Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
  • Like
  • Funny
Reactions: FVO and BMW740iL
Uit onverwachte hoek: documentaire “Planet of the Humans” van Michael Moore.

Met een verzameling cliches: electrische auto’s rijden op kolenstroom, etc etc.
https://electrek.co/2020/04/24/envi...hat-michael-moores-anti-ev-film-be-retracted/

Edit: link naar de film maar weggehaald.
Heeft geen zin dat soort misinformatie verder te verspreiden.
Voor mij had die link niet weg gehoeven. Naast de zo door je genoemde misinformatie, had de documentaire wel een punt wat betreft de nadelen van biomassa, het op grote schaal energie uit houtsnippers (lees : bomen) halen en dat subsidiëren.
 
  • Funny
Reactions: BMW740iL
Ik heb hem (nog) niet gezien maar inmiddels wel behoorlijk wat reviews en commentaren erover gelezen.
Er schijnt inderdaad ook terechte kritiek op het gebruik van biomassa in te zitten, dat is niet iets nieuws natuurlijk.
Overzicht:
Moore’s Boorish Planet of The Humans: An Annotated Collection
En deze:
Planet of the humans: A reheated mess of lazy, old myths
Als je binnenkort een tijdje nergens naar toe hoeft zou ik er toch een uurtje voor gaan zitten. Niks mis met de feiten in deze docu.
 
Als je binnenkort een tijdje nergens naar toe hoeft zou ik er toch een uurtje voor gaan zitten. Niks mis met de feiten in deze docu.
Behalve dan dat ze gedateerd zijn en door de tijd zijn ingehaald...

Sowieso levert deze film geen oplossingen op, geen nieuwe ideeën over hoe het dan anders moet. Gibbs gooit het dan maar op het probleem dat we met teveel mensen op deze aarde (zullen) zijn en hoopt dat we daar dan maar op tijd achter komen... No *sugar* Sherlock.

En verder huilen dat er fossiele brandstoffen gebruikt worden om zonnepanelen en windmolens te kunnen maken... Tja, hoe kun je anders?
nieuwe machines worden ook met voorgaande generatie machines gemaakt, nieuwe programmeertalen worden ook met/in oudere programmertalen ontwikkeld...
Plus verder nog de (tweede) stroman dat er net zo goed delfstoffen nodig zijn voor renawables.

Het enige interessante vond ik de link tussen biofuel en de fossiele industrie, eigenlijk vergelijkbaar met de H2 industrie.

Dus nee, deze film was me de 100 minuten niet waard.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Elke maand schrijf ik een artikel over duurzaamheid in de lokale blaadjes, de Heino koerier en de Raalter koerier.

Deze maand over
Alles elektrisch in huis, kan dat wel?
Het begint zo:
Hoe moet dat straks, als huishoudens geen aardgas meer krijgen? Is de verwarming, het warm-water en het koken dan op elektriciteit? Kunnen de kabels in de wijk al die stroom wel leveren? En als de auto’s elektrisch worden, kan die extra stroom dan er nog wel bij?
Vragen die ik eens ga onderzoeken.


Wie het hele artikel wil lezen, op bladzijde 21 staat het op: Heino Koerier - mei 2020
 
@DuurzameHenk: leuk artikel wat denk ik voor de gemiddelde lezer van de streekkrant prima wegleest. Het meeste klopt ook vrij behoorlijk. Maar wat niet helemaal klopt, het stukje dat de leidingen in de grond geschikt zouden zijn voor 24kW, ja in zoverre de leiding van de hoofdkabel in de straat naar je woning, die kan dat wel aan. Maar als alle aangesloten woningen, veelal 50 woningen per hoofdkabel, allemaal tegelijk 24kW zouden vragen, dan zou er dus 1200kW nodig zijn, dat is omgerekend ongeveer 1700 Ampère per fase in die hoofdkabel. De meeste kabels in woonwijken hebben diameter 4x95 Aluminium, met belastbaarheid van ca. 175 Ampère. Dus dan gaat dat niet helemaal goed. Wat in je verhaal wel goed klopt, is inderdaad de piekbelasting: het verdelen in de tijd van de benodigde energie per woning / aansluiting wordt de uitdaging.

Eigen aanvulling: veel elektrische auto's vragen bij opladen met 3fasen-aansluiting 11kW gedurende een aantal uren, veel warmtepompen voor woningen vragen gedurende een aantal uren in de winter ongeveer 2kW. Oftewel, mijn conclusie: als het elektriciteitsnet de vraag voor elektrische auto's aankan, dan kunnen de warmtepompen er automatisch ook nog wel bij.
 
@Energie Gratiz, dank je voor je analyse. Ik ben niet werkzaam in dit veld, dus heb ik het wel eens niet helemaal goed, kan gebeuren.
De kabels vanuit huis tot aan de hoofdkabel kunnen wel 24 kW aan, maar de hoofdkabel (van de groep van i.h.a. 50 huizen) dus niet.
De vraag is, moeten die hoofdkabels verzwaard worden, net als de transformatorhuisjes. Ik denk het wel, maar daar hebben we dan de komende 30 jaar een klus aan. Maar het laatste stuk tot aan het huis, is het duurst, zeggen ze altijd. En dat is dan alvast voldoende zwaar.

En als we de piekbelasting weten te spreiden, dan kon de mate van overbelasting nog wel eens meevallen. Er is een ontzettend leuk concept van Tesla waarmee apparatuur autonoom op basis van de stroomprijs stroom gebruikt/opslaat, waardoor ook piekbelasting gespreid wordt.

Dank je voor je compliment: "leuk artikel wat denk ik voor de gemiddelde lezer van de streekkrant prima wegleest". Het is heel moeilijk voor niet-technische mensen over duurzaamheid te schrijven. Over voedsel, verpakkingen, etc. wil nog wel. Maar over energie, zonnepanelen, warmtepompen, etc., dat is heel moeilijk. Ik wil daarnaast altijd een positief stukje schrijven: er is zoveel vooruitgang als je het vergelijkt met 40 jaar geleden toen ik met duurzaamheid begon. :)
 
Wat betreffende die belasting van het electriciteitsnet interessant is (en ook een relatie met laadpalen - ev): bij overschakelen naar een DC net zou er over dezelfde bekabeling 2 tot 10 keer zoveel stroom gestuurd kunnen worden. Je zou specifiek het netwerk voor straatverlichting op DC kunnen overschakelen. Moeten er natuurlijk nog wel even betaalbare DC ev laders komen ;)
Proeven in nieuwe Rietanden wijk Heerhugowaard.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
De beslissing is 100 jaar geleden genomen voor wisselstroom omdat de verliezen (veel) kleiner zijn. Het hoogspanningsnet (380/400 kV) is relatief simpel om te zetten naar middenspanning en laagspanning.

P=V*I, dus het kan met AC ook door de spanning te verhogen. Je wilt de stroom zo laag mogelijk houden want P=I^2*R, en hoe groter de stroom, hoe (kwadratisch) veel groter het verlies door kabelverlies.
 
@horta Dit is de bekende controverse tussen Edison (AC, wisselstroom) en Tesla (DC, gelijkstroom), die Edison met zijn bedrijf General Eectric (GE, bestaat nu nog) heeft gewonnen.Omdat toen het transformeren van spanning met wisselstroom veel gemakkelijker en efficienter kon.

Maar de wereld is veranderd met de komst van de transistor, thyristor e.d. Het is nu efficienter om gelijjkspanning te transporteren en transformeren. De nieuwe hoogspanningslijnen worden nu in de regel als gelijkstroom uitgevoerd, vooral de zeekabels. Onder de naam HVDC en UHVDC (800 kV (kiloVolt), tot in China zelfs 1100 kV). De eerste HVDC-kabel (High Voltage Direct Current, 450 kV) met een serieus vermogen is in 1991 opgeleverd, de Baltic Cable (Duitsland-Zweden). De NorNed-kabel, naar Noorwegen (700 MegaWatt uit 2008), en de BritNed-kabel (1000 MegaWatt ofwel 1 Gigawatt uit 2010) naar het VK, gaan van/naar Nederland.

Achteraf kunnen we zeggen dat Tesla gelijk had. Ze schijnen daarom zelfs een automerk naar hem genoemd te hebben, eentje met batterijen op gelijkstroom (wisselstroom batterijen zijn nog niet uitgevonden). ;)
 
Last edited:
Voor de grote transportlijnen heb je volledig gelijk, en daar was ik me echt wel van bewust. Voor de woonwijk omgeving gaat die vlieger niet op omdat de spanningen veel te hoog zijn om veilig te zijn. Ook is er, behalve auto's en accu's geen consumenten eletronica die rechtstreeks DC aansluitingen kan gebruiken.

Nogmaals voor 5 V (computers en dergelijke) of 12 V zijn de verliezen veel te hoog. Ook bij DC spanningen van 230 V zijn de verliezen nog veel te hoog, en als je naar 400 of 800 V gaat dan zul je de kabels actief moeten gaan koelen. Zelfs bij een korte kabel van zeg 2 meter moet je al de kabel bij 800 V en 375 A moet je de kabel koelen. ZIe de snelladers...

Dus nee, DC is geen optie voor thuis omgevingen, nog los van veiligheidsaspecten.
 
Voor de grote transportlijnen heb je volledig gelijk, en daar was ik me echt wel van bewust. Voor de woonwijk omgeving gaat die vlieger niet op omdat de spanningen veel te hoog zijn om veilig te zijn. Ook is er, behalve auto's en accu's geen consumenten eletronica die rechtstreeks DC aansluitingen kan gebruiken.
Pardon? De meeste spullen werken tegenwoordig intern op DC. Die omvormer/trafo’s ervoor zijn bijna overbodig.
Veel spul werkt zelfs als je in plaats van ze met ac met dc voedt.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Je snapt niet waar het probleem zit. Lees Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d. nog eens. Je verliezen worden veel te hoog, want R (weerstand) is veel te hoog. Dat was in de tijd bij de controverse tussen Westinghouse en Edison al zo, en dat is nog steeds zo. Elementaire elektrotechniek. Je wilt gewoon echt geen grote stromen in verband met die kwadraat maal R.

Zie ook Oorlog van de stromen - Wikipedia daar is nog helemaal niets aan veranderd. Het is namelijk ook nog eens elementaire natuurkunde, en zoals we allemaal weten valt er niet zo veel te veranderen aan die wetten. Tenzij er iemand komt met werkende supergeleiding bij kamertemperatuur zal er niets veranderen.
 
Je zou specifiek het netwerk voor straatverlichting op DC kunnen overschakelen.

Techniek gaat sneller dan je denkt en op dit moment wordt er al gewerkt aan straatverlichting op DC.
In Rotterdam wordt nu een tunnel gebouwd waar de verlichting van de tunnel en de aanliggende 11km snelweg volledig op DC werkt. De eerste stap naar DC in de woonwijken is daarmee ook gezet.

Installatiejournaal
 
  • Like
Reactions: robertvg
@Mars2020: Dat is een bijzonder leuk artikel in Installatiejournaal. Ook over nieuwe gebouwen die alles op gelijkstroom (DC) hebben.

Citaat (er komt gelijkstroom uit het stopcontact):
Steeds meer apparaten worden voorzien van een USB-C-stekker. Laptop, mobiele telefoon, schemerlampjes, tv’s, verlichting, … Het is algemeen geaccepteerd en wordt geleidelijk aan de standaard”

Een volgende stap in de transitie naar DC is om aan deze stopcontacten ook highspeed data toe te voegen. Als je een apparaat in zo’n contact prikt, heb je meteen highspeed communicatie. In volgende kantoorprojecten gaat men dat toepassen.” Dit betekent integratie van data en power in de bekabeling.

Een ander artikel in Installatiejournaal is ook lezenswaard, vind ik:
Met onze DC-componenten is netverzwaring niet per se nodig: Installatiejournaal
 
Last edited: