Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wil er al weken over posten maar vergeet het telkens.

Wat me frustreert met verduurzamen is dat ik niet simpelweg weet welke merken of toestellen goed zijn. Over Tesla (en Apple) kan je me alles vragen, en over BMW (en Microsoft, en Linux) weet ik ook een heel deel, maar over warmtepompen en zonnepanelen en omvormers ken ik niks.

Zonnepanelen en omvormers is voor wanneer het dak gerenoveerd is, maar de centrale verwarming op huisbrandolie is meer dan 20 jaar oud en heeft elke winter wel een akkefietje.

Wat zijn zowat de goeie modellen warmtepompen? Er is geen ruimte voor vloerverwarming, dus ik zoek een vervanging van de huidige CV. Het huis is met driedubbel glas geïsoleerd en er zal nog verder geïsoleerd worden, maar een gasleiding ligt er niet en nu nog aan het gas vind ik wat te laat.

De CV staat overigens ook in de kelder, met een keldervenster dus een beperkte mogelijkheid tot pellets.
 
Ik wil er al weken over posten maar vergeet het telkens.

Wat me frustreert met verduurzamen is dat ik niet simpelweg weet welke merken of toestellen goed zijn. Over Tesla (en Apple) kan je me alles vragen, en over BMW (en Microsoft, en Linux) weet ik ook een heel deel, maar over warmtepompen en zonnepanelen en omvormers ken ik niks.

Zonnepanelen en omvormers is voor wanneer het dak gerenoveerd is, maar de centrale verwarming op huisbrandolie is meer dan 20 jaar oud en heeft elke winter wel een akkefietje.

Wat zijn zowat de goeie modellen warmtepompen? Er is geen ruimte voor vloerverwarming, dus ik zoek een vervanging van de huidige CV. Het huis is met driedubbel glas geïsoleerd en er zal nog verder geïsoleerd worden, maar een gasleiding ligt er niet en nu nog aan het gas vind ik wat te laat.

De CV staat overigens ook in de kelder, met een keldervenster dus een beperkte mogelijkheid tot pellets.
Verder gaan met isoleren
 
  • Like
Reactions: job-lek
En om te testen of een warmtepomp voldoende is de watertemperatuur van je CV een winter omlaag zetten. De mijne staat nu op 55 maar het advies was om die een winter op 40 graden te zetten. En dan kijken of het makkelijk warm te krijgen is.

Een alternatief is misschien Tarnoc – Tarnoc Turbineketel maar het is nog te vroeg om te beoordelen.

De beste zonnepanelen zijn volgens mij van LG en omvormers is echt heel erg afhankelijk van de wijze waarop de panelen gelegd kunnen worden.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
En om te testen of een warmtepomp voldoende is de watertemperatuur van je CV een winter omlaag zetten. De mijne staat nu op 55 maar het advies was om die een winter op 40 graden te zetten. En dan kijken of het makkelijk warm te krijgen is.

Een alternatief is misschien Tarnoc – Tarnoc Turbineketel maar het is nog te vroeg om te beoordelen.

De beste zonnepanelen zijn volgens mij van LG en omvormers is echt heel erg afhankelijk van de wijze waarop de panelen gelegd kunnen worden.
Ik heb hier overlaatst eens naar gezien :


Redelijk prijzig en geen idee of het echt interessant is maar ik meende te begrijpen dat je hiermee je huidige radiatoren enz kan behouden. Indien je genoeg panelen hebt liggen, kan je mss break even draaien maar ik vermoed dat het wel wat energie slurpt...
 
Ik heb hier overlaatst eens naar gezien :


Redelijk prijzig en geen idee of het echt interessant is maar ik meende te begrijpen dat je hiermee je huidige radiatoren enz kan behouden. Indien je genoeg panelen hebt liggen, kan je mss break even draaien maar ik vermoed dat het wel wat energie slurpt...
Zelfde situatie als @wooter hier. Brander is zelfs 30jaar oud. Nooit issues gehad. Temperatuur van de ketel eens op 40gr gezet en lijkt te lukken om warm te houden.
Mijn probleem is echter dat ik een ruimte heb die ik niet constant warm hoef te houden. Wordt ongeveer 1 à 2 keer per week een avond gebruikt als eetplaats bij bezoek. Nu draaien wij de radiators open en max een uur later is het warm. Die krijg ik in de winter niet warm met 40gr. Moet ik die dan onnodig 100% vd tijd warm houden?
Documentatie van Daikin is idd veelbelovend maar prijzig.
Vergt ook best 3 fase aansluiting als ik mijn wagen nog wil opladen. Dan moet mijn oprit toch weer open en krijg ik in de toekomst grotere piekbelasting te betalen.
Lastig.
 
Zelfde situatie als @wooter hier. Brander is zelfs 30jaar oud. Nooit issues gehad. Temperatuur van de ketel eens op 40gr gezet en lijkt te lukken om warm te houden.
Mijn probleem is echter dat ik een ruimte heb die ik niet constant warm hoef te houden. Wordt ongeveer 1 à 2 keer per week een avond gebruikt als eetplaats bij bezoek. Nu draaien wij de radiators open en max een uur later is het warm. Die krijg ik in de winter niet warm met 40gr. Moet ik die dan onnodig 100% vd tijd warm houden?
Documentatie van Daikin is idd veelbelovend maar prijzig.
Vergt ook best 3 fase aansluiting als ik mijn wagen nog wil opladen. Dan moet mijn oprit toch weer open en krijg ik in de toekomst grotere piekbelasting te betalen.
Lastig.

Wij hebben voor een soortgelijke toepassing een moderne lucht/lucht-unit opgehangen.
Zowel koelen A+++ als verwarmen A+++ (bijzonder zuinig bij selectie van juiste unit)
Erg snel op gewenste temperatuur en met sensoren waarmee unit wordt uitgeschakeld als er een bepaalde tijd niemand in de ruimte aanwezig is.

Nb: bij ons een "op-kamer" boven een kelder waar we liever geen radiatoren op de wand hebben en vloerverwarming itt de rest van het huis niet mogelijk was -> uiteindelijk was vermelde oplossing nog goedkoper dan nieuwe LT radiatoren ;-)
 
Zou er geen systeem zijn dat water/water is waarmee je je radiatoren kan behouden? Ik dacht dat water/water aanzienlijk efficiënter was.

Behouden is bij ons een beetje een noodzaak. De vloer in de woonkamer en keuken is marmer of betegeld, dus dat uitbreken is quasi onmogelijk. Er kunnen natuurlijk wel andere, betere convectoren of radiatoren geplaatst worden.
 
Nieuwbouwhuis, net opgeleverd. Warmtepomp (5 kW, COP >4, lucht/water) en vloerverwarming, warmtepomp installatie meet buitentemperatuur en houdt daar rekening mee. Toch lukt het niet zo goed om de ingestelde temperatuur vast te houden, te veel last van instraling, thermostaat hangt op een 'warme' plek. We gaan zo snel mogelijk airco met inverter functie installeren om het aangenamer te maken. Ik zou niet zo gauw gaan voor een installatie die je huidige radiatoren blijft gebruiken, die zijn niet echt geschikt voor LTV.
 
Ik heb hier dit jaar een testcase gehad voor mijn Lucht/Lucht units van Mitsubishi electric. Tijdens -15/-20 was hij echt niet thuis ookal is het nordic variant die tot -25 nog zou moeten kunnen werken. De unit buiten vriest dan in en dan moet hij via de binnenunit warmte ontrekken om buiten te ontdooien. Fijn was toch om in deze week nog een gasketel te hebben om bij te stoken.
Ik heb spouwmuur isolatie, tripple glas op de koude kant van het huis en HR++ in de keuken/serre geen vloerverwarming maar radiatoren. Daarnaast op de bovenverdieping ook HR++ in alle kamers en het dak geisoleerd met PIR. De WP unit is een 5KW variant.

Aan de andere kant van het verhaal staat hier wel tegenover dat er na installatie van deze Lucht/Lucht units april 2018 geen gas meer naar de verwarming is gegaan. Wel nog voor het tapwater. Daar is in april 2019 een WPB op lucht water voor gekomen en een inductie kookplaat.

1622020669680.png
 

Attachments

  • 1622020591325.png
    1622020591325.png
    17.7 KB · Views: 41
Last edited:
  • Informative
Reactions: job-lek
Over 2 weken worden hier 2 C6-en en C35 van Samsung (lucht lucht) geplaatst, voornamelijk om te koelen, maar in de winter gaan we kijken hoever we hiermee gaan komen (we denken dat de samsungs constant op 20 graden het slimst is). Vrij recente CV-ketel moet de rest doen. (Afgelopen jaar heel veel geïsoleerd en 30 zonnepanelen (helaas deels schaduw dus solaredge met optimizers)). De gasrekening zal flink dalen, maar de CV zal op de koude dagen wel wat gebruiken. Denk dat het terugleveren van stroom per saldo wel afgelopen zal zijn. (Dat is nu het geval door weinig km's Tesla)
 
Wij hebben hier sinds 2015 21 zonnepanelen op het dak liggen. In 2020 zijn er (dankzij een uitbouw) nog 3 bijgeplaatst.

Destijds heb ik me er best wel in verdiept en toen bewust de keuze gemaakt voor een drie-fasen SolarEdge omvormer met optimizers. Qua zonnepanelen zelf was het lastiger. Je hebt zoveel merken. En ze zijn allemaal wel goed, volgens mij. Via de installateur werden Astronergy panelen aangeboden. Met 25 jaar opbrengstgarantie. De extra panelen zijn van Sharp.

Dit alles presteert na bijna 7 jaar nog steeds uitstekend. De opbrengst houd ik nauwgezet bij in diverse apps en ik merk op geen enkel vlak achteruitgang.
 
  • Informative
Reactions: wooter
Warm water, warmte en koeling wordt hier in huis geleverd door een water-water warmtepomp van Itho Daalderop (WPU). Een rechttoe-rechtaan apparaat dat het altijd doet, nog nooit een storing heeft gegeven en geen onderhoud nodig heeft. Het apparaat draait inmiddels bijna zeven jaar.

Qua merk en type hadden we geen keuze, dit werd zo aangeboden binnen het project. Ik heb me wel laten vertellen dat warmtepompen van Nibe erg goed zijn. Maar dat is alleen van horen zeggen.
 
  • Like
Reactions: LaurensH
Behouden is bij ons een beetje een noodzaak. De vloer in de woonkamer en keuken is marmer of betegeld, dus dat uitbreken is quasi onmogelijk. . . .

Als het een mooie vloer is, dan is het misschien jammer, maar je kunt gewoon in de oude tegels een baan laten fresen. Dat heb ik ook laten doen, in de hardste soort tegels (keramisch, hardgebakken) zelfs. Vroeger kon dat niet, maar nu zijn er bedrijven die dat als specialiteit hebben.

Daarna nieuwe keramische tegels er overheen gelegd (8 mm dikte), waardoor de kamer de kamer 1 cm minder hoog is. Ik heb de drempels bij de deuren verwijderd waardoor het een doorlopende vloer is geworden (leeftijdbestendig) Laten zitten kan ook waardoor de drempels iets minder uitsteken.

1622025717855.png

Freeswerk in oude keramische tegels

1622025876339.png

Freeswerk in gewone tegels (maar niet onder de vriezer/koelkast ;) )

Warmtepomp: Nefit (=Bosch) Enviline 7 kW, ook voor warmwater
 
  • Like
  • Informative
Reactions: HWS and wooter
Ik zie ons niet direct in het marmer gaan frezen en er andere vloerbedekking over leggen, noch de seventies tegels uit de keuken breken, maar zeg nooit nooit :).
Heb je al gedacht aan plafond verwarming/koeling of in de muur? Daar kan je ook leidingen in vrezen. Grootste nadeel van de muur is dat je niet zomaar even een schilderij meer ophangt.

Een ander alternatief is een HT-warmtepomp. Zie bijvoorbeeld: Hoogtemperatuur-warmtepomp verwarmt monumentaal pand in Leeuwarden - Ambrava
 
  • Informative
Reactions: wooter
Als het een mooie vloer is, dan is het misschien jammer, maar je kunt gewoon in de oude tegels een baan laten fresen. Dat heb ik ook laten doen, in de hardste soort tegels (keramisch, hardgebakken) zelfs. Vroeger kon dat niet, maar nu zijn er bedrijven die dat als specialiteit hebben.

Daarna nieuwe keramische tegels er overheen gelegd (8 mm dikte), waardoor de kamer de kamer 1 cm minder hoog is. Ik heb de drempels bij de deuren verwijderd waardoor het een doorlopende vloer is geworden (leeftijdbestendig) Laten zitten kan ook waardoor de drempels iets minder uitsteken.

View attachment 666401
Freeswerk in oude keramische tegels

View attachment 666402
Freeswerk in gewone tegels (maar niet onder de vriezer/koelkast ;) )

Warmtepomp: Nefit (=Bosch) Enviline 7 kW, ook voor warmwater
Leverde het freezen niet enorm veel stof door het hele huis op? En hoe snel is dat klusje geklaard?
Het zou misschien iets voor ons kunnen zijn, maar ik zie een beetje op tegen de bouwoverlast.