Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Maar dat staat er niet.

Anders had men wel kunnen zeggen: U verbruikt 4500 KWh en u wekt 3000KWh op, dan moet u 1500KWh betalen.
Zoals ze het omschrijven klopt wel. Het gaat immers over het verbruik dat de meter ingaand en uitgaand heeft gemeten. Zoals @LaurensH hiervoor al aangeeft zijn er ook momenten dat je stroom afneemt op het moment dat je produceert, dit deel gaat dan niet over de meter.
 
@Mars2020

Daar gaat het juist om. Ik wek veel stroom op als ik niets gebruik en ik gebruik veel stroom als ik niks opwek.

In het voorbeeld van de ACM (zoals ik het lees) lever ik dus veel stroom aan de leverancier voor een geringe vergoeding en moet ik de hoofdprijs betalen als ik die zelf opgewekte stroom 's avonds, als het donker is, zelf nodig heb.
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Maar dat staat er niet.

Anders had men wel kunnen zeggen: U verbruikt 4500 KWh en u wekt 3000KWh op, dan moet u 1500KWh betalen.
Nee. Het gaat niet om wat je opwekt, maar om wat je teruglevert.

Ze gaan er in dat voorbeeld (terecht) van uit dat je een deel van je opgewekte energie direct gebruikt. Dat is opgewekte stroom die je voordat het bij je meter komt, verbruikt in je huis. Stel: de zon schijnt, je wekt op en je wasmachine staat aan. Dan gaat de opgewekte stroom direct naar je wasmachine, zonder dat je stroommeter dat registreert.
 
@Mars2020

Daar gaat het juist om. Ik wek veel stroom op als ik niets gebruik en ik gebruik veel stroom als ik niks opwek.

In het voorbeeld van de ACM (zoals ik het lees) lever ik dus veel stroom aan de leverancier voor een geringe vergoeding en moet ik de hoofdprijs betalen als ik die zelf opgewekte stroom 's avonds, als het donker is, zelf nodig heb.
Nee. Sorry. Je leest het echt verkeerd.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: job-lek and nico180
zoals ik het lees
Zie hier de sleutel tot het antwoord op je vraag...

Het staat er namelijk echt goed. De energiemaatschappij levert jou 3.500 kWh, jij levert jezelf ook nog eens 1.000 (rechtstreeks verbruikt) en levert daarnaast nog 1.000 terug. Die laatste 1.000 mag je aan het einde van het jaar aftrekken van de 3.500 die de energiemaatschappij al leverde. Zodat je nog maar 2.500 hoeft te betalen.
 
@Mars2020

Daar gaat het juist om. Ik wek veel stroom op als ik niets gebruik en ik gebruik veel stroom als ik niks opwek.

In het voorbeeld van de ACM (zoals ik het lees) lever ik dus veel stroom aan de leverancier voor een geringe vergoeding en moet ik de hoofdprijs betalen als ik die zelf opgewekte stroom 's avonds, als het donker is, zelf nodig heb.
Het bedrag van de teruggeleverde energie is hetzelfde als voor de afgenomen energie. Omdat het om het jaartotaal gaat en niet het specifieke moment maakt het moment van afname en levering niet uit.
zie ook:

 
  • Like
Reactions: Vova
Zie hier de sleutel tot het antwoord op je vraag...

Het staat er namelijk echt goed. De energiemaatschappij levert jou 3.500 kWh, jij levert jezelf ook nog eens 1.000 (rechtstreeks verbruikt) en levert daarnaast nog 1.000 terug. Die laatste 1.000 mag je aan het einde van het jaar aftrekken van de 3.500 die de energiemaatschappij al leverde. Zodat je nog maar 2.500 hoeft te betalen.
Juist. Dus ik heb 4500 KWh verbruikt. 1000KWh er af ivm rechtstreeks gebruik en de energiemaatschappij levert 3500KWh.

Dan snap ik 'm!

Thx!
 
Eind dit jaar ben ik (na 10 jaar wachten eindelijk) in de mogelijkheid om PV-panelen op mijn huis (BEN-woning) te leggen.
Maar, nu zitten we met het feit dat door de exploderende energieprijzen installateurs overbevraagd zijn. Zijn er hier Tesla-collega's die ervaring hebben met het zelfplaatsen van een installatie?

En ervaringen met goede online-shops zijn ook welkom!
 
  • Like
Reactions: Laurens_S
Eind dit jaar ben ik (na 10 jaar wachten eindelijk) in de mogelijkheid om PV-panelen op mijn huis (BEN-woning) te leggen.
Maar, nu zitten we met het feit dat door de exploderende energieprijzen installateurs overbevraagd zijn. Zijn er hier Tesla-collega's die ervaring hebben met het zelfplaatsen van een installatie?

En ervaringen met goede online-shops zijn ook welkom!
Niet zelf, maar een kennis heeft het gedaan met micro omvormers. Scheen wel gemakkelijk te gaan. Maar met de laatste storm lag er wel een zonnepaneel in zijn zwembad. Dus tip: let vooral goed op de ballast en het vastmaken.

Bij mij ligt het allemaal met solaredge optimizers en oost-west op een plat dak. Zou ik een volgende keer geloof ik ook zelf wel aandurven. Ligt er op met flatfix fusion, is een soort knex systeem, alles vastklikken, ballast er op en panelen er op en vastzetten. Let op de zijpanelen hebben wel ook schroeven nodig, anders waaien ze los (Ja, dat had mijn isnattallateur dus niet gedaan). Ze hebben ook wel een calculator die je kan gebruiken geloof ik voor die ballast. Schuine daken heb ik geen verstand van.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Eind dit jaar ben ik (na 10 jaar wachten eindelijk) in de mogelijkheid om PV-panelen op mijn huis (BEN-woning) te leggen.
Maar, nu zitten we met het feit dat door de exploderende energieprijzen installateurs overbevraagd zijn. Zijn er hier Tesla-collega's die ervaring hebben met het zelfplaatsen van een installatie?

En ervaringen met goede online-shops zijn ook welkom!

Als het een schuin dak betreft kan ik je wel op weg helpen met website, instructiefilmpjes en/of selectie van componenten.
Voor een plat dak zie ik al een reactie van Laurens ;)
 
Als het een schuin dak betreft kan ik je wel op weg helpen met website, instructiefilmpjes en/of selectie van componenten.
Voor een plat dak zie ik al een reactie van Laurens ;)
Kijk dat gaat goed zo. Zowel voor micro omvormers als voor optimizers geldt dat de voltages nogal ovezichtelijk zijn. Als de optimizers geen omvormer zien die ze opdracht geeft om productie te gaan draaien geven ze een spanning van 1 volt, dat is een stuk veiliger om mee te werken dan een reguliere omvormer. Bezuinig niet op gereedschap, kabels en stekkers en zo...
 
Kijk, daar kan ik komende dagen eens gaan speuren! 👍
Ik heb samen met mijn vader vorige zomer bij Solar Bouwmarkt een cursus gedaan, en vervolgens zelf de panelen gelegd op een schuin dak, met Enphase micro-omvormers. In één dag 42 panelen gelegd. Viel reuze mee, maar de cursus heeft ons wel enorm geholpen geen beginnners fouten te maken. Een aanrader en zeker het geld waard! Zelf leggen scheelt ook nog eens in de kosten.
 
Nadeel van microomvormers en optimisers is wel dat je veel meer onderdelen hebt die het risico lopen om stuk te gaan.
Voordeel van micro-omvormers is juist dat je precies kunt zien welk paneel kapot is of te weinig opbrengt. En ook dat schaduw op één paneel geen gevolgen heeft voor de rest. En nog veel meer, maar dat leer je allemaal op die cursus bij Solar Bouwmarkt.

Ik weet niet waar je op doelt met "veel meer onderdelen". Die omvormers zelf gaan niet of nauwelijk kapot en gaan net zolang mee als het paneel. En gaan ze dat wel dan kun je precies zien welke onder welk paneel. In je meterkast heb je juist nauwelijks onderdelen, alleen een regelunit, maar geen (zoemende) omvormer, die sowieso een max. levensduur heeft van ca. 15 jaar maar vaak minder.
 
  • Like
Reactions: OttoR and shthpnz
Voordeel van micro-omvormers is juist dat je precies kunt zien welk paneel kapot is of te weinig opbrengt. En ook dat schaduw op één paneel geen gevolgen heeft voor de rest. En nog veel meer, maar dat leer je allemaal op die cursus bij Solar Bouwmarkt.

Ik weet niet waar je op doelt met "veel meer onderdelen". Die omvormers zelf gaan niet of nauwelijk kapot en gaan net zolang mee als het paneel. En gaan ze dat wel dan kun je precies zien welke onder welk paneel. In je meterkast heb je juist nauwelijks onderdelen, alleen een regelunit, maar geen (zoemende) omvormer, die sowieso een max. levensduur heeft van ca. 15 jaar maar vaak minder.
De meeste (zoemende) omvormers kun je gewoon buiten hangen. Wanneer je ze in de schaduw hangt werken ze zelfs efficiënter. Ik wil nog zien dat Micro-omvormers allemaal zo lang mee gaan In iedere micro omvormer zitten condensators. Die kunnen gewoon stuk gaan.
 
Je hebt juist geen single point of failure bij micro-omvormers. De levensduur is ook vijfentwintig jaar in plaats van de tien-vijftien van een centrale omvormer.
Dat, en het risico op brand is heel veel kleiner (hogere spanning dus kleinere stroom, dus slechte contacten leiden niet snel tot brand. Doe mij maar micro omvormers (en die komen dan ook voor de 34 panelen die gaan worden aangelegd).