Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Hier zelfs nog ‘oudjes’ van 250 Wp liggen. (8 jaar oud dus wat is oud eigenlijk).

En druk aan t bedenken of ik die zelf ga vervangen voor panelen van rond de 400.
(Bijplaatsen is geen optie, te weinig dak met zon). Bijkomend nadeel is dat m’n omvormers te weinig vermogen hebben en ik er daar dan ook aantal nieuwe van moet kopen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Komt bij dat die optimizers 55 euro p.st. kosten. En bij een open lus de spanning er van afhalen. En wat @Stream hierboven zegt, mix van oude en nieuwe panelen is geen probleem. Gisteren mijn nieuwe set aangesloten op mijn tijdelijke omvormer.

Om maar eens een ander discussiepunt erin te gooien, heb er ook een StoreEdge batterij bij besteld @ 10kWh. Tegen de tijd dat het reduceren van de netmetering pijn begint te doen zullen de batterijen niet meer aan te slepen zijn. En ja, ik weet dat het nu nog niet rendabel te maken is…..
 
Enphase is nauwelijks duurder als bv. Solar Edge met modules. Op basis van de offertes die ik heb gehad (ook zelf uitgerekend qua inkoop). Alleen de inverter van solar edge mag je vervangen na10-12 jaar (ruim buiten de garantie). Dus eigenlijk duurder. De Envoy van Enpase heeft veel kortere garantie en die gaat volgens de monteur ook wel vaker stuk (maar is maar paar honderd euro, een centrale inverter is stuk duurder).

Maar zou me niks verbazen dat de panelen over 10-15 jaar zo goed zijn dat het interessant wordt om gewoon het hele oude systeem te vervangen. Huidige efficientie is nog maar z'n 20%.
 

En druk aan t bedenken of ik die zelf ga vervangen voor panelen van rond de 400.
(Bijplaatsen is geen optie, te weinig dak met zon). Bijkomend nadeel is dat m’n omvormers te weinig vermogen hebben en ik er daar dan ook aantal nieuwe van moet kopen.
Heeft mij lang weerhouden om zonnepanelen te leggen. De ontwikkelingen qua opbrengst per paneel gaan zo snel. Daarnaast betaalde ik slecht 16 cent per Kwh en had ik nog geen EV.

Nu liggen de kaarten anders, EV en m'n prijs per Kwh gaat eind van de maand naar de 34 cent. Ben nu wel aan het nadenken over zonnepanelen.
 
@ERvee ik heb ook die oude panelen van 230 Wp en die zijn een stuk kleiner dan de nieuwe! Dus als het nu al net past, past het dadelijk net niet! Heb trouwens zometeen een 3kW omvormer over ;)

Kleiner moet toch altijd passend te krijgen zijn?
Ik zie in ieder geval nog voldoende panelen rond de 400 Wp met ongeveer dezelfde afmetingen (100x160). Liggen op een plat dak dus beetje flexibiliteit heb ik wel).
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek
Maar zou me niks verbazen dat de panelen over 10-15 jaar zo goed zijn dat het interessant wordt om gewoon het hele oude systeem te vervangen. Huidige efficientie is nog maar z'n 20%.
Tja, das ook waar. Als de ontwikkelingen nog tijdje hard doorgaan dan is nog even wachten misschien ook wel slim. Stoppen we eerst nog wat spaarcenten in het wtw ventilatiesysteem wat nog op de wensenlijst staat en daarna een warmtepomp met lt radiatoren ;)

Ik ben vooral benieuwd of we binnen de aankomende zeg 5 jaar ontwikkelingen mogen verwachten op 't gebied van panelen die ook in schaduw nog (redelijk) presteren.
 
Om te kunnen meten op paneelniveau, heeft voordelen. Balblas noemde enkele voordelen.

Economisch waren deze systemen vroeger gewoon niet haalbaar of niet van voldoende kwaliteit, maar nu wel (want 25 jaar garantie :)).
  • 10 jaar geleden: enkele omvormer
  • 5 jaar geleden: optimizers
  • Nu: micro-omvormers
Nog een voordeel is dat je totaal verschillende panelen kan gebruiken. Heb je nog oudjes van 300Wp, dan kun je je dak uitbreiden met 400Wp.

Dus tijd om te moderniseren - koop vandaag nog een 2022 model Tesla en een lading micro-omvormers!
Prijsverschil tussen een tesla model 2021 en 2022 is toch veel kleiner dan een Hyundai met huawai serieel systeem (0,85/kw) en longi met solaredge microomvormers (1,12/kw)
overigens kun je in een serieel systeem ook andere panelen bij plaatsen.
 
Ik ben vooral benieuwd of we binnen de aankomende zeg 5 jaar ontwikkelingen mogen verwachten op 't gebied van panelen die ook in schaduw nog (redelijk) presteren.
Niet waarschijnlijk. Een zonnepaneel zet lichtenergie om in elektrische energie. Veel licht, veel energie, weinig licht, weinig energie. Daar gaan panelen niks aan veranderen.

Als je bedoelde: panelen die gedeeltelijke schaduw beter opvangen, ja, daar kunnen nog wel dingen beter. Halve-cel panelen zijn daar een voorbeeld van. Kwart cel panelen zou ook kunnen. Of panelen met ingebouwde microinverters. Elke cel z'n eigen nano-inverter met mppt.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: job-lek and ERvee
Prijsverschil tussen een tesla model 2021 en 2022 is toch veel kleiner dan een Hyundai met huawai serieel systeem (0,85/kw) en longi met solaredge microomvormers (1,12/kw)
overigens kun je in een serieel systeem ook andere panelen bij plaatsen.
Alleen maar als je bestaande omvormer op die string nog genoeg capaciteit over heeft, wat vaak niet het geval is, en dan moet je die dus ook vervangen. Met micro-omvormers per paneel kun je gewoon 1 of meerdere panelen bklijven bijplaatsen.
 
Prijsverschil tussen een tesla model 2021 en 2022 is toch veel kleiner dan een Hyundai met huawai serieel systeem (0,85/kw) en longi met solaredge microomvormers (1,12/kw)
overigens kun je in een serieel systeem ook andere panelen bij plaatsen.
Je moet natuurlijk niet alleen naar de prijsverschillen in de investering kijken, maar naar de totale ROI. Ik ben ervan overtuigd dat in de meeste gevallen de opbrengst van een systeem met micro-omvormers hoger is, niet alleen vanwege schaduw effecten, maar ook omdat je meer in detail kunt zien hoe je systeem presteert, en dus aanpassingen kunt maken waar nodig. Het prijsverschil is juist zo klein dat ik niet goed snap waarom je er niét voor zou gaan bij een dergelijke lange termijn investering.
 
  • Like
Reactions: horta and ERvee
Ik zie in ieder geval nog voldoende panelen rond de 400 Wp met ongeveer dezelfde afmetingen (100x160). Liggen op een plat dak dus beetje flexibiliteit heb ik wel).

Ik zou het in ieder geval goed checken. Mijn oude panelen zijn 1600 mm, de nieuwe 385 Wp zijn 1776x1052. Dat is bijna 20cm per paneel en dat leidde er bij mij toe dat ik 3 rijtjes van 3 niet in oost-west kon leggen omdat het net niet past. De nieuwe montagesystemen zijn ook nogal royaal van afmetingen. Wel klik-klaar (Fastfix hier).
 
Ik zou het in ieder geval goed checken. Mijn oude panelen zijn 1600 mm, de nieuwe 385 Wp zijn 1776x1052. Dat is bijna 20cm per paneel en dat leidde er bij mij toe dat ik 3 rijtjes van 3 niet in oost-west kon leggen omdat het net niet past. De nieuwe montagesystemen zijn ook nogal royaal van afmetingen. Wel klik-klaar (Fastfix hier).
Zeker! Als ik over ga dan checken we alles in drievoud. Montage systeem en de micro omvormers kunnen hergebruiken maken t interessant. Als ik alles moet vervangen is er sowieso geen leuke business case 😉
 
@balblas Dat en ik vermoed dat dat de micro omvormers eerder beginnen met leveren en later ophouden.
Klopt (kan het goed vergelijken, op de zaak Solar Edge, prive Enphase). Maar is mariginaal, gaat om uurtje in de ochtend en avond en dan leveren ze bijna niks. Daar zit geen winst, winst zit hem in de panelen (procenten meer over 10-30 jaar levert meer op).
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hier zelfs nog ‘oudjes’ van 250 Wp liggen. (8 jaar oud dus wat is oud eigenlijk).

En druk aan t bedenken of ik die zelf ga vervangen voor panelen van rond de 400.
(Bijplaatsen is geen optie, te weinig dak met zon). Bijkomend nadeel is dat m’n omvormers te weinig vermogen hebben en ik er daar dan ook aantal nieuwe van moet kopen.
Hier ben ik zelf bang voor: met dezelfde snelheid van vooruitgang (60% per 8 jaar) zitten we op 650Wh-panelen (voor standaard-maat) in 2030. Als de prijs gelijk blijft, dan is de terugverdientijd wel steeds korter, maar zullen we toch die dingen moeten blijven vervangen elke 10 jaar.

Ik zou persoonlijk even wachten met bestellen ivm de marktdrukte. De productie wordt nu opgevoerd en als de huidige vraag verzadigd is, dan gaan de prijzen weer omlaag.
 
  • Helpful
Reactions: ERvee
prijsverschil zo klein? Dit is een voorbeeld met 30 panelen. Dan is 30% een behoorlijk bedrag dat je niet zo snel terug verdient. Betere panelen gaat zich makkelijker terugbetalen.
Ik stuur mijn pa eens naar je toe, zodat ie dit kan vertellen: "Al-tijd narekenen!". :) Je herkent hem trouwens aan dat ie "Al-tijd narekenen!" tegen je zegt.

Heb 3 configuraties uitgekozen: 8, 14 en 30 panelen.

Ongeveer 6kWh, 14 panelen
Bij 14 panelen van 400 Wh heb je 7 micro-omvormers nodig, dus €1295. Dus dat is €200 goedkoper.

Ongeveer 12kWh, 30 panelen
Bij 30 panelen van 400 Wh heb je 15 micro-omvormers nodig, dus €2775. Dat is zo'n €850 duurder. Per paneel zo'n 15%-20% duurder, afhankelijk van de aanbieding.

Ongeveer 3kWh, 8 panelen
Bij 8 panelen van 400 Wh heb je 4 micro-omvormers nodig, dus €740. Dus dat is zelfs €550 goedkoper.

Met andere woorden: rond de 18 a 20 panelen zit een omslagpunt als je SolarEdge ipv DS3 zou hebben gekozen. Er zijn zowel goedkopere als duurdere omvormers, waar dat omslagpunt ergens anders ligt: Driefase Archives | Solar Garant Zonne-energie

Dit is een vergelijking tussen een systeem zonder omvormers! Als je twijfelt tussen wel of niet een optimizer, dan is het altijd goedkoper een micro-omvormer te gebruiken. Dan de andere voordelen waarvan sommigen al zijn genoemd:
  • Per paneel inzicht hoeveel sap er uit komt
  • Zien of er iets mis is met een bepaald paneel
  • Optimizers niet meer nodig
  • Systeem blijft werken, als er wat kapot gaat - kabel, omvormer of paneel
  • In fasen op te bouwen of uit te breiden
Nadelen:
  • Kans dat er eentje kapot gaat, want statistiek. 1 op de zoveel omvormers gaat kapot (bij gelijke kwaliteit), en als je er 10 hebt ipv 1, is de kans 10x zo groot.
  • Installatie op het dak en dus mogelijk moeilijker te repareren

Dus in het kort:
  • Minder dan 15 panelen -> micro-omvormers
  • Dak-installatie dat moeilijk bereikbaar is -> alleen als je volledige vervangingsgarantie hebt, of weinig levenslust
  • Optimizers nodig -> micro-omvormers
  • Gedeeltelijke vervanging -> micro-omvormers
  • Grote installatie van 20 panelen of meer -> hangt af van persoonlijke voorkeuren
Zelf toegepast: een installatie bij ons is 18 tot 20 panelen op een plat dak. Omdat ik denk aan gedeeltelijke vervanging elke 5 jaar en ik makkelijk op het dak kan klimmen, ga ik voor micro-omvormers. Had initieel vergeleken met een goedkopere omvormer en zou dan €650 meer betalen - ongeveer de prijs van 3.5 panelen. Omdat het een B-merk bleek te zijn, werd de meerprijs minder dan €100.