Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Met de Mitsubishi Zubadan is het tot -15 C niet zo spannend. We installeren hem binnenkort ook in Italie, waar de -25 C nog wel eens wordt aangetikt. De harde wind maakt denk ik wel uit: een dikke wollen trui helpt weinig als de wind erdoorheen blaast.

Zubadan Technologie
Hier trekt de Nefit Enviline Split L/W warmtepomp (met 11kW Mitsubishi buitenunit) het tot nu toe nog prima. Het stroomverbruik gaat wel fors omhoog, door een lagere COP en het af en toe bijspringen van de elektrische bijverwarming. Per dag ligt m'n gebruik nu wel boven de 120kWh, dat is incl SWW. Aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming ligt nu op ca. 41 graden. Huis is goed geïsoleerd met een WTW installatie, ca. 1500m3.

Merk wel dat de buitenunit flink meer lawaai maakt nu die nagenoeg de hele dag op max vermogen draait.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Ik heb hier ooit mijn situatie uitgelegd: ouder, niet perfect geïsoleerd huis, stookolieketel en tank van 30 jaar oud, pelletkachel voor gezellige avondwarmte, geen gasaansluiting.
Warmtepomp is lastig. Zou lucht-lucht moeten zijn en er zijn plaatsen die wij slechts sporadisch gebruiken en die wij door de lange opwarmtijd van de WP constant zouden moeten warm houden. Nu krijgen we die op een kwartier warm met onze radiatoren.
Ik kreeg toen veel tegenwind ivm de pelletkachel.
Ik lees echter dat de CO2 uitstoot daarvan minder zou zijn dan van de huidige elektriciteitsmix voor warmtepompen. Fijn stof blijft wel een probleem, maar dat kan met een filter op de schouw tot nul herleid worden.
Als dat klopt, zou een verwarmingsketel op pellets wel een optie zijn. Dan kan ik de radiatoren houden. Iemand ervaring mee?
 
  • Disagree
Reactions: mrgoogle
Ik heb hier ooit mijn situatie uitgelegd: ouder, niet perfect geïsoleerd huis, stookolieketel en tank van 30 jaar oud, pelletkachel voor gezellige avondwarmte, geen gasaansluiting.
Warmtepomp is lastig. Zou lucht-lucht moeten zijn en er zijn plaatsen die wij slechts sporadisch gebruiken en die wij door de lange opwarmtijd van de WP constant zouden moeten warm houden. Nu krijgen we die op een kwartier warm met onze radiatoren.
Ik kreeg toen veel tegenwind ivm de pelletkachel.
Ik lees echter dat de CO2 uitstoot daarvan minder zou zijn dan van de huidige elektriciteitsmix voor warmtepompen. Fijn stof blijft wel een probleem, maar dat kan met een filter op de schouw tot nul herleid worden.
Als dat klopt, zou een verwarmingsketel op pellets wel een optie zijn. Dan kan ik de radiatoren houden. Iemand ervaring mee?
hoe meer zorgen je maakt over het “redden” van het klimaat, hoe eerder je dood gaat en hoe eerder jouw “problematische” CO2 uitstoot naar nul reduceert.

Mijn advies aan jou op basis van mijn ervaringen:

Stook die kachel lekker op. Nodig vrienden uit en maak er een gezellig feest van. Geniet van je mooie huis.
 
ah, après nous, le déluge...

Ik draag graag mijn steen bij om het klimaat niet nog verder om zeep te helpen. Ikzelf zal het wel uitzingen met mijn 66 jaren, maar we hebben zo onze verantwoordelijkheden in het leven.
Gooide ik als jongeman de afgewerkte olie nog in de dichtstbijzijnde stoeprand-put en zonk de vuile petroleum bij het schoonkwasten van de motorblokken gracieus weg in de groenstrook, nu weet ik onderhand dat dat gedrag ons allen niet verder helpt.
Dit topic is mijns inziens bedoeld voor hen die hun schouders onder een schonere woon- en levenswijze willen zetten. Ik blijf in dat licht tips en ideeën graag tegemoet zien.
 
Ik heb hier ooit mijn situatie uitgelegd: ouder, niet perfect geïsoleerd huis, stookolieketel en tank van 30 jaar oud, pelletkachel voor gezellige avondwarmte, geen gasaansluiting.
Warmtepomp is lastig. Zou lucht-lucht moeten zijn en er zijn plaatsen die wij slechts sporadisch gebruiken en die wij door de lange opwarmtijd van de WP constant zouden moeten warm houden. Nu krijgen we die op een kwartier warm met onze radiatoren.
Ik kreeg toen veel tegenwind ivm de pelletkachel.
Ik lees echter dat de CO2 uitstoot daarvan minder zou zijn dan van de huidige elektriciteitsmix voor warmtepompen. Fijn stof blijft wel een probleem, maar dat kan met een filter op de schouw tot nul herleid worden.
Als dat klopt, zou een verwarmingsketel op pellets wel een optie zijn. Dan kan ik de radiatoren houden. Iemand ervaring mee?
Wij hebben nu 10 jaar een Hargassner Pellet CV + warmwatervat en daar heb ik ook al zo'n 10 jaar veel ergenis van.
Denk aan:
- onderhoudsintensief (veel bewegende delen)
- Rook en Koolmonoxide die vrijkomt. Vooral op warme dagen, als het in de kelder waar de Pelletkachel staat koud is en er omgekeerde trek in het rookkanaal ontstaat. We hebben 6 CO melders in huis.
- Gloeiende as in asbak (brandgevaar en CO)
- Wekelijks asbak legen is vies klusje
- Meerdere keren rookontploffing bij ontsteking gehad (1x brandweer laten komen)
- Geluidsoverlast 's ochtends vroeg
- Overal stof in onze grote kelder na inspuiten van de jaarlijkse 6000 kilo pellets. Ook al zijn alle kieren van het voorraadhok afgedicht
- Angstige vrouw en kinderen als de rookmelder weer eens af gaat.
- Als slaapkamerraam open staat trekt de rook van buiten naar binnen als de pellet-CV naar standby gaat en afkoelt.

Alle onderhoud wordt volgens schema verricht door deskundig bedrijf en 2x per jaar komt de schoorsteenveger. Dus daar ligt het niet aan.

De CO2 balans is misschien relatief laag (zeker geen 0), maar de uitstoot is natuurlijk een drama. Wij wonen in het buitengebied, niemand heeft er last van, maar in stedelijk gebied mogen ze Pelletkachels van mij gaan verbieden.

Het zal duidelijk zijn dat er hier nooit meer een pellet CV in huis komt. Laat je niks wijsmaken door installateurs, die goed willen gaan verdienen op het onderhoud en reparaties.

Onze pellet CV is economisch nog niet afgeschreven, maar hij gaat er dit jaar toch echt uit. Was een dure les.
 
@mrgoogle ik ben op zoek naar alle meningen. Jouw disagree is dus welkom, maar ik zoek nog meer naar argumenten. Ik had graag wat uitleg gekregen waarom je niet akkoord gaat.
@Gaston
Klinkt niet goed. Zouden de installaties de laatste 10 jaar verbeterd zijn. Terugslag en rook zou niet (meer) mogen. Ik lees bij de huidige installaties dat de assen slechts 1 keer per jaar moeten leeg gemaakt worden. Ook schoorsteenvegen en onderhoud is 1 keer per jaar. In Duitsland is dit momenteel booming business.
Als eigenaar kom je misschien in contact met collega’s met een recentere installatie. Hoor je daar andere klokken luiden?
6 ton is wel heel veel. Ruime kelder?
 
@mrgoogle ik ben op zoek naar alle meningen. Jouw disagree is dus welkom, maar ik zoek nog meer naar argumenten. Ik had graag wat uitleg gekregen waarom je niet akkoord gaat.
@Gaston
Klinkt niet goed. Zouden de installaties de laatste 10 jaar verbeterd zijn. Terugslag en rook zou niet (meer) mogen. Ik lees bij de huidige installaties dat de assen slechts 1 keer per jaar moeten leeg gemaakt worden. Ook schoorsteenvegen en onderhoud is 1 keer per jaar. In Duitsland is dit momenteel booming business.
Als eigenaar kom je misschien in contact met collega’s met een recentere installatie. Hoor je daar andere klokken luiden?
6 ton is wel heel veel. Ruime kelder?

6t vanwege grote woning en groot huishouden (6 personen) en altijd wel iemand thuis, dus de hele dag het huis op 20-21 graden houden.
Bij moderne systemen schijnen de pellets in een zak te worden gespoten, zodat er geen stof zou vrijkomen. Maar die zouden dan weer niet bestaan met 6t capaciteit, waardoor de vrachtauto vaker langs moet komen.
Verder zou een aantal van mijn problemen er niet zijn als de pellet ketel niet in een koele kelder zou staan, maar bijvoorbeeld in een schuur/bijgebouw/stookhok.
Maar ik wil niet meer verder investeren in zo'n milieubelastend systeem.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
@mrgoogle ik ben op zoek naar alle meningen. Jouw disagree is dus welkom, maar ik zoek nog meer naar argumenten. Ik had graag wat uitleg gekregen waarom je niet akkoord gaat.
Ik denk dat dat vrij eenvoudig is. Een pelletkachel-cv rangschikt vrij laag op de biomassa-ladder. In het beste geval is het CO2-neutraal, maar zelfs met korte omloop houtplantages zit je nog met voor- en nabewerking en transport. Sowieso wordt het niet aangeraden in een woonwijk want als je het ding elke dag gebruikt, produceer je ook elke dag fijnstof.

Pellet-cv is een beetje zoals CNG-auto's: ooit milieuvriendelijk beoordeeld maar momenteel achterhaald door de realiteit. Een hoogrenderende-gasketel geeft je minder zorgen en fijnstof, en je huis isoleren en een waterpomp zal veel meer effect hebben op je comfort/CO2-uitstoot.
 
Klinkt goed, maar wanden, vloer, dak isoleren en HR++ glas plaatsen vind ik niet ‘matig geïsoleerd’. Bij ons is enkel het dak geïsoleerd, eerste verdieping is in principe nooit verwarmd, dubbel glas is van 25 jaar geleden.
En dan zijn er nog de ruimtes die we slechts sporadisch gebruiken en waar we flexibel kunnen blijven. Al is opwarmen in 30’ hier wel aanvaardbaar.
 
Klinkt goed, maar wanden, vloer, dak isoleren en HR++ glas plaatsen vind ik niet ‘matig geïsoleerd’. Bij ons is enkel het dak geïsoleerd, eerste verdieping is in principe nooit verwarmd, dubbel glas is van 25 jaar geleden.
En dan zijn er nog de ruimtes die we slechts sporadisch gebruiken en waar we flexibel kunnen blijven. Al is opwarmen in 30’ hier wel aanvaardbaar.
Dubbel glas van 25 jaar geleden lijkt me anders wel een goeie investering om te herdoen. Samen met muurisolatie en warmtepomp heb je dan al 3 renovaties die gesteund worden door meerdere Vlaamse premies en je kan terugvallen op de Vlaamse woonlening.

Met een pelletcv ga je gewoon blijven aanmodderen.

Als je in Vlaanderen woont:
Home - Premiezoeker
Premies voor renovatie
Overkoepelende renovatiepremie
EPC-labelpremie bij energierenovatie
Totaalrenovatiebonus (BENO-pass) van Fluvius
 
Het grote probleem om warmtepompen in België financieel rendabel te krijgen was altijd de relatief dure elektriciteit en het relatief goedkope aardgas. In Nederland was dat probleem al veel kleiner, en door de steeds verder opschuivende belastingsmaatregelen (aardgas meer energiebelasting, elektriciteit gelijkblijvende of minder energiebelasting) wordt een warmtepomp in Nederland financieel steeds aantrekkelijker. Kan iemand aangeven hoe dat anno 2021 in België ligt? Oftewel, wat zijn zo'n beetje de huidige tarieven?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Interessant. Sluit aan bij mijn situatie. Gisteren getest met cv installatie op 40gr. In onze leefruimtes haalden we 21 graden. In een ruimte die we slechts sporadisch gebruiken zakte de temperatuur naar 17,9. Na het uitzetten van de verwarming in de leefruimte daalde de temperatuur daar ongeveer 1 gr per uur. Die ruimtes lijken dus beter geïsoleerd dan ik dacht.
Vandaag aan het testen met cv water op 50 gr. Lijkt ook in de ‘sporadische’ ruimte goed te komen. Nu 19,6gr na 45 minuten verwarming aan.
Alleen is er nu het probleem dat met het thuiswerken die ruimte wat minder ‘sporadisch’ geworden is.
 
  • Like
Reactions: shthpnz and job-lek
Interessant. Sluit aan bij mijn situatie. Gisteren getest met cv installatie op 40gr. In onze leefruimtes haalden we 21 graden. In een ruimte die we slechts sporadisch gebruiken zakte de temperatuur naar 17,9. Na het uitzetten van de verwarming in de leefruimte daalde de temperatuur daar ongeveer 1 gr per uur. Die ruimtes lijken dus beter geïsoleerd dan ik dacht.
Vandaag aan het testen met cv water op 50 gr. Lijkt ook in de ‘sporadische’ ruimte goed te komen. Nu 19,6gr na 45 minuten verwarming aan.
Alleen is er nu het probleem dat met het thuiswerken die ruimte wat minder ‘sporadisch’ geworden is.
Vergeet bij het testen ook niet het vermogen van de CV-ketel aan te passen! Ergens in de range van 8-16kW afhankelijk van je situatie en geplande Lwwp. Verder hebben wij, om zeker te zijn..., gewoon een kompleet stookseizoen (2018/2019) zo getest en uiteraard ook de thermostaat constant ingesteld gehouden. Niet het gejojo zoals vaak bij een gasgestookte CV met hoge watertemperaturen. Interessant misschien ook om nog te melden is dat wij vw bestaand groot pand (1973) bewust het warmwater ( dat is dan toch weer hoge watertemp. immmers.. ) los van de nu al 1½ jaar draaiende Lwwp hebben gehouden. KISS