Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Destination Chargers in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen nacht in Radisson Spa overnacht. In de parkeergarage onder het hotel hangen 3 DeCs. Bij aankomst nagenoeg volle garage en geen van de drie was ge-iced.

Wel met geknepen billen naar beneden gereden. Dankzij aanwijzingen van vrouwlief zijn de 21" onbeschadigd gebleven. Erg krap, maar te doen.
 

Attachments

  • 20160716_110240.jpg
    20160716_110240.jpg
    224.1 KB · Views: 173
  • 20160716_110228.jpg
    20160716_110228.jpg
    198.7 KB · Views: 167
Gisteravond aangekomen, voor de negende keer alweer met de Tesla, bij de schoonouders in Hongarije. Mijn eigen DeC was daar een stopcontact in de huiskamer omdat dat de enige was die genoeg stroom levert (aldus de UMC). Tot voor kort had men een voordeur die nogal ruimhartig was en het feit dat er een snoer tussen lag niet als een beletsel zag om toch te sluiten.

Sinds kort heeft met een nieuwe voordeur met op dat gebied een "zero tolerance" beleid. De opening werd gevonden door een hoekje van een hor voor het badkamerraam los te maken (als je weet hoeveel muggen er hier zijn leer je de waarde van die horren kennen) en daar de stekken naar binnen te geleiden (en op te passen dat hij niet in de WC valt).

Deze oplossing is nu structureel gemaakt door het plaatsen van een minideurtje waardoor de stekker van het verlengsnoer past.
Lief hè?

(Het werkt, op dit moment alweer tot 246 km geladen.)

IMG_3251.JPG
IMG_3252.JPG
 
Er was enige onzekerheid of de DeCs ook andere merken laten laden of niet. Ik heb de test zelf nog niet uitgevoerd. Maar op Stromtankstellen Verzeichnis | GoingElectric.de kan je enkele destination chargers vinden waarop toch ook al andere merken hebben kunnen laden. Met hier een Zoe en hier een i3. Het ziet er dus naar uit dat ook andere merken op de DeCs kunnen laden.

Toch bizar. Goed en tegelijkertijd vreemd. Dat ze geen speciale aanpassing in de DC laders hebben gemaakt om andere merken buiten te sluiten verbaast me gezien de lage prijs van het apparaat niet.
Maar zouden ze dan een contractuele afspraak hebben met de DC lokaties dat de laders primair voor Tesla's zijn ?
Anders financieert Tesla hiermee rechtstreeks ook de infrastructuur voor andere merken - op zich goed voor de acceptatie van EV's maar minder fraai als wij straks naar een lokatie rijden omdat die speciaal in onze navigatie is vermeld om dan vervolgens te bemerken dat deze is ingenomen door andere EV merken.
 
Toch bizar. Goed en tegelijkertijd vreemd. Dat ze geen speciale aanpassing in de DC laders hebben gemaakt om andere merken buiten te sluiten verbaast me gezien de lage prijs van het apparaat niet.
Maar zouden ze dan een contractuele afspraak hebben met de DC lokaties dat de laders primair voor Tesla's zijn ?
Anders financieert Tesla hiermee rechtstreeks ook de infrastructuur voor andere merken - op zich goed voor de acceptatie van EV's maar minder fraai als wij straks naar een lokatie rijden omdat die speciaal in onze navigatie is vermeld om dan vervolgens te bemerken dat deze is ingenomen door andere EV merken.

Sssstt, geen slapende honden wakker maken. Zolang de hybrides het niet weten is er geen probleem ;)

Maar inderdaad, dit kan (als het aantal laders beperkt blijft, dit betwijfel ik) leiden tot een bezetting van allerlei hybride gedrochten. Wel mooi om te zien dat Tesla hierin anders is dan de andere autofabrikanten. Gewoon de mogelijkheid geven dat anderen ook kunnen laden om de gehele acceptatie van EV's te promoten.
 
Sssstt, geen slapende honden wakker maken. Zolang de hybrides het niet weten is er geen probleem ;)

Maar inderdaad, dit kan (als het aantal laders beperkt blijft, dit betwijfel ik) leiden tot een bezetting van allerlei hybride gedrochten. Wel mooi om te zien dat Tesla hierin anders is dan de andere autofabrikanten. Gewoon de mogelijkheid geven dat anderen ook kunnen laden om de gehele acceptatie van EV's te promoten.

De DeC is wereldwijd geïntroduceerd en toegepast als lader waarmee Tesla rijders naast thuis laden en onderweg aan de SuC ook op een bestemming waar ze enige tijd verblijven gratis hun batterij kunnen (bij)laden. Dat gratis is iets dat links en rechts tot verwarring, onbegrip of zelfs verontwaardiging leidt. Maar laten we vaststellen dat echt gratis niet bestaat.
Maar dat zo zijnde, hoe maken we het zo prettig mogelijk?

Wat we bij Tesla zien kunnen we omschrijven als een voorbeeld van democratisering van de energie. Wat bedoel ik? Je brengt als gezamenlijk groep gebruikers geld bij elkaar om een netwerk aan te leggen en gebruikt een deel van het geld ook om lokaal de meest gunstige prijs voor de (groene) stroom te verkrijgen en streef ernaar om die stroom op termijn zelf op te wekken en op te slaan.
Met het leveren van die éénmalige bijdrage maak je deel uit van de SuC community en mag je, met die auto, levenslang stroom halen voor je Tesla.

Dat is het meest simpele model want er is niet eens een business model nodig. Er zijn, behalve wat de aannemer bij de bouw betreft, geen verdienmodellen nodig die er bij elke andere vorm tussen zitten.

Het slimme van de DeC is dat de uitbater (zo noem ik hem maar even) in het verhaal wordt betrokken in die zin dat hij de stroom betaalt (vaak maar heel weinig omdat het bijna altijd grootverbruikers zijn) en in ruil daarvoor klanten binnen kan halen. Hij komt immers in de navigatie van alle Tesla's te staan?

In de meeste landen werkt dat best maar in Nederland hebben we een totaal scheefgetrokken model. Nergens zie je zoveel hybrides als hier. Auto's die in theorie elektrisch kunnen rijden maar dat voor een beperkt aantal kilometers. (enkele tientallen) Het zijn echter auto's in een prijsklasse (zo tegen de 50 mille en hoger) waar juist erg veel kilometers gemaakt worden en dat kan niet anders dan door veel op benzine/diesel te rijden.
Door de fiscale maatregelen (0 en later 7% bijtelling) is er een lawine van dergelijke hybrides NL binnengerold.

En dan het laden. Grosso modo kun je zeggen dat het voor elke batterij even lang duurt voordat deze vanaf 0 tot 100% is volgeladen, ervan uitgaande dat de stroomtoevoer het aan kan. Dat betekent dat een hybride met een batterij van 12 kWh die met iets van 3 Kw laadt minimaal 4 uur een paal bezet houdt. In die tijd heeft hij dan 30 tot 40 km geladen. Een Tesla met een batterij van 90 kWh met een dubbellader is bij 22 Kw laden ongeveer net zo lang bezig en heeft dan 400 km geladen.

Een destination charger levert 11 of 22 Kw. Er zal met de uitbater wel gesproken zijn over het laden en de soort van auto maar technisch gesproken denk ik dat elke auto met een type 2 mogelijkheid (of een verloopkabel met aan één kant type 2) daar kan laden. Een vriend van mij heeft een Volvo V60 en die plugt gewoon bij mij de UMC in en laadt dan.

Bij elke DeC staat een bordje "Tesla Vehicles" wat al aangeeft wat de bedoeling is. Wat de uitbater daarmee doet is aan hem en wordt ook bepaald door de afspraken die hij met Tesla heeft gemaakt.
Ik zou me kunnen voorstellen dat hij daar actief in wil zijn en dan zou hij anderen kunnen toelaten onder de restrictie dat als er een Tesla komt deze direct kan gaan laden. Zo kan hij naar andere klanten ook nog een soort van genereus zijn.

Nu zal de situatie met Model 3 drastisch veranderen want dan wordt het EV beeld bijna volledig bepaald door Tesla's. Dan zal elke uitbater wel strikter gaan worden en hooguit er een paar gewone stroomaansluitingen bijzetten waar men max. 3 Kw kan laden. En een uitbater die ze niet heeft zal zich een beetje zorgen gaan maken.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Sssstt, geen slapende honden wakker maken. Zolang de hybrides het niet weten is er geen probleem ;)

Maar inderdaad, dit kan (als het aantal laders beperkt blijft, dit betwijfel ik) leiden tot een bezetting van allerlei hybride gedrochten. Wel mooi om te zien dat Tesla hierin anders is dan de andere autofabrikanten. Gewoon de mogelijkheid geven dat anderen ook kunnen laden om de gehele acceptatie van EV's te promoten.

Het is ook weer niet zo dat het helemaal alleen 1 kant op werkt: wij kunnen ook gebruik maken van laders bij Nissan garages.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Het is ook weer niet zo dat het helemaal alleen 1 kant op werkt: wij kunnen ook gebruik maken van laders bij Nissan garages.

Ach, mijn eerste kennismaking met Tesla was toen ik bij hun toen net geopende vestiging in Tilburg ging vragen of ik onze Leaf daar mocht laden. Dat mocht. Je ziet waar dat toe geleid heeft :)

Inmiddels tweede Model S en reservering Model 3 (i.p.v. de Leaf straks) en stiekempjes dromend van Model X maar gelukkig past die niet door de garagedeur bij ons :)
 
Het is ook weer niet zo dat het helemaal alleen 1 kant op werkt: wij kunnen ook gebruik maken van laders bij Nissan garages.
Klopt. Aan de snellaadpaal bij Dieteren (invoerder van VW, Audi) in Kortenberg laden meer i3, Leafs Zoe's, Tesla's dan VW's want die zijn er om zeggen niet.
Het Franse netwerk van Renault staat ook open voor alle andere merken. In Duitsland zou het ook wel eens kunnen dat binnen enkele jaren een flink aanbod komt vanuit de Duitse merken.
Maar ook Musk ziet de andere EV's niet als concurrenten maar als voorwerpen voor het dienen van eenzelfde doel. Het zou goed zijn mocht men vanaf het begin 1 standaard, 1 netwerk installeren, samen met elkaar in plaats van tegen elkaar.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Vandaag uitleg gehad mbt gebruik van destination chargers door andere merken. In principe is destination charging alleen voor teslas, zit een softwaarmatige controle op, andere merken krijgen dan geen stroom. Indien de eigenaar van het hotel etc. toch willen dat andere merken kunnen laden dan krijgt hij een (of meerdere) wall connectors erbij waar ook niet teslas aan kunnen laden deze hebben ook een ander bordje erbij hangen wel met tesla symbool waarop staat charging electric vehicles, bij echte destination chargers staat zo'n bordje als bij de supercharger. Er is altijd minimaal een destination charger voor alleen teslas, deze staan ook alleen in de navigatie. Als een hotel 4 tesla laders heeft waarvan 2 alleen voor teslas staan er maar 2 laders in de navigatie. Is dus een telefoontje waard als je het met de leaf of zoe erop gokt.
De voorwaarden voor gebruik staan in de navigatie, zijn er drie, voor patrons only, reservation only en public. Als patron betekent klant, dus als je ergens iets consumeert zou het laden gratis moeten zijn. Tesla wil het graag weten mocht het ergens op een andere manier worden uitgelegd. Informatie kwam van de verantwoordelijke voor superchargers en destination chargers benelux vandaag op de tesla brunch in Noordwijk. Hij deed geen uitspraken of en waar de volgende superchargers kwamen, mbt destination chargers gingen ze zich nu richten op de alpen ivm komende wintersport seizoen
 
Vandaag uitleg gehad mbt gebruik van destination chargers door andere merken. In principe is destination charging alleen voor teslas, zit een softwaarmatige controle op, andere merken krijgen dan geen stroom. Indien de eigenaar van het hotel etc. toch willen dat andere merken kunnen laden dan krijgt hij een (of meerdere) wall connectors erbij waar ook niet teslas aan kunnen laden deze hebben ook een ander bordje erbij hangen wel met tesla symbool waarop staat charging electric vehicles, bij echte destination chargers staat zo'n bordje als bij de supercharger. Er is altijd minimaal een destination charger voor alleen teslas, deze staan ook alleen in de navigatie. Als een hotel 4 tesla laders heeft waarvan 2 alleen voor teslas staan er maar 2 laders in de navigatie. Is dus een telefoontje waard als je het met de leaf of zoe erop gokt.
De voorwaarden voor gebruik staan in de navigatie, zijn er drie, voor patrons only, reservation only en public. Als patron betekent klant, dus als je ergens iets consumeert zou het laden gratis moeten zijn. Tesla wil het graag weten mocht het ergens op een andere manier worden uitgelegd. Informatie kwam van de verantwoordelijke voor superchargers en destination chargers benelux vandaag op de tesla brunch in Noordwijk. Hij deed geen uitspraken of en waar de volgende superchargers kwamen, mbt destination chargers gingen ze zich nu richten op de alpen ivm komende wintersport seizoen

Bedankt, dit is een heldere en nuttige uitleg. Neemt veel onduidelijkheid weg.
 
Heeft er iemand hem duidelijk gemaakt dat niet alle teslarijders 5-sterren luxehotels zoeken, maar er ook nood is aan normale gezellige kindvriendelijke familiehotels?!

Ik had eens gekeken om naar het Spaanse binnenland op vakantie te gaan, en gebruik te maken van destination chargers. Een nachtje in het hotel Le Domaine nabij Valladolid kan je al hebben vanaf 430 euro.
 
Heeft er iemand hem duidelijk gemaakt dat niet alle teslarijders 5-sterren luxehotels zoeken, maar er ook nood is aan normale gezellige kindvriendelijke familiehotels?!
Op die plaatsen vind je dan binnenkort en naar analogie wel Nissan of VW laders waar je dan helaas met een Tesla niet zal kunnen laden.
Dit maar om duidelijk te maken hoe verkeerd de insteek is
 
  • Like
Reactions: gelden and Refie
Meen dat dat wel is genoemd, en terecht inderdaad.
Wat ze ook vertelden is dat ze natuurlijk rekening houden met waar de Tesla's heengaan, dus op het moment zijn ze al bezig met meer DC's in het alpengebied voor de komende wintersport periode.

@fivari wat zijn de plannen van Nissan en VW dan voor Destination Chargers want daar heb ik niets van gehoord.
Van Nissan ken ik alleen de snelladers bij hun eigen garages, dat kan je niet echt destinations noemen.
 
Nissan en Renault bouwen idd een laadinfrastructuur uit bij de verdelers. Andere merken mogen er gebruik van maken. Van VW ken ik de plannen niet. De gratis laadpaal die ze in Kortenberg hebben neergezet mag door iedereen gebruikt worden. Geen idee of er nog andere gelijkaardige palen zijn.
BMW heeft dan weer eerder een reeks palen die exclusief door de houders van een merkpasje kunnen gebruikt worden.
Dus afhankelijk van de locatie van de verdeler geen destination maar wel handig als je het nodig hebt.
Het gaat er mij ook om: er is een standaard en dan gaat men kleine wijzigingen aanbrengen waardoor de standaard niet langer de standaard is. Nu nog voor DECs , straks voor de thuisladers die je met wat korting bij je eigen merk koopt en voor je het weet zit je met tien verschillende standaarden en parallelle netwerken voor elk merk dat EVs aanbiedt.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik sla weer op diezelfde spijker. We zien nu dat het behoorlijk hard gaat met de destination chargers en men begint, waar hebben we dat meer gehoord, bij de A lokaties en zal dan uitzwermen naar de gebruikelijke hotels. Het is een kwestie van bekend raken. En, niemand hoeft het met mij eens te zijn, straks zien we echt nauwelijks andere EV's dan het rijtje S 3 X. Gewoon omdat die niet aantrekkelijk zijn om te kopen en een grote reeks nadelen hebben.
Wat het grootste voordeel is, vooral met het oog op het nederlandse wagenpark, is dat de beruchte PHEV's geen echte destination chargers bezet kunnen gaan houden. Die plaag zijn we dan kwijt.
En straks zal de dichtheid van de DeC's enorm gaan worden, wie wil niet Tesla rijders als klant? En als Tesla dan ook nog bereid is om wallchargers te geven voor die paar andere EV's of evt. PHEV's dan is er niets mis toch?