Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Dat, en het risico op brand is heel veel kleiner (hogere spanning dus kleinere stroom, dus slechte contacten leiden niet snel tot brand. Doe mij maar micro omvormers (en die komen dan ook voor de 34 panelen die gaan worden aangelegd).
Veiliger inderdaad, maar juist omdat er geen hoogvoltage gelijkstroom over je dak loopt met daardoor kans op vlambogen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Als je een groot veld hebt dat 100% in de zon ligt, boeien die micro-omvormers natuurlijk niet. Maar als je kans hebt op schaduw door schoorstenen en bomen, dan kunnen micro-omvormers toch je opbrengst optimaliseren.
En dan een hoop redenen waarom die micro-omvormers wel kunnen boeien :)

Komt erop neer dat je van 1 grote lus met single point of failure naar een distributed systeem gaat waar 1 defect je hele installatie niet beïnvloed.
 
Veiliger inderdaad, maar juist omdat er geen hoogvoltage gelijkstroom over je dak loopt met daardoor kans op vlambogen.
Nee, want de zonnepanelen geven geen hoog voltage, iets van 60 V. Dat geeft echt geen vlambogen. Het gaat om slechte contacten waar de vermogensontwikkeling en dus de temperatuur en dus de brandveiligheid in het geding is. P=I^2*R, I is hoog, R is niet laag, dus veel vermogensontwikkeling in het contact, en dus veel warmte in het contact.
 
Nee, want de zonnepanelen geven geen hoog voltage, iets van 60 V. Dat geeft echt geen vlambogen. Het gaat om slechte contacten waar de vermogensontwikkeling en dus de temperatuur en dus de brandveiligheid in het geding is. P=I^2*R, I is hoog, R is niet laag, dus veel vermogensontwikkeling in het contact, en dus veel warmte in het contact.
Geen vlambogen? Toch wel... Dit is het probleem met zonnepanelen, warmtepompen, PVTs etc. Er wordt heel veel geroepen, ook onzin (no offense).

 
  • Informative
Reactions: job-lek
Je hebt juist geen single point of failure bij micro-omvormers. De levensduur is ook vijfentwintig jaar in plaats van de tien-vijftien van een centrale omvormer.
Klopt er gaat er iedere keer maar eentje kapot. Voor mij is het ongeloofwaardig dat je de functionering van een condensator onder extreme omstandigheden voor 25 jaar garandeert.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Klopt er gaat er iedere keer maar eentje kapot. Voor mij is het ongeloofwaardig dat je de functionering van een condensator onder extreme omstandigheden voor 25 jaar garandeert.
Oké




Enphase biedt vijfentwintig jaar garantie. Ik snap het probleem van condensatoren ook niet, die kan je gewoon ontwerpen op een specifieke levensduur.

Ik heb hier bijvoorbeeld een Pass Labs Aleph eindversterker staan waar na meer dan dertig jaar de condensatoren nog als nieuw uit kwamen bij een revisie, en dat is een class A versterker waar je een eitje op kan bakken.
 
Last edited:
Zou het met de huidige energieprijzen weer interessant zijn om een zonneboiler voor de centrale verwarming te zetten? Wij zitten aan de limiet van zonnepanelen. Monofase aansluiting en ik wil niet naar 3 fase wegens het aankomende capaciteitstarief.
Zonneboiler heeft lager rendement dan PV. Je kan beter een warmtepomp aandrijven dan water op te warmen met een zonneboiler.
 
Zonneboiler heeft lager rendement dan PV. Je kan beter een warmtepomp aandrijven dan water op te warmen met een zonneboiler.
Warmtepomp is wegens praktische redenen geen oplossing. Veel ruimtes die slechts sporadisch gebruikt worden en dan toch 10p% van de tijd zouden moeten warm gehouden worden, wegens lage temperatuurradiatoren. Ook niet super geïsoleerd en extra isoleren zou het karakter van de woning teniet doen. Tegelijk, monofase aansluiting, 2 elektrische wagens en dan nog eens een warmtepomp, zou het wel heel moeilijk maken.
De CV installatie op gas is nog nieuw ook en was al een grote stap voor het milieu, samen met de EV’s. ‘Ik heb al gegeven’ Maar met zonneboiler al naar 40 graden opwarmen voor de ketel, zou serieuze besparing kunnen zijn op gas.
 
Ik zeg enkel dat een zonneboiler een lager rendement heeft. 🤷‍♂️

En sja, je doet er eigenlijk wel beter aan om toch te isoleren, na te denken over die enkelfase (toch niet relevant voor capaciteitstarief), toch nadenken over warmtepomp (kan je ook hoge temperaturen mee halen of beslissen om fans te installeren in je convectoren) en misschien thuisbatterij (maar heeft nog het minste rendement van al momenteel).
 
  • Like
Reactions: FVO
Nadeel van microomvormers en optimisers is wel dat je veel meer onderdelen hebt die het risico lopen om stuk te gaan.
Een centrale omvormer gaat 10-12 jaar mee (dus dan mag je weer flink investeren). En als je ook nog eens per paneel managed (dus niet serie), heb je ook nog eens per 1 of 2 panelen een extra module. En in 5 jaar nu 4 stuk (solaredge). Dus nu voor enphase gegaan.

Met meyerburger panelen. Efficiënter bij weinig licht en erg hoge opbrengstgarantie (93% na 30 jaar). Meyerburger maakt de machines (en dus de techniek) om panelen te maken (hele wereld gebruikt hun machines). Nu maken ze zelf panelen (zelf vinden ze het uiteraard het beste paneel dat er is........zitten er niet ver naast denk ik). Productie in de EU. Duur, valt reuze mee (12K voor 28 panelen, bijna 10kw, met installatie op plat dak). Ze leveren namelijk meer en langer.

Ik kan zelf bij de groothandel (ook EV groothandel) inkopen en was maar paar duizend goedkoper uit, maar dan moest ik alles zelf uitzoeken (montageframe uitzoeken, extra kabels, klein materiaal, tijd en zelf de garantie regelen als er wat stuk gaat...... nu bel ik en komen ze het oplossen). Vondt het verschil te klein.

Maar heb ook offertes gehad van 20K+ voor nagenoeg hetzelfde (nota bene van dezelfde leverancier die destijds de zaak heeft volgelegd, voor erg goede prijs destijds). Sommige wezen de aanvraag gewoon af "(we doen alleen schuine daken"). Veenstra wou niet op garage dak leggen omdat er schuine kant aan het dak zat en te hoog ! Velen reageren gewoon niet of pas na weken. Ik ben geslaagd bij bestbuysolar.

Dus ga shoppen....... gewoon goed uitwerken en 10-20 aanschrijven. Gekkehuis nu in die markt.
 
  • Like
Reactions: FVO
domme vraag misschien maar is dit iets typisch voor lage temperatuurradiatoren? Wij hebben kamers waar de radiatoren nooit opstaan. (Thermostatische kraan op 0)
Als ze nooit opstaan is er geen probleem. Maar er zijn kamers die wij een paar keer per week gebruiken. Zelfs met vriestemperaturen buiten zijn die op kamertemperatuur op een half uur. Omdat het water in de radiatoren 70 graden is, krijg je een goeie natuurlijke luchtstroom, die de warmere lucht via de radiatoren door gans de kamer stuurt. Met een warmtepomp haalt het water maar 35-40 graden en is de lucht direct afgekoeld als die buiten de radiator komt. Die lucht blijft dus rond de radiator circuleren. Dit wordt bij lagetemperatuurradiatoren gecompenseerd door ventilatoren onder de radiatoren die de lucht wel de kamer in forceren. Ofwel door het oppervlak dat warmte afgeeft te vergroten (vloerverwarming). Maar dan nog is het verwarmeffect van lucht van 40 gr natuurlijk veel kleiner dan van lucht van 70 gr.Je moet dan al een dag op voorhand beginnen verwarmen. Die ventilatoren hebben ook weer hun verbruik (en lawaai). Als ik de kamer dus 3-4 keer per week een paar uur gebruik, bovendien op onvoorspelbare tijden, dan moet ik met een WP eigenlijk de kamer continu verwarmen. Nu verwarm ik ze enkel die paar uur + een half uur. Dat spaart meer uit dan wat ik met de energiewinst van een WP kan bekomen. Bovendien zou met WP mijn pomp dan ook nog eens bijna continu moeten werken. Nu slaat de pomp slechts een paar keer per uur op, omdat met radiatoren aan 70gr de kamer weer snel op temperatuur is. Die pomp heeft ook een verbruik.
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Zou het met de huidige energieprijzen weer interessant zijn om een zonneboiler voor de centrale verwarming te zetten? Wij zitten aan de limiet van zonnepanelen. Monofase aansluiting en ik wil niet naar 3 fase wegens het aankomende capaciteitstarief.
Denk er aan dat je tot 200% PV-vermogen op je omvormer KAN aansluiten. Check even in techn.fiche omvormer.
Dus monofasig -> 5kW omvormer -> 10kW PV-panelen.
 
Als ze nooit opstaan is er geen probleem. Maar er zijn kamers die wij een paar keer per week gebruiken. Zelfs met vriestemperaturen buiten zijn die op kamertemperatuur op een half uur. Omdat het water in de radiatoren 70 graden is, krijg je een goeie natuurlijke luchtstroom, die de warmere lucht via de radiatoren door gans de kamer stuurt. Met een warmtepomp haalt het water maar 35-40 graden en is de lucht direct afgekoeld als die buiten de radiator komt. Die lucht blijft dus rond de radiator circuleren. Dit wordt bij lagetemperatuurradiatoren gecompenseerd door ventilatoren onder de radiatoren die de lucht wel de kamer in forceren. Ofwel door het oppervlak dat warmte afgeeft te vergroten (vloerverwarming). Maar dan nog is het verwarmeffect van lucht van 40 gr natuurlijk veel kleiner dan van lucht van 70 gr.Je moet dan al een dag op voorhand beginnen verwarmen. Die ventilatoren hebben ook weer hun verbruik (en lawaai). Als ik de kamer dus 3-4 keer per week een paar uur gebruik, bovendien op onvoorspelbare tijden, dan moet ik met een WP eigenlijk de kamer continu verwarmen. Nu verwarm ik ze enkel die paar uur + een half uur. Dat spaart meer uit dan wat ik met de energiewinst van een WP kan bekomen. Bovendien zou met WP mijn pomp dan ook nog eens bijna continu moeten werken. Nu slaat de pomp slechts een paar keer per uur op, omdat met radiatoren aan 70gr de kamer weer snel op temperatuur is. Die pomp heeft ook een verbruik.
Kan mij niet voorstellen dat je de kamers bij 50* watertemperatuur niet warm krijgt. Heb je dat al eens geprobeerd? Met fatsoenlijke isolatie kan dat geen probleem zijn. Zelfs al schakel je niet over naar een warmtepomp, dan nog scheelt dat mega in je energiekosten.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Kan mij niet voorstellen dat je de kamers bij 50* watertemperatuur niet warm krijgt. Heb je dat al eens geprobeerd? Met fatsoenlijke isolatie kan dat geen probleem zijn. Zelfs al schakel je niet over naar een warmtepomp, dan nog scheelt dat mega in je energiekosten.
Wat is het voordeel van een WP als je de temperatuur op 50gr moet zetten? Het extra gas dat je nodig hebt om de elektriciteit te produceren die je dan nodig hebt, weegt dat dan op tegen dat gas rechtstreeks in de boiler te stoppen en met hoger rendement gedurende minder tijd warmte (want enkel verwarmen indien nodig) te produceren.
Die fatsoenlijke isolatie is hier geen optie in een ouder deel van het huis dat sporadisch gebruikt wordt, al zou het met 50 gr inderdaad wel lukken.