TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

EENHEDENPOLITIE: kWh= batterijcapaciteit vs. kW= vermogen

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by FVO, Apr 16, 2016.

  1. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,126
    Het blijft me verbazen hoeveel fouten er nog steeds gemaakt worden tegen de meestgebruikte eenheden op ons forum. :(:mad::eek::rolleyes:
    Daarom nog eens de uitleg zo eenvoudig mogelijk:

    kWh is de hoeveelheid energie dat een batterij of stopcontact kan leveren over een uur bijvoorbeeld.
    kW is het vermogen of de hoeveelheid energie die per seconde wordt verplaatst (Joule / seconde).

    Dus bijvoorbeeld:
    Een laadpaal met 11kW levert tijdens een laadbeurt van 3,5uur (11kW x 3,5h)= 38,5kWh.
    of
    Als we met onze auto gedurende 150km aan 200Wh/km rijden verbruiken we (150km x 200Wh/km)= 30.000Wh of 30kWh
    of
    Als je met je auto constant 25kW nodig hebt om je snelheid te handhaven heb je op een rit van 2uur (25kW x 2h)= 50kWh verbruikt.
     
    • Helpful x 4
    • Informative x 3
    • Like x 3
  2. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,126
    Of voor de Nederlanders in waterbegrippen :D
    kWh is analoog aan m³
    kW is analoog aan m³/sec
     
    • Funny x 2
  3. Bankroetlama

    Bankroetlama Member

    Joined:
    Mar 30, 2016
    Messages:
    217
    Location:
    Mechelen
    Mja ook niet echt he, want dan denken mensen dat het automatisch per seconde is. kW is eerder de dikte van de waterleiding/kraan
     
  4. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,637
    Location:
    Eindhoven
    #4 basvk, Apr 16, 2016
    Last edited: Apr 16, 2016
    kWh is analoog aan totale energie kostprijs
    kW is analoog aan snelheid waarmee die kostprijs kan oplopen

    TIFTFY - wij Nederlanders zijn nog meer gefixeerd op prijs (en korting) dan op water ;)
     
    • Funny x 1
  5. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,126
    Inderdaad "snelheid"= hoeveelheid per tijdseenheid = m³/s

    Dat is het ook! Watt = Joule per seconde
     
  6. Carl

    Carl Member

    Joined:
    Jan 12, 2013
    Messages:
    477
    Location:
    Belgium
    #6 Carl, Apr 16, 2016
    Last edited: Apr 16, 2016
    Ik neem aan dat dit draadje bedoeld is om het eindelijk voor iedereen duidelijk te maken: kunnen we dan voor de échte analfabeten onder ons (ikzelf dus in de eerste plaats, maar mogelijk ben ik niet de enige) even nog een paar stappen terugzetten?

    Op mijn bureaulamp staat "46W", dus als ik die een uur laat aanstaan ben ik 46 watt x (prijs per watt per uur) kwijt aan kost, juist? En dan heeft ie 46 Wh verbruikt, over dat uur? Als ik hem twee uur laat aanstaan, 92 Wh? Of is het omgekeerd (daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen, Wh gedeeld door uur = watt, en eigenlijk zou er op mijn bureaulamp 46Wh moeten staan ipv 46W)?
     
  7. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,126
    Dat is inderdaad de bedoeling.

    Je rekensommetje klopt volledig!
    Nog ter aanvulling:

    46W x 2h= 92Wh : 1000Wh/kWh= 0,092kWh x 0,23€/kWh= 0,02116€ kostprijs aan stroom
     
    • Informative x 1
    • Like x 1
  8. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    552
    Location:
    Enschede, NL
    Klopt precies Carl. Elk uur ben je dan 46 Wh kwijt (of om het makkelijk te maken 0,046 kWh, want meestal zijn de tarieven per kWh). En na 2 uur is dat inderdaad 92 Wh.

    Zo eenvoudig is er dus ook met de Tesla te rekenen. Een uur laden op 11 kW is dus 11 kWh. Een half uur zal 5,5 kWh zijn en 2 uur zal 22 kWh zijn.

    Edit: FVO was me voor met antwoorden zo te zien :)
     
  9. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,126
    Hier ga je een beetje de mist in. Op je lamp staat weldegelijk het juiste.
    Als ze aan staat verbruikt ze 46 Joules per seconde = 46Watt. En als ze x-aantal uur aan staat verbruikt ze x-aantal kWh.
     
  10. Carl

    Carl Member

    Joined:
    Jan 12, 2013
    Messages:
    477
    Location:
    Belgium
    Begrepen denk ik! Dus Wh is gewoon watt maal de tijd dat je dat vermogen aanspreekt (i.e. die bureaulamp laat branden). Bij een bureaulamp geen praktisch verschil W/Wh want die bureaulamp verbruikt altijd hetzelfde, maar als je in een Tesla dat verbruik per kilometer wil uitdrukken, dan is er een derde variabele, en gaat het dus wel degelijk om Wh.
     
  11. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,126
    Als je met variabelen "Watt", "tijd" en "kilometers" bedoeld dan klopt dat inderdaad.

    Want: om 1 kilometer te rijden gebruik je een bepaald vermogen (bijvoorbeeld 20 kW) gedurende een bepaalde tijd (vb 0,5min) en dus: 20.000W x 0,5min : 60min/h= 166,7Wh/km
     
  12. fivari

    fivari Maker van de Fivari-charger

    Joined:
    Nov 25, 2013
    Messages:
    525
    Location:
    Leuven, Belgium
    Ik zou daar, louter voor het fysisch inzicht, nog iets aan willen toevoegen.
    Energie = kracht x verplaatsing en wordt ook wel eens uitgedrukt in Newton meter Nm en 1kWh = 3.600.000Nm (vectorproducten, dat wil zeggen dat er rekening wordt gehouden met de richting en zin van kracht en verplaatsing)
    Vermogen = kracht x snelheid Nm/s ==> 1kW = 1000Nm/s (ook vectorproducten)
    Dat is de reden dat een krachtige wagen sneller omhoog kan rijden dan een minder krachtige wagen. Maar dat ze toch allebei evenveel energie verbruikten om het hoogteverschil te overwinnen (enkel het hoogteverschil hé, niet de luchtweerstand die meer dan lineair toeneemt met de snelheid)
    Dat is de reden dat de acceleratie afneemt naarmate de snelheid toeneemt.
     
    • Informative x 1
    • Like x 1
  13. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    698
    Location:
    Wassenaar
    En voor dat hoogteverschil hebben we dan weer de formule m x g x h. Massa maal de valversnelling (~9,81) maal hoogteverschil.
    Daaruit volgt ook dat hoe zwaarder de auto, hoe meer energie je nodig hebt om te stijgen.
     
  14. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Hier erger ik mij al tijden aan :) kW en kWh die totaal vekeerd gebruikt worden. Goed dat dit onder de aandacht komt!
     
  15. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,078
    Location:
    Europe
    Dan maar zo:
    • Energie -> kWh (kiloWattuur, staat op je energienota)
    • Vermogen = Energie per tijdseenheid -> kWh/h = kW (kiloWatt, staat op je kentekenbewijs; vroeger in pk)
     
    • Informative x 1
    • Like x 1
  16. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,126
    Denk dat deze schrijf- en denkwijze veel mensen doet verwarren.
     
  17. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,827
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Hoe dan ook, die bureaulamp maar eens vervangen door een LED van 8 watt per uur. Wie doet de calcs?
     
    • Funny x 3
  18. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,637
    Location:
    Eindhoven
    Uhm, 8 Watt Hans, niet 8 Watt per uur... o_O
     
    • Like x 2
  19. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    1,683
    Location:
    Haarlem
    Volgens mij gaan veel beta's nu even lekker los in dit draadje.... :p
     
  20. jm71

    jm71 Member

    Joined:
    Dec 19, 2012
    Messages:
    961
    Location:
    Krommenie, Netherlands
    Ooit beschouwde ik mijzelf ook als een beta, in lang vervlogen tijden. Maar ik betrap mij er op dat het me gewoon totaal niet boeit of ik nou kW of kWh zeg, maar dat ik er hooguit over nadenk bij posts om de puristen hier niet te ergeren. Ik denk dat ik voortaan gewoon de eenheden weglaat, volgens mij is het dan gewoon duidelijk wat ik bedoel.
     

Share This Page