Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

EAP rijden: do's and don'ts - nog te verbeteren

This site may earn commission on affiliate links.

Hbrink

Lazy, but dangerous when active :)
Supporting Member
Nov 8, 2017
3,239
2,259
Naarden, NL
Het lijkt mij leuk een apart draadje te maken over het EAP rijden. De documentatie in de handleiding is op zijn zachts gezegd wat summier. Omdat dit erg afhankelijk is van AUTO (type, MCU, EAP, HW) en SOFTWARE (firmware) is het handig als deze in de post worden gezet. De niet snel veranderde gegevens van AUTO kunnen natuurlijk ook in de footer, de firmware is handig om per post mee te beginnen.
 
FW 2019.4.2

Vandaag viel het mij op dat de auto te lang mijn voorganger als 'wit' (referentie) behield. Ik sloeg af naar rechts, maar de auto wilde niet de vrachtwagen rechts gaan inhalen. Zelfs toen er twee banen naar rechts gingen (en er dus een lege baan tussenzat!) bleef de auto inhouden.

Wat mij daarbij tevens opviel is dat vrachtwagen op mijn scherm op de rechterkant reed, terwijl in werkelijkheid de wagen vrij netjes in het midden reed.
 
FW 2019.4.2

Als je 300 meter voor de afslag aangeeft dat je naar rechts wil afslaan (knipper uit), krijg je na ca 200 meter een mededeling dat lane change niet beschikbaar is. Pas op: als je knipper nog aanstaat gaat de auto ondanks deze mededeling toch naar rechts bij de blokken!
 
FW 2019.4.2

Bij afslaan, knipper uit, gaat de auto voor mijn gevoel te laat naar rechts. Andere verkeer raakt in verwarring: auto achter je gaat dan eerder dan jij naar rechts en gaat/probeert je dan rechts in te halen.
Herkennen jullie dit?
 
Wat mij vooral opvalt is dat er ook een paar zijn die juist vinden dat het met de 2019.4.2 juist veel beter geworden is.
Mijn ervaring met de 2019.4.2. zijn juist dramatisch. Los van de fouten die het maakt is er ook geen peil op te trekken wanneer het wel en niet goed gaat.

Vanmorgen meerdere auto's gehad die hem ervoor kwakken omdat zelfs op stand 1 de afstand tot de voorganger belachelijk groot is.
Met 80km/u is dit volgens de hectometerpaaltjes zo'n 100m. Het grootste gevaar zit hem in auto die er redelijk beschaafd tussen komen en als dan de file gaat afremmen de AP zal deze auto wel zijn volgens het scherm achter je stuur maar niet remmen en dus moet je zelf ingrijpen.

Lane change werkte redelijk (zeker niet goed) met met de 2018.50.7 maar met nu de 2019.4.2. zijn we echt weer 10 stappen terug.
Of er nu wel of geen verkeer naast rijdt ik krijg standaard rode lijnen die dan blauw worden en dan alsnog krijg ik geen lane change. Naar links werkt het nog wel maar ook minder dan het was.

Of dit ook echt met de software te maken heeft of dat de auto al te lang niet meer bij het SeC is geweest weet ik niet helemaal zeker omdat ook met de 2018.50.7 de werking de laatste tijd weer steeds minder werd.

Ik heb al een paar keer hier het commentaar gekregen van een paar hersenloze dat ik dan maar weer een ICE moet kopen waardoor ik wat moeite heb om dit hier op te schrijven. Waar halen ze het lef vandaan als ook Tesla stelt dat de auto niet normaal functioneert en dat ze al meerdere keren diverse hardware hebben vervangen zoals MCU's, camara's, radar en ultrasoon sensoren.
Zelf heb ik bij Tesla al eens aangegeven er wellicht iets mis is met de bekabeling of de connectoren in de auto. Dit komt ook overeen met de werkzaamheden in het SeC als ze de camera's en sensoren lostrekken om te testen en dan weer opnieuw aansluiten. Het lijkt erop dat het dan weer enige tijd goed gaat om daarna weer te gaan kwakkelen.

Tevens krijg ik regelmatig de melding "Autopilot-functies beperkt" of "Autosteer tijdelijk niet beschikbaar" dit gebeurd dan op plekken waar ik dagelijks rij en waar hij op andere momenten wel gewoon perfect werkt. De auto wordt overigens regelmatig gewassen en de sensoren en camera's zijn dan ook gewoon schoon. Even later werkt hij dan weer wel. Soms goed en soms erg slecht.

Dat de AP niet alle situatie aan kan vind ik geen probleem maar wat wel een probleem is, is dat je er in mijn geval geen peil op kunt trekken wanneer het wel of niet goed gaat.

Ik heb net voor kerst mijn zoon opgehaald in Denemarken en dus een leuk ritje kunnen maken op de Duitse autobahn.
Na ca. 450km vrijwel uitsluitend op de AP te hebben gereden, rij ik met 150km/u op de AP en gooit de AP ineens het stuur naar links met als gevolg dat de auto met 4 wielen begint te slippen. Gelukkig erg rustig en dus kon ik dit opvangen zonder verdere gevolgen.
Ca. 200km verder had ik weer wat vertrouwen in de werking van de AP gekregen en rijden we met ca. 70-80km/u in een stuk waar het semi file rijden is. Normaal was dat iets dat de AP redelijk goed deed en ineens gooit de AP weer het stuur naar links waarop ik weer moest ingrijpen maar nu nog net een reflector op de vangrail schampte. De reactie van Tesla was redelijk bedroevend omdat er niet eens een sorry kwam toen bleek dat de twee linker camera's soms haperde.

Met iedere update hoop je steeds weer dat het beter wordt maar ik merk er nog weinig van en lijkt het maken van allerlei nutteloze gimmicks en het veranderen van de layout van de verwarmingsknoppen een zoethoudertje.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: woes and DriverMS
Bij mij werkt ie feilloos. @RobsEV wat jij ervaart lijkt wat ik heb gehad toen een lens van de camera vuil was. Aangezien je regelmatig de cameralenzen proper maakt zal het dat niet zijn. Ik heb enkele jaren geleden een dashcam gekocht en daar was altijd een wazig beeld in te zien. Misschien is het dus dat er ergens een camera niet goed gemonteerd zit en je computer dus in de war is omdat ie wazige beelden krijgt.

Ik zou bij Tesla op mijn strepen staan en een technicus laten meerijden terwijl je een afstand op jouw AP doet, en dan eens de technieker met een demo met AP laten meerijden om het verschil te laten zien.
 
  • Informative
Reactions: fabian
FW 2019.4.2

Als je 300 meter voor de afslag aangeeft dat je naar rechts wil afslaan (knipper uit), krijg je na ca 200 meter een mededeling dat lane change niet beschikbaar is. Pas op: als je knipper nog aanstaat gaat de auto ondanks deze mededeling toch naar rechts bij de blokken!

Dat bij de blokken is bij mij niet, vreemd genoeg. Bij het afslaan bij verkeerslichten inderdaad de melding dat lane-change niet werkt. Komt wat overbodig over, maar snap het wel.

Wat me eerder ook opviel is dat de app een stuk sneller werkt in het uit de slaap halen van de Tesla. Hier wat off-topic, maar ook mooi om deze kleine verbeteringen mee te maken.
 
Bij mij werkt ie feilloos. @RobsEV wat jij ervaart lijkt wat ik heb gehad toen een lens van de camera vuil was. Aangezien je regelmatig de cameralenzen proper maakt zal het dat niet zijn. Ik heb enkele jaren geleden een dashcam gekocht en daar was altijd een wazig beeld in te zien. Misschien is het dus dat er ergens een camera niet goed gemonteerd zit en je computer dus in de war is omdat ie wazige beelden krijgt.

Ik zou bij Tesla op mijn strepen staan en een technicus laten meerijden terwijl je een afstand op jouw AP doet, en dan eens de technieker met een demo met AP laten meerijden om het verschil te laten zien.

Eigenlijk is dit standaard wanneer ik de auto breng bij het SeC.
Als ze meerijden in de auto dan zijn ze ervan overtuigd dat dit net hoort.

Dat ik bewust meld dat de camera's schoon zijn komt omdat ik net als jij ook gemerkt heb dat als je ze niet schoon maakt dat het dan helemaal mis gaat. Ik maak ze dan ook geregeld schoon ook tussen de reguliere wasbeurten in.

Vanmorgen was het rijden op de AP weer dramatisch. Het begon eerst goed maar het werd al rijdend steeds slechter.
In eerste instantie was het vooral de ACC die steeds sterk fluctueerde in vermogen. Het was meestal een verschil van 25-50kW maar ook een enkel geval waar hij van 25kW naar 50kW regeneratie en dan weer daan 75kW acceleratie ging in een fractie van een seconde.
Ik rij de ACC op stand 1 maar bij mij houdt hij dan bij 80km/u nog steeds zo'n 100m afstand tot de voorganger hetgeen eigenlijk op ring Rotterdam uitnodigt tot bumperkleven en continu auto's die er tussen schuiven.
Ook bij een lane change geeft hij altijd eerst een klap regeneratie voordat hij van baan wisselt en geeft dan weer acceleratie.

Vlak voor ik vanmorgen op de zaak was weer ineens een geval ghost braking. Gelukkig niemand vlak achter mij en zelfs niemand naast mij.
Het kwam zo hard en onverwachts dat ik gewoon in de gordel hing.
 
FW 2019.4.2

Vandaag op de A27 van Hilversum naar Utrecht even wat dingen uitgeprobeerd. Was erg vroeg, dus bijna geen verkeer :)

Ik rij op baan 2 (baan 1 is de meest rechter baan). Niets voor me, niets achter me, niets opzij. Snelheid 100km op EAP. Lane change naar rechts, Auto remt klein beetje, naar ca 95. Why? Daarna er een beetje attent hierop en het gebeurt echt vrij vaak, bijna consequent. Tussen de 5 en 10 km afremmen, waar dat niet nodig is.
Lijkt op bovenstaande van Rob. Alleen gaat bij mij de acceleratie wat trager... Althans gevoelsmatig, niet echt gemeten...
 
Ik wil bij het onderwerp EAP een observatie plaatsen. Ik heb inmiddels al 15 jaar een vliegbrevet (private pilot license). Veiligheid en procedures zijn voor piloten super belangrijk en de normaalste zaak van de wereld. Je wilt immers zeker weten dat als je in de lucht zit dat je vooraf er alles aan hebt gedaan om te controleren dat het toestel in optimale conditie is. Een verstopte pitotbuis kan je snelheidsmeter bijzonder ontregelen om maar eens wat te noemen. Je doet dus vóór elke vlucht een serie controles. In EAP zit ook het woordje piloot verstopt en die is gebaseerd op een shitload aan technische hulpmiddelen, waaronder sensoren en camera’s en software waarin op zijn best in elke 1000 regels code slechts 1 bug zit. Niemand adviseert je om voor elke rit je camera’s even na te lopen op schade, vuiligheid en ander onheil en nergens in de software zit een soort zelftest die je kunt uitvoeren voordat je de EAP functies aanzet. Mij verbaast dit, ik vind het bijna naief om zo te vertrouwen op dit soort autonome functies bij snelheden die dodelijk kunnen zijn als de techniek een foute beslissing neemt op basis van verkeerde sensorinput of falende onderdelen. Full disclosure: ik heb EAP wel besteld en ga het zeker ook gebruiken, maar ik heb mijzelf wel voorgenomen kritisch te blijven kijken naar de sensoren en nooit mijn ogen van de weg en het stuur af te halen.
 
Last edited:
Hier nog een autopilot gebruiker, maar dan op het water. Al 25 jaar. Net als met vliegen wil je zeker weten dat je materiaal in orde is als je de zee of oceaan op gaat. Check en dubbelcheck op essentiele punten. En zelfs dan ben je altijd alert, heb je in je achterhoofd altijd een plan B. Je weet dat JIJ degene bent die het moet oplossen als er iets gebeurt, en niemand anders.
En, zo gebruik ik de AP ook. Het domme werk, het ding op koers / tussen de lijntjes houden, kan de AP prima doen. Inschatten, intepreteren en anticiperen vereist hele andere alertheid en dat kan een computer (nog) niet. Daar is de echte wereld veel te complex voor. Dat moet ik dus doen.
En daarbij maak ik dezelfde risico-inschatting als wanneer ik zelf zou sturen (en ja; ik weet dat mensen risoco’s altijd verkeerd inschatten). Dat betekent dat ik in de file rustig 20 minuten mijn mail zit bij te werken terwijl de AP alles regelt, en dat ik in gewoon verkeer altijd een hand op het stuur en een poot bij het rempedaal heb. Niet vanwege de kans op een incident, maar de gevolgen ervan. Die zijn bij een foutje in de file met 30 km/u heel anders dan bij 80 km/u, laat staan bij 130 km/u. Dat heeft niets met principes of techniek te maken, maar met gewoon gezond verstand.
 
@EurekaUltd @ArgusBlue

Ik heb gemengde gevoelens. For the record, ik ben een (te?) voorzichtig gebruiker van EAP. Allen op snelwegen en slechts bij uitzondering op autowegen. Altijd twee handen aan het stuur en voet boven rem/gas pedaal.

Gezond verstand zegt mij dat bij sneeuw is alle camera's en sensors even vrij moet maken. Net zoals ik dat bij mijn ruiten doe. Tas gaat altijd in de achterbak en dus maak meteen bij regen altijd ook even de achteruitrij camera droog. Zou ik door de modder oid gereden hebben, dan moet alles ook schoon gemaakt worden.

Maar... als ik boodschappen doe en zeg vier korte stukjes rij, dan ga ik niet vier keer een checklist van x minuten afwerken.

Ik ondersteun wel de oproep (althans zo lees ik het) dat de Tesla voor het wegrijden even een zelftest doet en aangeeft 'all sensors and camera's clear and running safely'.
 
Sinds 2019.4.2 is het lane change wel een verademing! Met EAP actief 1x even de knipperlicht aantikken en de auto verplaatst zichzelf van rijbaan. Dat is een stuk beter dan hoe het eerst was, waarbij je of de knipperlicht "vast" moest zetten, of je moest 'm zelf vasthouden totdat de auto over het lijntje was.

Ik heb ook het idee dat de nags minder zijn.

Wel erg veel last van remacties als de auto naast je iets te dichtbij komt.

Het is ook tijd dat er weer eens een kaartupdate komt. De wisseling bij lelystad A6/A27 gaat de auto de mist in, en ook andere kant op bij alle wijzigingen gaat de auto ineens in de ankers omdat hij denkt dat er een afslag genomen moet worden die niet meer bestaat.

Desalniettemin gister weer 450km gereden waarvan zeker 420 op autopilot. Ik blijf fan :)
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ik zit inmiddels op de 2019.4.3 en die is al iets beter dan de 4.2.
Als er ander verkeer is blijft hij nog steeds veel "te" hard acceleren en afremmen terwijl de voorganger nog zeker 100-150m weg is.

Gisterenavond mijn dochter van Schiphol gehaald en als er nauwelijks ander verkeer is dan lijkt het net of het allemaal wel redelijk werkt.
Overigens op N207 weinig op de AP kunnen rijden omdat op ca. 50% van deze weg de V-max verkeerd in de navigatie staat.
Dan beperkt de AP tot 50 waar het gewoon 80 is. Ook valt op dat hij de ene keer wel van een 50km zone weer accelereert naar 80 (meestal even via een stukje 60) en de andere keer blijft hij gewoon stug 50 doorrijden ook al geeft hij al zelf weer aan dat je 80 mag.
 
Ook valt op dat hij de ene keer wel van een 50km zone weer accelereert naar 80 (meestal even via een stukje 60) en de andere keer blijft hij gewoon stug 50 doorrijden ook al geeft hij al zelf weer aan dat je 80 mag.

Het overschrijden van de snelheid werkt (correct me when I'm wrong) alleen op een weg met 2 of meer rijstroken in dezelfde richting. Ik weet alleen even niet of dat geofenced is of dat hij dat tegenwoordig zelf ziet. In v8 was dat nog geofenced, waardoor oa. ring groningen het onmogelijk was om lane changes te doen. Dat is later of aangepast in de map of het is nu op basis van camera.