Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Over nachtverlaging:
- een lucht/water warmtepomp is over het algemeen overdag efficiënter dan ‘s nachts
- een koelere ruimte heeft minder warmte verlies
- er zit een vertraging tussen temperatuurwijziging binnen en de daaropvolgende temperatuur op de buitenkant van de muur (meestal circa 12 uur), idem voor een betonnen vloer (vertraging afhankelijk van diepte verwarmingsslangen, hoe dieper hoe trager)

Het is dus volledig afhankelijk van de situatie of nachtverlaging nut heeft. Heb je een snel reagerend systeem en een ruimte die snel afkoelt of op warmt (weinig warmtecapaciteit, weinig vertraging) dan zul je baat hebben bij nachtverlaging.
Koelt je huis bijna niet af ‘s nachts, dan heeft het niet zoveel nut en afhankelijk van de vertraging kan het zelfs averechts werken.
Wil je je wp vooral overdag inzetten, schakel er dan een buffervat bij dat je overdag opwarmt zodat je ‘s nachts en ‘s ochtends warmte uit het buffervat kunt gebruiken.

wat nog een mooie aanvulling kan zijn is weer of juist zonverwachting. Onze woning heeft veel glas op het zuiden en als ze zon lekker schijnt in het najaar en winter is het maar zo 24 graden in de woonkamer en keuken.
Op dit moment houdt de thermostaat van de warmtepomp de temperatuur gelijk. Het gevolg is in de nacht opwarmen en als er een zonnige dag aan komt is het eigenlijk energieverspilling.
Dit los ik niet alleen met nachtverlaging op denk ik zo.
 
wat nog een mooie aanvulling kan zijn is weer of juist zonverwachting. Onze woning heeft veel glas op het zuiden en als ze zon lekker schijnt in het najaar en winter is het maar zo 24 graden in de woonkamer en keuken.
Op dit moment houdt de thermostaat van de warmtepomp de temperatuur gelijk. Het gevolg is in de nacht opwarmen en als er een zonnige dag aan komt is het eigenlijk energieverspilling.
Dit los ik niet alleen met nachtverlaging op denk ik zo.
Op mijn warmtepomp kan ik bij de weersafhankelijke regeling het faseverschil binnenkant-buitenkant gebouwschil in uren instellen, wellicht dat je die mogelijkheid ook hebt? Als ik dat faseverschil verkeerd instel dan merk ik dat het na een zonnige dag te lang koud blijft in huis, of op een zonnige dag een fikse overshoot op de ruimtetemperaturen (duurde twee seizoenen eer ik dat uitgevogeld had).
 
Om de CO2 uitstoot zo laag mogelijk te houden, wat is de beste tijd om je auto aan de lader te hangen?
Vuitregel: In de zomer tussen 10 en 18 uur. In in de winter maakt het niet veel uit.

Grafiek van Martien Visser (beterschap Martien):

upload_2020-10-30_9-23-37.png


Plaatje voor Nederland voor dit jaar (geen idee hoe het in Belgie is, zijn daar ook veel zonnepanelen?)
 
@DuurzameHenk

interessant dit, wel appart dat je daar als consument tijdens het laden op dit tijdsinterval geen compensatie voor krijgt. Op het tijdsinterval in Zomer draait mijn Airco op de hete dagen. Dus dan ben ik daar wel bewust bezig :)

Ja en wat ik nu met corona meer kan doen (werk veel thuis) is tesla tussen 11 en 17 laden. Heb zelf ook zonnepanelen en zorg ik er voor dat ik zo groen mogelijk bezig ben en het netwerk ontlast op zonnige dagen.
 
@DuurzameHenk

interessant dit, wel appart dat je daar als consument tijdens het laden op dit tijdsinterval geen compensatie voor krijgt. Op het tijdsinterval in Zomer draait mijn Airco op de hete dagen. Dus dan ben ik daar wel bewust bezig :)
Hetzelfde geldt ook voor de warmtepomp. Idealiter draait ook deze zoveel mogelijk overdag. Zeker bij een lucht water warmtepomp, omdat deze bij de hogere dagtemperatuur een hoger rendement kent.
 
@horta
wij gebruiken onze airco ook als verwarming voor onze 2 onder 1 kap zonder vloerverwarming. In de winter kan hij beter 24/u aanstaan met een verlaging geduurende de nacht. Het eerste jaar heb ik hem in de nacht uitgezet maar het tweede jaar gewoon altijd aan. Het is natuurlijk moeilijk vergelijken als je niet naar graaddagen kijkt maar onze rekening was lager dan het eerste jaar waarin deze werd uitgezet in de nacht.

Daarnaast totaal geen overlast van geluid bij de buren, wat prettig is. In de winter is het een leuk schouwspel als hij moet ontdooien. Als het condens dan wordt uitgeblazen in de vrieskou krijg je een mooie wolk :)
 
  • Like
Reactions: horta
Als je je buitenunit nog stiller zou willen hebben, maak m dan voor de aardigheid open. Mijn Daikin kon met relatief weinig moeite en Low Tech veel stiller worden.
Hoe:
Antidreunplakken op de grote vlakken; abdorptiemateriaal er overheen plakken;
rondom de motor de al aanwezige isolatie verbeteren;
en vooral: alle bramen en gietrandjes met scherp mesje verwijderen van de ventilator.
 
Paar vragen:
  • Mijn woning is in principe geschikt voor een vol-electrische WP.
    Daarbij is een water/water zuiniger en duurder dan lucht/water.
    Wie heeft spijt van de keuze voor 1 vd 2? ofwel wat zou een ervaringsdeskundige kiezen?
  • Wie heeft advies over een goede, redelijke geprijsde installateur en/of grondboorbedrijf tbv de bron (zuid-west NL)?
  • Als water/water WP heb ik al een aanbieding voor een Nibe F1255 liggen.
    Iemand ervaring mee?
 
Paar vragen:
  • Mijn woning is in principe geschikt voor een vol-electrische WP.
    Daarbij is een water/water zuiniger en duurder dan lucht/water.
    Wie heeft spijt van de keuze voor 1 vd 2? ofwel wat zou een ervaringsdeskundige kiezen?
  • Wie heeft advies over een goede, redelijke geprijsde installateur en/of grondboorbedrijf tbv de bron (zuid-west NL)?
  • Als water/water WP heb ik al een aanbieding voor een Nibe F1255 liggen.
    Iemand ervaring mee?
Ik heb in 2014 mijn gasverwarming vervangen door een geothermische warmtepomp (dus water-water in jouw terminologie). Voor mij was de efficientie de doorslaggevende reden (COP 5 tov 3), en dezelfde efficientie gans het jaar door (ik vond het idee van een lucht/water warmtepomp met zijn laagste efficientie op het moment dat je het meest warmte nodig hebt niet leuk).
Sedertdien (lettterlijk!) 0 kosten aan gehad, ook niet aan onderhoud. (Edit: behalve electriciteit natuurlijk, maar dat kostte uiteindelijk minder dan gas)
Het enige wat ik niet verwacht had was dat het boren van de putten gans mijn tuin omzeep gebracht heeft. Niet het boren zelf, maar het maneuvreren van het zwaar materieel in de tuin.
Het enige wat me spijt is dat ik dit niet bij de bouw van mijn huis laten doen heb.
 
Paar vragen:
  • Mijn woning is in principe geschikt voor een vol-electrische WP.
    Daarbij is een water/water zuiniger en duurder dan lucht/water.
    Wie heeft spijt van de keuze voor 1 vd 2? ofwel wat zou een ervaringsdeskundige kiezen?
  • Wie heeft advies over een goede, redelijke geprijsde installateur en/of grondboorbedrijf tbv de bron (zuid-west NL)?
  • Als water/water WP heb ik al een aanbieding voor een Nibe F1255 liggen.
    Iemand ervaring mee?

Zelf heb ik een lucht/water warmtepomp van Nibe (VVM320 + F2040-8).
Prima combinatie. Boiler geeft ruim voldoende water om met het hele gezin te douchen of een groot bad + iemand die gaat douchen. Boiler is ook redelijk snel weer warm. Voordeel van Nibe is dat deze standaard veel kan en je kunt als je het wilt zelf ook veel instellen. De meeste varianten zijn ook smart-grid ready en je kunt ook zelf diverse soorten schemas aanmaken.

Keuze is op l/w gevallen omdat mijn woning al bijna klaar was toen we de keuze voor een warmtepomp maakten en w/w redelijkerwijs niet meer was te realiseren.
Tot op heden geen spijt. Enige nadeel van een l/w wtp is dat de je op vol vermogen de buitenunit hoort. Niet dat dat bij ons een probleem is, maar het hangt af hoever deze van de buren staat verwijderd.

Nibe is een goede en betrouwbare leverancier met prima service. De installatie wordt door een installateur gedaan, maar de inbedrijfname doen ze zelf omdat ze van mening zijn dat dit goed en nauwkeurig moet gebeuren (veel installateurs zetten de wtp aan zonder deze goed in te regelen).

Ik heb destijds rechtstreeks met diverse fabrikanten gebeld en veel vragen gesteld, daarbij wist Nibe mij de beste en eerlijke antwoorden te geven, terwijl ander fabrikanten vaak alleen maar een commercieel verhaal hadden.
Ik heb ook door meerdere fabrikanten berekeningen laten maken mbt verwacht verbruik. De berekeningen van Nefit waren heel optimistisch en zelfs niet realistisch. Of ze hadden geen ervaring of ze wilden te graag iets verkopen denk ik. De berekeningen die Nibe heeft gemaakt bleken na een jaar gebruik exact te kloppen (op 100kWh nauwkeurig).
Nibe is één van de grotere leveranciers en hebben heel veel en lange ervaring met warmtepompen. Ze komen uit Scandinavie en hebben daar dus goede ervaring kunnen opdoen met warmtepompen onder koude omstandigheden, terwijl vele anderen warmtepompen zijn gaan ontwikkelen vanuit de airco gedachte.
 
Ik heb in 2014 mijn gasverwarming vervangen door een geothermische warmtepomp (dus water-water in jouw terminologie). Voor mij was de efficientie de doorslaggevende reden (COP 5 tov 3), en dezelfde efficientie gans het jaar door (ik vond het idee van een lucht/water warmtepomp met zijn laagste efficientie op het moment dat je het meest warmte nodig hebt niet leuk).
Sedertdien (lettterlijk!) 0 kosten aan gehad, ook niet aan onderhoud. (Edit: behalve electriciteit natuurlijk, maar dat kostte uiteindelijk minder dan gas)
Het enige wat ik niet verwacht had was dat het boren van de putten gans mijn tuin omzeep gebracht heeft. Niet het boren zelf, maar het maneuvreren van het zwaar materieel in de tuin.
Het enige wat me spijt is dat ik dit niet bij de bouw van mijn huis laten doen heb.

NicoV en Mars2020, dank voor de antwoorden.
Ik heb 3 aanvragen de deur uit gedaan, om de afweging lucht/water en geothermisch te maken.
De eerste grove aanbieding kwam op 24.000 euro uit voor het complete pakket, de ander gaf telefonisch door dat alleen het boren al meer dan 20.000 kost, met warmtepomp erbij richtig 40.

Als iemand de totaal-investering wil delen (mag in PM), graag, dan heb ik een iets meer realistische prijs in gedachten bij de onderhandelingen.
 
  • Informative
Reactions: Superendo