Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Zelfs een paar uur lang -22 ct per kWh. Dus dan ook inclusief energiebelastingen nog een negatieve prijs per kWh. Dat is je auto laden en geld toekrijgen!

Opvallend overigens dat de EPEX spot prijzen zo verschillen per land. In Duitsland ligt het tarief morgenmiddag rond 0 ct per kWh. Ze zijn daar dus blijkbaar beter in het balanceren van het stroomnet dan in Nederland. Of er is verstandiger ingekocht en zitten ze daar morgen tijdens de middaguren met een veel kleiner overschot dan in NL.
 
Opvallend overigens dat de EPEX spot prijzen zo verschillen per land. In Duitsland ligt het tarief morgenmiddag rond 0 ct per kWh. Ze zijn daar dus blijkbaar beter in het balanceren van het stroomnet dan in Nederland. Of er is verstandiger ingekocht
Het is niet alleen een kwestie van balanceren en inschatten hoeveel je moet inkopen. NL en Dld. hebben heel verschillende markten, verschillende subsidieregelingen enz.

Bijvoorbeeld: Een windmolen of zonneweide heeft nauwelijks operationele kosten en is gemakkelijk stop te zetten. In Dld. zullen windmolens en zonnepanelen produceren tot de prijs nul is. In NL verdient de eigenaar van een windmolen of zonneweide ook bij negatieve prijzen geld dankzij de wijze waarop onze subsidie in elkaar zit (SDE+). Pas na 6 uur negatieve prijzen vervalt deze subsidie.
 
Last edited:
Ik heb sinds een week zonnepanelen (10×430wp) en een omvormer van Solaredge. Die laatste is verbonden met mijn WiFi netwerk.
Binnen de 10 dagen krijg ik mijn logon account van Solaredge.
Dan kan ik de app MySolaredge op mijn smartphone installeren en opstarten.
Vraagje:
Gebeurt de verbinding tussen de app en de gegevens van de omvormer via de servers van Solaredge of alleen via app en omvormer binnen het thuis WiFi netwerk ?
 
Vraagje:
Gebeurt de verbinding tussen de app en de gegevens van de omvormer via de servers van Solaredge of alleen via app en omvormer binnen het thuis WiFi netwerk ?
Het eerste.

Je omvormer stuurt zijn data door naar SolarEdge. Die worden daar op de server opgeslagen.

De app (en ook de website) haalt zijn data weer op van de servers van Solar Edge. Je kunt dus ongeacht je locatie zien hoe je panelen presteren.
 
  • Like
Reactions: Epyx
Ik heb sinds een week zonnepanelen (10×430wp) en een omvormer van Solaredge. Die laatste is verbonden met mijn WiFi netwerk.
Binnen de 10 dagen krijg ik mijn logon account van Solaredge.
Dan kan ik de app MySolaredge op mijn smartphone installeren en opstarten.
Vraagje:
Gebeurt de verbinding tussen de app en de gegevens van de omvormer via de servers van Solaredge of alleen via app en omvormer binnen het thuis WiFi netwerk ?
Heb je toevallig ook naar Enphase gekeken bij je keuze? (ik ben zelf aan het shoppen)
 
Ik heb momenteel 2 offertes op basis van enphase en solaredge. Spijtig genoeg is de aanbieding van enphase met 385wpiek en de solaredge met 405wpiek. Het komt er eigenlijk op neer dat de solaredge toch wel een pakje duurder is dan de solaredge die op zijn beurt ook nog eens 1000wpiek meer opbrengt.

Ik heb geen idee of Enphase nu zoveel beter. Ik heb de indruk dat de discussies veelal technisch zijn en een gewone sterveling daar in het dagelijkse leven niet al te veel van merkt. Ik kan me vergissen uiteraard……iemand een idee?
 
Ik heb momenteel 2 offertes op basis van enphase en solaredge. Spijtig genoeg is de aanbieding van enphase met 385wpiek en de solaredge met 405wpiek. Het komt er eigenlijk op neer dat de solaredge toch wel een pakje duurder is dan de solaredge die op zijn beurt ook nog eens 1000wpiek meer opbrengt.

Ik heb geen idee of Enphase nu zoveel beter. Ik heb de indruk dat de discussies veelal technisch zijn en een gewone sterveling daar in het dagelijkse leven niet al te veel van merkt. Ik kan me vergissen uiteraard……iemand een idee?
Omvormer gaat 10-12 jaar mee. Neem dat mee. Verder merk je er niks van (heb beide toevallig), alleen de solar edge omvormer maakt lawaai (fan).
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Omvormer gaat 10-12 jaar mee. Neem dat mee. Verder merk je er niks van (heb beide toevallig), alleen de solar edge omvormer maakt lawaai (fan).

Dat is dan een zeer slechte zaak voor hun eigen business model.
Quote:
De standaard 12 jaar productgarantie van SolarEdge omvormers kan verlengd worden naar 20 of 25 jaar, afhankelijk van het omvormer model.
Unquote
 
Garantie en verwachte levensduur. Ik weet het niet, wellicht gaat de solar edge omvormer 20 jaar mee (denk niet, bijna op max. aantal panelen). Enphase.....25 jaar prima, maar als eerder dan zal toch echt iemand het dak opmoeten en ze vervangen. En zou me niks verbazen dat het gewoon een keer stuk gaat.

Solaredge, al 4 modules stuk en de installateur rekent telkens installatiekosten (buiten de 2 jaar service garantie).

Reken dus gewoon voor beide extra geld aan service/onderhoud.

Wat me wel opvalt.....ga er niet vanuit dat ze zien dat er iets stuk is (4x zelf moeten aangeven).
Dus zelf monitoren.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: job-lek and JanG007
Voor wat het waard is. Hier liggen ruim zeven jaar 24 zonnepanelen op het dak. Met een omvormer van SolarEdge en 24 optimizers van SolarEdge. Alles werkt nog steeds perfect.
Hetzelfde hier; 6 jaar 18 panelen van LG en 3-fase omvormer van SolarEdge + optimisers. En bij de buren eenzelfde systeem met 13 panelen, optimisers en een 1-fase omvormer.

Werkt allemaal nog prima; maar het is natuurlijk geen 15 of 25 jaar 😊
 
while you were installing solar panels:

704D81FB-ABFF-49E6-BB2E-1FFCF8BB0409.jpeg


 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
while you were installing solar panels:

View attachment 799054

Belangrijkste wat we onszelf moeten afvragen, waarom de Chinezen zoveel kolen gebruiken. Niet ok elektriciteit te produceren voor de huizen van haar inwoners. Ook niet voor de oneindige consumptiedrang van de Chinezen, nee die explosieve stijging van kolengebruik komt omdat de Chinezen leveren wat de rest van de wereld graag wil kopen. En dat moet zo goedkoop mogelijk en wij maken ons daarbij niet druk om de vervuiling in China. Daarom is het zo enorm van belang dat bij de vervuiling van een land, er vooral naar de consumptie wordt gekeken en niet enkel naar de productie.

Daarbij, indien we op producten een heffing doen op de mate van vervuiling, zal al vrij snel blijken dat het produceren van deze producten in de EU een veel duurzamer (niet goedkoper) alternatief is.
 
Belangrijkste wat we onszelf moeten afvragen, waarom de Chinezen zoveel kolen gebruiken. Niet ok elektriciteit te produceren voor de huizen van haar inwoners. Ook niet voor de oneindige consumptiedrang van de Chinezen, nee die explosieve stijging van kolengebruik komt omdat de Chinezen leveren wat de rest van de wereld graag wil kopen. En dat moet zo goedkoop mogelijk en wij maken ons daarbij niet druk om de vervuiling in China. Daarom is het zo enorm van belang dat bij de vervuiling van een land, er vooral naar de consumptie wordt gekeken en niet enkel naar de productie.

Daarbij, indien we op producten een heffing doen op de mate van vervuiling, zal al vrij snel blijken dat het produceren van deze producten in de EU een veel duurzamer (niet goedkoper) alternatief is.
Hier mag ook nog even bij genoemd dat inclusief industrie, de uitstoot per capita nog steeds lager is in China dan bij ons.