Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Veel mensen doen nu niets omdat ze (voorlopig) financieel of technisch niet van het gas af kunnen. Ze blijven met verouderde en vervuilende stookolie of gasketels zitten.
Als die allemaal de eerste haalbare stappen zouden zetten naar een HR gasketel en een EV, zou het milieu heel erg gebaat zijn.
Maar waarom niet isoleren? Dat scheelt vaak meer dan een HR gasketel op een ongeisoleerd huis.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Krisja
Maar waarom niet isoleren? Dat scheelt vaak meer dan een HR gasketel op een ongeisoleerd huis.
Praktisch niet mogelijk zonder het karakter van het huis te verliezen, vloer en chappe uit te breken… verder wat gevoeligheden aal allergieën, astma. Ook oud huis waar we na isolatie vochtproblemen verwachten.
We verbruikten maar 1000L stookolie met een 30 jaar oude ketel. Zo slecht zijn we niet bezig nu met HR gas zal het equivalent nog minder zijn (225m3 sedert 21 maart, incl warm water). Verder nog een pelletkachel voor ‘s avonds, waar binnenkort een fijn stof filter op komt (960kg pellets/jaar). Echt de moeite niet om zo’n zware investeringen te doen.
Zelfs niet voor het milieu. Er zijn betere milieuwinsten te halen voor mijn geld.
 
Even een vraagje met betrekking tot de Homewizard Actieve P1 splitter. Werkt deze probleemloos met een (Alfen) laadbox met loadbalancing via de P1 poort van de “slimme” meter? Momenteel zit de loadbalancing kabel van de laadbox in de P1 poort van de meter. Maar aangezien ik nog een monitoring dongle aan de meter wil hangen (op de een of andere manier lukt het Stedin niet om de gegevens door te sturen naar de energiemaatschappij) ben ik nog even op zoek naar een leuke low cost oplossing.
Iemand recente ervaring met de spullen van Homewizard? (Draadjes van 2015 gelezen)

Dit apparaatje dus:
 
Even een vraagje met betrekking tot de Homewizard Actieve P1 splitter. Werkt deze probleemloos met een (Alfen) laadbox met loadbalancing via de P1 poort van de “slimme” meter? Momenteel zit de loadbalancing kabel van de laadbox in de P1 poort van de meter. Maar aangezien ik nog een monitoring dongle aan de meter wil hangen (op de een of andere manier lukt het Stedin niet om de gegevens door te sturen naar de energiemaatschappij) ben ik nog even op zoek naar een leuke low cost oplossing.
Iemand recente ervaring met de spullen van Homewizard? (Draadjes van 2015 gelezen)

Dit apparaatje dus:

Ik heb goede ervaring met HomeWizard maar geen splitter in gebruik/nodig.
Signaal splitsen zal wel goed komen verwacht ik, als je voeding vanuit de P1 wilt gebruiken wellicht even opletten. (en anders externe voeding gebruiken)
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Even een vraagje met betrekking tot de Homewizard Actieve P1 splitter. Werkt deze probleemloos met een (Alfen) laadbox met loadbalancing via de P1 poort van de “slimme” meter? Momenteel zit de loadbalancing kabel van de laadbox in de P1 poort van de meter. Maar aangezien ik nog een monitoring dongle aan de meter wil hangen (op de een of andere manier lukt het Stedin niet om de gegevens door te sturen naar de energiemaatschappij) ben ik nog even op zoek naar een leuke low cost oplossing.
Iemand recente ervaring met de spullen van Homewizard? (Draadjes van 2015 gelezen)

Dit apparaatje dus:
waarom zou het niet niet werken? Ik heb die dongle en de splitter die ze zelf verkopen, en een Alfen laadpunt met HLB. Werkt prima. De splitter geeft met ledjes aan of er genoeg stroom is. Indien niet dan kun je een (oude) usb charger inpluggen.
 
  • Like
Reactions: Faiz71
“Consumenten die fors hebben geïnvesteerd in bijvoorbeeld een (hybride) warmtepomp zijn hiervan de dupe. Voor hen is het straks goedkoper om de warmtepomp uit te zetten en weer op gas te stoken.”


Moet ik mijn plannen voor het vervangen van mijn HR-ketel voor een (hybride)warmtepomp nog maar even op pauze zetten?
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
“Consumenten die fors hebben geïnvesteerd in bijvoorbeeld een (hybride) warmtepomp zijn hiervan de dupe. Voor hen is het straks goedkoper om de warmtepomp uit te zetten en weer op gas te stoken.”


Moet ik mijn plannen voor het vervangen van mijn HR-ketel voor een (hybride)warmtepomp nog maar even op pauze zetten?
Neem je gasverbruik in kWh en deel het door de Cop van de warmtepomp en vermenigvuldigd het met je elektriciteitsprijs. (zit nog een component hoog of laag calorisch gas in maar goed)

Ik kwam bij een omslagpunt bij +/- 3 Cop MAAR Cop wordt berekend op een aanvoertemperatuur van 35-40 graden dus dit haal je waarschijnlijk nooit met hoge temperatuur afgifte systemen.

Dus, hoe ik erin sta is (renovatie 2010) :
* eerst zogoed mogelijk isoleren (dak reeds zeer goed, vloer 10cm pur, Ramen hr++(+)=> ingepland)
* Lage temperatuur radiatoren (te bekijken)
* ventilatoren (lijkt ook met HT zeer interessant)
* gasverbruik 1 jaar aanzien
* ondertussen max panelen bijleggen (7,5->10kva)

Daarna terug de berekening doen en dan eventueel voor een (hybride) WP gaan.

Ik kreeg reeds de melding dat de plaatsing van een eventuele WP erg moeilijk zou zijn om nog deze winter te realiseren dus dit geeft mij extra tijd om een gefundeerde keuze te maken en zien wat er allemaal staat te gebeuren.

Terugverdientijd is niet het belangrijkste maar een pak meer betalen, kan ik voor mezelf niet verantwoorden dus het moet een weloverwogen beslissing zijn.
 
Ik verbruik zo-wie-zo fors meer dan het plafond, dus ga besparen. HR ketel blijft hangen in hybride (dus kan zo om- of bijschakelen, niet de bedoeling). Dan komt er een water/water pomp. Stuk zuiniger dan lucht/water..... dat is gewoon een airco qua verbruik.

Daarnaast denk ik dat gas nog wel even duur blijft en dat de overheid dit niet blijft betalen voor ons (zie ze de regeling wel weer aanpassen).

En dan is er nog zoiets als: ik vindt het nodig dat ik wat doe.

Wat ik wel geleerd heb.... pomp is 1, maar je moet ook heel vaak extra zaken regelen. Isolatie, tocht, ventilatiesyssteem, laag temperatuur radiatoren (evt. met fan's), je CV leidingwerk aanpassen (flow), waterzijdig inregelen., vloerverwarmingsverdelers vervangen........ tenminste als je een hoge COP wilt halen. Bij elkaar is dat best nog een aardig bedrag. En dan moet je dat nog geregeld krijgen (installateur, levertijden, etc ...).

Denk dat heel veel mensen niet weten wat hun daadwerkelijke COP is (ik ga een verbruiksmeter aan de pomp hangen, zodat ik excact weet wat ik "verstook"..... dan pas kan ik de daadwerkelijk COP bepalen). COP van je pomp zegt niks (op papier 5 kan in de praktijk gewoon 2-3 zijn).
 
Splitter van Homewizard werkt perfect. Wel met voedinkje natuurlijk. Heb er drie uitlezers aan hangen
Ehmmm waarom drie uitleners? aan eentje heb je toch genoeg?
Ik zag dat je de fases kon meten, maar het meten van de groepen is waarschijnlijk niet mogelijk?

wat ik wel mooi aan het systeem vind, is dat je stekkers kunt aanschaffen en programmeren wanneer ze iets moeten doen. Handig voor je smart tv bijvb, die dingen schijnen geen ”echte” uit knop meer te hebben (ons ouwe Philips tv’tje uit 2008 kan je nog echt uitzetten met een knop aan de zijkant van het scherm).
 
Ehmmm waarom drie uitleners? aan eentje heb je toch genoeg?
Ik zag dat je de fases kon meten, maar het meten van de groepen is waarschijnlijk niet mogelijk?
Ik heb op de p1 aansluiting, naast de Homewizard, ook een lezer voor Plugwise en een voor TOON. Dus voor meerdere doelen.

En ja je kunt per groep uitlezen, daarvoor moet je wel een tussenmeter of tussenmeters plaatsen. Die heeft Homewizard ook te koop. Werkt op WiFi, praat elegant met de Homewizard Energy en is dan meteen geïntegreerd in de app. Zie bijlage.
 

Attachments

  • 875182A8-9EEF-49C9-86D4-2AE39CE49427.jpeg
    875182A8-9EEF-49C9-86D4-2AE39CE49427.jpeg
    150.9 KB · Views: 54
  • Like
Reactions: Faiz71 and JanG007
Ik verbruik zo-wie-zo fors meer dan het plafond, dus ga besparen. HR ketel blijft hangen in hybride (dus kan zo om- of bijschakelen, niet de bedoeling). Dan komt er een water/water pomp. Stuk zuiniger dan lucht/water..... dat is gewoon een airco qua verbruik.

Daarnaast denk ik dat gas nog wel even duur blijft en dat de overheid dit niet blijft betalen voor ons (zie ze de regeling wel weer aanpassen).

En dan is er nog zoiets als: ik vindt het nodig dat ik wat doe.

Wat ik wel geleerd heb.... pomp is 1, maar je moet ook heel vaak extra zaken regelen. Isolatie, tocht, ventilatiesyssteem, laag temperatuur radiatoren (evt. met fan's), je CV leidingwerk aanpassen (flow), waterzijdig inregelen., vloerverwarmingsverdelers vervangen........ tenminste als je een hoge COP wilt halen. Bij elkaar is dat best nog een aardig bedrag. En dan moet je dat nog geregeld krijgen (installateur, levertijden, etc ...).

Denk dat heel veel mensen niet weten wat hun daadwerkelijke COP is (ik ga een verbruiksmeter aan de pomp hangen, zodat ik excact weet wat ik "verstook"..... dan pas kan ik de daadwerkelijk COP bepalen). COP van je pomp zegt niks (op papier 5 kan in de praktijk gewoon 2-3 zijn).
Em lucht water warmtepomp gebruikt toch echt minder dan een verwarmende airco
 
Ik heb op de p1 aansluiting, naast de Homewizard, ook een lezer voor Plugwise en een voor TOON. Dus voor meerdere doelen.

En ja je kunt per groep uitlezen, daarvoor moet je wel een tussenmeter of tussenmeters plaatsen. Die heeft Homewizard ook te koop. Werkt op WiFi, praat elegant met de Homewizard Energy en is dan meteen geïntegreerd in de app. Zie bijlage.
Ahh vandaar! Dan zou het in mijn geval de splitter gebruikt worden voor de wifi dongle en laadbox.
 
Ik ben me ook maar eens gaan richten op het plaatsen van zonnepanelen (beter te laat dan nooit), aangezien we allebei (teerbeminde en ik) steeds meer thuis werken is ons overdag gebruik redelijk wat hoger dan pre-corona (duhh). Nu ben ik even benieuwd wat de specs zijn waar een zonnepaneel anno 2022 minimaal aan moet voldoen? Aangezien de techniek ook niet stilstaat en het rendement verbetert. Geprobeerd tussen de bomen door het bos te kijken, maar kom er niet helemaal lekker uit, panelen uit China, Zuid-Korea, Duitsland, 375WP of 425WP, halfcut, mono crystal, glas-glas, all black (no offense), noem het maar op.
(mocht iemand een goede installateur in het midden van het land hebben, dan hoor ik het graag :) , reacties kunnen via pb/dm)
 
Dat is wat ongenuanceerd omdat een lucht-water warmtepomp voor het hele huis wordt ingezet, en een inverter/airco voor 1 tot 3 kamers als de opzet goed is.
Ok, je hebt gelijk en verwarmt water ipv lucht, maar is omgekeerde airco........ verbruik is gewoon hoger (maar niet zo hoog als je hele huis met airo's verwarmen). Als het kan (kan gewoon lang niet altijd), zou ik voor water/water gaan (maar is ook weer stukje duurder, dus of je het terugverdiend!?).

Wat slim is over 5 jaar weet ik het....... wellicht te vroeg geweest en zijn er dan veel betere lucht/water pompen (want ontwikkelingen gaan nu hard).
 
Wij verbruiken 5500 kwh per jaar in onze twee onder een kap met 2 airco's de begane grond en eerste verdieping, warmtepompboiler, inductie kookplaat en een ir paneel in de badkamer. Ik hoor geluiden dat het verbruik van lucht water en water water in deze situatie niet heel veel verschil brengt. Dat afzetten tegen de hoge investering van beide systemen laat het voor ons niet rendabel zijn.
 
  • Informative
Reactions: job-lek