TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Een paar vraagjes over de S 85 .

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by gelukgehad, Nov 22, 2014.

  1. gelukgehad

    gelukgehad Member

    Joined:
    Nov 22, 2014
    Messages:
    6
    Location:
    Oude Leije, Friesland, Netherlands
    1) hoeveel Kw kan ik max opladen met een gewone huisstekker op 220 V met een Oma Kabel dus en wat houdt een duolader in en wat is het max aantal Km’s . En hoeveel scheelt dat met de Tesla SuperCharcher ? Dan refereer ik aan dit op hun site: http://www.teslamotors.com/nl_NL/charging#/outlet


    2) Kunnen jullie vragen wanneer ze ongeveer verwachten dat een S 85 voor zo’n 40.000 á 45000 euro met zo’n 40 á 50 K op de markt gaat komen ?


    3) Wat voor “brede” winterbanden kan je voor de Tesla kopen en wat bevelen zij aan en wat zijn ongeveer de kosten ?


    4) Zitten er riemen of V-snaren in de Tesla ? Of zijn het alleen kettingen die niet (nooit) vervangen hoeven te worden en hoe zit het met de transmissie olie, ook levenslang ?


    5) Hoe zit het met de lagers en wat is de geschatte levensduur ?



     
  2. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium

    oei, als je mij nu gevraagd had hoe het precies zit met het beruchte neuterprobleem; dan wel of je een type-B aardlekbeveiliging moet plaatsen, tja, dan zou ik je misschien kunnen helpen...
    maar dit gaat mijn petje te boven...

    misschien eens surfen naar Tesla Motors | Premium Electric Vehicles ? of googlen ?
     
  3. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    557
    Location:
    Enschede, NL
    Deze vragen kun je het beste eens aan Tesla zelf vragen. Die helpen je er ongetwijfeld heel graag mee!

    Maar in elk geval even over punt 4: Houd er rekening mee dat de elektromotor heel anders is dan een verbrandingsmotor en dat sommige zaken ook heel anders worden opgelost qua . Er zijn geen riemen e.d. nodig om bijv. de (elektrische) stuurbekrachtiging aan te sturen, de (elektrische) aircopomp te laten werken. Een dynamo is er ook niet, er is wel een omvormer om de 12V accu toch bij te laden. Verder heeft de Tesla Model S geen transmissie, dus ook geen transmissieolie.
     
  4. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,648
    Location:
    Eindhoven


    Met Tesla UMC kabel (bijgeleverd bij de auto):
    Eenfasig: 13A bij 230V = circa 3kW. Accu van leeg naar vol in 26 tot 30 uur.
    Driefasig: 16A x 230V x 3 = 11kW. Accu van leeg naar vol in circa 8 uur.
    Supercharger: max. 160kW (meen ik uit mijn hoofd). Accu van leeg naar vol in circa een uur.
    Bovenstaand kan allemaal met een mono lader.

    Bij veel openbare laadpalen kun je tot 32A driefasig laden, dit is 22kW max. Hiervoor heb je een duolader en een type 2 laadkabel nodig, want de mono lader gaat maar tot 11kW max. Van leeg naar vol in circa 4 uur.
    Als je thuis een laadstation installeert dat meer dan 16A driefasig kan leveren, dan is de duo lader ook nuttig.


    Oef da's koffiedik kijken, ik denk/hoop zelf dat dit nog wel een paar jaar duurt...

    Kijk op de Tesla site, stel een auto samen, onderaan de lijst vind je optie om een extra set winterbanden/velgen te kiezen. Ik meen Pirelli sottozero.
    kijk ook in het velgen/banden draadje op dit forum....


    Voor zover ik weet zitten er geen snaren, riemen of kettingen in de Tesla. In het differentieel zit waarschijnlijk transmissie olie, die zal vast wel een keertje bij 2 ton of zo vervangen moeten worden (neem ik aan), verder zit er koelvloeistof in de accu die eens in de zoveel jaar vervangen moet worden, en de remvloeistof, die moet ook regelmatig (eens in de 2 jaar?). Er zit ook een airco circuit in dat vast ook wel af en toe geserviced moet worden. Het wel of niet laten uitvoeren van onderhoud heeft geen invloed op de garantie. Een onderhoudsbeurt bij Tesla kost zo'n 700 euro. Daar zijn ze zo'n 6 uur mee bezig waarbij ook de auto opnieuw uitgelijnd wordt. Enkelen op het forum hebben die voor het eerst bij 40.000km laten uitvoeren, zonder problemen voor zover ik weet.
    Ow en Tesla raadt aan om regelmatig (elke 5000km) de wielen van voor naar achter te wisselen (behalve bij de P85+).

    mij niets over bekend, zal vast wel ontworpen zijn op lange levensduur, ik verwacht minimaal even lang als bij de Duitse automerken.
     
  5. gelukgehad

    gelukgehad Member

    Joined:
    Nov 22, 2014
    Messages:
    6
    Location:
    Oude Leije, Friesland, Netherlands
    Dank basvk, voor je uitgebreide en duidelijke antwoord.

    Groet, Wim.
     
  6. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Belangrijk om te noteren is dat je, zowel op de batterij als de volledige drivetrain, 8 jaar garantie krijgt. Afhankelijk van hoe lang je met de wagen zou willen rijden, niet meteen iets om je zorgen over te maken.
     
  7. Mdobro

    Mdobro Member

    Joined:
    Nov 17, 2013
    Messages:
    93
    Location:
    Almere
    Mocht je twijfelen, dan zou ik de duoladers altijd nemen, die komen altijd van pas.
    Aan de ander kant zou ik de winterbanden niet zo snel er bij bestellen, dat is nogal een prijzige optie. Alternatief de Nokian W3 banden en een paar mooie (19 inch) velgen van velgen-online plus nog de druksensoren. Dan ben je een set rijker en rond de 1800 (incl btw) armer.
     
  8. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,147
    Hierover zijn al menig discussies gevoerd en de conclusie is steeds dat ieder dat voor zich moet uitmaken.
    In mijn persoonlijk geval zou me dit 3u wachtende laadtijd uitgespaard hebben op 30.000km (op vakantie in Frankrijk in het pre-Europese SuC-tijdperk) en is me dus de meerprijs niet waard.
     
  9. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Je kan het ook nemen uit voorzorg. Een beetje zoals 2 voedingen in een rack server. Redundante laders zodat je verder kan als er 1 de geest geeft. Is ook een voordeel van een D.
     
  10. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,323
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    je kan ook een tweede tesla bestellen voor het geval van....
     
  11. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Maar dan heb je weer een trekhaak nodig om die overal mee te sleuren en op zo'n trekhaak rust een ban als ik me niet vergis. :biggrin:
     
  12. Basvdpoel

    Basvdpoel Member

    Joined:
    Feb 24, 2014
    Messages:
    786
    Location:
    Alphen aan den Rijn
    Ja maar die ban is alleen op de Model S toch. Op de model X komt ie als optie!
     
  13. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,518
    Location:
    Breda, Netherlands
    Ik heb ze nog nooit gebruikt (toch eens een keer testen of de upgrade wel is uitgevoerd...) maar toch blij dat ze erin zitten (je weet maar nooit).
     
  14. Hannes

    Hannes Member

    Joined:
    Sep 5, 2013
    Messages:
    103
    Location:
    Netherlands
    Ik heb ook duo laders en het is toch wel prettig op langere tochten waar geen SuC in de buurt zijn. Dan is even 1 1/2 uur koffie drinken voldoende om weer verder te gaan (laden bij een 22Kw paal) Met een enkele lader zou het niet echt leuk geweest zijn.
     

Share This Page