Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Een korte vraag, en bijvoorbaat excuses als dit al eens besproken is, maar deze thread is behoorlijk groot!

Ik krijg vandaag zonnepanelen op het dak. Ik heb een Model 3 en een Tesla HPWC op 3 fasen, (3*16A*230V).

Mijn vraag: Wat is de makkelijkste manier om straks een groot deel van mijn zonneopbrengst in de auto te stoppen? De HPWC is een versie 2, dus heeft geen WiFi verbinding. Nu is het enige dat ik kan doen: Af en toe kijken op de inverter app (SolarEdge) wat het geleverde vermogen is, en dan fysiek in de auto het amperage instellen. En dan nog, de zonnestroom zit maar op 1 fase. Hoe zorg ik ervoor dat precies die fase in de auto gebruikt wordt als ik hem op 1 fase instel? Kan het ook automatisch zonder de lader te hoeven vervangen? Eventueel een kastje voor de lader plaatsen?

Alvast dank!
 
Dank voor jullie input! Het wordt de bosch pxv875dc1e. De Siemens is helaas 90 cm breed, 10 cm breder dan de huidige kookplaat. Klantenservice van Siemens/Bosch is inderdaad een stuk beter dan van boretti, goede ervaringen mee gehad bij onze overige apparaten die van Siemens zijn. (Alhoewel nog beter zou zijn geweest dat wij daar geen ervaring mee zouden hebben gehad ;-)
 
Een korte vraag, en bijvoorbaat excuses als dit al eens besproken is, maar deze thread is behoorlijk groot!

Ik krijg vandaag zonnepanelen op het dak. Ik heb een Model 3 en een Tesla HPWC op 3 fasen, (3*16A*230V).

Mijn vraag: Wat is de makkelijkste manier om straks een groot deel van mijn zonneopbrengst in de auto te stoppen? De HPWC is een versie 2, dus heeft geen WiFi verbinding. Nu is het enige dat ik kan doen: Af en toe kijken op de inverter app (SolarEdge) wat het geleverde vermogen is, en dan fysiek in de auto het amperage instellen. En dan nog, de zonnestroom zit maar op 1 fase. Hoe zorg ik ervoor dat precies die fase in de auto gebruikt wordt als ik hem op 1 fase instel? Kan het ook automatisch zonder de lader te hoeven vervangen? Eventueel een kastje voor de lader plaatsen?

Alvast dank!
Er zijn wat slimme oplossingen (o.a. Maxem) die dat kunnen regelen voor je.
Alleen, waarom zou je dit nu willen?

Als je 't doet voor de portemonnee. Salderingsregeling loopt nog wel even waardoor het financieel geen verschil hoeft te maken.
Ik denk dat die slimme laadoplossingen over 'n paar jaar weer 'n stap of 2 verder zijn en ook weer wat in prijs gezakt zijn.
 
  • Like
Reactions: Woek
Een korte vraag, en bijvoorbaat excuses als dit al eens besproken is, maar deze thread is behoorlijk groot!

Ik krijg vandaag zonnepanelen op het dak. Ik heb een Model 3 en een Tesla HPWC op 3 fasen, (3*16A*230V).

Mijn vraag: Wat is de makkelijkste manier om straks een groot deel van mijn zonneopbrengst in de auto te stoppen? De HPWC is een versie 2, dus heeft geen WiFi verbinding. Nu is het enige dat ik kan doen: Af en toe kijken op de inverter app (SolarEdge) wat het geleverde vermogen is, en dan fysiek in de auto het amperage instellen. En dan nog, de zonnestroom zit maar op 1 fase. Hoe zorg ik ervoor dat precies die fase in de auto gebruikt wordt als ik hem op 1 fase instel? Kan het ook automatisch zonder de lader te hoeven vervangen? Eventueel een kastje voor de lader plaatsen?

Alvast dank!
Je zou een Zappi kunnen overwegen, maar dat is een flinke investering als je al een lader hebt.
 
  • Like
Reactions: Woek
Volgens mij zijn Siemens en Bosch in elkaar opgegaan. Zelfde fabriek, zelfde toestellen, maar ze blijven hun eigen merk voeren.
Een groot voordeel bij die merken is dat je nu alle onderdelen op hun eigen webshop kunt kopen. Ik heb zo al een paar keer onze afwasmachine heel goedkoop zelf hersteld.
zo zat bij het veersysteem van de deur zelfs een montagehandleiding. 13€, half uur werk en het pakket bevat meteen het veersysteem van de andere kant, dat je dan meteen preventief ook kunt vervangen. Met een vakman zit je al minstens aan 100€ opdaagkosten en zal je die een paar maanden later opnieuw nodig hebben voor de andere kant.
Echt het B2C proces van de toekomst. Geen tussenpersonen meer. Qua prijs en bestelervaring van onderdelen dus veel toegankelijker dan Tesla.
Siemens, Bosch, Neff, het komt allemaal uit dezelfde fabriek inderdaad, maar de marktpositionering is anders. Neff, vroeger het B merk is nu in de top gepositioneerd met de onderschuif deur (die hebben we besteld voor de nieuwe keuken), en Siemens voor de inductiekookplaat.
 
Er zijn wat slimme oplossingen (o.a. Maxem) die dat kunnen regelen voor je.
Alleen, waarom zou je dit nu willen?

Als je 't doet voor de portemonnee. Salderingsregeling loopt nog wel even waardoor het financieel geen verschil hoeft te maken.
Ik denk dat die slimme laadoplossingen over 'n paar jaar weer 'n stap of 2 verder zijn en ook weer wat in prijs gezakt zijn.
Dank! Nee het is meer dat ik dan weet dat ik mijn zonnestroom zelf opsla en zelf gebruik, en ook dat ik het net minder belast (door dan weer te leveren overdag, dan weer hoog vermogen afneem 'snachts)

Maar je hebt gelijk, in principe nog geen haast...
 
  • Like
Reactions: ERvee
Ik ga me binnenkort ook eens verdiepen in een regeling voor het starten van het laden als de zonnepanelen een overschot hebben of als de prijs van de stroom heel laag of zelfs negatief is. Heb een stroom abonnement bij Energie voor de échte inkoopprijs | easyEnergy. En regelmatig is de stroomprijs negatief als de zon schijnt en het waait stevig.
Die negatieve stroomprijs is alleen als je de energiebelastingen niet meetelt.
Ik heb het nog niet gezien dat de stroomprijs - inclusief energiebelastingen - negatief was. En heb nu al weer zo'n 4 jaar een abonnement met uurprijzen.

De beste uurprijs in de afgelopen twaalf maanden was -7,7 cent. Inclusief belastingen moet je dan nog steeds betalen voor je stroom.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Die negatieve stroomprijs is alleen als je de energiebelastingen niet meetelt.
Ik heb het nog niet gezien dat de stroomprijs - inclusief energiebelastingen - negatief was. En heb nu al weer zo'n 4 jaar een abonnement met uurprijzen.

De beste uurprijs in de afgelopen twaalf maanden was -7,7 cent. Inclusief belastingen moet je dan nog steeds betalen voor je stroom.
Natuurlijk moet je wel de belasting betalen. Het blijft Nederland.
Maar opladen met -7,7 voor de stroom is best wel voordelig als je de Tesla moet volladen.
 
Ik heb eens een vraag hier over IR panelen. Wij zijn de kamer voor de toekomstige kleine aan het inrichten en nu willen wij die kamer bij verwarmen. Ik heb mijn oog laten valen op een IR paneel. Ik heb bij mijn buurman een IR paneel ervaren op een slaapkamer en dat lijkt toch wel een goede optie te zijn. Hoe kijken jullie hier op het forum aan tegen deze techniek?
 
Ik heb eens een vraag hier over IR panelen. Wij zijn de kamer voor de toekomstige kleine aan het inrichten en nu willen wij die kamer bij verwarmen. Ik heb mijn oog laten valen op een IR paneel. Ik heb bij mijn buurman een IR paneel ervaren op een slaapkamer en dat lijkt toch wel een goede optie te zijn. Hoe kijken jullie hier op het forum aan tegen deze techniek?
Ik ken jullie situatie niet, dus mogelijk spreek ik voor mijn beurt. Alvast sorry daarvoor.

Wat ik me afvraag: waarom zou je de babykamer willen bijverwarmen? De ideale temperatuur voor een babykamer is zo tussen de 15 en 18 graden. Warmer is dus niet nodig. Bij een goed geïsoleerd huis hoeft de verarming dus eigenlijk nooit aan.
 
Ik heb eens een vraag hier over IR panelen. Wij zijn de kamer voor de toekomstige kleine aan het inrichten en nu willen wij die kamer bij verwarmen. Ik heb mijn oog laten valen op een IR paneel. Ik heb bij mijn buurman een IR paneel ervaren op een slaapkamer en dat lijkt toch wel een goede optie te zijn. Hoe kijken jullie hier op het forum aan tegen deze techniek?
Wij hebben een IR paneel in de slaapkamer van de gastenwoning. Onze logées zijn er doorgaans enthousiast over. Het is ideaal voor ruimtes waar de warmtewens afwijkt van de rest van de woning, dus als je koukleumen te logeren hebt, maar bijvoorbeeld ook in de badkamer.

Overigens lieten wij onze kleintjes altijd slapen in een slaapzak-die-je-aantrekt. Bijvoorbeeld deze van Prénatal of Puckababy. Dan hoeft de kamer zelf niet heel warm te zijn. Weet niet of babytips hier toegestaan zijn ☺️
 
Wij hebben een IR paneel in de slaapkamer van de gastenwoning. Onze logées zijn er doorgaans enthousiast over. Het is ideaal voor ruimtes waar de warmtewens afwijkt van de rest van de woning, dus als je koukleumen te logeren hebt, maar bijvoorbeeld ook in de badkamer.

Overigens lieten wij onze kleintjes altijd slapen in een slaapzak-die-je-aantrekt. Bijvoorbeeld deze van Prénatal of Puckababy. Dan hoeft de kamer zelf niet heel warm te zijn. Weet niet of babytips hier toegestaan zijn ☺️
Hoi @Gaston en @SpaceWagon dank voor jullie reacties. Ik ga het IR paneel voor de kamer niet doen op het moment. Het kind wordt verwacht begin augustus dan is het warm zat en hoeft er niet verwarmd te worden. Ik denk dat ik overga op het plaatsen van rolluiken want deze kamer staat op het zuiden en het was er de afgelopen zomer erg warm. En dat is natuurlijk ook niet goed voor die kleine plus dat het licht van buiten dan kunstmatig uitgezet kan worden :).

Een Puckababy slaapzak hebben wij al ingeslagen dus dat moet de kou dan bestrijden.