Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

E-Mille Miglia 16-25 september 2016

This site may earn commission on affiliate links.
voor de liefhebbers een totaal verslagje:

4 Belgen rijden als allereerste de iconische Mille Miglia route met 100% elektrische auto's.

Het eerste idee om de Mille Miglia te gaan rijden begon op één van de feestjes onder Tesla vrienden. De animo hiervoor was enorm groot, en agenda's werden naast elkaar gelegd.
En uiteindelijk bleek bij 4 deelnemers de mogelijkheid samen te vallen om een 10 tal dagen vrij te nemen. Heel wat opzoekwerk en planning gingen vooraf. De Mille Miglia moesten we combineren met de Tesla superchargers en indien nodig, alternatieve laadoplossingen.
Omdat we er van uitgingen dat we alternatieve laadinfrastructuur zouden nodig hebben hadden we een verzameling van diverse type kabels, adapters en laadpasjes aangelegd.
Bezienswaardigheden langs de route werden in kaart gebracht om de nodige cultuur onderweg op te snuiven.
Stickers voor op de wagens werden ontworpen en gemaakt.
De Mille Miglia die normaal Brescia-Roma-Brescia is, zou voor ons Belgio-Brescia-Roma- Brescia-Belgio worden. met een totale afstand van meer dan 4200km
E-Mille Miglia route2.jpg


Op vrijdag morgen 16 september 2016 verschenen dan de 4 wagens op de afspraak aan de supercharger in Urmond.

20160916_080117.jpg


Wagen 1: een rode Tesla model S 85 VIN ..101592 van Frank P. met Sandra als co-pilote
Wagen 2: een zwarte Tesla model S 85D VIN ...83262 van Herman DR. met Ann als co-pilote
Wagen 3: een blauwe Tesla model S 85 VIN ...68259 van Luc M.
Wagen 4: een grijze Tesla model S P85 VIN ...19910 van Dirk S. met Marianne als co-pilote

De eerste dag ging van Urmond naar een hotel bij het meer van Luzerne in Zwitserland met een ommetje door het Zwarte Woud.
Deze tocht van 770km verliep via 4 korte Supercharger stops.
In dag 2 stonden als opwarming voor de Mille Miglia een aantal Zwitserse passen op het programma.
Zoals de Sustenpas, Grimselpas, Furkapas en de Albulapas.

20160917_090035.jpg


Samen goed voor meer dan 12000 hoogtemeters. Na het laden in Sankt Moritz hadden we de Malojapas nog op het programma om aan te komen bij het hotel in Chiavenna (Italië); na 55km met een verbruik van 0.0KwH (in het afdalen regenereert de Tesla elektriciteit en laadt zo de batterij weer bij.)
Dag 3 ging via Bergamo naar Brescia waar de eigenlijke Mille Miglia tour begon. Na een bezoek aan het Mille Miglia museum waren we mentaal klaar om aan deze iconische tocht te beginnen.

20160918_174424.jpg


Van Brescia trokken we via het Gardameer naar Verona. Met 4 Tesla's op een rij kwamen we meestal niet ongezien voorbij en het was onmiddellijk opvallend dat de interesse in Italië enorm was voor deze wagens. Tegen het einde van de trip waren de opgestoken duimen en andere positieve gebaren niet meer te tellen. Waar we ook stil stonden kwamen geïnteresseerden aangelopen om foto's te nemen en vragen te stellen over de Tesla's en onze Mille Miglia tour.

Van Verona ging de tocht verder via Ferrara naar Rimini. Deze badplaats hadden we als overnachting uitgekozen omdat hier vele alternatieve laadmogelijkheden aanwezig waren. Uiteindelijk bleek ons verbruik zo laag te zijn dat we niet eens hoefde bij te laden en konden we met gemak de dag nadien de volgende supercharger halen. Door de smalle wegen en de vele bochten ligt de gemiddelde snelheid zeer laag, wat een laag verbruik met zich mee brengt.

20160923_091300.jpg


De volgende dag ging via de staat San Marino, weer naar de kust om te laden bij Fano en de eindbestemming was Assisi. Toevallig had de paus die dag ook Assisi als bestemming gekozen waardoor deze stad niet echt meer te bereiken was. Gelukkig lag onze B&B een eindje verderop.
De dag nadien, toen de Paus weer was vertokken, hebben we dan de stad bezocht en doorkruist met de Teslas.
Die dag zakten we af tot Rome, het keerpunt van de reis. Rome bereikten we net in de spits en het was dan ook niet meer dan een "touch and go" dat we ons konden veroorloven om zo nog dezelfde dag in Viterbo te eindigen.

20160921_155054.jpg


Op de etappe van dag 7 zijn we gestopt op het landgoed van Lamborghini. Tussen de wijnranken liggen de roots van de Lamborghini bolides. Na een aangename ontmoeting en een wijnproeverij hebben we een aantal mensen een testritje in de Tesla's aangeboden en deze waren danig onder de indruk. Na de lunch te hebben genuttigd in het voortreffelijk mooi vernieuwde restaurant op het domein vertrokken we met enige vertraging richting Florence.

20160922_153818.jpg


De volgende ochtend vertrokken de 4 Teslas richting Bologna om daarna een stop te maken bij de Lamborghini musea en fabriek in Sant'Agata Bolognese. Een andere "TeslaFriend" had connecties in de fabriek en had voor ons een afspraak geregeld voor een exclusieve rondleiding in de fabriek. Door omstandigheden kwamen we enkele uren te laat op de afspraak en moesten we even wachten in het Lambo museum waar vrijwel gans de Lamborghini geschiedenis te zien was en zelfs een glimp van de nabije toekomst .

De nieuwe Urus SUV die in 2018 in productie gaat stond er al te blinken. Enkele Belgische dozen koekjes doen blijkbaar wonderen en de rondleiding kon alsnog doorgaan. Het was vrijdag tegen het einde van de werkdag toen we de fabriek konden bezoeken. Alle foto en film apparatuur moest vooraf in een locker. Het werd evenwel een boeiende en geanimeerde rondleiding die eindigde met het inluiden van het weekend voor de werknemers.

We vervolgden onze weg naar de Supercharger nabij Modena. Na een klein uurtje laden konden we via Parma naar de rand van Milaan om ons nieuwe eindbestemming van de dag op te zoeken.

Zaterdag werd het laatste stuk van de Mille Miglia ingezet. Van Milaan naar Brescia waar we onze geslaagde toer met een kleine viering besloten op het kasteel van Brescia.

20160924_102627.jpg


Daarna nog een blitz bezoek aan het Mille Miglia museum voor enkele foto's om dan de lunch aan het Gardameer te gaan nuttigen. Na de lunch werd de terugtocht ingezet richting het noorden.
Via Bolzano en de Brennerpas, de Oostenrijkse grens over om in Lermoos te eindigen in een hotel op 200 meter van de Tesla superchargers.
Zondag 25 september gingen we via enkele Supercharger stops dan weer richting ons vertrekpunt van 10 dagen eerder in Urmond, alwaar we na het diner afscheid namen van elkaar en ieder huiswaarts keerde.

Wat een wagen hebben we toch om zo een tocht te ondernemen. Met één voet de pedalen in duwen en los laten en enkele vingers aan het stuur gingen we als vier sierlijke hindes door de bochten. Dikwijls hebben we stilgestaan bij de gedachte in welke condities en met welke wagens de originele race jaren werd gereden en is ons respect voor deze piloten alleen maar toegenomen.

We hadden een hoop werk gestoken om alternatieve laadvoorzieningen uit te pluizen, maar uiteindelijk hebben we zonder enig probleem en enkel via de Tesla superchargers de hele tour kunnen rijden. Er zijn momenten geweest dat we tussen 2 laadbeurten meer dan 420km hebben gereden. Dit is te wijten aan de lage gemiddelde snelheid die je op de kronkelende baantjes en smalle wegen kan halen.
20160920_134621.jpg


Nog enkele tips voor zij die deze fantastische roadtrip willen rijden.
Doe dit best niet tijdens de vakantieperiode of andere drukke periodes. Er zijn vele wegen waar je liever geen tegenliggend verkeer tegen komt.
Naar ons gevoel leek 4 wagens het ideaal, om bij elkaar te kunnen blijven en voor de supercharger locaties.

Momenteel is een Tomtom navigatie nog noodzakelijk; tot op heden is het ingeven van een route met diverse way-points in de Tesla-NAV nog niet mogelijk.
Een set walkie-talkies is een gemak en kan voor aangename verpozing zorgen.

Enkele cijfers.
4 Teslas model S
7 deelnemers
10 dagen
4248 km
760 kwh (gemiddelde 179wh/km)
18 Tesla supercharge stops
totale kosten elektriciteit: 0.0€

dank u Tesla, om dit soort roadtrip mogelijk te maken met zo een fantastische wagen!
Frank, Herman, Luc, Dirk, Sandra, Ann, en Marianne.