Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Het is een onzinnige feature. EV's zijn om mee te rijden, niet om loadbalancing op het net te doen. Daar gaat het me om.
Inderdaad, maar als jouw auto 22 uren per dag stil staat, gebruik je 'm toch niet waarvoor ie dient?

Een EV met V2G is gewoon een thuisbatterij op 4 wielen en een stuur. Ja, daar kan je mee rijden wanneer het nodig is, maar als ie stil staat, kan die dus ook als een thuisbatterij dienen.

En als jij echt niet wilt, dan doe je dat niet. Net zoals als je echt wilt, je ook gewoon tijdens de piekuren je auto kan laden aan hoger tarief.

Daar heb je thuisbatterijen voor. Liefst LiFePO4. :p
Dat klopt, maar een goeie thuisbatterij kost al snel heel wat en dan heb je maar 10kWh, wat genoeg is om je huishouden te draaien maar niet genoeg om de zonneopbrengst van de hele dag op te slaan om later in je auto te laden. En omdat een thuisbatterij maar 1 functie heeft, ga je daar vaak kijken naar terugverdientijd, wat je bij een EV met V2G niet zo hebt want je ging die EV sowieso al kopen en er verlies op halen, omdat je je moet verplaatsen.
 
Je moet je afvragen waar de auto overdag is.... Niet thuis.
Sinds corona een paar dagen per week wel.

En de andere dagen staat die op kantoor.

En de werkgever moet iedereen een laadpas geven om te kunnen laden, maar hij kan het eigenlijk goedkoper doen als ie op het dak van het kantoorgebouw zonnepanelen zet en die energie zelf gebruikt om in de eigen bedrijfswagens te laden.

En als die bedrijfswagens dan ingestoken aan het kantoor staan, kunnen ze ook nog eens meespelen om het net te balanceren. Zit je zo al op een batterij van 2,1MWh en 1,1MWh vermogen als het brave 11kW AC paaltjes zijn.
 
Je moet je afvragen waar de auto overdag is.... Niet thuis.
2 tesla's: op de zaak maar 4 dagen, dan kan die daar balancen en vol laden met goedkope stroom (veel PV liggen).
Die 4 dagen staan ze ook op de zaak.
De andere 3 dagen staat ze thuis (weekend en thuiswerkdag).

Avond staan beide 99% van de tijd stil, weekend 95% van de tijd op de oprit.

We hebben beide een andere dag dat we thuis werken: dus er staat dus 4 dagen per week een Tesla op de oprit (avond/weekend altijd 2) en in de avond/nacht is dat accu zat om te balancen en zelfs in de winter het hele huis te voorzien. We rijden maar 70 km/dag.

Ken toch zat mensen die 3 dagen thuis zijn (weekend +1) of kantoor aan huis hebben en/of kantoor vlakbij (fiets).
Maar goed eerst moet het maar eens mogelijk worden :(
 
Onverwacht nieuws uit India, je weet wel: het land dat 75% van hun stroom uit kolen haalt:
De komende 5 jaar worden geen nieuwe kolencentrales meer op stapel gezet

AP news: India pauses plans to add new coal plants for five years, bets on renewables and batteries: India coal pause plan

Een groot deel van de stroom is (met dat hete klimaat daar) voor de airco's. Logisch om stroom uit zonnepanelen te gebruiken daarvoor. 👌
Dit telt serieus aan: India is binnenkort het land met de meeste inwoners ter wereld.
 
Katalysator heeft met de auto te maken. Batterijen gebruiken voor iets anders dan de auto is iets compleet anders. Je wordt gevraagd een 30% grotere batterij te kopen voor gebruik door de commerciële energie bedrijven. Waar zit de denkfout....?
Wie koopt nu een 30% grotere batterij?

Nee, je koopt de gewone batterij, en je zet er naar keuze 10, 20 of 30% beschikbaar aan de markt, als je ze toch niet nodig hebt.

Wie van ons laadt elke nacht tot 100% Wie heeft 'm na corona nog op 80% staan? Lap, daar heb je al 10% beschikbaar. En met LPF lig je helemaal niet wakker van levensduur en jank je 'm naar 100% hoewel je elke dag maar 20% gebruikt.

Als je er centjes voor terug krijgt, gaan mensen heel snel vinden dat ze ook overdag kunnen laden. Genoeg mensen die afgelopen weekends hun auto niet 's nachts hebben geladen omdat ze 'm overdag gratis konden laden, of zelfs konden voorkomen dat ze moesten betalen omdat hun zonnepanelen stroom genereren.
 
Het is een onzinnige feature. EV's zijn om mee te rijden, niet om loadbalancing op het net te doen. Daar gaat het me om.
Oh ja?
Ik rij al jaren mijn wagen binnen in mijn salon om naar de radio te luisteren en om als verlichting te gebruiken.
Mijn wasmachine kan ik via rollen aandrijven met de wielen van mijn wagen. Met mijn ICE had ik dan ook geen verwarming nodig en in de zomer kruipen we er in om van de airco te genieten.😀
Neen, serieus nu, een EV-batterij is door zijn kostprijs wel een ander verhaal. Eigenlijk hebben we in zekere zin een batterij gekocht, waar je ook mee kan rijden.
Ik denk wel dat we dan geen 8 jaar garantie gaan krijgen (krijgt een thuisbatterij dit?).
 
  • Like
  • Funny
Reactions: job-lek and horta
Internationale belangstelling voor Hollandse Kust Zuid, 1.5GW windpark komt online deze zomer


Dit is wat ik wel mooi vind.

it’s also the world’s first offshore wind farm to be built without subsidy.

De vraag is of dit ook doordringt bij de critici.