Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een leuke case waar ik graag jullie expertise bij inroep:

- Ik laat een nieuwbouwhuis bouwen, oplevering verwacht H1 2022
- In de achtertuin komt een parkeerplek met schuurtje, met aansluiting op elektriciteit. Daar wil ik een laadpaal.
- Ik wil het dak zo veel mogelijk volleggen met zonnepanelen
- Wil mijn M3 (leaseauto) opladen met laadpas van werkgever
- Maar wil ook de mogelijkheid hebben om met dezelfde paal op eigen kosten te laden (tzt 2e elektrische auto in prive, en ook vrienden/familie de mogelijkheid geven te laden)
- Ik zou zo veel mogelijk willen opladen met zonne-energie.

Mijn vraag aan jullie:
Welke laadpaal zouden jullie aanraden, op basis van huidige aanbod? Verder nog tips/tricks om op te letten?
 
Hoe gaat het dan met koelen in hartje zomer? Grote voordeel van wp met grondboringen is passieve koelmogelijkheid. In het geval van PVT zou je dan warmte moeten afvoeren via de zonnepanelen, net op het moment van grootste hitte.
Koelen in de zomer is niet efficient, of zelfs niet mogelijk met PVT-zonnepanelen (combi van zonnepanelen met een grote koelplaat onder de zonnepanelen). Maar er zijn meer nadelen (en ook wat voordelen) van deze oplossing.
Het is eigenlijk een gewone (buiten)lucht-water(binnen) warmtepomp waar de buitenunit niet een radiator (als in een auto met verbrandingsmotor) is, met geforceerde koeling door een ventilator. Maar de buitenunit een grote vlakke plaat is, die van passieve koeling (natuurlijke luchtstroom) gebruik maakt. Met als extra dat die grote vlakke plaat onder de zonnepanelen zit.
Dit noemen ze een thermodynamische warmtepomp, zie bijv. de link: Wat zijn thermodynamische warmtepompen?
Nu nog wat extra nadelen en ook voordelen:
In de nacht kunnen zonnepanelen enorm afkoelen, een groot zwart stralend vlak op het zuiden.
Net zoals de vraag "Hoe gaat het dan met koelen in hartje zomer? " kun je de vraag stellen "Hoe gaat het dan met verwarmen in hartje winter? "
Niet goed dus. Bij de specs zag ik:
De warmtepomppanelen onttrekken warmte uit de buitenlucht tot zo’n 7 graden onder nul. Is het nóg kouder? Dan beschikt de warmtepomp over elektrische bijverwarming.
Terwijl een lucht-water (met ventilator) warmtepomp vaak tot -15 of zelfs -20 werken voordat ze overschakelen op elektrisch verwarmen.
Je kunt je afvragen met de steeds zachtere winters of dit zo erg is. Maar doordat het onder de zonnepanelen in de winternacht veel kouder is, is het rendement altijd een stuk lager. Dus terwijl het verwarmen in de zomer veel efficienter is, is het in de winter juist slechter.
Nog wat verschillen, maar nu een voordeel van de vlakke plaat:
  • Als het een paar graden boven nul is heeft de lucht-warmtepomp het probleem van ijsvorming. Waterdamp condenseert op lamellen van de radiator, die onder 0 graden aan het koelen is, en bevriest. Daarom verwarmt af en toe het systeem de buitenunit, wat energie kost. Hier heeft de vlakke plaat radiator geen last van, het ijs kan geen kwaad.
  • De lucht-warmtepomp heeft draaiende delen en dus is er slijtage. Als de buitenunit ouder wordt krijg je meer problemen. Bijv. meer lawaai.
 
Last edited:
Ik heb een leuke case waar ik graag jullie expertise bij inroep:

- Ik laat een nieuwbouwhuis bouwen, oplevering verwacht H1 2022
- In de achtertuin komt een parkeerplek met schuurtje, met aansluiting op elektriciteit. Daar wil ik een laadpaal.
- Ik wil het dak zo veel mogelijk volleggen met zonnepanelen
- Wil mijn M3 (leaseauto) opladen met laadpas van werkgever
- Maar wil ook de mogelijkheid hebben om met dezelfde paal op eigen kosten te laden (tzt 2e elektrische auto in prive, en ook vrienden/familie de mogelijkheid geven te laden)
- Ik zou zo veel mogelijk willen opladen met zonne-energie.

Mijn vraag aan jullie:
Welke laadpaal zouden jullie aanraden, op basis van huidige aanbod? Verder nog tips/tricks om op te letten?
Je zou een Zappi kunnen overwegen:
Zappi Benelux - Home
[URL="https://myenergi.com/"]myenergi[/URL]
Deze heeft veel instelmogelijkheden maar helaas nog geen mogelijkheid om via een pas te laden (komt volgens mij wel, maar is er op dit moment nog niet. Wel veel instelmogelijkheden voor het laden op basis van je overproductie uit de zonnepanelen. Moet wel zeggen dat er nog een bug zit in de (Tesla?) software omdat de auto niet altijd wakker wordt als er overproductie is, maar ik verwacht dat dit wel wordt opgelost.
 
Je zou een Zappi kunnen overwegen:
Zappi Benelux - Home
myenergi
Deze heeft veel instelmogelijkheden maar helaas nog geen mogelijkheid om via een pas te laden (komt volgens mij wel, maar is er op dit moment nog niet. Wel veel instelmogelijkheden voor het laden op basis van je overproductie uit de zonnepanelen. Moet wel zeggen dat er nog een bug zit in de (Tesla?) software omdat de auto niet altijd wakker wordt als er overproductie is, maar ik verwacht dat dit wel wordt opgelost.

Ja de Zappi komt aardig in de richting, zeker als het laadpassen kan lezen. Installatie van de paal zal nog even (1,5 jaar) duren dus ik hoop dat er in de tussentijd een dergelijk product op de markt komt.
 
Ja de Zappi komt aardig in de richting, zeker als het laadpassen kan lezen. Installatie van de paal zal nog even (1,5 jaar) duren dus ik hoop dat er in de tussentijd een dergelijk product op de markt komt.

Ik had ook veel liever de zappi geïnstalleerd hier. Maar leasemaatschappij werkte met EV-Box.
Aangezien Zappi geen automatische facturatie mogelijk maakte vonden ze dat toch een probleem (extra administratie), en ik heb zelf eigenlijk ook geen zin om de meterstanden om de zoveel tijd door te sturen (ik vergeet dat dan toch weer).
Ik heb een half jaar geleden geïnformeerd, en toen werd me alvast beloofd dat er de Zappi nog zou geupdate worden met extra mogelijkheden zoals automatische facturatie, maar zonder engagement qua tijdslijn.
 
Nieuwe thuisbatterij met 80 kwh lifepo4 in de maak. Aan het topbalanceren
20200804_191526.jpg
 
Last edited:
Met een lucht/water warmtepomp heb je soms wel de mogelijkheid om (actief) te koelen al is dat niet de meest efficiënte manier. Deze systemen hebben dan een ventilator in de buitenunit waarmee o.a. de geforceerde koeling gerealiseerd wordt. Zo te zien kan dat niet met dit systeem.
Wat bedoel je hier als referentie, een water-water-warmtepomp, of een aparte airco? Wij hebben een 14kW lucht-water-warmtepomp met LT-radiatoren, en bij hoge buitentemperatuur koelen we woonkamer, keuken en 3 slaapkamers. Dat kost dan voor een dag met buitentemperatuur 30-32 graden ongeveer 6kWh elektriciteit. Als we er op jaarbasis van uit gaan dat er 50 dagen fors gekoeld wordt, hebben we het over 300kWh, dat is ten opzichte van het jaarverbruik van 7.000kWh nog geen 5%. Dat vind ik alleszins redelijk, ik vraag me af hoeveel hoger het rendement kan met een andere oplossing...
 
Wij hebben een 14kW lucht-water-warmtepomp met LT-radiatoren, en bij hoge buitentemperatuur koelen we woonkamer, keuken en 3 slaapkamers. Dat kost dan voor een dag met buitentemperatuur 30-32 graden ongeveer 6kWh elektriciteit. Als we er op jaarbasis van uit gaan dat er 50 dagen fors gekoeld wordt, hebben we het over 300kWh, dat is ten opzichte van het jaarverbruik van 7.000kWh nog geen 5%. Dat vind ik alleszins redelijk, ik vraag me af hoeveel hoger het rendement kan met een andere oplossing...
Welke 14kW Lucht-water-warmtepomp hebben jullie?
 
Wat bedoel je hier als referentie, een water-water-warmtepomp, of een aparte airco? Wij hebben een 14kW lucht-water-warmtepomp met LT-radiatoren, en bij hoge buitentemperatuur koelen we woonkamer, keuken en 3 slaapkamers. Dat kost dan voor een dag met buitentemperatuur 30-32 graden ongeveer 6kWh elektriciteit. Als we er op jaarbasis van uit gaan dat er 50 dagen fors gekoeld wordt, hebben we het over 300kWh, dat is ten opzichte van het jaarverbruik van 7.000kWh nog geen 5%. Dat vind ik alleszins redelijk, ik vraag me af hoeveel hoger het rendement kan met een andere oplossing...

Eigenlijk beiden.....
Een water/water warmtepomp is efficiënter omdat de brontemperatuur lager ligt dan de buitentemperatuur waar een l/w wtp gebruik van maakt. Hierdoor heb je minder energie nodig om te koelen. Deze is vwb verbruik dus efficienter als je naar het energieverbruik kijkt.

Bij een airco ligt het iets anders, deze koelt ook vanuit de buitenlucht. Voordeel van een airco is dat deze direct de lucht in je woning koelt en dat voel je direct. Bij een lucht-water warmtepomp is de koeling wat minder direct en tevens kun je minder ver koelen dan met een airco. In dat opzicht is de koeling op zich van een airco efficiënter, maar ik denk niet dat deze minder energie gebruikt.
 
Bij een brine-water wp en grondbron kan passief gekoeld worden omdat hier enkel een circulatiepompje het koelere water uit de bron laat circuleren? Het is een zwaardere investering, maar geen afzonderlijke airco nodig, verbruik om te koelen is maar een fractie en daling e-peil voor nieuwbouwwoning, plus de zeer lange levensduur. Onze zoon en vriendin, die nu net een nieuwbouw zetten, hebben ondanks het hogere budget uiteindelijk toch voor dit systeem gekozen icm overal vloerverwarming. Ze gaan bezuinigen op de afwerking van een voorlopig ongebruikt verdiep van het huis.
 
Onze accu in ons vakantiehuis in Spanje is operationeel! Een 36 kWh accu (cellen afkomstig van een model X met 4000 km en rookschade) gekoppeld aan 5 victron multiplus 2500 op een netaansluiting van 4,4 kW bieden 17 kW piekvermogen.

Probleem hier was dat verzwaring netaansluiting ruim 22 k € zou kosten. Deze was nodig want 240 m2 huis met vloerverwarming, warmtepomp, grote inductieplaat, twee ovens en toekomstig zwembad met aparte warmtepomp op 4,4 kW aansluiting zou niet lukken. Met deze accu zijn wij iets goedkoper uit maar hebben wij wel veel meer functionaliteit. Worden op termijn ook zonnepanelen op aangesloten.

Het systeem is online, dus vanaf overal realtime te monitoren.

Systeem is geleverd door bpathenergy.nl, perfecte service en ondersteuning!

Let niet op de afwerking en rotzooi, daar ben ik nog mee bezig!

FECFA9E7-EC65-4E5B-8AFD-B2127362EADC.jpeg
B5DBB6E5-8B77-4210-A413-A1CEFD8B935F.jpeg
 
Onze accu in ons vakantiehuis in Spanje is operationeel! Een 36 kWh accu (cellen afkomstig van een model X met 4000 km en rookschade) gekoppeld aan 5 victron multiplus 2500 op een netaansluiting van 4,4 kW bieden 17 kW piekvermogen.

Probleem hier was dat verzwaring netaansluiting ruim 22 k € zou kosten. Deze was nodig want 240 m2 huis met vloerverwarming, warmtepomp, grote inductieplaat, twee ovens en toekomstig zwembad met aparte warmtepomp op 4,4 kW aansluiting zou niet lukken. Met deze accu zijn wij iets goedkoper uit maar hebben wij wel veel meer functionaliteit. Worden op termijn ook zonnepanelen op aangesloten.

Het systeem is online, dus vanaf overal realtime te monitoren.

Systeem is geleverd door bpathenergy.nl, perfecte service en ondersteuning!

Let niet op de afwerking en rotzooi, daar ben ik nog mee bezig!

View attachment 573120 View attachment 573124

Waarom heb je geopteerd voor oude, potentieel beschadigde cellen die bij pech brandgevaarlijk zijn?
Geen kritiek hoor, wil gewoon de situatie begrijpen
 
Waarom heb je geopteerd voor oude, potentieel beschadigde cellen die bij pech brandgevaarlijk zijn?
Geen kritiek hoor, wil gewoon de situatie begrijpen
Oude? De Model X had 4000 km op de teller, lijken mij dus vrij nieuwe cellen. De model X was één van de auto’s die in SC Amsterdam stond, toen daar circa 2 jaar geleden een brand was. De auto is toen kennelijk total loss verklaard op rookschade, samen met flink wat andere auto’s. De auto zelf is niet fysiek beschadigd, het accupakket al helemaal niet. Kortom, vrij nieuwe Tesla cellen die volstrekt onbeschadigd zijn.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Ik neem aan dat de kist op wielen de batterijen bevat? Zo ja dan vind ik voor dit aantal KWh het een erg kleine footprint hebben
Ik neem aan dat de kist op wielen de batterijen bevat? Zo ja dan vind ik voor dit aantal KWh het een erg kleine footprint hebben
Ja, dat klopt. Het zijn 6 modules die boven elkaar zijn geplaatst in een op maat gemaakte behuizing waar ook de BMS in zit van bpath Energy. De wielen heb ik zelf bedacht, de hele module weegt bijna 250 kg, op deze wijze is het geheel nog verplaatsbaar.

Dit BMS communiceert met het BMS van Tesla in de afzonderlijke modules.
 
  • Like
Reactions: horta