Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

EENHEDENPOLITIE: kWh= batterijcapaciteit vs. kW= vermogen

This site may earn commission on affiliate links.

FVO

Active Member
Nov 26, 2011
3,733
1,609
Het blijft me verbazen hoeveel fouten er nog steeds gemaakt worden tegen de meestgebruikte eenheden op ons forum. :(:mad::eek::rolleyes:
Daarom nog eens de uitleg zo eenvoudig mogelijk:

kWh is de hoeveelheid energie dat een batterij of stopcontact kan leveren over een uur bijvoorbeeld.
kW is het vermogen of de hoeveelheid energie die per seconde wordt verplaatst (Joule / seconde).

Dus bijvoorbeeld:
Een laadpaal met 11kW levert tijdens een laadbeurt van 3,5uur (11kW x 3,5h)= 38,5kWh.
of
Als we met onze auto gedurende 150km aan 200Wh/km rijden verbruiken we (150km x 200Wh/km)= 30.000Wh of 30kWh
of
Als je met je auto constant 25kW nodig hebt om je snelheid te handhaven heb je op een rit van 2uur (25kW x 2h)= 50kWh verbruikt.
 
Ik neem aan dat dit draadje bedoeld is om het eindelijk voor iedereen duidelijk te maken: kunnen we dan voor de échte analfabeten onder ons (ikzelf dus in de eerste plaats, maar mogelijk ben ik niet de enige) even nog een paar stappen terugzetten?

Op mijn bureaulamp staat "46W", dus als ik die een uur laat aanstaan ben ik 46 watt x (prijs per watt per uur) kwijt aan kost, juist? En dan heeft ie 46 Wh verbruikt, over dat uur? Als ik hem twee uur laat aanstaan, 92 Wh? Of is het omgekeerd (daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen, Wh gedeeld door uur = watt, en eigenlijk zou er op mijn bureaulamp 46Wh moeten staan ipv 46W)?
 
Last edited:
Ik neem aan dat dit draadje bedoeld is om het eindelijk voor iedereen duidelijk te maken: kunnen we dan voor de échte analfabeten onder ons (ikzelf dus in de eerste plaats, maar mogelijk ben ik niet de enige) even nog een paar stappen terugzetten?

Op mijn bureaulamp staat "46W", dus als ik die een uur laat aanstaan ben ik 46 watt x (prijs per watt per uur) kwijt aan kost, juist? En dan heeft ie 46 Wh verbruikt, over dat uur? Als ik hem twee uur laat aanstaan, 92 Wh? Of is het omgekeerd (daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen, Wh gedeeld door uur = watt)?

Dat is inderdaad de bedoeling.

Je rekensommetje klopt volledig!
Nog ter aanvulling:

46W x 2h= 92Wh : 1000Wh/kWh= 0,092kWh x 0,23€/kWh= 0,02116€ kostprijs aan stroom
 
Klopt precies Carl. Elk uur ben je dan 46 Wh kwijt (of om het makkelijk te maken 0,046 kWh, want meestal zijn de tarieven per kWh). En na 2 uur is dat inderdaad 92 Wh.

Zo eenvoudig is er dus ook met de Tesla te rekenen. Een uur laden op 11 kW is dus 11 kWh. Een half uur zal 5,5 kWh zijn en 2 uur zal 22 kWh zijn.

Edit: FVO was me voor met antwoorden zo te zien :)
 
Of is het omgekeerd (daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen, Wh gedeeld door uur = watt, en eigenlijk zou er op mijn bureaulamp 46Wh moeten staan ipv 46W)?

Hier ga je een beetje de mist in. Op je lamp staat weldegelijk het juiste.
Als ze aan staat verbruikt ze 46 Joules per seconde = 46Watt. En als ze x-aantal uur aan staat verbruikt ze x-aantal kWh.
 
Begrepen denk ik! Dus Wh is gewoon watt maal de tijd dat je dat vermogen aanspreekt (i.e. die bureaulamp laat branden). Bij een bureaulamp geen praktisch verschil W/Wh want die bureaulamp verbruikt altijd hetzelfde, maar als je in een Tesla dat verbruik per kilometer wil uitdrukken, dan is er een derde variabele, en gaat het dus wel degelijk om Wh.
 
Als je met variabelen "Watt", "tijd" en "kilometers" bedoeld dan klopt dat inderdaad.

Want: om 1 kilometer te rijden gebruik je een bepaald vermogen (bijvoorbeeld 20 kW) gedurende een bepaalde tijd (vb 0,5min) en dus: 20.000W x 0,5min : 60min/h= 166,7Wh/km
 
Ik zou daar, louter voor het fysisch inzicht, nog iets aan willen toevoegen.
Energie = kracht x verplaatsing en wordt ook wel eens uitgedrukt in Newton meter Nm en 1kWh = 3.600.000Nm (vectorproducten, dat wil zeggen dat er rekening wordt gehouden met de richting en zin van kracht en verplaatsing)
Vermogen = kracht x snelheid Nm/s ==> 1kW = 1000Nm/s (ook vectorproducten)
Dat is de reden dat een krachtige wagen sneller omhoog kan rijden dan een minder krachtige wagen. Maar dat ze toch allebei evenveel energie verbruikten om het hoogteverschil te overwinnen (enkel het hoogteverschil hé, niet de luchtweerstand die meer dan lineair toeneemt met de snelheid)
Dat is de reden dat de acceleratie afneemt naarmate de snelheid toeneemt.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Carl and FVO
Ooit beschouwde ik mijzelf ook als een beta, in lang vervlogen tijden. Maar ik betrap mij er op dat het me gewoon totaal niet boeit of ik nou kW of kWh zeg, maar dat ik er hooguit over nadenk bij posts om de puristen hier niet te ergeren. Ik denk dat ik voortaan gewoon de eenheden weglaat, volgens mij is het dan gewoon duidelijk wat ik bedoel.