Het feit datver in een week zo'n 350000 model 3's zijn besteld geeft wel aan dat juist veel ice rijders graag willen overstappen op elektrisch
In mijn beleving maken we hier een denkfout. Die 350.000 hebben een Tesla besteld omdat ze een Tesla willen hebben, niet omdat ze een elektrische auto willen (dat komt er natuurlijk wel bij, je kunt het niet echt scheiden). Maar het geniale van Tesla is dat ze een auto hebben gebouwd die, al zou het een ICE zijn geweest, ook een klapper zou zijn met die specs en uiterlijk. Een auto waar iedereen naar omkijkt en wel in wil rijden. Dat hij elektrisch is, ik chargeer natuurlijk, is iets dat een verstokte ICE rijder er dan vanzelf voor lief bij neemt. Zo goed hebben ze het gedaan.
Voor de meeste automobilisten is elektrisch rijden nog een ver van mijn bed show en het houdt hen dus absoluut niet bezig. De komende jaren zullen zij er natuurlijk dichterbij komen maar het is zo'n grote verandering dat er wel heel wat tegenover moet staan willen zijn uit hun comfortzone komen. Voorlopig zullen zij nog een flink aantal jaren een ICE kunnen blijven kopen en de fabrikanten zitten in een spagaat en willen beiden bedienen. Dat geeft iets van "geen vlees, geen vis", vooral wanneer dealers beiden tegelijk moeten verkopen.
En als men dan zal overstappen dan zal men een aantal voorwaarden stellen. Naast uiteraard aan de auto zelf (door hun omgeving, kinderen, kleinkinderen weten ze inmiddels wel wat een Tesla kan) zullen zij ook kijken naar eenvoud van laden, is de auto al dan niet "Autobahnfest" (want van binnen zijn het, als het op auto's aan komt, meestal gewoon kleine avonturiers die met hun auto het continent willen verkennen).
Andere fabrikanten verwaarlozen dit aspect en laten het over aan commerciële partijen die dan op hun beurt weer geld gaan verdienen aan HUN klanten en de overheden (lees: belastingbetalers). Daarbij ontbreekt iedere structuur in tegenstelling tot het glasheldere Tesla netwerk van Superchargers en Destination Chargers (dat over twee jaar enorm verdicht zal zijn). Ik maak een uitzondering voor Fastned. Hun durf blijf ik bewonderen en ze hebben al iets moois neergezet. Ik vind dat enorm belangrijk omdat ik ervan overtuigd ben dat die ene stekker, Type 2, op enig moment gewoon een Tesla stekker zal zijn wat het ook aantrekkelijker maakt om de lader krachtiger te maken want dan is er echt een auto die dat aan kan.
Maar de tijd zal het leren. Omdat Destination Chargers steeds wezenlijker worden voor het netwerk (over een paar jaar zie je ze overal) blijven we toch een beetje on topic.