Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Destination Chargers in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
De twee destination chargers bij badhotel Domburg. Helaas alleen toegankelijk voor hotelgasten (achter een slagboom).
IMG_9999.JPG
 
De twee destination chargers bij badhotel Domburg. Helaas alleen toegankelijk voor hotelgasten (achter een slagboom).

Dat ziet er keurig uit! Dat het alleen voor hotelgasten is kan ik best begrijpen, dat is ook de opzet van het Dec programma. Ik weet niet of ze ook een openbaar restaurant hebben, mocht dat zo zijn zal het best wel zo zijn dat je gedurende die tijd mag laden.
Dit is ook een eerste stap op een lang pad waar uiteindelijk het bieden van een Destination Charger een concurrentie element wordt en op steeds meer plekken zal opduiken. Als straks Model 3 in NL wordt geleverd, naar schatting 25 tot 30 duizend stuks uit huidige reserveringen en uiteraard wat daar nog bij komt, zeker nu er tot die tijd niet echt een alternatief zal zijn met dezelfde spec's, krijgen we een nieuwe situatie waarin dit steeds meer een rol gaat spelen.
 
Dat ziet er keurig uit! Dat het alleen voor hotelgasten is kan ik best begrijpen, dat is ook de opzet van het Dec programma. Ik weet niet of ze ook een openbaar restaurant hebben, mocht dat zo zijn zal het best wel zo zijn dat je gedurende die tijd mag laden.
Dit is ook een eerste stap op een lang pad waar uiteindelijk het bieden van een Destination Charger een concurrentie element wordt en op steeds meer plekken zal opduiken. Als straks Model 3 in NL wordt geleverd, naar schatting 25 tot 30 duizend stuks uit huidige reserveringen en uiteraard wat daar nog bij komt, zeker nu er tot die tijd niet echt een alternatief zal zijn met dezelfde spec's, krijgen we een nieuwe situatie waarin dit steeds meer een rol gaat spelen.
Ik denk juist dat het tijdelijk is. Als er straks veel meer fev's zijn van allerlei merken, zullen hotels en restaurant veel generieke laadpunten willen als service naar hun klanten. Per merk een aantal specifieke punten is dan altijd sub-optimaal.
 
Ik denk juist dat het tijdelijk is. Als er straks veel meer fev's zijn van allerlei merken, zullen hotels en restaurant veel generieke laadpunten willen als service naar hun klanten. Per merk een aantal specifieke punten is dan altijd sub-optimaal.

"Als er straks veel meer fev's zijn van allerlei merken" is iets wat ik eerst nog eens moet zien. Daar heb ik een wat afwijkende mening over waar ik overigens niet van af ben te brengen. Eind 2018 zal meer dan 80% van de in gebruik zijnde FEV's van het merk Tesla zijn. Eenvoudigweg omdat er geen alternatief is en er op basis van de huidige reserveringen er tussen de 25 en 30k bij komen en ook andere modellen zullen zijn aangekondigd. Willen andere merken echt een kikker van de kant kunnen duwen zullen ze iets moeten maken dat beter is dan Model 3 en meedoen met het laadnetwerk van Tesla dat dan alweer flink uitgebreid zal zijn. Doen ze dat niet is het een "no-go". We projecteren onszelf met onze pioniersinstelling op de grote massa van automobilisten maar die zal echt niet zo eenvoudig uit zijn comfortabele ICE te krijgen zijn. Zoals er nu wordt gerommeld zal dat alleen maar moeilijker worden. De enig succesvolle aanpak is volgens mij die van Tesla waar gewoon alles wordt aangepakt onder één noemer.
 
  • Like
Reactions: BartJ
Het feit datver in een week zo'n 350000 model 3's zijn besteld geeft wel aan dat juist veel ice rijders graag willen overstappen op elektrisch. En andere fabrikanten zitten echt niet stil, die zien dat ook. Beschikbaarheid van accu's zal de komende jaren de grootste belemmering vormen. De voorsprong van Tesla op dat gebied haal je niet zomaar in.
Er zullen diverse netwerken van snelladers ontstaan, naast dat van Tesla. De destination chargers zullen standaard protocollen gebruiken.
Maar we dwalen af...
 
  • Like
Reactions: BartJ
Het feit datver in een week zo'n 350000 model 3's zijn besteld geeft wel aan dat juist veel ice rijders graag willen overstappen op elektrisch

In mijn beleving maken we hier een denkfout. Die 350.000 hebben een Tesla besteld omdat ze een Tesla willen hebben, niet omdat ze een elektrische auto willen (dat komt er natuurlijk wel bij, je kunt het niet echt scheiden). Maar het geniale van Tesla is dat ze een auto hebben gebouwd die, al zou het een ICE zijn geweest, ook een klapper zou zijn met die specs en uiterlijk. Een auto waar iedereen naar omkijkt en wel in wil rijden. Dat hij elektrisch is, ik chargeer natuurlijk, is iets dat een verstokte ICE rijder er dan vanzelf voor lief bij neemt. Zo goed hebben ze het gedaan.
Voor de meeste automobilisten is elektrisch rijden nog een ver van mijn bed show en het houdt hen dus absoluut niet bezig. De komende jaren zullen zij er natuurlijk dichterbij komen maar het is zo'n grote verandering dat er wel heel wat tegenover moet staan willen zijn uit hun comfortzone komen. Voorlopig zullen zij nog een flink aantal jaren een ICE kunnen blijven kopen en de fabrikanten zitten in een spagaat en willen beiden bedienen. Dat geeft iets van "geen vlees, geen vis", vooral wanneer dealers beiden tegelijk moeten verkopen.
En als men dan zal overstappen dan zal men een aantal voorwaarden stellen. Naast uiteraard aan de auto zelf (door hun omgeving, kinderen, kleinkinderen weten ze inmiddels wel wat een Tesla kan) zullen zij ook kijken naar eenvoud van laden, is de auto al dan niet "Autobahnfest" (want van binnen zijn het, als het op auto's aan komt, meestal gewoon kleine avonturiers die met hun auto het continent willen verkennen).

Andere fabrikanten verwaarlozen dit aspect en laten het over aan commerciële partijen die dan op hun beurt weer geld gaan verdienen aan HUN klanten en de overheden (lees: belastingbetalers). Daarbij ontbreekt iedere structuur in tegenstelling tot het glasheldere Tesla netwerk van Superchargers en Destination Chargers (dat over twee jaar enorm verdicht zal zijn). Ik maak een uitzondering voor Fastned. Hun durf blijf ik bewonderen en ze hebben al iets moois neergezet. Ik vind dat enorm belangrijk omdat ik ervan overtuigd ben dat die ene stekker, Type 2, op enig moment gewoon een Tesla stekker zal zijn wat het ook aantrekkelijker maakt om de lader krachtiger te maken want dan is er echt een auto die dat aan kan.

Maar de tijd zal het leren. Omdat Destination Chargers steeds wezenlijker worden voor het netwerk (over een paar jaar zie je ze overal) blijven we toch een beetje on topic.
 
"Als er straks veel meer fev's zijn van allerlei merken" is iets wat ik eerst nog eens moet zien. Daar heb ik een wat afwijkende mening over waar ik overigens niet van af ben te brengen. Eind 2018 zal meer dan 80% van de in gebruik zijnde FEV's van het merk Tesla zijn. (...)
Naar mijn idee zijn er vanzelfsprekend straks veel meer FEV's van allerlei merken, en is eind 2018 heel wat minder dan 80% van de in gebruik zijnde FEV's van het merk Tesla. Zelfs medio 2017 gaan we 60 KWh wagens krijgen van Tesla-concurrenten, die een zeker succes zullen hebben (zonder een evenwaardig SuC-netwerk natuurlijk, maar soit). En dat is maar goed ook (ook voor Tesla)!
 
Naar mijn idee zijn er vanzelfsprekend straks veel meer FEV's van allerlei merken, en is eind 2018 heel wat minder dan 80% van de in gebruik zijnde FEV's van het merk Tesla. Zelfs medio 2017 gaan we 60 KWh wagens krijgen van Tesla-concurrenten, die een zeker succes zullen hebben (zonder een evenwaardig SuC-netwerk natuurlijk, maar soit). En dat is maar goed ook (ook voor Tesla)!
In aantal auto's kan je gelijk hebben dat Tesla dan minder dan 80% mrktaandeel gaat hebben, we zullen zien (ik denk/hoop van niet), maar in termen van gereden km kan ik me absoluut niet inbeelden dat je gelijk gaat hebben.
 
Naar mijn idee zijn er vanzelfsprekend straks veel meer FEV's van allerlei merken, en is eind 2018 heel wat minder dan 80% van de in gebruik zijnde FEV's van het merk Tesla. Zelfs medio 2017 gaan we 60 KWh wagens krijgen van Tesla-concurrenten, die een zeker succes zullen hebben (zonder een evenwaardig SuC-netwerk natuurlijk, maar soit). En dat is maar goed ook (ook voor Tesla)!

Zo zien we maar dat er verschillend naar gekeken kan worden. Voor mij zijn die vanzelfsprekendheden juist niet zo vanzelfsprekend. Natuurlijk zou het het mooiste zijn als er vele verschillende EV's komen die zo aansluiten bij de verlangens dat deze (veel) verkocht gaan worden. Ik wijs alleen op omstandigheden die daaraan voorlopig nog behoorlijk in de weg kunnen staan als men niet op let. En naar mijn mening is men nog steeds teveel met zichzelf bezig en gaat het nog niet echt om het inspelen op wat de klant wil en dat is gevaarlijk want die klant ziet inmiddels wat hij "elders" kan krijgen voor "hetzelfde geld" en dan kan een sluitend laadnetwerk wel eens een top sellingpoint blijken te zijn.
 
  • Like
Reactions: NicoV
@NicoV: ik hoop ook dat jij (en Hans) gelijk hebben, natuurlijk :). Maar we zullen zien over een jaar of twee.

Het is in mijn verwachting dan geen eindsituatie maar een transitiemoment.
Wat we dan (kunnen gaan) zien is dat de verkopen van andere merken sterk tegenvallen terwijl Tesla het juist niet kan bijbenen.
Dan kan het best (commercieel) interessant worden voor de anderen om met behoud van eigen identiteit bij te springen en auto's op dezelfde basis te gaan leveren. Tesla kennende hoeft dat niet eens officieel "onder licentie" maar men kan die zaken waardoor Tesla zo gewild is gewoon zelf ook gaan maken met die specs en auto's neerzetten die net zo geliefd gaan worden.

Stel dat BMW nu zou zeggen dat er over een jaar een 5 serie op de markt komt die de aandrijving en batterijtechniek (en dus de prestaties inclusief de dan geldende AP) van Tesla heeft (waarmee ik niet zeg dat andere motoren- en batterijfabrikanten slechter zijn, dat hoeft helemaal niet en ze kunnen wellicht ook hetzelfde gaan bouwen) en die op het Supercharger netwerk kan laden.

Ik weet zeker dat BMW een wachtlijst gaat krijgen die in de buurt komt van Model 3, wereldwijd.

Nu hebben ze nog het voordeel van hun "Brand" maar dat kalft af.
 
  • Like
Reactions: HWS
@NicoV: ik hoop ook dat jij (en Hans) gelijk hebben, natuurlijk :). Maar we zullen zien over een jaar of twee.

We zullen zien inderdaad.
Persoonlijk ken ik maar 1 EV rijder die niet met een Tesla rijdt. Dat is een collega die een Zoe als secundaire auto gebruikt, en waar dus niet zoveel km mee gereden wordt wegens niet meer kunnen (dat wist hij ook). Ook in 2018 zal de concurrentie vooral in de categorie 'secundaire auto van het gezin' vallen. In de categorie 'primaire auto' zie ik geen concurrentie.
 
Kijk dit moeten we veel meer gaan zien. Bij DeC van Van der Valk Haarlem.

4 Tesla only laders en 1 lader die is vrijgegeven voor andere EV's mits type 2 (of adapter)

Vermogen 22 Kw beschikbaar.

View attachment 196889 View attachment 196890

Ook mooi om te zien dat de parkeervakken een opvallende kleur hebben. Dat mogen ze overal van mij toepassen. Heb je een leen-X mee of van iemand (John) van het forum?
 
Kijk dit moeten we veel meer gaan zien. Bij DeC van Van der Valk Haarlem.
4 Tesla only laders en 1 lader die is vrijgegeven voor andere EV's mits type 2

Mooi duidelijk het verschil aangebracht! Als je alleen van die rode en witte bordjes zou moeten begrijpen dat de ene lader alleen voor Tesla is en de andere oplader ook voor andere EV's dan wordt het toch lastig.
 
Mooi duidelijk het verschil aangebracht! Als je alleen van die rode en witte bordjes zou moeten begrijpen dat de ene lader alleen voor Tesla is en de andere oplader ook voor andere EV's dan wordt het toch lastig.

Als men kan lezen is men altijd in het voordeel. Op het ene bordje staat Tesla Vehicles en het andere Electric Vehicles. En dat kan ook een Tesla zijn natuurlijk.
 
  • Like
Reactions: Firebird