Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Hm, ik heb een tijdje geleden bij Urgenda gekeken, maar mij viel vooral op dat ze alleen hun eigen spullen promoten. Bij een vriend van me raadden ze aan om onder andere een warmtepomp installatie te installeren, kosten zouden 30-40 k zijn. Laat hij nu al een warmtepomp en zonnepanelen hebben...

Er komt bij Thuisbaas altijd hetzelfde bedrag uit, rond de 30-40 k, ongeacht wat je al hebt. Wil je het nauwkeuriger weten? Dan betaal je een fors bedrag vooruit. Ik heb niet al te veel vertrouwen in die tent.
 
Hm, ik heb een tijdje geleden bij Urgenda gekeken, maar mij viel vooral op dat ze alleen hun eigen spullen promoten. Bij een vriend van me raadden ze aan om onder andere een warmtepomp installatie te installeren, kosten zouden 30-40 k zijn. Laat hij nu al een warmtepomp en zonnepanelen hebben...

Er komt bij Thuisbaas altijd hetzelfde bedrag uit, rond de 30-40 k, ongeacht wat je al hebt. Wil je het nauwkeuriger weten? Dan betaal je een fors bedrag vooruit. Ik heb niet al te veel vertrouwen in die tent.
Onafhankelijk advies kost geld.
Goed gratis advies bestaat niet.
 
Last edited:
Hm, ik heb een tijdje geleden bij Urgenda gekeken, maar mij viel vooral op dat ze alleen hun eigen spullen promoten. Bij een vriend van me raadden ze aan om onder andere een warmtepomp installatie te installeren, kosten zouden 30-40 k zijn. Laat hij nu al een warmtepomp en zonnepanelen hebben...

Er komt bij Thuisbaas altijd hetzelfde bedrag uit, rond de 30-40 k, ongeacht wat je al hebt. Wil je het nauwkeuriger weten? Dan betaal je een fors bedrag vooruit. Ik heb niet al te veel vertrouwen in die tent.
Aanvullend: Waarom de uitkomst (voor bestaande woningen!) bij Urgenda vaak tussen de 30 en 40k is, komt omdat hun aanpak en dat bedrag gericht is op de gemiddelde woning / verbruiker, maar ze tegelijk garanderen dat ze je woning daarvoor altijd energieneutraal kunnen maken. Is je verbruik hoger, dan wordt er meer geld gestopt in opwek. Bij een gemiddeld beginverbruik is de comfortwinst groter. Bij een laag verbruik zijn de kosten echt wel lager. Ik weet van woningen die al energiezuinig waren en voor € 12.000 volledig energieneutraal gemaakt zijn. Bij een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning hoeft een slimme energieneutrale installatie niet meer dan € 8 à 10.000 meer te kosten dan traditioneel met een HR-ketel.
Thuisbaas is een dochteronderneming van Urgenda, die inderdaad spullen verkoopt die zij de beste op de markt vinden. Je bent echter niet verplicht die af te nemen.
Een gratis telefonisch gesprek is algemeen en kan nooit toegesneden zijn. Voor een goede afstemming op woningen en bewoners is maatwerk advies essentieel. En dat kost geld ja. Als je weet wat ze er voor moeten doen is het eigenlijk zwaar onder de prijs.
Een jaar of 3 geleden heb ik gewerkt voor Urgenda, maar ben ermee gestopt omdat het voor mij als zelfstandig adviseur niet uit kon.
 
Ik zal Urgenda / Thuisbaas eens bellen, maar de laatste keer dat ik met ze contact had waren ze vooral bezig met renovatie van bestaande woningen. Dat was alweer een aantal jaren geleden, toen we met een klein Tesla clubje rondom Breda Marja Minnesma hebben begeleid op haar wandeltocht naar Parijs :) Er zijn nog wel een paar forumleden die zich dat kunnen herinneren :)

Ik ben vooral op zoek naar integraal advies, zonder direct aan bepaalde leveranciers vast te zitten. De combinatie van zonnepanelen, slim laden op DC, buffers in zout of water, actief koelen en, een ondergeschoven kindje, heel erg goede luchtcirculatie.
Al het advies wat ik hier binnenkrijg, ook via PM, wordt zeer gewaardeerd. Ik zal dan ook zeker de uitkomsten delen!
 
Onze plannen zijn veranderd, maar eind vorig jaar waren wij zelf bezig met nieuwbouw. Onze voorkeur ging toen uit naar de prefab passiefhuizen van popup-house. Een Frans bouwsysteem wat veel goedkoper en energiezuiniger is dan traditioneel bouwen. Besparen door het tegengaan van afkoelen en opwarmen is toch waar je moet beginnen.
Volg dat bedrijf al jaren en ook mijn interesse was erg gewekt. Toch heb ik nog geen projecten gezien in de wat koudere klimaten. De prijs viel mij ook nog wat tegen
 
Alternatief voor Greenchoice Boks - monitoren recent Piekverbuik ???

Met de nieuwe versie van de Greenchoice Boks app is niet meer zichtbaar ( was in de oude versie zichtbaar tot max. 28 dagen terug ) wat je laagste en hoogste verbruik was. Bijv. laagste was 300 Watt en hoogste 16kW ( EV laden en wat apparaten tegelijk aan ). Heel handige info nu bij ons in aanloop naar een nog te installeren warmtepomp of je (loadbalancing) maatregelen moet nemen om straks niet steeds de hoofdschakelaar terug te moeten zetten... :oops:

Is er een handig alternatief om dat Piekverbruik te monitoren ?

Ter info verder, vw onze B&B hebben we er ook niet altijd zicht op wat dáár aanstaat ( el.koken, wasmachine, haardroger(s), magnetron ed ). De Boks app werkte in kombi met een slimme meter.

Ps
Op deze afb hoe het er na 5 dagen ( van de max 28 ) afgelopen Dec. uitzag ( nog geen 11kW laden met de Model 3 dus toen..! )
Greenchoice-vb-verbruik.png
 
Is er een handig alternatief om dat Piekverbruik te monitoren ?
Energie op jouw manier! - Enelogic

Geen apparaatje nodig want met jouw goedkeuring krijgen ze de data van de netbeheerder (die je slimme meter dan granulair uitleest). En als je dat niet wil, kan het ook met een kastje zoals de YouLess. Die heb ik trouwens nog over als je interesse hebt :).
 
Last edited:
Is er een handig alternatief om dat Piekverbruik te monitoren ?

Ik heb twee modbus meters in de meterkast zitten. Ze doen allebei in feite hetzelfde, namelijk in de gaten houden hoeveel kW er op elk moment loopt. Het zijn er twee omdat ze de laadpaal en de omvormer niet hetzelfde protocol spreken. De solaredge omvormer houdt in de gaten of ik niet teveel stroom teruglever aan het net en knijpt de omvormer als dat nodig is. De ander (Socomec) houdt in de gaten of de hoofdaansluiting niet teveel wordt belast met stroomafname en knijpt de (Alfen) laadpaal als het nodig is.

Zo kan ik dus op op één 3x25 A aansluiting én 25.010 Wattpiek (EIA) oost-west hebben en een dubbele laadpaal met 22 kW per socket (ik dacht de model 3 ook op 22 kW kon laden, als ik had geweten dat het 11 was had ik daar voor gekozen...). Het werkt behoorlijk goed. Het enige probleem ontstaat als de zonnepanelen 16 kW of zo opwekken en ik wil de auto aankoppelen. De Socomec denkt dan dat er maar 1 kW beschikbaar is om te laden, want hij ziet het verschil niet tussen kW in terugleveren en verbruik dus dan denkt hij 17 (max aansluiting) minus 16 = 1 kW beschikbaar --> de laadpaal mag niks hebben. Terwijl er dan juist 16 plus 17 = 33 kW beschikbaar is om te laden. Als de panelen 14 kW leveren gaat het wel goed, want dan is er volgens de Socomec 17-14=3 beschikbaar en gaat hij laden. Dan ziet hij daarna dat het aantal kW (terugleveren) afneemt en geeft hij meer beschikbaar aan de laadpaal. Probleem is bekend bij Alfen maar zij geven aan dat er maar één iemand is met dit probleem.

De grootste opbrengstpieken die ik zelf heb gezien was ik meen iets van 22kW opwek tijdens het laden van één auto (11 kW). De grootste verbruikspieken die ik heb gezien waren 22 kW laden terwijl er 15 kW werd opgewekt. Ben nu met een warmtepomp bezig, als die flink aantrekt (en de inductieplaat, oven etc) dan zal de laadpaal dus soms geknepen worden. Ben erg tevreden met de installateur die het zo bedacht heeft.
 
Ik heb twee modbus meters in de meterkast zitten. Ze doen allebei in feite hetzelfde, namelijk in de gaten houden hoeveel kW er op elk moment loopt. Het zijn er twee omdat ze de laadpaal en de omvormer niet hetzelfde protocol spreken. De solaredge omvormer houdt in de gaten of ik niet teveel stroom teruglever aan het net en knijpt de omvormer als dat nodig is. De ander (Socomec) houdt in de gaten of de hoofdaansluiting niet teveel wordt belast met stroomafname en knijpt de (Alfen) laadpaal als het nodig is.

Zo kan ik dus op op één 3x25 A aansluiting én 25.010 Wattpiek (EIA) oost-west hebben en een dubbele laadpaal met 22 kW per socket (ik dacht de model 3 ook op 22 kW kon laden, als ik had geweten dat het 11 was had ik daar voor gekozen...). Het werkt behoorlijk goed. Het enige probleem ontstaat als de zonnepanelen 16 kW of zo opwekken en ik wil de auto aankoppelen. De Socomec denkt dan dat er maar 1 kW beschikbaar is om te laden, want hij ziet het verschil niet tussen kW in terugleveren en verbruik dus dan denkt hij 17 (max aansluiting) minus 16 = 1 kW beschikbaar --> de laadpaal mag niks hebben. Terwijl er dan juist 16 plus 17 = 33 kW beschikbaar is om te laden. Als de panelen 14 kW leveren gaat het wel goed, want dan is er volgens de Socomec 17-14=3 beschikbaar en gaat hij laden. Dan ziet hij daarna dat het aantal kW (terugleveren) afneemt en geeft hij meer beschikbaar aan de laadpaal. Probleem is bekend bij Alfen maar zij geven aan dat er maar één iemand is met dit probleem.

De grootste opbrengstpieken die ik zelf heb gezien was ik meen iets van 22kW opwek tijdens het laden van één auto (11 kW). De grootste verbruikspieken die ik heb gezien waren 22 kW laden terwijl er 15 kW werd opgewekt. Ben nu met een warmtepomp bezig, als die flink aantrekt (en de inductieplaat, oven etc) dan zal de laadpaal dus soms geknepen worden. Ben erg tevreden met de installateur die het zo bedacht heeft.

Duidelijk verhaal. Leerzaam. Thx. :)

Ben nu bezig met de tip van @Nexus boven, dus Enelogic. Lijkt in onze situatie voorlopig voldoende... We hebben geen zonnepanelen, maar compenseren vooralsnog met Winddelen, dat is een heel ander en veel eenvoudiger verhaal. De Raspberry Pi oplossing van @horta hierboven ben ik vooralsnog 'te lui..' voor. :rolleyes:
 
Waarom dan geen lucht/water warmtepomp? De meerprijs tov een gas CV is binnen 10 jaar gegarandeerd terugverdiend. Warmtepompen zijn, mits goed geïnstalleerd en ingeregeld, volkomen probleemloze apparaten met een levensduur die 50 tot 80% langer is dan CV ketels.
Is het budget krap, dan zou ik driedubbel glas inleveren voor een bijdrage aan de warmtepomp.
Realiseer je wel dat de kosten van gas gaan toenemen en van elektriciteit gaan afnemen.

Even terugkomen op een oude post...Het wordt enkel elektriciteit, geen gasaansluiting, 22 zonnepanelen en toch warmtepomp met 3 boringen tot ca 100m. Vloerverwarming, voor passieve koeling uit de bronnen stelt de installateur ofwel convectoren voor in de slaapkamers óf een koelunit-ontvochtiger op de buitenlucht-inlaat van de balansventilatie. Met dat laatste systeem zou de hele woning een aangename temperatuur krijgen. Capaciteit van de ventilatie moet dan wel 30 a 40% hoger. Heeft er al iemand ervaring met zulk systeem?
 
Even terugkomen op een oude post...Het wordt enkel elektriciteit, geen gasaansluiting, 22 zonnepanelen en toch warmtepomp met 3 boringen tot ca 100m. Vloerverwarming, voor passieve koeling uit de bronnen stelt de installateur ofwel convectoren voor in de slaapkamers óf een koelunit-ontvochtiger op de buitenlucht-inlaat van de balansventilatie. Met dat laatste systeem zou de hele woning een aangename temperatuur krijgen. Capaciteit van de ventilatie moet dan wel 30 a 40% hoger. Heeft er al iemand ervaring met zulk systeem?
Pas op dat de installatie niet onnodig groot wordt. Kost meer geld, behoeft onderhoud en maakt mogelijk meer lawaai.
Wij hebben op de slaapkamers lage temperatuur radiatoren die in de winter verwarmen en in de zomer koelen.
Dit gecombineerd met balansventilatie die door middel van een bypass in de zomer 's nachts koele lucht het huis en dus ook de slaapkamers in blaast.
Als je zorgt voor voldoende beheersing van zonne-instraling overdag heb je, denk ik, geen extra koelmachines nodig.
 
Even terugkomen op een oude post...Het wordt enkel elektriciteit, geen gasaansluiting, 22 zonnepanelen en toch warmtepomp met 3 boringen tot ca 100m. Vloerverwarming, voor passieve koeling uit de bronnen stelt de installateur ofwel convectoren voor in de slaapkamers óf een koelunit-ontvochtiger op de buitenlucht-inlaat van de balansventilatie. Met dat laatste systeem zou de hele woning een aangename temperatuur krijgen. Capaciteit van de ventilatie moet dan wel 30 a 40% hoger. Heeft er al iemand ervaring met zulk systeem?

Geen ervaring hier met ventilatie... maar...verwarmen en koelen...:
Stop de vloerverwarming in het plafond ipv in de vloer, is comfortabeler, lagere systeemtemperatuur nodig, geen extra convectoren nodig en koelt als geen ander in de zomer. Dit wordt in vele kantoorpanden al toegepast.

(Start verkooppraatje)
"Ja maar, warmte stijgt toch op?" Nee, warme lucht stijgt op, warmte straalt alle kanten op.
Die stijgende warme lucht wordt aangevuld door koelere lucht, wat voelbaar is als tocht. De warme vloer versterkt dit effect. De warme lucht verwarmt vervolgens langzaam het plafond en die straalt de warmte weer alle kanten uit. Pas wanneer plafond en vloer dezelfde temperatuur hebben en er geen koudere lucht de kamer in komt zal de circulatie stoppen.

Door de verwarming in het plafond te stoppen heb je minder last van tocht en koudeval. De warmte die je voelt is vooral zeer aangename stralingswarmte en daardoor kan de muurtemperatuur (thermostaat) een graad of anderhalf lager voor hetzelfde comfort. De vloer wordt aangestraald door het plafond en krijgt dezelfde temperatuur als de binnenmuren of hoger indien goed geïsoleerd.
Doordat er op het plafond meer beschikbare oppervlakte is (geen belemmering door meubels en vloerbedekking) kan de systeemtemperatuur lager (watertemperatuur ca 27 graden).
Koelen (watertemperatuur 18 graden) gaat fantastisch want de door het plafond gekoelde lucht zakt naar beneden en de bijkomende luchtcirculatie versterkt het koelend effect. De luchtvochtigheid blijft op peil omdat er geen vocht aan de lucht onttrokken wordt, geen overmatig droge lucht zoals bij traditionele airco.
(Einde verkooppraatje :D)
 
Hoe staan de kosten en mogelijkheden daarvan ten opzichte van vloerverwarming?


Geen ervaring hier met ventilatie... maar...verwarmen en koelen...:
Stop de vloerverwarming in het plafond ipv in de vloer, is comfortabeler, lagere systeemtemperatuur nodig, geen extra convectoren nodig en koelt als geen ander in de zomer. Dit wordt in vele kantoorpanden al toegepast.

(Start verkooppraatje)
"Ja maar, warmte stijgt toch op?" Nee, warme lucht stijgt op, warmte straalt alle kanten op.
Die stijgende warme lucht wordt aangevuld door koelere lucht, wat voelbaar is als tocht. De warme vloer versterkt dit effect. De warme lucht verwarmt vervolgens langzaam het plafond en die straalt de warmte weer alle kanten uit. Pas wanneer plafond en vloer dezelfde temperatuur hebben en er geen koudere lucht de kamer in komt zal de circulatie stoppen.

Door de verwarming in het plafond te stoppen heb je minder last van tocht en koudeval. De warmte die je voelt is vooral zeer aangename stralingswarmte en daardoor kan de muurtemperatuur (thermostaat) een graad of anderhalf lager voor hetzelfde comfort. De vloer wordt aangestraald door het plafond en krijgt dezelfde temperatuur als de binnenmuren of hoger indien goed geïsoleerd.
Doordat er op het plafond meer beschikbare oppervlakte is (geen belemmering door meubels en vloerbedekking) kan de systeemtemperatuur lager (watertemperatuur ca 27 graden).
Koelen (watertemperatuur 18 graden) gaat fantastisch want de door het plafond gekoelde lucht zakt naar beneden en de bijkomende luchtcirculatie versterkt het koelend effect. De luchtvochtigheid blijft op peil omdat er geen vocht aan de lucht onttrokken wordt, geen overmatig droge lucht zoals bij traditionele airco.
(Einde verkooppraatje :D)
 
Beginner hier, dus ik begin met een domme vraag :cool:

Tesla M3 is besteld, 3fase thuislader is besteld (EV-Box), zonnepanelen offerte is binnen (9x 310Wp). De zonnepanelen worden op 1 fase teruggeleverd (SolarEdge 3000H). Moet ik nog ergens rekening mee houden, iets regelen, iets beslissen?
 
Geen ervaring hier met ventilatie... maar...verwarmen en koelen...:
Stop de vloerverwarming in het plafond ipv in de vloer, is comfortabeler, lagere systeemtemperatuur nodig, geen extra convectoren nodig en koelt als geen ander in de zomer. Dit wordt in vele kantoorpanden al toegepast.

(Start verkooppraatje)
"Ja maar, warmte stijgt toch op?" Nee, warme lucht stijgt op, warmte straalt alle kanten op.
Die stijgende warme lucht wordt aangevuld door koelere lucht, wat voelbaar is als tocht. De warme vloer versterkt dit effect. De warme lucht verwarmt vervolgens langzaam het plafond en die straalt de warmte weer alle kanten uit. Pas wanneer plafond en vloer dezelfde temperatuur hebben en er geen koudere lucht de kamer in komt zal de circulatie stoppen.

Door de verwarming in het plafond te stoppen heb je minder last van tocht en koudeval. De warmte die je voelt is vooral zeer aangename stralingswarmte en daardoor kan de muurtemperatuur (thermostaat) een graad of anderhalf lager voor hetzelfde comfort. De vloer wordt aangestraald door het plafond en krijgt dezelfde temperatuur als de binnenmuren of hoger indien goed geïsoleerd.
Doordat er op het plafond meer beschikbare oppervlakte is (geen belemmering door meubels en vloerbedekking) kan de systeemtemperatuur lager (watertemperatuur ca 27 graden).
Koelen (watertemperatuur 18 graden) gaat fantastisch want de door het plafond gekoelde lucht zakt naar beneden en de bijkomende luchtcirculatie versterkt het koelend effect. De luchtvochtigheid blijft op peil omdat er geen vocht aan de lucht onttrokken wordt, geen overmatig droge lucht zoals bij traditionele airco.
(Einde verkooppraatje :D)

Hoe gaat dat dan met de condensatie? Vallen de druppels dan niet van het plafond op een warme dag met hoge luchtvochtigheid? De installateur zegt dat 2 a 3° koeling het maximum is bij vloerverwarming. Je wil immers geen vochtige vloer.
@Wim S. en Basvk: bedankt voor de reacties. Ik vermoed dat het financieel interessanter gaat zijn om te werken met convectoren. Die kosten ook wel wat, maar we sparen wel vloer-of plafondverwarming uit.