Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Goh, specifiek iets dat je wil weten? Er kan heel veel over verteld worden, alles begint met je eigen situatie. Hier dus de mijne:
3 fase, 40 zonnepanelen vroeger geïnstalleerd met eigen 3 fase omvormer en groenestroom certificaten.
In principe mocht ik niets aan de solar installatie wijzigen als ik de certificaten wou behouden. Hiervoor is de victron multiplus 2 ontworpen. Die sluit je aan op je installatie, in mijn geval 3 units die samen synchroniseren in 3 fase. Ik heb 2 energiemeters geïnstalleerd, 1 op de ingang van het net, en 1 achter de omvormer van de zonnepanelen. Die zijn beide verbonden via rs485 met de victron color control, dit is de controle unit van de multiplus omvormers. Deze leest aan de hand van de meters hoeveel energie er wordt verbruikt/wordt opgewekt, en probeert zoveel mogelijk het gebruik van het net op 0 te houden. (Of afhankelijk hoe je deze configureert)
Alles is real time te checken en te bedienen via de victron app.
De batterij: ik heb de meest duurzame en veilige cellen momenteel op de markt genomen: lifepo4. Brandt niet, ontploft niet, enz... vond ik belangrijk voor iets dat in je huis staat. Om lifepo4 48 volt batterijen te maken heb je optimaal 16 cellen nodig in serie, dan zit je net in het voltagebereik dat de omvormers aankunnen. In mijn geval heb ik 48 cellen: 3 banken van 16 seriegeschakelde cellen in parallel. Ik kan in principe nog zoveel toevoegen als ik wil.
Heel belangrijk is een goede bms (battery managment system). Ik heb voor batrium gekozen, omdat deze top of the line is, volledig te configureren, en je kan deze laten samenwerken met de victron color control. De bms stel je volledig in, in welk voltagebereik je wil werken, enz... en deze stuurt de omvormers aan.
Lifepo4 cellen hebben een levensduur van 2500 cycli bij 100% capaciteitsgebruik (2.5-3.65V). Wat praktisch iedereen met dergelijk systeem instelt, ik dus ook, is om in het bereik 2.7-3.5 V te blijven. Zo verlies je een beetje capaciteit, maar de cellen worden minder gestresst waardoor je levensduur kan verdubbelen. Laat ons zeggen dat je ze 4000 a 5000 keer kan cyclen, tegen 1 x per dag...dan kan je er al voor enkele jaartjes tegen...
Dus nu wordt overtollige solar energie in de batterij opgeslagen, is de batterij vol, gaat de rest naar het net. Valt het net weg, werken de omvormers als ups: alles blijft werken. Ook de omvormer met de zonnepanelen: deze blijven zolang er zijn is, en de batterij niet meer is werken. Als de batterij leegvalt, en er is geen net, dan stopt mijn systeem (nog niet meegemaakt :) ). Dit kan ik oplossen door in het voorjaar enkele panelen via een 48 V mppt aan de batterij te koppelen. Dan wordt de batterij met zon opgeladen, onafhankelijk er netstroom is of niet.
Je kan nog verder gaan door een generator als noodoplossing aan te sluiten. Dan kan deze automatisch starten als alle andere bronnen leeg zijn.
Da ist zowat in een notendop denk ik. Als je in huis monofase hebt, heb je genoeg aan 1 omvormer. (Tenzij je meer power wil, dan kan je ze wel nog parallel schakelen)

Oh ja: ik hou me graag bezig met zulke projecties, maar finacieel: ik zal de achteruitdraaiende meter laten afschakelen, waardoor ik geen consumententarief meer zal betalen. Dit bespaart me 1400 euro per jaar.
 
Top uitleg! Dank je daar kan ik wat mee! Drie fase had ik al gegokt, net als de 16 batterijen, dat viel net te tellen.

@robertvg stelt een goede vraag, hoe schakel je het net af, anders gaan je batterijen proberen de hele wijk te voeden.

Eens kijken of ik zoiets ook kan nabouwen zodra we zonnepanelen hebben.

Edit: ah, ik zie het al, de Multplus II snapt eilandbedrijf.

Het beschikt ook over alle functies van de MultiGrid met een geïntegreerde eilandbedrijf-beveiliging en een groeiende lijst van toegekende goedkeuringen door landen.
 
@jeJochen wat heb je moeten aanbrengen om je batterijen als ups te mogen gebruiken in het geval het net uitvalt.
Je zal dan op de een of andere manier moeten afschakelen wil je voorkomen dat je spanning het net op gaat?
Ik dacht dat dat in NL nog niet toegestaan was.
Deze units zijn voorzien van alle islanding en anti islanding beveiligingen en certificaten. Zou allemaal ok moeten zijn. Meteen ook de reden om geen goedkopere Chinese omvormers te nemen.

Een anti islanding relais kan ook geplaatst worden, is kant en klaar te koop
 
Last edited:
  • Informative
  • Like
Reactions: horta and robertvg
Die publicatie van Stedin is prima en ook onvermijdelijk nu de overheid commercieel gebruik van electrolysers niet gaat subsidiëren.
Maar wie gaat de waterstofwijk in Hoogeveen en heel Stad aan 't Haringvliet voorzien van verwarming op waterstof ... Stedin.
Is dat niet het doel van pilots? In gewoon Nederlands: verkenningen. Je offert een paar soldaten op (verkenners) om te weten hoe het slagveld er uit ziet. Dit om de juiste strategie voor de hele strijd vast te stellen. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Dus ja, jammer voor de getroffen bewoners in Stad aan ‘t Haringvliet, maar zij zullen wel gecompenseerd worden voor hun opoffering. Tenzij ze natuurlijk met open ogen in de val zijn gelopen van het voorgespiegelde waterstof-Walhalla. Dan is er toch nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Als ik het me goed herinner heeft @Wim S. hen toch wel tijdig weten te bereiken.
 
Maar wie gaat de waterstofwijk in Hoogeveen en heel Stad aan 't Haringvliet voorzien van verwarming op waterstof ... Stedin.

Ik heb daar niet zo’n moeite mee, ook niet wanneer het een paar ton subsidie kost. Een pilot bevestigt niet alleen dat verwarmen met waterstof flauwekul is, maar biedt ook inzicht in hoe bewoners reageren op een nieuwe techniek. Dat soort inzichten heeft een netbeheerder uiteindelijk ook nodig om huishoudens van het gas af te krijgen.
 
Is dat niet het doel van pilots? In gewoon Nederlands: verkenningen. Je offert een paar soldaten op (verkenners) om te weten hoe het slagveld er uit ziet. Dit om de juiste strategie voor de hele strijd vast te stellen. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Dus ja, jammer voor de getroffen bewoners in Stad aan ‘t Haringvliet, maar zij zullen wel gecompenseerd worden voor hun opoffering. Tenzij ze natuurlijk met open ogen in de val zijn gelopen van het voorgespiegelde waterstof-Walhalla. Dan is er toch nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Als ik het me goed herinner heeft @Wim S. hen toch wel tijdig weten te bereiken.
Ik heb zeker met de initiatiefnemers gesproken. O.a. met de programmamanager bij de Provincie mevr. Keuzenkamp. Maar eenieder is tamelijk doof voor mijn argumenten. Per jaar wordt er bij de groene waterstof variant bijna 10 miljoen kg extra CO2 uitgestoten.
Dat vind ik een hoge prijs voor experimenteren met waterstof.
Nu er ook nog eens geen subsidie voor de groene productie van waterstof wordt verleend, is het nog wel de vraag of alles wel haalbaar wordt. Ze zullen sowieso met grijze waterstof beginnen en dat zal zoals het er nu naar uitziet ook wel zo blijven.
Scheelt heel veel CO2 uitstoot, geen 10 miljoen kg maar 'slechts' 0,6 miljoen kg.
 
Die publicatie van Stedin is prima en ook onvermijdelijk nu de overheid commercieel gebruik van electrolysers niet gaat subsidiëren.
Maar wie gaat de waterstofwijk in Hoogeveen en heel Stad aan 't Haringvliet voorzien van verwarming op waterstof ... Stedin.
Correctie: In Hoogeveen wordt de kar getrokken door een heel stel bekende partijen, maar geen Stedin. Zie schermafbeelding.
Stedin doet het ik Rozenburg en Stad aan 't Haringvliet.

Schermafbeelding 2020-02-25 om 17.52.25.png
 
Is er iemand die meer weet van de techniek achter de Tesla-zonnedakpannen? Is er een logische verklaring waarom het product niet aanslaat? Persoonlijk denk ik dat het in Europa slechts een succes kan worden als die speciale dakpannen ook in Europa worden gefabriceerd... en het is wel weer een gamechanger, nu is er niemand die denkt aan zonnedakpannen als hij/zij nieuwe dakpannen op de woning wil (maakt niet eens uit of het renovatie of nieuwbouw is).
 
Uit de Telegraaf:
AMSTERDAM - Het volksverzet tegen honderden in Nederland geplande biomassacentrales groeit. Door de massale houtstook neemt de uitstoot van CO2 en fijnstof niet af, maar juist tóé; met gevaar voor de volksgezondheid, waarschuwen onder meer RIVM en GGD. Dit voorjaar willen tegenstanders de straat op, naar het Malieveld: „We zitten op een omslagpunt, we krijgen steun uit alle hoeken.”
Burgerverzet tegen biomassacentrales groeit
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Uit de Telegraaf:
AMSTERDAM - Het volksverzet tegen honderden in Nederland geplande biomassacentrales groeit. Door de massale houtstook neemt de uitstoot van CO2 en fijnstof niet af, maar juist tóé; met gevaar voor de volksgezondheid, waarschuwen onder meer RIVM en GGD. Dit voorjaar willen tegenstanders de straat op, naar het Malieveld: „We zitten op een omslagpunt, we krijgen steun uit alle hoeken.”
Burgerverzet tegen biomassacentrales groeit
Honderden biomassacentrales? Dat klinkt wel erg overdreven.

Het lastige met biomassa is dat het om van alles kan gaan: restmateriaal hout, fruit, groenten, snoeiafval, tuinafval, slib, etc. Daar ben ik allemaal niet tegen. Maar als er speciaal voor biomassa hele bomen worden gekapt wel.
 
Is er iemand die meer weet van de techniek achter de Tesla-zonnedakpannen? Is er een logische verklaring waarom het product niet aanslaat? Persoonlijk denk ik dat het in Europa slechts een succes kan worden als die speciale dakpannen ook in Europa worden gefabriceerd... en het is wel weer een gamechanger, nu is er niemand die denkt aan zonnedakpannen als hij/zij nieuwe dakpannen op de woning wil (maakt niet eens uit of het renovatie of nieuwbouw is).


Voor Europa geldt natuurlijk dat de afmetingen niet standaard zijn en dus niet zomaar toepasbaar zijn. Volgens mij is het rendement lager dan van standaaard zonnepanelen, ook een reden om ze niet te kiezen. Tenslotte zijn er wat incidenten met brand geweest, al dan niet verwijtbaar aan Tesla (voor zover ik weet nooit, maar je weet hoe het werkt met marketing).