Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben zelf geen grote liefhebber van PVT-panelen, de totale installatie is erg kostbaar en voor hetzelfde geld plaats je 2-3x zoveel PV-panelen.
In ons vorige huis hadden wij een zonneboiler, leuk hoor maar in de zomer draaide deze 1 uurtje per dag en de rest van de tijd stond ie stil; de PV-installatie draait dan 10 uur per dag.
Ons huidige huis is goed geïsoleerd en daar staat de vloerverwarming 5 maanden per jaar uit, dan is de meerwaarde van PVT-panelen erg beperkt.
Met twee elektrische auto's, een warmtepomp en wellicht een thuisaccu en een goede regeling heb je m.i. meer aan een grotere PV-installatie dan aan de combi PV en PVT.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dank voor alle goede adviezen en suggesties -;) Naast de stortdouche en een bad nemen heb je ook nog zoiets als een waterbesparende douchekop. Besparing op water/gas 50% en werkt uitstekend. Nooit klachten gehad.

PVT is inderdaad nog niet goedkoop, is de prijs die je betaald voor relatief nieuwe producten... M'n eerste Tesla in 2013 was ook 25K duurder dan de volgende...Daarbij ben ik niet zo gecharmeerd van 150 meter diep plastic buizen de grond in boren of een buitenunit als alternatief. En onze situatie is niet helemaal vergelijkbaar - qua isolatie in jaren 30 woning zitten we niet helemaal op zelfde niveau. dus die 5 maanden haal ik zeker niet En voor zelfde geld kan je weliswaar drie keer zoveel PV kopen... maar heb daar simpelweg niet de ruimte voor -;) Blijft de vraag hoe ik dat allemaal intelligent aan elkaar koppel. Zit te denken aan systeem als dit: Solarwatt Manager Pro - Energiemanagementsysteem
 
Op zoek naar slimme aansturing

Komende maand beginnen we thuis met de verbouwing... hierbij wordt uiteindelijk een Nibe warmtepomp geplaatsts (S1255PC). Dat is inclusief 180 liter buffer voor de douche en de mogelijkheid van koeling. Op het dak komen PVT panelen van Triple Solar aangevuld met zonnepanelen. Ik heb daarvan nog niet de definitieve configuratie en te verwachte opbrengstcurve (dagniveau) binnen- gedeeltelijk komen ze oost/west. Indien zinvol tzt uit te breiden met een Powerwall - voorlopig beperkt tot loze mantelbuis -;). We rijden twee EV's (M3 LR, S 100D), waarvan er overdag vrijwel altijd wel een (belangrijk deel van de dag) thuis op de oprit staat. Mijn streven is om - geautomatiseerd- de opgewekte stroom zo veel als mogelijk zelf te gebruiken en zo min mogelijk van het net af te nemen. Heeft iemand een idee (of ervaring) op welke manier ik dit zou kunnen aansturen?

Naast de reeds genoemde Zappi heeft SMA (van oa de omvormers) ook een oplossing om de auto zoveel mogelijk met zonneenergie op te laden. Heb er geen ervaring mee, maar lijkt ook niet verkeerd. Wat ik laatst gezien heb wel duurder dan de Zappi v2.

SMA Energy System Home
 
Dank voor alle goede adviezen en suggesties -;) Naast de stortdouche en een bad nemen heb je ook nog zoiets als een waterbesparende douchekop. Besparing op water/gas 50% en werkt uitstekend. Nooit klachten gehad.

PVT is inderdaad nog niet goedkoop, is de prijs die je betaald voor relatief nieuwe producten... M'n eerste Tesla in 2013 was ook 25K duurder dan de volgende...Daarbij ben ik niet zo gecharmeerd van 150 meter diep plastic buizen de grond in boren of een buitenunit als alternatief. En onze situatie is niet helemaal vergelijkbaar - qua isolatie in jaren 30 woning zitten we niet helemaal op zelfde niveau. dus die 5 maanden haal ik zeker niet En voor zelfde geld kan je weliswaar drie keer zoveel PV kopen... maar heb daar simpelweg niet de ruimte voor -;) Blijft de vraag hoe ik dat allemaal intelligent aan elkaar koppel. Zit te denken aan systeem als dit: Solarwatt Manager Pro - Energiemanagementsysteem
Waarom wil je geen buitenunit. Ik neem aan dat je bedoelt voor een warmtepomp?
 

artikel is uit 2019 maar geeft goed overzicht van de mogelijkheden voor warm water
 
  • Informative
Reactions: job-lek

artikel is uit 2019 maar geeft goed overzicht van de mogelijkheden voor warm water
Ik heb dit dus precies zo gedaan.

wij verwarmen thuis met twee Mitsubishi electric lucht/lucht units en het tapwater komt van een atlantic explorer die onder de streep maar 250 euro koste met de subsidie en bestellen in belgie en dan zelf aansluiten.
 
Koken jullie niet?
Als je koud water moet opwarmen op een inductieplaat duurt dat best lang (net als op gas overigens).
Warm water uit een boiler gebruiken voor voeding is niet aan te raden wegens mogelijke bacteriegroei in de boiler en de leidingen (door de warmte is dit een ideale voedingsbodem. Aan de kook brengen op inductie gaat toch supersnel? Je mag je niet omdraaien of je plaat staat onder water.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Warm water uit een boiler gebruiken voor voeding is niet aan te raden wegens mogelijke bacteriegroei in de boiler en de leidingen (door de warmte is dit een ideale voedingsbodem. Aan de kook brengen op inductie gaat toch supersnel? Je mag je niet omdraaien of je plaat staat onder water.
Mijn inductiekookplaat heeft een aansluitwaarde van 11kW, dat gaat natuurlijk niet allemaal op 1 pan, maar met de boost functie gaat er een hoop vermogen door. Als je 4 liter koud water wilt laten koken is dat niet in 4 minuten gelukt.
Wat die eventuele bacteriën betreft, die gaan toch dood als je kookt?
Naast dit alles vind ik de Quooker nog steeds een geweldige uitvinding.
 
Iemand ervaring met een kleine windmolen zoiets als een windwokkel? Ik ben me ervan bewust dat het meer een gadget is en niet te hoge verwachting van de opbrengst moet hebben, maar het hele dak ligt vol met panelen en heb nog wel ruimte in de tuin voor zo’n ding. Ik kwam op google de Tesup tegen maar na wat reviews gelezen te hebben zie ik hier maar vanaf (geen telefoon nrs te vinden en een typisch google translate mailtje terug van de klantenservice).
Ik zoek dus iets van redelijke kwaliteit voor een goede prijs van een bedrijf die het een fysieke vestiging heeft in nederland.
 
Iemand ervaring met een kleine windmolen zoiets als een windwokkel? Ik ben me ervan bewust dat het meer een gadget is en niet te hoge verwachting van de opbrengst moet hebben, maar het hele dak ligt vol met panelen en heb nog wel ruimte in de tuin voor zo’n ding. Ik kwam op google de Tesup tegen maar na wat reviews gelezen te hebben zie ik hier maar vanaf (geen telefoon nrs te vinden en een typisch google translate mailtje terug van de klantenservice).
Ik zoek dus iets van redelijke kwaliteit voor een goede prijs van een bedrijf die het een fysieke vestiging heeft in nederland.
Ik vind alleen dit.