Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Inderdaad. Gebaseerd op ervaringen met condensatoren onder extreme condities. Heb nog geen argumenten gehoord waarom deze apparaten opeens allemaal makkelijk een levensduur van 25 jaar halen Behalve garantie. Ik zie nergens in de artikelen wat ze hebben gedaan aan duurzaamheid van de elektronica.
Da's best kritisch denken. Als een gerenommeerde fabrikant 25 jaar garantie durft te geven durf ik er ook wel vanuit te gaan dat die 25 jaar zonder defecten over het algemeen ook gehaald gaan worden. Met een hoog uitvalpercentage doen ze zichzelf alleen maar tekort.

Los daarvan heb ik van mijn installateur destijds (2014) begrepen dat micro-omvormers minder warmte opwekken en dit beter kwijt kunnen en dat dit veel doet voor de levensduur.
 
Da's best kritisch denken. Als een gerenommeerde fabrikant 25 jaar garantie durft te geven durf ik er ook wel vanuit te gaan dat die 25 jaar zonder defecten over het algemeen ook gehaald gaan worden. Met een hoog uitvalpercentage doen ze zichzelf alleen maar tekort.

Los daarvan heb ik van mijn installateur destijds (2014) begrepen dat micro-omvormers minder warmte opwekken en dit beter kwijt kunnen en dat dit veel doet voor de levensduur.
Zal best wat ingecalculeerd zijn want jen betaald zo’n 30 to 50% meer Voor het systeem.
uiteraard wekken microomvormers minder warmte op maar ze zitten op de bijna warmste plek.
 
Mijn n=1 blijft dat de juiste condensator in het veld met gemak >20 jaar haalt. Ook temperatuur hoeft geen probleem te zijn, een werkbereik tot 125 C is niet uitzonderlijk.

Een Enphase systeem is ook niet duurder dan een Solar Edge systeem met optimizers. Mijn kleine 3.4kWp systeem heeft acht Enphase IQ7A omvormers van per stuk €150.
 
Last edited:
Mijn n=1 blijft dat de juiste condensator in het veld met gemak >20 jaar haalt. Ook temperatuur hoeft geen probleem te zijn, een werkbereik tot 125 C is niet uitzonderlijk.

Een Enphase systeem is ook niet duurder dan een Solar Edge systeem met optimizers. Mijn kleine 3.4kWp systeem heeft acht Enphase IQ7A omvormers van per stuk €150.
Mijn n=heel veel zegt dat als de berekeningen goed zijn gedaan, je makkelijk 20-25 jaar haalt. Wij haalden met onze spullen nog veel langer.
 
Mijn n=30 zegt dat ik, sinds de installatie in 2013, 4 defecte microinverters heb langs zien komen. Eén daarvan, op het dak van mijn kantoor, is vervangen, de andere drie op het dak van het huis moeten nog. Maar ja. Hoog dak, 55 graden schuin, slechte bereikbaarheid vanaf de grond.

Toegegeven, mijn inverters zijn van Enecsys, een startup die inmiddels al weer 8 jaar failliet is en waarschijnlijk niet zonder reden. Ik blijf overigens enthousiast over microinverters, de modernere van bv AP Systems starten al bij lage spanningen, zijn heel betaalbaar en lijken het ook lang te doen, hoewel ik daarvan ook een keer een defecte had in een installatie van 36 stuks.

Zou ik het weer doen? Op het dak van mijn huis niet. Daar is schaduw een klein probleem en eventueel vervangen van microinverters een groot probleem. Op het dak van mijn kantoor/werkplaats wel; daar is schaduw een groot probleem en de bereikbaarheid veel beter.
 
Inderdaad. Gebaseerd op ervaringen met condensatoren onder extreme condities. Heb nog geen argumenten gehoord waarom deze apparaten opeens allemaal makkelijk een levensduur van 25 jaar halen Behalve garantie. Ik zie nergens in de artikelen wat ze hebben gedaan aan duurzaamheid van de elektronica.
OK, wij gaan het niet eens worden. Over 25 jaar weet je zeker of je er wel of niet goed aan gedaan zou hebben Enphase micro-omvormers te installeren. Overigens zei men ook dat de batterijen van Tesla's na een paar jaar (of 150k) vervangen zouden moeten worden. Ondanks dat gaf Tesla 8 jaar garantie... Hoe stond jij daarin dan?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Helemaal eens met je ondertitel "Assumption is the mother of all f ups". :D

Hier aan het kijken naar APSystems DS3 Micro-Omvormers. Daar kun je 2 panelen op zetten en die kunnen in totaal 880 VA aan. Zit per stuk Zigbee op, dus je kan de output per paneel bijhouden. Kosten voor 20 panelen is dan wel €1800, maar enkele honderden euros goedkoper dan Enphase.

En het allergrootste voordeel: betrouwbaarder want ze geven geen 25 jaar garantie (in lijn met de logica in deze discussie)
 
  • Funny
Reactions: balblas and job-lek
Mijn n=1 blijft dat de juiste condensator in het veld met gemak >20 jaar haalt. Ook temperatuur hoeft geen probleem te zijn, een werkbereik tot 125 C is niet uitzonderlijk.

Een Enphase systeem is ook niet duurder dan een Solar Edge systeem met optimizers. Mijn kleine 3.4kWp systeem heeft acht Enphase IQ7A omvormers van per stuk €150.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik vergelijk met een kaal serieel systeem waar je alleen verschillende zonintensiteit panelen in verschillende series plaatst.
Bij een klein systeem maken zulke fratsen misschien niet zoveel uit maar wanneer je 30 tot 50 panelen plaatst dan kan het volgens mij nooit uit. Of je moet extreme schaduw issues hebben.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik vergelijk met een kaal serieel systeem waar je alleen verschillende zonintensiteit panelen in verschillende series plaatst.
Bij een klein systeem maken zulke fratsen misschien niet zoveel uit maar wanneer je 30 tot 50 panelen plaatst dan kan het volgens mij nooit uit. Of je moet extreme schaduw issues hebben.
Met zulke aantallen panelen wordt de kans dat één paneel gewoon stuk is of ver onderpresteert (zonder dat er schaduw op valt maar gewoon omdat het paneel defect is) steeds groter. Maar je kunt niét zien welk paneel defect is, alleen dat de hele serie als geheel niet naar verwachting oplevert. Met micro-omvormers per paneel zie je direct welk paneel onderpresteert. Dat lijkt me een groot voordeel. De kans dat een paneel problemen heeft lijkt me ook groter dan de kans dat een micro-omvormer het begeeft...
 
De kans dat een paneel problemen heeft lijkt me ook groter dan de kans dat een micro-omvormer het begeeft...
Dat lijkt me dan weer niet. Een zonnepaneel is een simpel ding. Beetje glas, beetje silicium, geen bewegende delen en geen actieve halfgeleiders op een paar diodes (of FETs) na. De kans dat daar, met een goed merk zonnepaneel, iets mis mee gaat is niet zo heel groot. Een microinverter daarentegen is een ingewikkeld ding. Hoge spanningen, hoge stromen, relatief veel componenten, een microcontroller, flash geheugen etc. Alles op een plek waar de Tambient in de zomer misschien wel 70 graden wordt terwijl die microinverter op hetzelfde moment maximaal vermogen moet leveren. Ik vind het best een prestatie om een microinverter te maken waar je 25 jaar garantie op durft te geven.
 
  • Like
Reactions: ERvee and job-lek
Dat lijkt me dan weer niet. Een zonnepaneel is een simpel ding. Beetje glas, beetje silicium, geen bewegende delen en geen actieve halfgeleiders op een paar diodes (of FETs) na. De kans dat daar, met een goed merk zonnepaneel, iets mis mee gaat is niet zo heel groot. Een microinverter daarentegen is een ingewikkeld ding. Hoge spanningen, hoge stromen, relatief veel componenten, een microcontroller, flash geheugen etc. Alles op een plek waar de Tambient in de zomer misschien wel 70 graden wordt terwijl die microinverter op hetzelfde moment maximaal vermogen moet leveren. Ik vind het best een prestatie om een microinverter te maken waar je 25 jaar garantie op durft te geven.
Je hebt gelijk dat een micro-omvormer complexere technologie bevat dan een zonnepaneel. Maar die micro-omvormer zit in een zeer degelijke hermetisch afgesloten metalen behuizing. Een zonnepaneel is véél kwetsbaarder. Het komt zelfs voor dat een paneel tijdens het vervoer al (licht) beschadigd is en daardoor niet z'n volle 100% kan leveren. Zo'n paneel haal je er met een serie schakeling niet uit.

Nogmaals, meten is weten, en nu hou ik erover op.
 
Om te kunnen meten op paneelniveau, heeft voordelen. Balblas noemde enkele voordelen.

Economisch waren deze systemen vroeger gewoon niet haalbaar of niet van voldoende kwaliteit, maar nu wel (want 25 jaar garantie :)).
  • 10 jaar geleden: enkele omvormer
  • 5 jaar geleden: optimizers
  • Nu: micro-omvormers
Nog een voordeel is dat je totaal verschillende panelen kan gebruiken. Heb je nog oudjes van 300Wp, dan kun je je dak uitbreiden met 400Wp.

Dus tijd om te moderniseren - koop vandaag nog een 2022 model Tesla en een lading micro-omvormers!