Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik stuur mijn pa eens naar je toe, zodat ie dit kan vertellen: "Al-tijd narekenen!". :) Je herkent hem trouwens aan dat ie "Al-tijd narekenen!" tegen je zegt.

Heb 3 configuraties uitgekozen: 8, 14 en 30 panelen.

Ongeveer 6kWh, 14 panelen
Bij 14 panelen van 400 Wh heb je 7 micro-omvormers nodig, dus €1295. Dus dat is €200 goedkoper.

Ongeveer 12kWh, 30 panelen
Bij 30 panelen van 400 Wh heb je 15 micro-omvormers nodig, dus €2775. Dat is zo'n €850 duurder. Per paneel zo'n 15%-20% duurder, afhankelijk van de aanbieding.

Ongeveer 3kWh, 8 panelen
Bij 8 panelen van 400 Wh heb je 4 micro-omvormers nodig, dus €740. Dus dat is zelfs €550 goedkoper.

Met andere woorden: rond de 18 a 20 panelen zit een omslagpunt als je SolarEdge ipv DS3 zou hebben gekozen. Er zijn zowel goedkopere als duurdere omvormers, waar dat omslagpunt ergens anders ligt: Driefase Archives | Solar Garant Zonne-energie

Dit is een vergelijking tussen een systeem zonder omvormers! Als je twijfelt tussen wel of niet een optimizer, dan is het altijd goedkoper een micro-omvormer te gebruiken. Dan de andere voordelen waarvan sommigen al zijn genoemd:
  • Per paneel inzicht hoeveel sap er uit komt
  • Zien of er iets mis is met een bepaald paneel
  • Optimizers niet meer nodig
  • Systeem blijft werken, als er wat kapot gaat - kabel, omvormer of paneel
  • In fasen op te bouwen of uit te breiden
Nadelen:
  • Kans dat er eentje kapot gaat, want statistiek. 1 op de zoveel omvormers gaat kapot (bij gelijke kwaliteit), en als je er 10 hebt ipv 1, is de kans 10x zo groot.
  • Installatie op het dak en dus mogelijk moeilijker te repareren

Dus in het kort:
  • Minder dan 15 panelen -> micro-omvormers
  • Dak-installatie dat moeilijk bereikbaar is -> alleen als je volledige vervangingsgarantie hebt, of weinig levenslust
  • Optimizers nodig -> micro-omvormers
  • Gedeeltelijke vervanging -> micro-omvormers
  • Grote installatie van 20 panelen of meer -> hangt af van persoonlijke voorkeuren
Zelf toegepast: een installatie bij ons is 18 tot 20 panelen op een plat dak. Omdat ik denk aan gedeeltelijke vervanging elke 5 jaar en ik makkelijk op het dak kan klimmen, ga ik voor micro-omvormers. Had initieel vergeleken met een goedkopere omvormer en zou dan €650 meer betalen - ongeveer de prijs van 3.5 panelen. Omdat het een B-merk bleek te zijn, werd de meerprijs minder dan €100.
B-merk voor de micro omvormers?
 
Ik zie een stelling zonder onderbouwing. :) Waar baseer je dit op? Omdat alleen Enphase een A-merk is?

Deze wordt trouwens vaak aangeraden op Tweakers.net.
Mijn vraag sluit aan op jouw laatste paragraaf:
"Zelf toegepast: een installatie bij ons is 18 tot 20 panelen op een plat dak. Omdat ik denk aan gedeeltelijke vervanging elke 5 jaar en ik makkelijk op het dak kan klimmen, ga ik voor micro-omvormers. Had initieel vergeleken met een goedkopere omvormer en zou dan €650 meer betalen - ongeveer de prijs van 3.5 panelen. Omdat het een B-merk bleek te zijn, werd de meerprijs minder dan €100."

B-merk voor de micro omvormers?
 
Ik vondt micro-omvormers slimmer, daarnaast Pw......... alllemaal leuk, ik wou panelen die bij weinig licht meer opbrengen.

Je kunt ook denken, gaat zo snel qua ontwikkeling: gooi goedkoopste erop en na 10 jaar vervangen. Is best wat voor te zeggen, kon wel eens goed uitpakken.
 
Enphase heeft eigen accu voor 230v (nog niet in verdiept, maar zal wel omvormer inzitten, ze claimen overigens weinig verlies).

Dat is dan ook gelijk nadeel (Enphase), je zit eigenlijk vast aan hun accu's. Met DC heb je meer keuze in accu's. Maar 3-fase betekend 3 accu's of accu met 3-fase omvormer. Ik hoop dat er over paar jaar meer keuze is.

Dus ja, je hebt altijd verlies.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: LaurensH
Mijn vraag sluit aan op jouw laatste paragraaf:
"Zelf toegepast: een installatie bij ons is 18 tot 20 panelen op een plat dak. Omdat ik denk aan gedeeltelijke vervanging elke 5 jaar en ik makkelijk op het dak kan klimmen, ga ik voor micro-omvormers. Had initieel vergeleken met een goedkopere omvormer en zou dan €650 meer betalen - ongeveer de prijs van 3.5 panelen. Omdat het een B-merk bleek te zijn, werd de meerprijs minder dan €100."
Ah! Verkeer begreept. Sorry.

Nee, ik had aanvankelijk een B-merk voor de gewone omvormer uitgekozen. Die was ergens tussen €1200 en €1300, waar de A-merken rond de €1800 waren. Daarom werd het verschil kleiner.

Ik ga er wel vanuit dat tenminste 1 micro-omvormer kapot gaat in die 10 jaar. dus eigenlijk moet er nog €180 bij.
 
@LaurensH De meeste accu's zijn 48V en daarvoor zijn er speciale omvormers die de stroom van de panelen omzet in die 48V. Het alternatief is een accu die op 450V werkt die rechtstreeks (min of meer) de stroom van de panelen ontvangt.

Ikzelf ben van plan beide systemen te gaan gebruiken om er wat ervaring mee op te doen - overigens op twee verschillende locaties. Het ene systeem werkt met SolarEdge omvormer en optimizers, en een Victron omvormer/lader/netscheider waar ik een aantal accu modules op aan ga sluiten. Dat kunnen ieder type zijn. Dit systeem kan ook in eilandmode werken en kan exportbeperking doen (zoveel mogelijk zelf gebruiken).
Het andere systeem werkt met een SolarEdge HD omvormer die een accu aansluiting heeft voor de SolarEdge accu (10 kWh) die op die 450V spanning werkt. De omvormer levert dus 220V ofwel uit de accu ofwel uit de panelen ofwel uit beide. Voor eilandbedrijf moet je dan een netscheider relais toevoegen.

Zie ook dit plaatje van Victron:

1.png
 
  • Like
Reactions: FVO and LaurensH
Enphase heeft eigen accu voor 230v (nog niet in verdiept, maar zal wel omvormer inzitten, ze claimen overigens weinig verlies).

Dat is dan ook gelijk nadeel (Enphase), je zit eigenlijk vast aan hun accu's. Met DC heb je meer keuze in accu's. Maar 3-fase betekend 3 accu's of accu met 3-fase omvormer. Ik hoop dat er over paar jaar meer keuze is.

Dus ja, je hebt altijd verlies.
Helemaal vergeten te vermelden! Een accu maakt een micro-omvormer weer een slechtere keuze! Dan beter een grote omvormer.

Een systeem met optimizers ziet er dan zo uit:
[zonnepanelen+optimizers] ---gelijkstroom--> [accu] --gelijkstoom--> [omvormer] --230V-wisselstroom--> [huis]
Iets als een "SolarEdge StorEdge Hybrid" regelt het laden van de batterij.

Met micro-omvormers wordt het iets van:
[zonnepanelen] ---gelijkstroom--> [micro-omvormer] --230V--> [AC/DC omvormer] --> [accu] --gelijkstoom--> [omvormer] --230V--> [huis]

Ter vergelijking met mijn overzicht op de vorige pagina. Meerprijs voor optimizers en hybride omvormer komen dus nog bij de thuisbatterij op. Als je 10Kwh accuutje €5000 kost, dan komt daar bij 20 panelen zo'n 20 x €50 = €1000 voor de optimizers en €600 voor de duurdere omvormer bij. Totaal: €6600.

Voor de avonturiers onder ons: zo'n 48V batterij kun je voor de helft vinden op AliExpress. Voor de Tesla-fans: de Powerwall 3 komt er aan. Ikzelf wacht nog een paar jaar, maar het is mijn grootste kopzorg als het komt om vooruit plannen.
 
Zowel zonnestroom en batterij zijn DC, noemt men dat dan wel nog een omvormer? Is het niet eerder een trafo? Wil niet muggeziften, wou het gewoon weten.
Die omvormers geven de paneelspanning rechtstreeks door aan de accu, na de overspanning te hebben gereduceerd. tegelijk wordt de zelfde omvormer die van de panelen 220V maakt, nu ook gebruikt om van de accu (ook 450V) via hetzelfde circuit weer 220V maakt. Je buffert dus werkelijk de panelen electrons :cool: Voordeel hiervan is ook nog dat je dunne solarkabels kan gebruiken ipv 50mm2 accukabels, en ook nog over grotere afstand.
 
Ah! Verkeer begreept. Sorry.

Nee, ik had aanvankelijk een B-merk voor de gewone omvormer uitgekozen. Die was ergens tussen €1200 en €1300, waar de A-merken rond de €1800 waren. Daarom werd het verschil kleiner.

Ik ga er wel vanuit dat tenminste 1 micro-omvormer kapot gaat in die 10 jaar. dus eigenlijk moet er nog €180 bij.
Nee want de Enphase micro-omvormers hebben 25 jaar garantie ;)
 
Enphase gebruikt micro omvormers in hun accu's (net even opgezocht) en ze schijnen 96% efficientie te halen. Op zich goed, maar je zit voorlopig aan hun accu's vast (althans nog niks anders zo 1-2-3 gevonden).

Voorlopig denk ik even geen accu, eerst jaartje draaien, dan weet ik het verbruik, weet ik of warmtepomp erbij komt en wat de PV in de winter levert. Anders kan ik niet echt de capaciteit bepalen (denk ik). Is net nieuw huis, moet het toch even aankijken.

Wel dilemma, nu kopen is wellicht goedkoper als er straks veel vraag is. Of ze worden gewoon duurder (tekorten). Maar kan ook goedkoper worden (buitenland zijn ze dacht ik al goedkoper).
 
  • Like
Reactions: FVO and LaurensH
Wel dilemma, nu kopen is wellicht goedkoper als er straks veel vraag is. Of ze worden gewoon duurder (tekorten). Maar kan ook goedkoper worden (buitenland zijn ze dacht ik al goedkoper).
Lithium-ion battery pack prices, which were above $1,100 per kilowatt-hour in 2010, have fallen 89% in real terms to $137/kWh in 2020. By 2023, average prices will be close to $100/kWh, according to the latest forecast from research company BloombergNEF (BNEF).
LiFePo4 accu's zullen bij 2030 de helft van de prijs zijn volgens voorzichtige schattingen. We lopen al vooruit op deze:
Capture32.jpg


Maar tja, grondstoffen inderdaad. Shortages flagged for EV materials lithium and cobalt

Dus zoals je zegt: moeilijk te voorspellen.
 
Dit kan natuurlijk ook:

Legt prima uit dat je met een 16 LiFePO4-blokken en een "BMS" je jouw Tesla op kan laden. Wat hij heeft gebouwd, kostte hem toen €2590 voor 16kWh, augustus vorig jaar. De prijzen zijn echter gestegen met €1000!!

Lees absoluut de eerste comment, als je denkt "Hey, dat is interessant"! Dus de juiste packs kopen is superbelangrijk. Zie zijn kanaal voor meer info, want om te smullen voor DIY-mensen die dingen willen leren: https://www.youtube.com/channel/UCoj6RxIAQq8kmJme-5dnN0Q