Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

EENHEDENPOLITIE: kWh= batterijcapaciteit vs. kW= vermogen

This site may earn commission on affiliate links.
Opvallend, twee niet nader te benoemen Vlamingen spreken hierboven over "ergeren in". Niet dat ik me daar aan erger overigens, als Hollander moet je ook voorzichtig zijn met een Vlaming taalkundig bekritiseren.
Ik erger me doorgaans wel mateloos aan het door iedereen gebruikte 'irriteren aan'. Maar dit "ergeren in" moet even bezinken hoor ;). Hoewel ik me wel regelmatig erger in dit gebouw van mijn opdrachtgever aan de besluiteloosheid van het management.
 
  • Funny
Reactions: robertvg
Tenzei ze nie vam min otto kunnen aflbleiven, want dan ben ik ligt ontflampaar.

Herkend ! Dat zijn Kwak en Boemel !!

Unknown.jpeg


Voor diegenen die dit duo niet kennen: http://www.stripspeciaalzaak.be/Toppers/Schurken&Feeksen/24-Kwak-Boemel.pdf
 
  • Like
Reactions: S-19910
De eenhedenpolitie moet in deze streng zijn en opmerken dat het artikel het heeft over 10 megawatt alwaar de assistent-eenhedenpolitie in de tweet spreekt over 10 kilowatt. Of zoals mijn oud leraar wiskunde zaliger het zou zeggen : "Just is just en erop trekken telt niet mee"
 
Dan heb ik daar over gekeken, maar waaruit maak je dat op?
uit het artikel....
Stuwmeer voor energieopslag in de Ardennen stap dichterbij

ze zijn wel consequent.

"Storlux, zoals het project is gedoopt, zal 160 megawatt (sic) kunnen stockeren, waarvan 120 megawatt (sic) via een pompcentrale en 40 megawatt (sic) via batterijen. De eerste fase van het batterijenpark, goed voor een productie van 10 megawatt (sic), kan al in de eerste helft van dit jaar operationeel zijn, zegt voorzitter Marc Stordiau van Rent-A-Port."

(DeMorgen en HetLaagsteNieuws is één pot nat - allebei De Persgroep)
 
  • Like
Reactions: FVO
uit het artikel....
Stuwmeer voor energieopslag in de Ardennen stap dichterbij

ze zijn wel consequent.

"Storlux, zoals het project is gedoopt, zal 160 megawatt (sic) kunnen stockeren, waarvan 120 megawatt (sic) via een pompcentrale en 40 megawatt (sic) via batterijen. De eerste fase van het batterijenpark, goed voor een productie van 10 megawatt (sic), kan al in de eerste helft van dit jaar operationeel zijn, zegt voorzitter Marc Stordiau van Rent-A-Port."

(DeMorgen en HetLaagsteNieuws is één pot nat - allebei De Persgroep)
Het gebruik van water, helemaal als het in natuurlijk gevormde bassins kan worden opgeslagen, is m.i. één van de echt goede manieren om energie op te slaan en te benutten als enorme accu. De conversieverliezen zijn relatief heel gering en de kosten per kWh nemen nauwelijks toe.
 
Het gebruik van water, helemaal als het in natuurlijk gevormde bassins kan worden opgeslagen, is m.i. één van de echt goede manieren om energie op te slaan en te benutten als enorme accu. De conversieverliezen zijn relatief heel gering en de kosten per kWh nemen nauwelijks toe.
Je hebt alleen hoogte nodig en dat is in NL bijv lastig (hele discussie over geweest).

Wel vraag ik mij af of kWh wel de juiste/beste eenheid is. Hoewel het een hoeveelheid energie aan geeft zou MJ wellicht beter passen, maar lastig zijn voor mensen.

Wel ben ik benieuwd hoe hoog het piekvermogen is wat een dergelijke buffer kan leveren en hoe snel deze kan schakelen. Al kunnen de accu buffers daar denk ik goed bij assisteren.
 
Je hebt alleen hoogte nodig en dat is in NL bijv lastig (hele discussie over geweest).

Wel vraag ik mij af of kWh wel de juiste/beste eenheid is. Hoewel het een hoeveelheid energie aan geeft zou MJ wellicht beter passen, maar lastig zijn voor mensen.

Wel ben ik benieuwd hoe hoog het piekvermogen is wat een dergelijke buffer kan leveren en hoe snel deze kan schakelen. Al kunnen de accu buffers daar denk ik goed bij assisteren.
MW is mogelijk een betere eenheid.
Waterbuffers kunnen in enkele seconden reageren. In Noorwegen kost het openzetten van stuwschuiven naar de turbines minder dan 10 seconden.
Uit Wikipedia:
De centrale van Coo-Trois-Ponts is de belangrijkste spaarbekkencentrale van België gelegen tussen Cooen Trois-Ponts in de provincie Luik in Wallonië. De centrale werd gebouwd tussen 1967 en 1979. Ze was bedoeld als buffer voor de kerncentrale van Tihange. De centrale wordt op afstand bediend vanuit de dispatch van ENGIE Electrabel in Brussel en kan in 20 seconden opgestart worden. Het totale vermogen van de centrale is 1164 MW. Deze maximumcapaciteit kan gedurende 5 uur geleverd worden. Dan zijn de bovenste bekkens leeg en moet het water terug naar boven gepompt worden.
 
Het gebruik van water, helemaal als het in natuurlijk gevormde bassins kan worden opgeslagen, is m.i. één van de echt goede manieren om energie op te slaan en te benutten als enorme accu. De conversieverliezen zijn relatief heel gering en de kosten per kWh nemen nauwelijks toe.
De centrale van Coo (hierboven vermeld) had volgens mijn info (uit 1983:rolleyes:) een rendement van 78%. (netto kWh uit / totaal kWh in) Edit : volgens Engie is het 75% . http://corporate.engie-electrabel.b...2016/04/160420_engie_centrales_coo_nl_web.pdf

Gezien het grote verschil in kostprijs tussen een nacht-kWh op overschot uit een kerncentrale tegenover een piek-kWh uit een gascentrale een lucratieve operatie.
 
Last edited: