Sssstt, geen slapende honden wakker maken. Zolang de hybrides het niet weten is er geen probleem
Maar inderdaad, dit kan (als het aantal laders beperkt blijft, dit betwijfel ik) leiden tot een bezetting van allerlei hybride gedrochten. Wel mooi om te zien dat Tesla hierin anders is dan de andere autofabrikanten. Gewoon de mogelijkheid geven dat anderen ook kunnen laden om de gehele acceptatie van EV's te promoten.
De DeC is wereldwijd geïntroduceerd en toegepast als lader waarmee Tesla rijders naast thuis laden en onderweg aan de SuC ook op een bestemming waar ze enige tijd verblijven gratis hun batterij kunnen (bij)laden. Dat gratis is iets dat links en rechts tot verwarring, onbegrip of zelfs verontwaardiging leidt. Maar laten we vaststellen dat echt gratis niet bestaat.
Maar dat zo zijnde, hoe maken we het zo prettig mogelijk?
Wat we bij Tesla zien kunnen we omschrijven als een voorbeeld van democratisering van de energie. Wat bedoel ik? Je brengt als gezamenlijk groep gebruikers geld bij elkaar om een netwerk aan te leggen en gebruikt een deel van het geld ook om lokaal de meest gunstige prijs voor de (groene) stroom te verkrijgen en streef ernaar om die stroom op termijn zelf op te wekken en op te slaan.
Met het leveren van die éénmalige bijdrage maak je deel uit van de SuC community en mag je, met die auto, levenslang stroom halen voor je Tesla.
Dat is het meest simpele model want er is niet eens een business model nodig. Er zijn, behalve wat de aannemer bij de bouw betreft, geen verdienmodellen nodig die er bij elke andere vorm tussen zitten.
Het slimme van de DeC is dat de uitbater (zo noem ik hem maar even) in het verhaal wordt betrokken in die zin dat hij de stroom betaalt (vaak maar heel weinig omdat het bijna altijd grootverbruikers zijn) en in ruil daarvoor klanten binnen kan halen. Hij komt immers in de navigatie van alle Tesla's te staan?
In de meeste landen werkt dat best maar in Nederland hebben we een totaal scheefgetrokken model. Nergens zie je zoveel hybrides als hier. Auto's die in theorie elektrisch kunnen rijden maar dat voor een beperkt aantal kilometers. (enkele tientallen) Het zijn echter auto's in een prijsklasse (zo tegen de 50 mille en hoger) waar juist erg veel kilometers gemaakt worden en dat kan niet anders dan door veel op benzine/diesel te rijden.
Door de fiscale maatregelen (0 en later 7% bijtelling) is er een lawine van dergelijke hybrides NL binnengerold.
En dan het laden. Grosso modo kun je zeggen dat het voor elke batterij even lang duurt voordat deze vanaf 0 tot 100% is volgeladen, ervan uitgaande dat de stroomtoevoer het aan kan. Dat betekent dat een hybride met een batterij van 12 kWh die met iets van 3 Kw laadt minimaal 4 uur een paal bezet houdt. In die tijd heeft hij dan 30 tot 40 km geladen. Een Tesla met een batterij van 90 kWh met een dubbellader is bij 22 Kw laden ongeveer net zo lang bezig en heeft dan 400 km geladen.
Een destination charger levert 11 of 22 Kw. Er zal met de uitbater wel gesproken zijn over het laden en de soort van auto maar technisch gesproken denk ik dat elke auto met een type 2 mogelijkheid (of een verloopkabel met aan één kant type 2) daar kan laden. Een vriend van mij heeft een Volvo V60 en die plugt gewoon bij mij de UMC in en laadt dan.
Bij elke DeC staat een bordje "Tesla Vehicles" wat al aangeeft wat de bedoeling is. Wat de uitbater daarmee doet is aan hem en wordt ook bepaald door de afspraken die hij met Tesla heeft gemaakt.
Ik zou me kunnen voorstellen dat hij daar actief in wil zijn en dan zou hij anderen kunnen toelaten onder de restrictie dat als er een Tesla komt deze direct kan gaan laden. Zo kan hij naar andere klanten ook nog een soort van genereus zijn.
Nu zal de situatie met Model 3 drastisch veranderen want dan wordt het EV beeld bijna volledig bepaald door Tesla's. Dan zal elke uitbater wel strikter gaan worden en hooguit er een paar gewone stroomaansluitingen bijzetten waar men max. 3 Kw kan laden. En een uitbater die ze niet heeft zal zich een beetje zorgen gaan maken.