Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Zal ergens autocorrect geweest zijn.

Bi-facial.

Ik kan je in contact brengen met een kennis die dit DIY-gewijs heeft aangepakt voor zijn nieuwe carport.
Stuur maar PM bij interesse.

Op Twitter ook eens zoeken op #solarcarport en @tomnijsen
 
Nu maak ik tegenwoordig niet meer zo vaak (zeg maar nooit meer) fysica sommen maar hoe houdt deze formule rekening met de piek temperatuur op de condensatoren? Dat is waarvan ze het hardst achteruit gaan.
Omdat je zo te zien het rapport niet hebt gelezen zal ik het je gemakkelijk maken door de relevante alinea's te quoten ;) :

Climatic impact

On one hand, a high open-air ambient temperature raises internal inverter temperature, but on the other hand,
the PV module efficiency drops when the PV cell temperature increases. The present study used actual
irradiance and ambient data to estimate real life condition in the capacitor such as voltage, ripple current and
temperature.

Impact of a failed capacitor on the microinverter

Because several electrolytic capacitors are paralleled in the microinverter, and because capacitors normally fail
open, there is in fact very little impact on the microinverter if a capacitor fails. The main impact is that MPPT
efficiency is slightly reduced because there is now more ripple voltage on the PV bus.

Climatic data

The climatic and irradiance data used in this test was obtained from the National Solar Radiation Data Base
(NREL), which provides hourly meteorological data for locations throughout the United States.
Palm Springs, CA was chosen as the location for this study due to the high average temperatures and irradiance
numbers, to ensure that the test is performed under challenging conditions
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Ben nu al bijna een maand de meyer burger panelen aan het vergelijken met wat op de zaak ligt (canadees, ongeveer 2,5 x Kwp, solar edge ) en wat een collega net heeft neergelegd (AEG, exact 50% kwp, ook enphase). Zon: verhoudingsgewijs nagenoeg dezelfde opbrengst. Bewolkte dag met wolken en veel regen (toch paar gehad): doe ik gewoon ruim 20% meer, zelfs 23% op een dag. Leveren om 20:00-21:00 nog steeds (nu... 600w op10kwp, zaak doet nu 660w op 25kwp).

Nu is dit niet echt wetenschappelijk, maar wel reeks goede dagen gehad om te vergelijken. Ze leveren inderdaad gewoon meer en leveren langer. Ik dacht zal wel 10% meer zijn, maar ze claimen 20%.......en maken het waar (op donkere dagen, zon maakt niks uit).
liggen ze beiden op plat dak en in dezelfde richting?
 
Last edited:
Omdat je zo te zien het rapport niet hebt gelezen zal ik het je gemakkelijk maken door de relevante alinea's te quoten ;) :

Waar concludeer je dat uit? Of was het grappig bedoeld ?
De vraag was dus hoe je door het opnemen van alleen de t Max en t min kan concluderen hoe lang de hoogste belasting optreedt. Maar zoals eerder gezegd zit niet meer in de materie dus misschien is er iemand die mij kan corrigeren. Verder is de gehele berekening gebaseerd op de kengetallen van de fabrikant. Deze zijn verder niet geverifieerd. Dus het blijft een “Wij van WC eend”
 
Omdat ik bij de weinige installateurs die antwoorden niet echt mijn gading vind overweeg ik om mijn panelen zelf te plaatsen.

Heb best wel wat technische bagage, maar vraag me 2 dingen af.

1) Hoe reël is het gevaar van vonkoverslag waar ik hier en daar over lees en waar zou die dan plaats kunnen vinden? (aan de connectoren onder de modules, aan de omvormer,...?)

2)waar kan ik ergens de zuigkrachten uitrekenen op het montagemateriaal? Zodat ik zeker ben dat de installatie er niet af waait met een storm.
 
Omdat ik bij de weinige installateurs die antwoorden niet echt mijn gading vind overweeg ik om mijn panelen zelf te plaatsen.

Heb best wel wat technische bagage, maar vraag me 2 dingen af.

1) Hoe reël is het gevaar van vonkoverslag waar ik hier en daar over lees en waar zou die dan plaats kunnen vinden? (aan de connectoren onder de modules, aan de omvormer,...?)

2)waar kan ik ergens de zuigkrachten uitrekenen op het montagemateriaal? Zodat ik zeker ben dat de installatie er niet af waait met een storm.

1) Twee stekkers aan elkaar klikken kan een DHZ-er even goed als een installateur, daar zou ik me geen zorgen om maken. Als er problemen ontstaan dan is het meestal bij 2 verschillende fabricaten stekkers welke aan elkaar geklikt worden -> bij omvormer zit vaak al een contradeel om dat te ondervangen (dan moet je wel met juiste gereedschap* stekker monteren) Dan blijft het eerste en laatste paneel over waar een lange kabel aan komt richting de omvormer -> in theorie zou je daar nieuwe stekkers aan kunnen monteren maar dat wordt in de praktijk niet zo vaak gedaan. (de reactie is met name gebaseerd op keuze voor strings en niet op micro omvormers oid)

2) Op internet kun je vaak de montage instructies van een bepaald systeem downloaden. Daarin staan de afstanden tot dakranden etc. en het aantal dakhaken (schuin dak) of ballast (plat dak).

*=PM maar als je wilt lenen
 
  • Love
  • Like
Reactions: FVO and job-lek
Ik ben niet echt overtuigd van een batterij voorlopig maar las dat er bepaalde leveranciers met dynamische contracten bezig zijn waarbij je EPEX spot prijzen zou betalen. Dit maakt het mss wel weer interessant op voorwaarde dat je de batterij met goedkope stroom kan vullen en naderhand tijdens piekprijzen kan opgebruiken.

heeft er iemand hier ervaring mee en dan vooral met de componenten om dit allemaal intelligent functionerend krijgen?
 
Ik ben niet echt overtuigd van een batterij voorlopig maar las dat er bepaalde leveranciers met dynamische contracten bezig zijn waarbij je EPEX spot prijzen zou betalen. Dit maakt het mss wel weer interessant op voorwaarde dat je de batterij met goedkope stroom kan vullen en naderhand tijdens piekprijzen kan opgebruiken.
Vandaag was het zelfs al nul euro van 14:00-16:00. Je moet dus wel een systeem hebben dat slim op de juiste tijden de accu kan laden (met goedkope stroom of PV) en eentje die kan terugleveren zodra je dat wenst (nog niet zo vanzelfsprekende functie).

ChartImg.png
 
Vandaag was het zelfs al nul euro van 14:00-16:00. Je moet dus wel een systeem hebben dat slim op de juiste tijden de accu kan laden (met goedkope stroom of PV) en eentje die kan terugleveren zodra je dat wenst (nog niet zo vanzelfsprekende functie).

View attachment 794656
Ken je toevallig zo’n systemen? Uit je grafiek kan ik afleiden dat het vanaf 10:00 tot +/-18:00 zal moeten gebeuren.
Natuurlijk zit je dan ook met je panelen die het meeste opbrengen dus dat moet ook nog in de parameters worden opgenomen….denk niet dat er zoiets pasklaar op het schap ligt. Op zich met wat knutselen…..maar goed daar begin ik voorlopig zelf niet aan!
 
Die hele goedkope stroom, bijvoorbeeld 0ct per kWh exclusief belastingen, is er niet zo vaak. Vandaag een paar uurtjes, morgen ook een uurtje, maar daarna kan het zomaar weer een maand afwezig zijn. Ik denk niet dat het verdienmodel voor een eigen thuisbatterij nu al rond te krijgen is in Nederland. Maar dat is slechts een gevoel op basis van al een paar jaar lang bijna dagelijks de EPEX spot prijzen checken om het gepland laden van mijn Tesla op de optimale tijd te starten.

edit: correctie, morgen niet 0ct, maar wel een uurtje onder de 5ct per kWh.
 
  • Like
Reactions: prettig
Vandaag was het zelfs al nul euro van 14:00-16:00. Je moet dus wel een systeem hebben dat slim op de juiste tijden de accu kan laden (met goedkope stroom of PV) en eentje die kan terugleveren zodra je dat wenst (nog niet zo vanzelfsprekende functie).

View attachment 794656
De Alphaess.be -hybrideomvormers zijn er via Jabba - Het slimste energieplatform op voorzien om in de toekomst met nieuwe marktmodellen op te kunnen gaan.
 
In de planning van onze pv- installatie zijn de keuzes van PV-modulen en montagemateriaal (eindelijk) genomen.
De omvormer normaal gezien ook, op 1 dc-dillema na:
Ik zou graag een Alphaess- omvormer plaatsen gezien de samenwerking met jabba.energy én de zeer lage opstartspanning van 40W bij de 3kW- versie.
Echter, plan ik een 6a7kW-installatie en dat kan de omvormer niet aan.

De gelijkspanningsvraag:

Dus zou ik graag een deel van de panelen rechtstreeks aansluiten op een dc- weerstand om mijn sanitair warm watervat op te warmen. Maar daar lijken de monitoringsmogelijkheden onbestaande.

Vraag is dus:
-bestaan er monitoringstoestellen om op de dc-kabels aan te sluiten?

- of bestaan er pass-trough junction-boxes die enerzijds dc in de omvormer brengen, maar anderzijds de dc ook door kunnen geven naar dc-verbruikers.
 
Accu laten terugleveren aan het net (ipv gebruiken voor eigen gebruik), kan die dat ? (zo te zien niet). Ze managen de accu op het principe van eigen verbruik en niet winst.
Zal de Alphaess idd wel kunnen in de toekomst.
Maar dat is de vraag niet. Vraag is om aan de dc-zijde meer speelmogelijkheden te hebben.
En die lijken niet te bestaan.
 
Die hele goedkope stroom, bijvoorbeeld 0ct per kWh exclusief belastingen, is er niet zo vaak. Vandaag een paar uurtjes, morgen ook een uurtje, maar daarna kan het zomaar weer een maand afwezig zijn.

edit: correctie, morgen niet 0ct, maar wel een uurtje onder de 5ct per kWh.
Het is niet mijn bedoeling om “gratis“ stroom te verkrijgen (Mooi meegenomen natuurlijk) maar eerder de piekprijs te omzeilen. Als je paar uur vooraleer je thuiskomt een batterij kan volladen en die stroom dan ‘s avonds kan gebruiken ipv de volle mep te betalen, kan het interessant zijn. Om daar bovenop ook je wagen op te laden, zal wat te optimistisch zijn maar dat kan dan ‘s nachts ook nog. Maar goed, hoe lang je batterij dat uit zal houden, blijft voorlopig de grootste onbekende.