Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
De accu die ik op het oog heb (nog niet zinvol voor mijn in NL), maar deze staat nu hoog op mijn watchlist: FENECON Energy Storage Systems: 100% renewable energy

- Open source software en uiteraard API's (de functies noemen ze apps), OpenEMS – the 100 % Energy Revolution needs a free and open source Energy Management System, daar zit het "slimme" van dit systeem
- Kan gebruik maken van bv. variable uurtarieven (EPEX), dus laden als goedkoop is of andere stroomplannen
- Terugleveren aan het net (als het duur is en je over hebt)
- PV integratie
- EV laadstations aansturen
- Warmtepomp aansturing
- Noodstroom
- 3-fase inverter
- Gratis software updates
- Schaalbaar (dus later uit te breiden)
- App
- Akku onafhankelijk (je hoeft hun accu's niet te kopen)
- Etc ....

Kortom open en flexible en kan eigenlijk alles wat ik interessant vindt.

Tesla ondersteund het ook: OpenEMS Ready – OpenEMS (niet echt duidelijk wie wat ondersteund op welk niveau, maar wel aardige lijst).

Nadeel, ze zijn pas 10 jaar bezig. En nog veel functies voor Duitse leveranciers en produkten. Maar opensource, dus kon wel eens leuk worden qua beschikbare integraties.
 
ik ben erg benieuwd naar het afgekondigde prijs plafon van de overheid en wat dat gaat doen met de energie prijs in Nederland. Ik heb mijn laadpaal uitgezet daar het tarief wat ik zou gaan betalen vanaf october, zelfs met een 3 jaar vast contract aflopend in juli afgesloten, veel duurder zou zijn dan de openbare paal in de buurt. Wij moeten nog 1000kwh inkopen voor het huis met 13x 365wp, 2x luch/lucht warmtepomp, warmtepomp boiler en inductie koken. Maar het kan dus best zo zijn dat als ik binnen het energieplafon van de overheid blijf dat ik gewoon de paal weer kan aanzetten omdat het gunstiger is dan de openbare paal.

We leven in rare tijden.
 
Met dit prijs plafon zijn mijn tarieven nog uiterst gunstig:

"Voorlopig plafond 1,50 euro voor kuub gas
Het plan gaat uit van een gemiddeld energiegebruik. Dat is 1200 m3 gas en 2400 kWh elektriciteit per jaar. Het kabinet denkt aan een plafond van zo'n 1,50 euro voor een kuub gas en van 70 cent voor een kWh elektra. Als de ontwikkeling van de prijs meevalt, wordt het prijsplafond verlaagd, maar het zal voor gas niet beneden de 1,20 euro per kuub komen.
Als huishoudens niet boven de genoemde hoeveelheden gas en elektriciteit komen, profiteren ze dus van een vastgesteld tarief. Voor het deel dat ze erboven zitten, geldt de volle prijs. Dat moet mensen blijven prikkelen om energie te besparen, nu in Europa steeds minder gas beschikbaar is."


Maar dit is ook lekker het lijkt erop dat de voordeel op de energie belasting er met dit plafon weer afgaat en dan gaan mijn tarieven die op basis van 9% waren het eerste jaar ook omhoog?!:

"Streep door verlaging energiebelasting, steun voor mkb

Het was eerder de bedoeling dat de energiebelasting ook volgend jaar zou worden verlaagd, maar nu er een prijsplafond komt, gaat dat niet meer door.
Het prijsplafond gaat ook gelden voor ondernemers die recht hebben op belastingvermindering in de energiebelasting. Het kabinet werkt nog aan een pakket voor het midden- en kleinbedrijf. Minister Jetten zei vandaag dat hij denkt aan een aparte subsidieregeling voor "energie-intensieve mkb'ers"."
 
,,Als huishoudens niet boven de genoemde hoeveelheden gas en elektriciteit komen, profiteren ze dus van een vastgesteld tarief. Voor het deel dat ze erboven zitten, geldt de volle prijs. Dat moet mensen blijven prikkelen om energie te besparen, nu in Europa steeds minder gas beschikbaar is.”
Bijwerking van deze maatregel: de aantrekkelijkheid van het overstappen op een warmtepomp daalt, omdat daarmee het voordeel van 1.200 m3 gesubsidieerd gas wegvalt. Dus kijkt iedereen het eerst weer even een poosje aan...
 
Bijwerking van deze maatregel: de aantrekkelijkheid van het overstappen op een warmtepomp daalt, omdat daarmee het voordeel van 1.200 m3 gesubsidieerd gas wegvalt. Dus kijkt iedereen het eerst weer even een poosje aan...
Of men zou gewoon de elektriciteitsprijs kunnen loskoppelen van de gasprijs. Goedkopere elektriciteit en duur gas = veel WPs ….. ze moeten dan nog wel geleverd geraken….
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Ik heb het vermoeden dat de elektraprijs kunstmatig hoog gehouden wordt, anders zal Nederland massaal overstappen op elektrische kachels, wat het net niet aan kan.
mmm, wel jammer die dure stroomkosten als je net een EV besteld hebt:-(
Dat is zo, in België, en wss in Nederland ook, betalen we stroom uit onze, sinds jaar en dag afgeschreven, kerncentrales en turbines even duur dan de stroom opgewekt door de duurste gasgestookte centrale wat voor 18 miljard extra winst zou gezorgd hebben. (En dus BTW inkomsten)

Dit heeft men gedaan om de hernieuwbare energie investeringen betaalbaar/rendabel te maken. In deze tijd is dit redelijk pervers. Daarenboven voeren wij als zakdoekland geregeld meer uit dan zelf te gebruiken wegens….hogere prijs op een ander.

Zoals ik reeds zei, nu is het de moment om elektriciteit los te koppelen van gas en het verschil zou velen aanzetten tot een WP nu kunnen de meeste het niet dragen.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Korte zoektocht suggereert dat de gemiddelde Nederlander een hogere CO2-uitstoot heeft dan de gemiddelde Chinees en dat in 2020 9% van het energiegebruik in Nederland uit hernieuwbare bronnen kwam terwijl dat 26% zou zijn in China. Geen idee of de cijfers volledig te vertrouwen zijn, maar er zijn toch wat nuances die missen in de tweets
 
Ik heb het vermoeden dat de elektraprijs kunstmatig hoog gehouden wordt
Speculeren heet dat. Als we iets zuiniger zijn, wat we nu al zijn. Is er geen bevoorradingsissue.
De schrik zorgt er echter nog steeds voordat men bereid is om voorraden op te slaan en om de knip op het verbruik te houden en dus ookbereid is om meer te betalen en speculanten profiteren daarvan.
Vroeg of laat ontploft die bubbel.
België is (was) maar voor 7% afhankelijk van Russisch gas. We besparen nu al meer dan dat en de reservevoorraden zijn inmiddels voldoende opgevuld om de winter door te komen. Het is dus voor niets meer nodig om meer te betalen.
 
  • Like
Reactions: Ger356
We willen toch juist minder gas gebruiken. Dat gaat op deze manier niet lukken als alle mensen kiezen voor hybride ipv full electric.
Is minder gas en veel mensen hebben geen keuze. Hybride is einigzins betaalbaar, volledig van het gas af is vaak veel duurder (vaak ingrijpende isolatiemaatregelen nodig en dure installatie waar je ook nog eens plek voor moet hebben). Is onder de 10K of 30K-50K, hybride is goede stap lijkt me.
 
Is minder gas en veel mensen hebben geen keuze. Hybride is einigzins betaalbaar, volledig van het gas af is vaak veel duurder (vaak ingrijpende isolatiemaatregelen nodig en dure installatie waar je ook nog eens plek voor moet hebben). Is onder de 10K of 30K-50K, hybride is goede stap lijkt me.
En zolang gas dus te goedkoop is, werkt dergelijke economie.
 
Is minder gas en veel mensen hebben geen keuze. Hybride is einigzins betaalbaar, volledig van het gas af is vaak veel duurder (vaak ingrijpende isolatiemaatregelen nodig en dure installatie waar je ook nog eens plek voor moet hebben). Is onder de 10K of 30K-50K, hybride is goede stap lijkt me.
Volledig met je eens, maar met de huidige aangekondigde maatregelen van de plafondprijzen wordt volledig elektrisch nog minder interessant t.o.v. hybride. Het vreemde nu is dat de plafonprijs voor gas relatief laag is en die van electriciteit juist hoog.
 
We willen toch juist minder gas gebruiken. Dat gaat op deze manier niet lukken als alle mensen kiezen voor hybride ipv full electric.
Iedereen van het gas af en dan de eerste 15-20 jaar gascentrales moeten bijschakelen om voldoende elektriciteit te hebben.
Tegen dan is er misschien genoeg groene energie en is mijn huidige gasinstallatie ook weer aan vervanging toe en kunnen we opnieuw kijken.
Ik kom van oude stookolieverwarming en 2 dieselwagens naar HR gas met slimme thermostaten en 2 EV’s. Ik heb voorlopig mijn deel gedaan. Het is nu even aan de anderen (bedrijven vooral).
 
  • Like
Reactions: JanG007
Bedrijven lopen inderdaad flink achter. Per 1-1-2023 moet het label C zijn en 40% heeft nog niks. Wij hebben nu A++ (verbaasde me) en dat pand is niet extreem goed geisoleerd, wel dubbel glas. Maar PV, alles led en modern airco systeem voor verwarmen naast de cv (stuk lager gasverbruik).

Die airco's is prijzig maar led en pv is al flinke stap en valt best mee qua investering (we verbruiken nagenoeg geen electra meer en laden ook nog eens de ev's). Led is no-brainer als je nog TL hebt (zo terug verdiend) en ook nog eens veel beter licht.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Dat is veel efficiënter dan iedereen aan het gas houden dat individueel aan COP0 wordt opgestookt.
Veel mensen doen nu niets omdat ze (voorlopig) financieel of technisch niet van het gas af kunnen. Ze blijven met verouderde en vervuilende stookolie of gasketels zitten.
Als die allemaal de eerste haalbare stappen zouden zetten naar een HR gasketel en een EV, zou het milieu heel erg gebaat zijn.
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
Volledig met je eens, maar met de huidige aangekondigde maatregelen van de plafondprijzen wordt volledig elektrisch nog minder interessant t.o.v. hybride. Het vreemde nu is dat de plafonprijs voor gas relatief laag is en die van electriciteit juist hoog.

De prijs van elektra is idd veel te hoog. Dat helpt de energietransitie niet, ook voor EV's is het killing (muv gebruikers met PV-installatie)

Ben momenteel met een project bezig waarbij een aardgasgestookte WKK binnen 9 maanden is terugverdiend omdat de prijs voor elektra in verhouding tot gas veel te hoog is. (een ROI van 9 maanden op investering van ca. 400k! -> een paar jaar geleden was het totaal niet rendabel binnen de technische levensduur van 70.000 draaiuren) Op deze manier komen we niet van het gas af.......
 
  • Informative
Reactions: jpvdheijn