Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Een S of een X en waarom?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet niet of een X ruimer is dan mijn Disco 3 waarschijnlijk iets breder maar de disco is ook van binnen hoger.
Ik heb ook regelmatig een nacht geslapen in mijn D3 ruimte zat.

Volgens mij kan bij de oudere 6 persoons versie van de X de tweede rij stoelen toch niet geheel plat? Dat kost wel ruimte. ik zag dat bij een 5 persoons uit 2017 de tweede rij wel plat kan.

Voor het echte gevoel dat je alles zelf moet doen daar heb ik de gele Land Rover wel voor. Geen Centrale deurvergrendeling of elektrische ramen. s"Winters moet je de ramen van binnen krabben, maar ik heb wel cruise control die alleen wat lang nadenkt als je resume drukt terwijl je net van het gas afgegaan bent.
 
Als je ruimte definieert in hoeveel dozen je er in kan stapelen, zal die Disco inderdaad ruimer zijn. Als je ruimte definieert in hoeveel mensen het ruim zullen vinden terwijl ze zich verplaatsen, vind ik de X ruimer, zeker in de versie met 6 zitplaatsen.
 
Nou, ik heb me er altijd in verbaasd hoe ruim de Disco was, zelfs zitplaats zes en zeven kan ik zelf gewoon prima zitten ondanks mijn 1,92 meter. En ik vind een Disco wel véél fijner zitten dan een X. Bijna zo fijn als in een Range Rover.
 
  • Like
Reactions: Camelroel
Ervaren jullie veel verschil qua beenruimte voor de bijrijder stoel? In de model S85D zit aan de rechterkant veel minder ruimte, waar ik met mijn eveneens 1,92m dan toch minder comfortabel zit op een lange rit. Op vakantie en dergelijke wisselen we vaak van bestuurder.

Zonder al te veel te willen discrimineren met deze vraag ;) hoe beleven de langere Tesla Model X rijders dit?

Maandag al een afspraak staan bij het service center. We zullen dan ook eens plaatsnemen in een model X in de showroom om te vergelijken.
 
Ik was ook altijd heel tevreden met mijn Disco. Ik had een 5 zitter. Na een ritje van 1200 km weet je wel of die lekker zit of niet. Nou de Disco was daar zeker in geslaagd. Ik hoop eigenlijk dat een X net zo lekker zit, maar als je dat binnen een uur merkt is dat echt slecht.
 
@Camelroel hoe lang ben je? Wellicht maakt deze informatie nog verschil voor je. Mijn auto staat in de werkplaats van het Tesla Service Center, dus even kunnen kijken bij een model X. Gezien ik oorspronkelijk veel meer ruimte had verwacht voorin de model S; meten is weten.

Mijn vrouw (1,80m) heeft ook moeite met de passagiersstoel in de model S. Zodoende schat ik dat als de bijrijder korter is dan mijn vrouw dat je hier in praktijk geen last van hebt. Deze informatie is natuurlijk heel subjectief. Toen ik net mijn rijbewijs had en de gewrichten nog van rubber waren, denk ik dat het mij überhaupt niet was opgevallen.

En inderdaad, in de X heb je voorin veel meer beenruimte! Zowel aan de bestuurder als bijrijder zijde kan ik (1,92m) de benen laten rusten zonder tegendruk op de voeten. Toch wel zo comfortabel! In de model S aan de passagierszijde worden mijn benen omhoog geduwd, los van de zitting. Gaaf ook die voorruit, en gelijk even gecheckt of er wel een zonneklep in zit, maar dat is gelukkig wel het geval. Die zit verstopt in de bekleding van de raamstijl.

Overigens wist een verkoper mij te melden dat in November 2015 andere frames onder de next-gen stoelen zijn gekomen, waardoor de stoelen lager staan en de benen volgens hem verder kunnen strekken. N.a.v. die informatie heb ik nog even in de nieuwste model S gezeten aan de passagierszijde. Ik merkte, afgezien van de nieuwe Raven stoel, niet echt verschil in beenruimte. Nu toch eens kijken hoe ik in de toekomst zelf aan een model X kan komen.
 
  • Like
Reactions: Camelroel
Ik ben net over de 1,80m en mijn vrouw zit er net onder. Mijn ervaring is ook dat als je rechter op zit je het langer volhoudt in een autostoel. De standaard stoelen van mijn Defender zitten zelfs na 7 uur nog wel ok, terwijl er eigenlijk geen comfort van de stoelen te verwachten is.
Bij de V50 van mijn vrouw wil ik er na 2 uur wel even uit.
Ik denk dat ik al wel voor een groot deel overtuigd ben. Nu nog de juiste vinden.
 
Ik begrijp het helemaal. Op het einde van de dag werd mij een proefrit gegund en wat een geweldige wagen zeg! Ik heb mijn vrouw opgehaald van haar werk en nog even kort mijn ouders verrast met een bezoekje; ze waren er stil van!

ps. Ik denk dat je in de defender wel nog meer rechtop zit dan de model X. De Tesla model X blijft toch een soort van SUV, maar wel een fantastische bak.
 
Ik ben net over de 1,80m en mijn vrouw zit er net onder. Mijn ervaring is ook dat als je rechter op zit je het langer volhoudt in een autostoel. De standaard stoelen van mijn Defender zitten zelfs na 7 uur nog wel ok, terwijl er eigenlijk geen comfort van de stoelen te verwachten is.
Bij de V50 van mijn vrouw wil ik er na 2 uur wel even uit.
Ik denk dat ik al wel voor een groot deel overtuigd ben. Nu nog de juiste vinden.

Leuk om te lezen dat je een beetje in het zelfde schuitje zit als ik, de reacties in dit topic geven mij ook weer wat hulp :)
Momenteel rijdend in een XC90 en zit er aan te denken deze in te gaan wisselen voor een S of X, waarbij X natuurlijk een SUV-SUV wissel zou zijn, dus eigenlijk de meest logische keuze.

Vind echter de S een stuk mooiere auto dan de X (de looks van de XC90 winnen het sowieso voor mij, maar dat terzijde).

Nadelen die ik zie van de S:
- het in- en uitstappen (ben 1m86 en heb het gevoel dat ik me moet invouwen, misschien ook doordat ik gewend ben in een SUV in te stappen)
- Ik zit met mijn lengte continu tegen de bovenkant van de auto te kijken (stoel kan niet lager). Nog wat meer rechtop zitten helpt iets maar blijf de stijl zien (en dus zie ik de verkeerslichten niet enorm)
- Stoel van test model S (eind 2018) is me net niet breed genoeg (in 2019 een X proefgereden, daar had ik dit gevoel niet) en denk dat dit op langere ritten voor mij en passagier niet gaat helpen. Moet nog even kijken naar of de Raven stoelen beter zijn
- Veel kofferbakruimte maar binnenin eigenlijk maar weinig ruimte
- Geen trekhaakoptie (maar dat gebruik ik pakweg 2x in 5 jaar)

Nadelen die ik zie van de X:
- Stuk minder mooie auto (maar als je er in zit zie je dat niet)
- Prijsverschil bij een aangeklede 6 zits variant toch wel aanwezig in vergelijking met een aangeklede S, dusdanig dat in mijn geval een busje huren als je een keer de trekhaak nodig hebt echt wel uit kan.
- Geen dakraam welke open kan (wel loopt het raam door waardoor dat tegen het dak kijken probleem er in ieder geval niet is)
- Natuurlijk een range en verbruik verschil met een S, maar dat vind ik geen extreem nadeel

Zou evt. een e-Tron ook nog een interessante optie vinden, alleen het (nog niet?) uitvoeren van updates OTA zit me daar erg tegen. Laatste jaren te veel gezeik met software gehad waarvoor de auto een dag bij de dealer moest staan.
 
Ja, de classic stoelen, zéér slecht.

Niet alleen de stoelen, ik krijg van het SeC altijd oude S-sen mee.
Als ik deze vergelijk met mijn 2018 S dan krijg ik soms het idee dat ze dat bewust doen omdat ik dan snel weer terug verlang naar mijn eigen S en minder zal klagen. Ook een keer een M3 LR meegekregen van begin 2019 en als ik dat vergelijk met de eind 2019 van mijn schoonzoon dan zit ook daar al een wereld van verschil tussen.

Ik zou dan ook zomaar geloven dan een Raven al weer veel fijner is dan mijn auto.
 
Leuk om te lezen dat je een beetje in het zelfde schuitje zit als ik, de reacties in dit topic geven mij ook weer wat hulp :)
Momenteel rijdend in een XC90 en zit er aan te denken deze in te gaan wisselen voor een S of X, waarbij X natuurlijk een SUV-SUV wissel zou zijn, dus eigenlijk de meest logische keuze.

Vind echter de S een stuk mooiere auto dan de X (de looks van de XC90 winnen het sowieso voor mij, maar dat terzijde).

Nadelen die ik zie van de S:
- het in- en uitstappen (ben 1m86 en heb het gevoel dat ik me moet invouwen, misschien ook doordat ik gewend ben in een SUV in te stappen)
- Ik zit met mijn lengte continu tegen de bovenkant van de auto te kijken (stoel kan niet lager). Nog wat meer rechtop zitten helpt iets maar blijf de stijl zien (en dus zie ik de verkeerslichten niet enorm)
- Stoel van test model S (eind 2018) is me net niet breed genoeg (in 2019 een X proefgereden, daar had ik dit gevoel niet) en denk dat dit op langere ritten voor mij en passagier niet gaat helpen. Moet nog even kijken naar of de Raven stoelen beter zijn
- Veel kofferbakruimte maar binnenin eigenlijk maar weinig ruimte
- Geen trekhaakoptie (maar dat gebruik ik pakweg 2x in 5 jaar)

Nadelen die ik zie van de X:
- Stuk minder mooie auto (maar als je er in zit zie je dat niet)
- Prijsverschil bij een aangeklede 6 zits variant toch wel aanwezig in vergelijking met een aangeklede S, dusdanig dat in mijn geval een busje huren als je een keer de trekhaak nodig hebt echt wel uit kan.
- Geen dakraam welke open kan (wel loopt het raam door waardoor dat tegen het dak kijken probleem er in ieder geval niet is)
- Natuurlijk een range en verbruik verschil met een S, maar dat vind ik geen extreem nadeel

Zou evt. een e-Tron ook nog een interessante optie vinden, alleen het (nog niet?) uitvoeren van updates OTA zit me daar erg tegen. Laatste jaren te veel gezeik met software gehad waarvoor de auto een dag bij de dealer moest staan.

Het woord Looks en XC90 horen wat mij betreft echt niet in één zin thuis. Zo zie je maar dat smaken verschillen en gelukkig maar.

Ik weet niet of je je juiste lengte hebt op gegeven maar ik ben 1,83 en met de stoel vrij hoog, in mijn medio 2018 S, heb ik nergens last van. Ook dat de stoel te smal zou zijn kan ik niet volgen ik heb al lang niet meer zon goddelijk lichaam als toen ik jong was maar de stoelen vind ik juist veel te breed een oppomp mechanische om jezelf klem te zetten zou wel fijn zijn zoals dat ook in bijv. de BMW sportstoelen het geval is.
 
een oppomp mechanische om jezelf klem te zetten zou wel fijn zijn zoals dat ook in bijv. de BMW sportstoelen het geval is.

Eens; BMW sportstoelen zijn echt heel fijne stoelen. Had een splinernieuwe 2018 X3 mee terwijl de 3-coupe in onderhoud was en je rijd echt als een vorst op de weg. De 3-coupe had overigens het M interieur met die stoelen, dus dat was ook dik in orde hoor. Natuurlijk krijg je dan wel even een X3 mee om je even lekker te maken. Dat was geen straf.

Betreft de lengte in de model S is wat mij betreft een ander verhaal, en zit meer met de zelfde bevinding als Geert.
 
Ik ben net over de 1,80m en mijn vrouw zit er net onder. Mijn ervaring is ook dat als je rechter op zit je het langer volhoudt in een autostoel. De standaard stoelen van mijn Defender zitten zelfs na 7 uur nog wel ok, terwijl er eigenlijk geen comfort van de stoelen te verwachten is.
Bij de V50 van mijn vrouw wil ik er na 2 uur wel even uit.
Ik denk dat ik al wel voor een groot deel overtuigd ben. Nu nog de juiste vinden.
Red jij het om 7 uur in je Defender te zitten? Na twee uur moet ik zelf echt uitstappen uit mijn Defender. Dan heb ik last van een blauwe linkerschouder, moet ik echt mijn benen strekken en ben ik half doof...

Onze X zit heerlijk, zelfs na 34 uur rijden naar Spanje met een grote aanhanger er achter!

p.s. Ik ben 1,90 lang en heb een “fors” postuur.
 
  • Funny
Reactions: Bas.
Red jij het om 7 uur in je Defender te zitten? Na twee uur moet ik zelf echt uitstappen uit mijn Defender. Dan heb ik last van een blauwe linkerschouder, moet ik echt mijn benen strekken en ben ik half doof...

Onze X zit heerlijk, zelfs na 34 uur rijden naar Spanje met een grote aanhanger er achter!

p.s. Ik ben 1,90 lang en heb een “fors” postuur.

Ja ik heb nergens last van als ik lang in de Defender zit. Je zit goed rechtop en daardoor minder last van ongemakkelijk zitten. Ik heb best veel ruimte naast mijn linker schouder. Ik heb vooral rechts steun. :)

Ik heb natuurlijk een goddelijk lichaam (Buddha is gelukkig ook een god) en heb het tussenschot in mijn 90 veranderd zodat de stoel in het geheel wat verder naar achteren kan. En ja ik heb gehoorverlies dus misschien helpt dat ook. En ik heb een td5 dat klinkt toch een stuk beter dan de TDCI waarvan ik denk dat jij die hebt.

En Geert ik geef je gelijk hoor ik vind de looks van Volvo ook mooier dan die van de Tesla's maar ik vind dan de X wel weer de mooiste van de huidige line-up. Waarom ik naar Tesla's kijk en eigenlijk niet naar de andere (welke? ;)) is puur de technologie en ik waardeer wat Elon toch voor elkaar gekregen heeft terwijl ik in de Oliewereld werk.