Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Easee chargers

This site may earn commission on affiliate links.

prettig

Active Member
Apr 16, 2019
1,769
1,418
Soesterberg
Nog geen draadje voor. Heb ze gekocht. Klein, 22kw (1-2-3 fase), draadloos dynamisch laden (tot 101 units), eigen backoffice (of e-flux), sim, wifi, eigen draadloos netwerk, app, open API, rfid, zeer eenvoudige installatie, automatisch fases kiezen, zeer makkelijk uit te breiden (echt slim gedaan, aansluiten en klaar, alles gaat via de cloud)), geen extra kabels nodig alleen spanning, aardlek ingebouwd, Noors (marktleider daar) etc .....

Overigens zijn de charger en home hetzelfde (nu nog verschillende namen, maar zijn exact hetzelfde en krijgen dezelfde firmware).
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Net geinstalleerd met dynamic unit (meet de fase belasting in huis) en de laatste is nog easier (de dynamic unit, de equalizer..... je houdt hem voor de lader, die piept, dan koppel je hem aan de P1 poort en klaar, klik hem ergens aan met ingebouwde magneet, klaar....... alles draadloos en via de cloud). Installatie via app. Echt goed doordachte lader.
 
Net geinstalleerd met dynamic unit (meet de fase belasting in huis) en de laatste is nog easier (de dynamic unit, de equalizer..... je houdt hem voor de lader, die piept, dan koppel je hem aan de P1 poort en klaar, klik hem ergens aan met ingebouwde magneet, klaar....... alles draadloos en via de cloud). Installatie via app. Echt goed doordachte lader.
Bij de equalizer staat op de site: binnenkort beschikbaar. Maar ik begrijp dat hij al beschikbaar is?
Als je hem aan de P1 poort kunt koppelen, kun je hem dan ook gebruiken om de auto te laden als er vanuit zonnepanelen teruggeleverd wordt naar het net? Daar lees ik niets over Op de site.
 
Ja, hij meet de fasebelasting (met de equalizer), dus je domme 2e lader is dan gewoon een verbruiker (staat die aan dan zal easee minder laden). Ik had dat eerst ook, nu gewoon 2 easee laders (beide worden nu gemanaged door de equalizer). Maakt niet uit waar je hem monteert op hoeveel fases je hem aansluit .... ziet die allemaal automatisch (alles draadloos/cloud based). Je kunt zelf de max. stroom opgeven van je installatie en bv. 93% als max. nemen zodat je hoofdzekering er niet uitvliegt met een piek. Dit jaar komt een Equalizer met fase klemmen (dus geen slimme meter meer nodig). Aardlek heb je ook niet nodig, zit erin.
 
  • Informative
Reactions: nico180
Ik heb een aantal vragen over de easee laadpalen.

Kan iemand me vertellen wat de backoffice van easee inhoud? Kan easee de laadsessies afschrijven van mijn zakelijke rekening en uitkeren op mijn privé rekening? Dus een backoffice zoals EV-Box en e-flux aanbieden? Of is het alleen inzicht in laadsessies?

Kan je met een easee laadpaal laden als de 4G internet connectie niet werkt? Of als er een storing is op easee cloud platform?

Ik heb nu een EV-Box laadpaal met een e-flux abonnement. Daar ben ik niet tevreden over, het kan voorkomen dat je niet kan laden.
 
Laden kan altijd, connectie of niet. Back office ook prima, maar je moet zelf doorbelasten (je ziet de kw's). Maar dat is als Easee zelf de provider is, je kunt diverse providers kiezen en dan kan het wel weer (maar dat kost extra.......afhankelijk van de provider). Dat doe ik niet omdat we eens per half jaar gewoon een declaratie maken voor de zaak (5 minuten werk).

Verder, zeer goede lader. Werkt altijd en enorm veel opties (zeker voor de IT-ers onder ons). Heb er 2 hangen en dynamisch laden op de belasting van je aansluiting werkt perfect (easee equalizer is draadloos en in paar minuten geinstalleerd, zou ik overigens altijd meebestellen).
 
Laden kan altijd, connectie of niet. Back office ook prima, maar je moet zelf doorbelasten (je ziet de kw's). Maar dat is als Easee zelf de provider is, je kunt diverse providers kiezen en dan kan het wel weer (maar dat kost extra.......afhankelijk van de provider). Dat doe ik niet omdat we eens per half jaar gewoon een declaratie maken voor de zaak (5 minuten werk).

Verder, zeer goede lader. Werkt altijd en enorm veel opties (zeker voor de IT-ers onder ons). Heb er 2 hangen en dynamisch laden op de belasting van je aansluiting werkt perfect (easee equalizer is draadloos en in paar minuten geinstalleerd, zou ik overigens altijd meebestellen).
Volgens mij weet jij wel het e.e.a. van Easee laders dus ik richt mijn vraag aan jou: sinds gisteren een Easee Home lader werkend met als reden dat ik van de baas via e-Flux moet declareren. Als operator daarom e-Flux ingesteld, maar daarmee geef ik ook beheer van de laadpaal grotendeels uit handen merk ik. Zo kan ik bijvoorbeeld niet ‘plug & charge’ instellen, maar kan ik pas laden als ik mijn laaddruppel van de LM voor de charger hou. Onhandig voor gepland laden om van goedkope tarieven te profiteren en/of groen te laden. LM staat ervoor open die instelling te wijzigen, maar ik wil het volledige beheer eigenlijk gewoon terug.

Vraag: Is dit de enige manier waarop ik via e-Flux kan declareren (door ze operator te maken), of is er nog een andere manier? Easee als operator en dan e-Flux configureren voor declaraties bijvoorbeeld?

Ben benieuwd of jij dat weet. Bij voorbaat dank.
 
Ik heb eaee als operator en dan kan plug&charge. Ik belast door op basis van de kwh meter. Maar volgens mij moet je dit bij elke operator kunnen instellen, er kan een hele berg met de easee. Zou support even vragen.
Ondertussen erachter gekomen dat ik wel een laadsessie in de auto kan inplannen, waarna ik de geplande sessie autoriseer met de laaddruppel. Dan start de auto het laden op de geplande tijd. Ik zou dan ook het laden via de app handmatig eerder moeten kunnen starten, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Geloof ik wel. Nu nog proberen de laaddruppel in Apple Wallet te krijgen zodat ik niet iedere keer die laaddruppel uit de auto hoef te vissen.

Waar ik nu wel op inlever zeer waarschijnlijk, start-stop functionaliteit van sessies o.b.v. aanbod eigen stroom van zonnepanelen of bij overbelasting (in laatste geval zal stoppen wel kunnen, maar niet de hervatting van de sessie -als de Tibber tool en app dat al mogelijk maken).
 
Waar ik nu wel op inlever zeer waarschijnlijk, start-stop functionaliteit van sessies o.b.v. aanbod eigen stroom van zonnepanelen of bij overbelasting (in laatste geval zal stoppen wel kunnen, maar niet de hervatting van de sessie -als de Tibber tool en app dat al mogelijk maken).
Met de API (en MQTT) kun je alles aansturen van de Easee (laden starten/stoppen/pauze, laadstroom, aantal fases.....etc ....). Dat heb ik al gedaan, werkt prima.

Tibber: die start en stopt (of pauze) sessies gewoon.

Tibber ziet alleen niet hoeveel PV overschot er is: altijd maximaal beschikbaar laden (of wat de auto vraagt). In de praktijk dus vaak 11kw.
Tibber weet dit en ze zijn bezig het te verbeteren (ze hebben een p1 meter de tibber pulse), die data moeten ze gewoon gaan gebruiken.

Overigens is dat ook zelf aan te sturen (ander draadje staan daar zat voorbeelden van).
 
Tibber: die start en stopt (of pauze) sessies gewoon.

Tibber ziet alleen niet hoeveel PV overschot er is: altijd maximaal beschikbaar laden (of wat de auto vraagt). In de praktijk dus vaak 11kw.
Tibber weet dit en ze zijn bezig het te verbeteren (ze hebben een p1 meter de tibber pulse), die data moeten ze gewoon gaan gebruiken.

Overigens is dat ook zelf aan te sturen (ander draadje staan daar zat voorbeelden van).

Dank wederom voor je uitgebreide antwoord.

OK, dus Tibber stopt en start binnen een laadsessie begrijp ik, mooi.

Wat betreft bij PV overschot laden: deed er nog niets mee, maar leuk om te horen dat Tibber er daadwerkelijk aan werkt. Overigens ben ik niet zo'n fan van langzamer laden i.v.m. hogere laadverliezen.

Tot slot: anderen vertellen wat hun toekomstige API moet kunnen en ze achter de broek zitten dat die er ook komt, doe ik graag tussen 9 en 5 maar daar blijft het ook bij..
 
Als je lader op eigen terrein staat. Gewoon losse tag aan draadje hangen bij de lader. Heb jaren een lader op de oprit gehad (zonder hek en lader gewoon open).

Nog nooit iemand gehad die even ging laden (en als het gebeurd was ...... dan denk ik nood en daar heb ik geen probleem mee). Nu op gesloten (hek) oprit en uiteraard gewoon open gezet. Kabel permanent eraan, kabel gelocked zodat je hem er niet per ongeluk een stukje eruit trekt.
 
  • Like
Reactions: NielsA

Lijkt mij best balen als je zo’n paal hebt. Stond ook op mijn shortlist als opvolger voor de new motion paal zodra de lease eindigt.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Ik vraag me wel af hoe vaak er nu echt iets fout is gegaan? Als die niet veilig is, terrecht. Maar wel even aantonen en niet domme regeltjes volgen. Een electronische aardlek kan prima en kan zelfs sneller/beter zijn (hij moet volgens de regels mechanisch zijn). In Tesla's zitten ook al jaren electronische zekeringen (gewoon handig en beter).

Hoop dat dit verbod niet EU breed gaat worden, want dat is einde bedrijf en dat gun ik ze niet echt. Maar goed in de EU hebben we wel meer van dat soort "gekke" regels (bv. voor FSD).
 
  • Like
Reactions: NielsA