Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik had natuurlijk al lang zonnepanelen moeten hebben maar zo dom dat ik er mee gewacht heb. Nu zijn er overal lange wachttijden en nemen velen niet eens orders aan.

Zelf ben ik vrij technisch en ik heb een plat dak dus ik overweeg het gewoon zelf aan te sluiten. De vraag is enkel waar zou ik nu al die zaken bestellen? Iemand ervaring hier mee?

24 panelen van ~1.6x1.0 en een 3 fase inverter, maar hoe kom je daar nu aan?
 
Ik had natuurlijk al lang zonnepanelen moeten hebben maar zo dom dat ik er mee gewacht heb. Nu zijn er overal lange wachttijden en nemen velen niet eens orders aan.

Zelf ben ik vrij technisch en ik heb een plat dak dus ik overweeg het gewoon zelf aan te sluiten. De vraag is enkel waar zou ik nu al die zaken bestellen? Iemand ervaring hier mee?

24 panelen van ~1.6x1.0 en een 3 fase inverter, maar hoe kom je daar nu aan?
ik kan mij herinneren dat een forumlid een installatie cursus van een dag had gevolgd en toen zelf de panelen heeft geinstalleerd met het benodigde gereedschap.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik had natuurlijk al lang zonnepanelen moeten hebben maar zo dom dat ik er mee gewacht heb. Nu zijn er overal lange wachttijden en nemen velen niet eens orders aan.

Zelf ben ik vrij technisch en ik heb een plat dak dus ik overweeg het gewoon zelf aan te sluiten. De vraag is enkel waar zou ik nu al die zaken bestellen? Iemand ervaring hier mee?

24 panelen van ~1.6x1.0 en een 3 fase inverter, maar hoe kom je daar nu aan?
Ik heb je een PM gestuurd. Geen reclame voor een bedrijf hier. ;)
Ik heb indertijd (2012) zelf mijn zonnepanelen gelegd en de omvormer geplaatst.
Maar ik heb wel de meterkast laten aanpassen door een electricien (die toen ook de aansluitingen even aan een check heeft onderworpen).
 
Ik had natuurlijk al lang zonnepanelen moeten hebben maar zo dom dat ik er mee gewacht heb. Nu zijn er overal lange wachttijden en nemen velen niet eens orders aan.

Zelf ben ik vrij technisch en ik heb een plat dak dus ik overweeg het gewoon zelf aan te sluiten. De vraag is enkel waar zou ik nu al die zaken bestellen? Iemand ervaring hier mee?

24 panelen van ~1.6x1.0 en een 3 fase inverter, maar hoe kom je daar nu aan?

De offertes die ik de afgelopen week heb opgevraagd, tussen de 5 en 6 maanden wachttijd voor montage. Zou in ons geval dus maart /april 2023 worden. Vind ik prima gezien de lagere opbrengst in de winter.
 
Ik had natuurlijk al lang zonnepanelen moeten hebben maar zo dom dat ik er mee gewacht heb. Nu zijn er overal lange wachttijden en nemen velen niet eens orders aan.

Zelf ben ik vrij technisch en ik heb een plat dak dus ik overweeg het gewoon zelf aan te sluiten. De vraag is enkel waar zou ik nu al die zaken bestellen? Iemand ervaring hier mee?

24 panelen van ~1.6x1.0 en een 3 fase inverter, maar hoe kom je daar nu aan?
Zit ook te zoeken en vergelijken, wil zodra de buurman 'n boom heeft weggehaald voor z'n nieuwe uitbouw een schuurtje volleggen.

Er zijn aardig wat webshops. Prijzen en levertijden variëren bijna per dag. Als je snel geleverd wil hebben dan moet je wellicht concessies maken, maar je opbrengst t/m maart is toch niet echt heel hoog, dus pas geleverd krijgen in maart/april ga je in opbrengst niet zo veel last van hebben.

Zou voor jezelf duidelijk bedenken wat je wil en niet wil qua soort en merk omvormer(s) en panelen, gewenste vermogen etc. en dan gewoon gaan shoppen.
 
Er zijn aardig wat webshops. Prijzen en levertijden variëren bijna per dag. Als je snel geleverd wil hebben dan moet je wellicht concessies maken, maar je opbrengst t/m maart is toch niet echt heel hoog, dus pas geleverd krijgen in maart/april ga je in opbrengst niet zo veel last van hebben.

Het gaat niet echt over de opbrengst maar de schaarste. Is de schaarste in april net zoveel of misschien zelfs groter? Hoe zit het met inflatie?

Als die Putin straks nog iets geks gaat doen of wij als westen wel echt in moeten grijpen omdat hij straks nog meer burgers gaat bombarderen dan gaan de energieprijzen helemaal door het dak.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Het gaat niet echt over de opbrengst maar de schaarste. Is de schaarste in april net zoveel of misschien zelfs groter? Hoe zit het met inflatie?

Als die Putin straks nog iets geks gaat doen of wij als westen wel echt in moeten grijpen omdat hij straks nog meer burgers gaat bombarderen dan gaan de energieprijzen helemaal door het dak.

Niemand heeft een glazen bol, ik zou de timing tbv PV niet te veel laten afhangen van het wereldgebeuren. In de basis ziet de situatie er beter uit als een paar maanden geleden (oa gasvoorraden aanzienlijk gevuld / alternatieve energiestromen / reductie verbruik in NL afgelopen maand ca. 15%) Maar alleen de aankondigng van een strenge winter kan opnieuw paniek veroorzaken.

Als je plannen hebt zou ik gewoon doorpakken. Of de tvt nu 4, 6 of 7 jaar is -> acheraf altijd een goed besluit genomen. Zeker zolang salderen nog mogelijk is niet te lang wachten........
 
  • Like
Reactions: job-lek and JanG007
Ik ga er binnenkort nog bijleggen en dat zou niet zo gek lang duren. Enphase was goed op stok enkel heb ik nu Bisol 445wp panelen en daar wist men de wachttijd niet van. Zouden wss QCells worden, die waren in stock en zien er op het eerste zicht ook niet verkeerd uit qua specs ....

De warmtepomp jongens heb ik daarentegen niet meer teruggehoord....
 
Ik had natuurlijk al lang zonnepanelen moeten hebben maar zo dom dat ik er mee gewacht heb. Nu zijn er overal lange wachttijden en nemen velen niet eens orders aan.

Zelf ben ik vrij technisch en ik heb een plat dak dus ik overweeg het gewoon zelf aan te sluiten. De vraag is enkel waar zou ik nu al die zaken bestellen? Iemand ervaring hier mee?

24 panelen van ~1.6x1.0 en een 3 fase inverter, maar hoe kom je daar nu aan?
Heb je een bedrijf ? Evt. de kvk aanpassen (nieuwe activiteit toevoegen). En gaan inkopen bij de PV groothandel (zijn er paar... bv. segensolar), scheelt nu best veel. Ik kan dat (heb oa een installatiebedrijf), maar was net voor de gekte op de markt en scheelde destijds niet erg veel (dus laten doen).

Die hebben ook kant en klare pakketten (want dat is handig voor installateurs) en je ziet hoeveel er op voorraad is (panelen schijnen er nog zat te zijn), omvormers was destijds wel groot probleem qua levertijden.

Wat me opviel, plat dak..... heel gedoe om de juiste montage middelen te configureren (schuin dak is simpel). Die dingen moet je per hoekje, stangetje, schroefje, etc bestellen.

Neem je enphase, dan is het doorkoppelen en je meterkast in met een enkele kabel. Enphase heeft ook een installer app. Je maakt installer account aan en dan kun je gewoon met een app op de wifi hotspot van de envoy-s (metered versie, die wil je) inloggen en alles instellen. Een centrale omvormer (tenzij in serie) is gewoon meer kabels.

Solar edge (account aanmaken, ik kon hem vorig jaar gewoon aanmaken..... keken nergens naar), heeft goede configurator om je dak dicht te leggen (met database voor de meeste panelen, dus juiste maten, opbrengst, hoek, ligging, etc ....). Komt heel rapport uit.

Meeste draagsystemen hebben ook een configurator, die kun je bv. naar de groothandel sturen en die maken dan de bestellijst.
Er zijn best veel tools voor..... want die installateurs moeten het snel en makkelijk kunnen uitrekenen en bestellen. Segen solar gaf me gewoon een uitgewerkte order die ik zo kon inschieten.

En je bent IT-er, dus dit is niet echt spannend voor je (beetje inlezen) en dak klimmen :)

p.s. alleen al vanwege de tools vond ik de groothandels al handig (kreeg sneller en beter inzicht in wat ik wou hebben).
 
Warmtepompen,

Bij de groothandel is zowat alles uitverkocht met 100-en in backorder. Volgens de verkopers is het een ramp. Ze verwachten pas grotere leveringen in Q1 2023 (met name lucht/water). En dan is er een berg wachtende voor je en de vaste grote klanten gaan voor. Geldt ook voor alles wat WP gerelateerd is (veel met langere levertijden). Probeer maar eens een buffervat te krijgen !

Dus is niet zo gek dat niemand reageerd op aanvragen, ze zijn er gewoon niet meer :(

Als je er een kunt krijgen ben je spekkoper (gelijk kopen en het zelf regelen). Anders medio 2023 ben ik bang. Dus ik zou gewoon gaan isoleren en je systeem voorbereiden op een WP (vaak nog wat nodig) en tegelijkertijd blijven proberen.

Ik zou nu wel voor de grotere installateurs gaan: die staan vooraan in de rij ! (en die kopen ook vaak in op verwachte vraag en niet per projectje)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek and Enzo63
Heb je een bedrijf ? Evt. de kvk aanpassen (nieuwe activiteit toevoegen). En gaan inkopen bij de PV groothandel (zijn er paar... bv. segensolar), scheelt nu best veel. Ik kan dat (heb oa een installatiebedrijf), maar was net voor de gekte op de markt en scheelde destijds niet erg veel (dus laten doen).

Die hebben ook kant en klare pakketten (want dat is handig voor installateurs) en je ziet hoeveel er op voorraad is (panelen schijnen er nog zat te zijn), omvormers was destijds wel groot probleem qua levertijden.

Wat me opviel, plat dak..... heel gedoe om de juiste montage middelen te configureren (schuin dak is simpel). Die dingen moet je per hoekje, stangetje, schroefje, etc bestellen.

Neem je enphase, dan is het doorkoppelen en je meterkast in met een enkele kabel. Enphase heeft ook een installer app. Je maakt installer account aan en dan kun je gewoon met een app op de wifi hotspot van de envoy-s (metered versie, die wil je) inloggen en alles instellen. Een centrale omvormer (tenzij in serie) is gewoon meer kabels.

Solar edge (account aanmaken, ik kon hem vorig jaar gewoon aanmaken..... keken nergens naar), heeft goede configurator om je dak dicht te leggen (met database voor de meeste panelen, dus juiste maten, opbrengst, hoek, ligging, etc ....). Komt heel rapport uit.

Meeste draagsystemen hebben ook een configurator, die kun je bv. naar de groothandel sturen en die maken dan de bestellijst.
Er zijn best veel tools voor..... want die installateurs moeten het snel en makkelijk kunnen uitrekenen en bestellen. Segen solar gaf me gewoon een uitgewerkte order die ik zo kon inschieten.

En je bent IT-er, dus dit is niet echt spannend voor je (beetje inlezen) en dak klimmen :)

p.s. alleen al vanwege de tools vond ik de groothandels al handig (kreeg sneller en beter inzicht in wat ik wou hebben).
Ik heb ook een plat dak 20 panelen, 6,5 kWp met opbrengst dit jaar tegen de 6.000 kWh, met Enphase, idd één klein kastje in de meterkast, elk paneel heeft zijn eigen omvormer. Beste investering ooit.
 
Heb je een bedrijf ? Evt. de kvk aanpassen (nieuwe activiteit toevoegen). En gaan inkopen bij de PV groothandel (zijn er paar... bv. segensolar), scheelt nu best veel. Ik kan dat (heb oa een installatiebedrijf), maar was net voor de gekte op de markt en scheelde destijds niet erg veel (dus laten doen).
+1 voor bestellen bij genoemde firma. Prima service.

Wat me opviel, plat dak..... heel gedoe om de juiste montage middelen te configureren (schuin dak is simpel). Die dingen moet je per hoekje, stangetje, schroefje, etc bestellen.

Hier ook plat dak en zelf 40 panelen gelegd. Goedkope oplossing voor bevestiging is FlatFix Eco. as iets van 99 euro voor 3 panelen destijds (incl BTW). Heb je wel iets meer ballast nodig dan bij de meer fancy systemen, even checken of je dak dat aan kan.

Neem je enphase, dan is het doorkoppelen en je meterkast in met een enkele kabel. Enphase heeft ook een installer app. Je maakt installer account aan en dan kun je gewoon met een app op de wifi hotspot van de envoy-s (metered versie, die wil je) inloggen en alles instellen. Een centrale omvormer (tenzij in serie) is gewoon meer kabels.

+1 voor Enphase. Diverse video's online te vinden met uitstekende uitleg.
Succes!
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Ik heb ook een plat dak 20 panelen, 6,5 kWp met opbrengst dit jaar tegen de 6.000 kWh, met Enphase, idd één klein kastje in de meterkast, elk paneel heeft zijn eigen omvormer. Beste investering ooit.
Wij hebben 35 panelen, 12 kWp (maar kan niet worden gehaald omdat een deel van de panelen aan de andere kant van het dak ligt (NNW-ZZO), we zitten nu al op 7,3 MWh sinds mei. Ook met enphase. Prima product 2 kastjes in de meterkast). 25x375 Wp en 8x325 Wp panelen.

Ik probeer er nu batterijen bij te krijgen.
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Wij hebben 35 panelen, 12 kWp (maar kan niet worden gehaald omdat een deel van de panelen aan de andere kant van het dak ligt (NNW-ZZO), we zitten nu al op 7,3 MWh sinds mei. Ook met enphase. Prima product 2 kastjes in de meterkast). 25x375 Wp en 8x325 Wp panelen.

Ik probeer er nu batterijen bij te krijgen.
Zijn batterijen niet nog veel te duur? Mede ook omdat het salderen nog even doorgaat, tot 1-1-2025.
 
Zijn batterijen niet nog veel te duur? Mede ook omdat het salderen nog even doorgaat, tot 1-1-2025.
Klopt, maar er zijn meer doelen van batterijen zoals onafhankelijk worden van verstoringen in het net, en dan met name ten tijde van tekorten. Ik wil tenminste 3 uur kunnen overbruggen, wij zijn 100% afhankelijk van beschikbaarheid van stroom voor ventilatie, verwarming en dan de rest nog. Ons omringende landen hebben aangekondigd dat er bewuste verstoringen gaan zijn. Vandaar. ;)
 
Iemand ervaring met Bliq.energie? Kan misschien een batterij iets beter verantwoorden….
Zo te zien beperkt aantal produkten dat ze ondersteunen (enphase zit er bv. niet bij), maar komt wellicht nog.

Ik kijk oa naar Sessy als accu (kan ook op basis van dynamische prijzen werken en dan geen partij er meer tussen). En doen dat energieleverancier onafhankelijk (gewoon EPEX prijzen, want die gebruiken ze allemaal). En volledige API met MQTT (dus je kunt alles maken of laten maken). Kan laden en ontladen naar het net.

Alleen geen noodstroom, dat doen er overigens weinig. En startup.

Maar heb nog 1-2 jaar voordat ik dat ga doen (3-fases, dus 3 stuks nodig). En eerst maar eens kijken wat de WP nodig heeft in de winter.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: job-lek and JanG007