Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Een S of een X en waarom?

This site may earn commission on affiliate links.

Camelroel

Active Member
Oct 21, 2018
2,178
1,783
Lelystad
Ik lees al een poos mee en heb ook al een aantal bekeken maar de juiste nog niet gevonden. Ik keek eerst eigenlijk alleen naar een S en na meer onderzoek werd mijn wensen lijstje alleen maar duurder. Hierdoor komen de eerste Xén ook (bijna) in aanmerking dus vandaar mijn vraag: Zou ik voor een S of een X gaan en waarom?

Eigenlijk wordt het een vervanger voor deze:

Mijn Huidige Land Rovers.JPG


De oranje dus. De gele heb ik nog steeds.
Een X zou dit misschien net mogen trekken al zou er dan een lichtere aanhanger onder moeten en eerst nog maar eens wegen. Al heb ik al wel gezien dat het verbruik dan rond de 500wh/km zal zijn dus echt effectief is dat niet.
Dus dit punt heeft niet veel waarde voor mij. Een S mag helemaal geen aanhanger trekken dat is wel een min puntje.

De range van een S zal groter zijn dan die van een X dus dat is weer een plusje voor de S.

De S of X zal onze lange afstand auto zijn net als de G4 eigenlijk ook was. Zo erg veel kilometer rij ik niet maar dan wel vaak lange afstanden. 1000 tot 1200 km op een dag kwam regelmatig voor. Een beetje plannen om te tanken ben ik wel gewend maar dat was meer om de benzine prijs en de range. Ja elke 400 km tanken was vrij normaal. Als voorbeeld naar Oost Tsjechië is 2 x tanken in Duitsland en 2x tanken in Polen zodat ik met een volle tank op mijn werkplek was.

Dus terug naar mijn vraag: een S of een X?
Geef jullie mening maar maar wel een beetje gefundeerd graag. Ik vraag om meningen, het is dus geen welles nietes. :)

Alvast bedankt.
 
Ik heb ze beiden,
De S is meer een rijders auto, de. X meer een praktisch Vervoersmiddel. Beiden uiteraard wel in stijl en met genoeg pit.
Als je prettig vindt wat je nu rijdt neem een X, lekker hoge zit.
7 sits (naar keuze) maar in elk geval een zee aan ruimte als je eens “iets” wilt vervoeren (in de auto). De S is beduidend minder praktisch.

Qua range zal het wel meevallen tussen beide modellen, ja de S komt verder. Maar het rangeverschil is beperkt en je moet blijven plannen.
 
  • Like
Reactions: Camelroel
In dat geval kun je misschien beter op zoek naar iets anders dan een Tesla.

Ik vind persoonlijk die ipad die ergens in het midden opgehangen is in de 3 echt niet mooi, in de S en X is ie ingebouwd dat is meer mijn stijl en ook het min of meer gewone dashboard vind ik mooier dan alles op dat scherm. Maar ieder zijn keus als iedereen hetzelfde mooi vindt is ook zo saai.

Had toevallig pas dit filmpje gezien, wellicht helpt het eea te verduidelijken
Dat filmpje had ik nog niet gezien, veel wel maar die nog niet.
Ik heb geen kleine kinderen meer dus dat is geen reden voor de falcon wings. Ik vraag me wel af hoe die bevallen bij slecht weer.


De deurhendel problemen van de S zijn wel bekend, maar ik lees weinig over problemen bij de X. Zijn er minder storingen of worden de Xén minder gebruikt? De Xén die ik te koop zie hebben wel vaak minder kilometers.
 
In dat geval kun je misschien beter op zoek naar iets anders dan een Tesla.

Huh?!
Hij vraagt om een S of X...

vervolgens oppert iemand een Y.
Daarop zegt hij dat hij het interieur niet zo vindt.

En dan kan hij beter geen Tesla kiezen?!

waarom niet dan? Een S of X een s toch gewoon een Tesls? Ik snap dat advies echt niet.

Ik zou alleen al geen 3/Y boven een S/X doen om de stoelen. De stoelen in de 3 bieden weinig ondersteuning, zijn relatief kort en plat. Het is te doen, maar mijn keuze voor de 3 had met budget te maken. Dan moet je consessies doen en de stoelen vind ik één van de grootste consessies.
 
Mag een S eigenlijk wel een aanhanger trekken, en dan ook nog een dubbel-assige? Volgens mij kom je dan (gewoon) bij een MX uit. Het enige wat je dan nog remt in de reistijd is het hogere verbruik (400km range op een volle accu wordt met een aanhanger en een Defender erop) best een uitdaging waardoor je vaker koffiepauzes hebt bij de SuperChargers.
 
De model S heeft nog geen Europese type goedkeuring voor trekhaak/aanhanger. Er is in DL wel een bedrijf bezig met een trekhaak voor de model S, maar dan zal eerst een geldige type goedkeuring geregeld moeten worden. Is een ander draadje over op het forum
 
Ik heb geen kleine kinderen meer dus dat is geen reden voor de falcon wings. Ik vraag me wel af hoe die bevallen bij slecht weer.
Die bevallen prima bij slecht weer. Je staat onder een afdakje je kinderen in te snoeren/je spullen in te laden en je wordt dus een stuk minder nat. Ook is het veel makkelijker om in een krappe situatie de achterdeuren te openen dan bij een gewone auto, en als je kinderen of minder handige volwassenen op de achterbank hebt is het fijn om te weten dat ze niet per ongeluk de achterdeur tegen de auto naast je kunnen opengooien... :D
De deurhendel problemen van de S zijn wel bekend, maar ik lees weinig over problemen bij de X. Zijn er minder storingen of worden de Xén minder gebruikt? De Xén die ik te koop zie hebben wel vaak minder kilometers.
Er zijn minder Xen op de weg dus je hoort er minder over. Maar ze hebben hun eigen storingen, bij mij ging bijv. een voordeur niet meer open (actuator stuk), en er was een kapotte actuator of sensor in de achterbank, die is ook vervangen. Verder geen problemen gehad.
Draagarmen schijnt een issue te zijn maar daar heb ik zelf (nog) geen last van.
 
  • Like
Reactions: Camelroel
Ik had al een beetje voorkeur voor de X en mijn vrouw vind mij geen S type, eigenlijk niet echt een Tesla type maar ik vind de technologie zo leuk.
De Defender erachter zal waarschijnlijk niet worden, het kenteken gewicht is ergens in de 1600 kg maar ik denk dat die van mij zwaarder is. Dan nog een aanhanger erbij. Die op de foto was 700 kg. En ja zoals gezegd en ik ook al aangaf zal het verbruik redelijk in de buurt van de 500 wh/km liggen dus dat wordt (te) vaak opladen. Dus maar gewoon met de Defender over de weg.

Nu me nog maar eens verder in de X verdiepen.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Ik heb deze:
$_86 (2).JPG


Vervangen voor deze:
20191101_142627.jpg


Dus nog maar weinig ruimte, geen trekhaak, maar eigenlijk best een fijn autootje (voor mijn vrouw)

Nu dus maar een Defender als trekauto, want dagelijks rij ik in dit:
$_86 (10).JPG


Ben zelf ook meer een persoon voor een X, maar ik wilde de goedkoopste Tesla die ik destijds kon vinden, want heb eigenlijk niet veel geld voor auto's over.. Ondanks de supercharge problemen en vreselijke actieradius bevalt hij goed. Voor langere afstanden kan ik de Kona evt meenemen, en ik heb altijd genoeg Defenders mocht het nodig zijn :)
 
  • Like
Reactions: Camelroel
Een X natuurlijk, wie wil er nu zelf zijn bestuurdersdeur dichtdoen als je instapt?
Je krijgt een "funny" maar als eigenaar van een X en 3 vind ik de zitpositie van de 3 én het feit dat de deur open blijft staan als ik er in ga zitten echt wel frustrerend.

Verder natuurlijk een zee van ruimte in de X, trekhaakje eraan als het moet en comfortabele stoelen die rechtop kunnen staan wanneer het moet, en kunnen liggen wanneer het mag. Je hebt gewoon veel meer ruimte, in die zin dat ik in de X me al heb omgekleed of zelfs een uurtje heb liggen pitten omdat ik tijd te over had.

Als je dat oranje ding wil vervangen, moet je een X kiezen. Ik denk dat je zal merken dat er in de X nog meer ruimte is dan in zo een RR.
 
  • Like
Reactions: Camelroel
Lastige titel. Het enige antwoord is natuurlijk: een S en een X.

Een X met 6-persoons interieur omdat dat een heerlijke space-shuttle is, met een gangpad in het midden, een voorruit tot achter je oren en instappen als in een vliegmachine.

De S (classic) omdat je dan weer weet hoe het voelde zelf de deur open en dicht te doen met je handen, en ook omdat de ruitenwissers fijner zijn, de frunk groter is, de achterbank plat kan, de cruise control godzijdank niet nadenkt, RWD veel plezier geeft in de sneeuw enz.
 
  • Like
Reactions: Camelroel