomen....

Weet iemand een adviseur, of een adviesbureau die écht op de hoogte is van de laatste stand van zaken op het gebied van duurzame energie?
Iemand die inhoudelijk advies kan geven over nieuwbouw met:
  • warmtepompen
  • PV i.c.m. hybride omvormers
  • toekomstige opslag / thuis batterijen
  • slim laden / dc laden rechtstreeks van PV panelen
  • goede ventilatie
  • En de middelen om dit allemaal, bij voorkeur integraal, te monitoren.
  • etc...
Bij voorkeur in de regio Breda, maar kwaliteit gaat boven locatie :)
Denk eens aan Lars Boelen.
Introductie
 
Iemand waar ik waarschijnlijk ook in zee mee ga voor onze renovatie is Guus Luppens van pulltheplug.be Hij heeft zijn eigen off-grid huis gebouwd en is als expert naar het Belgisch Prinses Elisabeth basis op Antartica geweest om het CO2 neutraal te maken.
Het is wel in Hoeilaart....

Helaas is hun oplossing niet echt off-grid. Opslag alleen in accu’s en dus geen warmtepomp, maar stoken met CO2 uitstoot... dan lijkt de Duitse oplossing van Home Power solutions beter. Produkt | Home Power Solutions
Helaas zijn zij nog niet van plan om in NL te leveren.
 
Helaas is hun oplossing niet echt off-grid. Opslag alleen in accu’s en dus geen warmtepomp, maar stoken met CO2 uitstoot... dan lijkt de Duitse oplossing van Home Power solutions beter. Produkt | Home Power Solutions
Helaas zijn zij nog niet van plan om in NL te leveren.
Off grid... Klinkt leuk, maar ik denk dat de komende 20 jaar er hogere duurzame resultaten behaald kunnen worden met dezelfde investeringen door juist niet off grid te gaan.
Off grid zou m.i. ook geen doel op zich moeten zijn. Maximalisatie van CO2 reductie (of andere euro over de duurzaamheids jou) per geïnvesteerde euro technische looptijd van de gerealiseerde oplossing zou ik een veel toepasselijker doel vinden.
 
Off grid... Klinkt leuk, maar ik denk dat de komende 20 jaar er hogere duurzame resultaten behaald kunnen worden met dezelfde investeringen door juist niet off grid te gaan.

Off-grid per woning vergt overcapaciteit en is minder efficient dan het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod via een netwerk. Maar je kunt natuurlijk ook off-grid proberen te gaan als kleine gemeenschap, zodat er toch weer ‘peak-shaving’ en ‘load-balancing’ mogelijk zijn.

Ik denk dat het hele idee van off-grid op warme belangstelling kan rekenen bij een groep mensen die weinig op heeft met klimaatdoelen, maar wel graag onafhankelijker wil zijn van ‘de staat’.

Dat lijkt ook een van de drijfveren achter de snelle omschakeling naar eigen duurzame energievoorziening van een aantal eilanden, waar de drang naar onafhankelijkheid in de genen zit (zoals Samso in Denemarken).
 
  • Like
Reactions: Michel3
Off-grid per woning vergt overcapaciteit en is minder efficient dan het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod via een netwerk. Maar je kunt natuurlijk ook off-grid proberen te gaan als kleine gemeenschap, zodat er toch weer ‘peak-shaving’ en ‘load-balancing’ mogelijk zijn.

Ik denk dat het hele idee van off-grid op warme belangstelling kan rekenen bij een groep mensen die weinig op heeft met klimaatdoelen, maar wel graag onafhankelijker wil zijn van ‘de staat’.

Dat lijkt ook een van de drijfveren achter de snelle omschakeling naar eigen duurzame energievoorziening van een aantal eilanden, waar de drang naar onafhankelijkheid in de genen zit (zoals Samso in Denemarken).
Tsja... Onafhankelijker zijn van de staat... Altijd zo'n dubieuze gedachtegang van mensen... Wel hypotheekrente aftrek, wel gebruik maken van alle voorzieningen noem maar op...de onafhankelijkheid zit enkel daar waar betaald moet worden.
 
  • Funny
Reactions: Michel3
Ik ben bezig met een nieuw huis. Heb gesprekken gevoerd met architecten, installatiebedrijven, etc. De architect is prima in staat om een goed huis te ontwerpen. Maar qua techniek op het gebied van duurzame installaties ben ik niet echt onder de indruk van de actuele kennis. Installateurs vinden het merk wat ze vertegenwoordigen steevast het beste, en haken bij iets complexere vragen al af. Ik zal nog wel eens een postje maken over het niveau van onbenul wat ik al ben tegengekomen....

Weet iemand een adviseur, of een adviesbureau die écht op de hoogte is van de laatste stand van zaken op het gebied van duurzame energie?
Iemand die inhoudelijk advies kan geven over nieuwbouw met:
  • warmtepompen
  • PV i.c.m. hybride omvormers
  • toekomstige opslag / thuis batterijen
  • slim laden / dc laden rechtstreeks van PV panelen
  • goede ventilatie
  • En de middelen om dit allemaal, bij voorkeur integraal, te monitoren.
  • etc...
Bij voorkeur in de regio Breda, maar kwaliteit gaat boven locatie :)
Steek in ieder geval ook je licht op bij Urgenda / Thuisbaas. Die promoten een aanpak waarbij niet voor een techniek gekozen wordt, maar de afstemming van bouwkundige, technische en comfort maatregelen geoptimaliseerd en op jullie leefgedrag afgestemd wordt.