Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ja, laten we eens kijken.
De warmtepomp verbruikt 80% van zijn jaarlijkse verbruik in de maanden dat de zonnepanelen 20% van hun jaarlijkse opbrengst leveren. Tot zover het "schone" nul-op-de-meter huis, dat voornamelijk op stroom uit gascentrales en kernenergie draait.
Laten we daarom even doorrekenen. Een gascentrale geeft een rendement van ruim 60%, en indien ook warmte koppeling ca 80%. Een CV ketel heeft een werkelijk rendement van ca 95%. Een warmtepomp en scop van zeker 4, maar laten we niet te positief rekenen. De warmtepomp, met elektriciteit uit aardgas heeft daarmee dus een rendement tussen 0,6 en 0,8 x 4, dus 240 en 320%, de CV ketel 95. Tot zover een CV ketel die dus ook niet duurzamer wordt via windenergie.
 
  • Love
Reactions: job-lek
Laten we daarom even doorrekenen. Een gascentrale geeft een rendement van ruim 60%, en indien ook warmte koppeling ca 80%. Een CV ketel heeft een werkelijk rendement van ca 95%. Een warmtepomp en scop van zeker 4, maar laten we niet te positief rekenen. De warmtepomp, met elektriciteit uit aardgas heeft daarmee dus een rendement tussen 0,6 en 0,8 x 4, dus 240 en 320%, de CV ketel 95. Tot zover een CV ketel die dus ook niet duurzamer wordt via windenergie.
Eens, maar het ging me meer om het idee dat sommigen denken hun vervuilende CV ketel te kunnen vervangen door een schone warmtepomp. Op z'n best is hij te vervangen door een minder vervuilende warmtepomp.
 
Eens, maar het ging me meer om het idee dat sommigen denken hun vervuilende CV ketel te kunnen vervangen door een schone warmtepomp. Op z'n best is hij te vervangen door een minder vervuilende warmtepomp.
Dat is slechts een definitie kwestie. Wat is schoon, wat is vervuilend. Als we dankzij deze in het slechtste geval 2,5x minder vervuilende oplossing weer een flinke stap zetten om te voorkomen dat er in een onomkeerbare situatie terecht komen, is dat enorm waardevol. Ik ben geen klimaat gek oid, maar het begint me wel steeds meer duidelijk te worden dat we niet nog een paar jaar rustig aan kunnen doen en denken... Er is geen echt helemaal schoon alternatief, laat ik maar niets doen en wachten tot dat er wel is.
 
  • Like
Reactions: Maarten and shthpnz
Tijdje geleden ook al op georienteerd op PVT panelen, zijn nog redelijk nieuw op de markt. Ik vraag me daarbij af of er niet te veel warmte wordt geproduceerd (als ik op de nieuwbouw huizen tegenover mijn huidige huis kijk liggen daar maar 2 warmte panelen en 30 zonnepanelen), en het rendement van de zonnepanelen iets lager lijkt dan kan. Voordeel is wel dat het PV deel min of meer wordt gekoeld waardoor het rendement iets omhoog gaat. PV panelen zonder dit kunnen een hoger rendement hebben voor zover ik heb gezien.

Ben er nog niet uit voor onze nieuwbouw...
 
Heeft iemand hier ervaring mee, kennis van, of een gefundeerde beschouwing over?

Klinkt goed, maar is het dat ook?

Triple Solar: volledig gasloos, zónder grondboring of geluidsoverlast | Technische Unie
Geen directe ervaring hier, toentertijd wel serieus naar gekeken maar prijs was nog te hoog.
Heeft iemand hier ervaring mee, kennis van, of een gefundeerde beschouwing over?

Klinkt goed, maar is het dat ook?

Triple Solar: volledig gasloos, zónder grondboring of geluidsoverlast | Technische Unie
Dit artikel geeft (iets) meer inzicht over hoe PVT panelen werken: PVT: het dak als warmtepompbron - Installatie.nl
 
  • Informative
Reactions: BobbyKings
Dit gaat de oplossing worden wat betreft opslag
Ik zie (slechts) twee voordelen t.o.v. een warm watervat:
- (veel) minder volume nodig voor equivalente opslag (of veel grotere opslag voor hetzelfde volume) (factor 10?)
- geen verlies tijdens opslag zelf

Grote vragen zijn natuurlijk:
- hoe efficiënt is de conversie van warmte naar opslag en terug
- hoe groot is de warmtestroom die zo'n apparaat kan leveren

Beide wordt natuurlijk bepaald door de maximale hoeveelheid zout die geconverteerd kan worden per tijdseenheid...
 
Ik zie (slechts) twee voordelen t.o.v. een warm watervat:
- (veel) minder volume nodig voor equivalente opslag (of veel grotere opslag voor hetzelfde volume) (factor 10?)
- geen verlies tijdens opslag zelf

Grote vragen zijn natuurlijk:
- hoe efficiënt is de conversie van warmte naar opslag en terug
- hoe groot is de warmtestroom die zo'n apparaat kan leveren

Beide wordt natuurlijk bepaald door de maximale hoeveelheid zout die geconverteerd kan worden per tijdseenheid...

voor een normaal huis is het zo groot als een wasmachine en heb je ruim 200kg nodig
De conversie reactie zelf kent geen verlies.
 
voor een normaal huis is het zo groot als een wasmachine en heb je ruim 200kg nodig
De conversie reactie zelf kent geen verlies.
Ok, de reactie zelf, maar ik bedoelde dat eigenlijk op het niveau van het apparaat (als black box)...

De snelheid van die conversie reactie is bepalend (lijkt me), als je meer warmte per tijdseenheid aanlevert dan er geconverteerd kan worden, dan wordt het apparaat en/of je warmtebron warmer wat indirect voor verliezen kan zorgen (afhankelijk van isolatie, onbenut gebleven energie, etc).

Verder zal er verlies zijn tijdens warmtetransport binnen het apparaat, en verlies door warmteverschillen tussen apparaat en omgeving (tijdens warmtetransport).
Dat alles zal bepalen hoe efficiënt het apparaat warmte opneemt en afgeeft.
Als dit (vanwege engineering issues bijv) inefficiënter blijkt te zijn dan een buffervat dan gaat het alleen nog over het ruimtevoordeel...
 
Voor de PVT panelen geven ze een scop aan van 5,6 voor verwarmen en 3,8 voor tapwater. Dit is zeer netjes.
Zo te zien werken ze samen met NIBE en dit is één van de grotere en beter leveranciers van warmtepomp systemen, ze hebben jarenlange ervaring vanuit het koude Scandinavie. NIBE verbindt zich niet zomaar aan een product dus ik verwacht dat de gemaakte beloften t.a.v. rendement best serieus genomen kunnen worden. De berekening die ze destijds voor mijn woning hebben gemaakt, klopte achteraf exact (minder dan 100 kWh afwijking per jaar).

Het mooie is dat het niet meer ruimte inneemt dan bestaande pv panelen, en de oriëntatie is eigenlijk van ondergeschikt belang.
Mijn PV en wtp installatie is pas 5 jaar oud, maar als ik nu zou kiezen zou ik dit zeker serieus overwegen.
 
Heeft iemand hier ervaring mee, kennis van, of een gefundeerde beschouwing over?

Klinkt goed, maar is het dat ook?

Triple Solar: volledig gasloos, zónder grondboring of geluidsoverlast | Technische Unie

Bestaat al een poosje, zelf niet gekocht omdat:
- het een relatief dure oplossing is: veel duurder dan diezelfde collectoren en pv apart of behoorlijk wat extra pv-panelen en een zwaardere warmtepomp;
- pv en collector een verschillende levensduur hebben: een collector gaat zo’n 20 jaar mee, het pv-paneel naar verwachting heel veel langer.
- vragen bij de compatibiliteit: als over 7 jaar twee panelen kapot gaan, zijn ze dan vervangbaar door eenzelfde paneel met gelijke wattpiek? Of koop ik dan een nieuw paneel met hogere wattpiek dat maar gedeeltelijk werkt?

Wel een handig product bij een beperkt beschikbaar dakoppervlak.
 
Hoe gaat het dan met koelen in hartje zomer? Grote voordeel van wp met grondboringen is passieve koelmogelijkheid. In het geval van PVT zou je dan warmte moeten afvoeren via de zonnepanelen, net op het moment van grootste hitte.
Met een lucht/water warmtepomp heb je soms wel de mogelijkheid om (actief) te koelen al is dat niet de meest efficiënte manier. Deze systemen hebben dan een ventilator in de buitenunit waarmee o.a. de geforceerde koeling gerealiseerd wordt. Zo te zien kan dat niet met dit systeem.