Inleiding
Na een onderbreking van 2 jaar, keek ik er weer naar uit om met de nu dertienjarige dochter, af te reizen naar het Gardameer. Voor corona was dat met de Range Rover Evoque, maar na wat vertraging met de bestelling (besteld in maart met leverdatum april), kreeg ik uiteindelijk op 10 juni mijn witte MYP met FSD. Net op tijd voor de vakantie dus.
Als voorbereiding had ik 2 laadpassen aangeschaft, eentje van Chargemap en Shell Recharge. Deze passen zijn zonder vaste kosten en dienen dus voornamelijk als noodoplossing. Dit gezegd zijnde kan ik thuis niet laden, tenzij ik een laadkabel over de stoep zou leggen, maar ik heb geen zin om in de problemen te komen indien iemand zou struikelen. Er zijn een aantal TotalEnergies / Greenflux laadpalen in de buurt. Daar kan ik de Shell Recharge pas voor gebruiken. Die van Chargemap heb ik ook getest, maar daar zit een sessiekost van 5 euro aan voor de laders hier. Die ga ik dus houden als echte noodoplossing. Ik woon op 5km van het werk en kan daar voorlopig gratis laden, maar zou het niet erg vinden om te moeten betalen aan een normaal tarief. Daar was trouwens sprake van.
Als alleenstaande vader ben ik dus enkel met de dochter op stap en dus ook de enige chauffeur. Het was mijn eerste EV reis en aangezien de dochter al klaar was met school heb ik toch maar beslist om op een woensdag te vetrekken. Met de Evoque ging ik vroeger op zondag om de vrachtwagens te vermijden. Nu wou ik voornamelijk toeristen vermijden.
De afreis
Na een korte en slechte nachtrust, zoals dat wel eens het geval wil zijn als er iets staat te gebeuren, zijn we op 29 juni om 4u 's ochtends vertrokken vanuit Brussel. Ik had de navigatie al eens een route laten uitstippelen en zag dat het via Luxemburg over Straatsburg naar de Gothard tunnel ging, om zo via Milaan aan het Gardameer te eindigen. We vermeden met dit vertrek de toeristen, maar niet de spits en ik had geen zin om tegen 8u in Luxemburg aan te komen. Ik was eerst aan het twijfelen om te vergelijken met ABRP, maar uiteindelijk wou ik eens zien wat er zou gebeuren indien ik zonder voorbereiding zou vertrekken.
Brussel - Metz Supercharger
258km - 2u06 - 36 kWh @ 0,50 €/kWh18,00 €
Zonder verkeer ging het dus vlotjes naar Metz. Het was wel donker uiteraard en met Vision Only is die Autopilot/FSD wel een beetje tricky. om niet te zeggen slecht. Ik kan alles bevestigen wat Bjørn Nyland in zijn laatste video zei.
De enige oplossing die ik had was dus om 's nachts, op een lege snelweg, vlak achter een andere bestuurder te gaan hangen om het andere verkeer niet te verblinden. Anders had ik zelf moeten rijden en die Autopilot is eigenlijk wel zeer ontspannen rijden, zeker gezien mijn korte nachtrust. De software versie toen ik vertrok was trouwens 2022.11.103. Ik had gehoopt op updates, waar er ook een paar waren in verband met windrichting en weersomstandigheden voor het berekenen van de route. Eigenlijk was de software vrij conservatief en probeerde hij blijkbaar altijd rond de 20% aan te komen, wat dan eerst niet zo ideaal lijkt wat laadsnelheid betreft.
Nogmaals, ik reis alleen en was vrij moe bij aankomst en ik ben dus wat foto's vergeten te nemen, zoals trip statistieken en de grafiek van het verbruik. Ik heb mijn voorruit gewassen en heb even een uiltje geknapt. Het was er niet zo druk ...
Ik was er eigenlijk alleen. Het was 6u43 en een winkelcentrum is dan nog niet open, wat eigenlijk al direct een puntje van kritiek is op de Superchargers die niet aan een snelweg liggen. Een koffietje drinken en/of even naar toilet gaan is een beetje een uitdaging op "speciale" uren. Ik snap wel waarom. In Frankrijk en Italië moet je tol betalen. Dan zou je mensen dwingen om tol te betalen om hun wagen te laden. In Italië is er in de bergen ook niet echt veel plek om een Supercharger neer te poten op de bestaande parkings. Anderzijds kan het wel zijn dat je tol moet afrekenen bij het verlaten van de snelweg om even te gaan laden. Dat zou, wat tol betreft, misschien duurder kunnen uitvallen.
18,26 euro. 34kWh en ongeveer 25 minuten later waren we weer op weg.
Metz Supercharger - Strasbourg Supercharger
182km - 2u13 - 46 kWh @ 0,49 €/kWh22,54 €
Daar waar we de ochtendspits in Luxemburg hebben kunnen vermijden, zaten we er in Straatsburg midden in. Google maps heeft ons een beetje door Straatsburg geleid om uiteindelijk aan te komen bij een Supercharger aan het Mercure hotel. Daar kon je naar toilet, maar je moest wel iets drinken. Op zich geen probleem mee, ik kon een koffie gebruiken, maar het duurde even omdat ik aankwam tijdens het ontbijt van de gasten en je moet eerst drinken bestellen. En het verkeer was daarna ook wel wat beter.
De stop was ongeveer 25 minuten, zoals de navigatie had voorgesteld, maar ik begon meer en meer te vergeten de juiste foto's te nemen, sorry. We zijn er ook net boven de 20% ergens aangekomen. Ook niet de meest efficiënte stop dus, wat eigenlijk wil zeggen dat de vorige stop ook te lang was. Eigenlijk gaat het laden te snel bij een lange reis. Je hebt amper de tijd om iets te doen en kan alweer verder, zeker ook omdat ik telkens een beetje had willen slapen.
Nog een puntje van kritiek nu ik Studio Brussel via TuneIn zien. Ik had 1 maand gratis premium connectivity en had eigenlijk al verlengd. Anno 2022 is de dekking van operatoren niet geweldig of zijn de roaming overeenkomsten van Tesla brak. Die ging er dus vrij vaak uit en ook de satellietkaarten. Ik vind die kaarten op zich wel aangenaam, maar misschien is het slimmer om die kaarten af te zetten en meer bandbreedte te laten voor muziek.
Strasbourg Supercharger - Flüelen Supercharger
225km - 2u57 - 12 kWh @ CHF 0,57/kWhCHF 6,84 (langste stop maar een reset van de charger was nodig, dus verkeerde prijs)
Ik had de navigatie om de één of andere reden gereset en nu werd the Supercharger Flüelen in Zwitersland aangeboden. Ik weet ook niet meer of we er 3u over gedaan hebben. We kwamen er rond de middag aan en hebben dan besloten om te eten. Het waren, zoals de anderen, enkel 150kW chargers. Alleen was het een beetje spannend omdat het er maar 6 waren. Er waren er ook maar 2 vrij bij aankomst volgens de navigatie. Toen we er waren, zaten er inderdaad 4 Tesla's te laden, maar stond er ook een Model S Tesla service auto op de vijfde plek en de technicus had een stoeltje op de enige vrije plek gezet. Gelukkig heeft hij mij wel laten laden. In de commotie ben ik eigenlijk vergeten foto's te nemen en moeten jullie het met Google maps doen ....
Google Maps
De laders liggen een paar minuten verder van de snelweg dan gewoonlijk. Er is eigenlijk zelfs geen plek om aan te schuiven of te parkeren indien alle laders bezet zijn. Het is dus niet direct een locatie die ik zou aanbevelen, maar het eten was wel lekker. We hebben er zo een 45 minuten over gedaan, in plaats van de oorspronkelijke 25 minuten en zijn met iets meer dan 80% vertrokken als ik me goed kan herinneren. Er bleek trouwens een probleem te zijn bij de laders. De monteur moest ze resetten om mijn charge port te unlocken. Ik denk niet dat ik de volle pot betaald heb daar, door die reset. Een meevaller dus.
Flüelen Supercharger - Melide Supercharger
138km - 2u31 - 28 kWh @ CHF 0,59/kWhCHF 16,52
Bij vertrek meldde de navigatie dat we voldoende hadden om tot de bestemming te rijden. Na een tijdje vroeg hij echter al snel om trager te rijden. Gezien de korte nachtrust wou ik er eigenlijk gewoon een Supercharger bijnemen.
Dit stukje van de reis was wel een beetje spannend, de Gothard tunnel. Met het bericht in het achterhoofd dat de leveringen van Giga Berlin stilliggen omwille van problemen met de achterste motor is dit natuurlijk wel niet echt de plek om pech te hebben. Gelukkig ging alles goed in de tunnel zelf. Helaas wel 2u31 gedaan over 138km. Biodefence mode aangezet en gaan met die banaan. Ik heb geen autopilot in de tunnel gedaan, wel adaptive cruise control.
Aangekomen bij Melide Supercharger met 52%. Hij zei dat ik 10 minuten moest stoppen, maar uiteindelijk werd het de voorruit wassen en nog eens een uiltje geknapt van 20 minuten.
Melide Supercharger - Cisano
206km - 2u27
Voor de laatste etappe van de heenreis was er nog een beetje file rond Milaan, de avondspits. Uiteindelijk waren we er om 17u50, wat dus wil zeggen dat we net geen 14u gedaan hebben voor 1057km, met een gemiddeld verbruik van 180Wh/km. Het laden zelf was dus ongeveer 20 + 25 + 45 + 25 of net geen 2 uur. Als we de navigatie hadden gevolgd, zou het laden ongeveer 1u30 geduurd hebben in totaal. Indien er gespeeld werd met high power chargers en aankomen met 10% had dit nog sneller gekund. Echter was het voor mij al te snel en goed genoeg.
Ter plekke
Daar val niet veel te melden. Ik heb 1 keer de Supercharger in Affi gebruikt, wat eigenlijk overbodig was, maar we waren naar het winkelcentrum gereden daar. (51 kWh @ € 0,52/kWh€ 26,52) Er stonden ook 250kW laders, maar ik moest niet zo snel laden. De navigatie wou me om de één of andere reden wel 20km laten omrijden. Het duurde even voor ik het doorhad. Wel vervelend als je de buurt dus niet kent.
Aan het hotel staan buiten 2 destination chargers, waarvan eentje voor niet-Tesla auto's. Het is een Type 2, maar die deed het niet voor mij. Even getest, omdat er een Tesla aan de andere laadpaal hing. Beneden in de garage stonden ook 2 Porsche destination chargers waar je aan 11kW kon laden. Er waren echter 2 hybrides die het nodig vonden om daar vaak een nacht aan te gaan hangen. Dat was niet echt sociaal te noemen. Ik heb een paar uurtjes geladen en dan de auto verplaatst.
Er waren ook een aantal Britten afgezakt voor één of twee nachten. Ik vermoed dat ze op doorreis waren. Ze hadden precies niet veel last van Brexit Het is het verleden, maar er zit toch nog steeds wat mooi spul bij.
De terugreis
Het vertrek was op 11 juli, richting Legoland Günzburg, voor een stop van 2 dagen. Net toevallig de dag dat mijn premium connectivity verliep. Ik had die al verlengd, maar kreeg in de ochtend een bericht dat er iets mis was met de betaling. Ik heb de betaling weer geactiveerd, zonder problemen, maar de auto stond zonder wifi in de parkeergarage en heeft dus die betaling niet gezien. Na een uur of 5 rijden had hij het pas door. Dan maar even hotspot gemaakt en ook 2022.16.3 binnengehaald, de eerste keer dat ik een update zag voor mijn auto. Die heb ik in Legoland geïnstalleerd. Toen we net de grens overkwamen in België later is 2022.20.5 tevoorschijn gekomen. Die heb ik na de reis geïnstalleerd. Wel vervelend van die premium connectivity. Ik hoop dat dit niet elke maand zo is.
Terug bij vertrek. We gingen van Bolzano, naar de Brenner. Op dit stuk snelweg bedraagt de snelheidslimiet 110km/u. Het is er vrij smal en er is veel vrachtverkeer. Ik had niet al teveel vertrouwen in de autopilot omdat hij nogal erg dicht tegen de lijnen ging rijden. Ik heb het een paar keer getest toen er geen verkeer was, maar ik voelde me niet op mijn gemak. Net voor dat stuk kon ik ook aardig in de remmen gaan omdat sommigen het nodig vonden om te stoppen op snelweg om zo te kunnen kijken naar een ongeval aan de overzijde. Autopilot stond niet aan, maar ik was gelukkig op tijd.
Om niet tijdens de spits in München aan te komen en zo overgelaten te worden aan Google maps die creatief door het centrum wil rijden (zonder groene sticker voor het milieu), zijn we maar via de Fernpas naar Ülm gereden. Die route had ik al een paar keer gedaan en het stukje snelweg net voor Ülm is leuk om de snelheid te testen.
De navigatie liet me stoppen bij de Supercharger van Lermoos (23 kWh @ 0,53 €/kWh12,19 €). Daar waren 4 palen op 1 locatie en nog eens 6 iets verderop. Dat is vrij verwarrend. Ze waren ook slechts 150kW.
Google Maps
Het uur van aankomst was ook niet geweldig en dus niet ideaal om iets te drinken, te eten of een toiletbezoek te doen. Ik heb een korte stop genomen omdat ik ondertussen een 250kW Supercharger gevonden had op de weg naar Ülm.
Tesla Supercharger Woringen
52 kWh @ 0,57 €/kWh 29,64 €
Net over de Duitse grens kon ik dus voor het eerst vol aan de bak. Ik ben maar tot 212km/u durven gaan. Het wegdek was niet super en ik stond ook nog in normale modus voor het sturen. Sport helpt wel, maar als er veel oneffenheden zijn gaat de wagen schokken en het sturen is nogal direct. Met de dochter erbij wou ik zeker geen risico's nemen. Ik zal het later nog wel eens proberen op een mooi recht stuk, Tegen 180km/u cruisen is wel aangenaam. Soms ging het nog wat harder, maar er zijn daar 2 rijvakken. Ik wou dus ook niet heel gek doen.
De Supercharger in Woringen is helemaal geweldig. Hij ligt zeer kort bij de snelweg, 16 stalls van 250kW en er stond ook een "Access code 999".
Dit is blijkbaar voor de lounge. De deur stond nu open, maar ik vermoed dat ze 's nachts dicht is. Er was namelijk ook een soort café erlangs. Ik vermoed dat dezelfde mensen deze lounge uitbaten. Er stond een snoep- drankautomaat en er was een toilet. Helemaal geweldig wanneer je dus buiten de normale uren moet laden. Hopelijk volgen er nog van die dingen op andere locaties.
Binnen stond er ook nog een powerwall te pronken met een linkje naar een installateur. Ik mag maar 10 files uploaden. Die skippen we even.
Aankomst
Voor de rest van de trip was er niet veel te melden.
De overige Supercharger kosten waren:
- Leonberg, Germany 62 kWh @ 0,57 €/kWh 35,34 €
- Waldlaubersheim, Germany 44 kWh @ 0,58 €/kWh25,52 €
- Verviers, Belgium 35 kWh @ € 0,57/kWh€ 19,95
In het totaal hebben we 2.353km gereden met een gemiddeld verbruik van 193 Wh/km, voor een prijs van 213,4 euro. Affi had eigenlijk eruit gemogen, maar we hebben in Zwitserland een stukje gratis gekregen. Dus dat klopt ongeveer.
De auto
De zonneklep ben ik ook nog niet 100% gewoon. Dat ding is magnetisch. Wanneer je die naar beneden wil doen en hem rechts vastneemt, trek je hem vaak los en beneemt hij gewoon het zicht. Ik begin het onder de knie te krijgen om hem links vast te nemen!
De riem sneed een beetje in mijn nek. Ik ben 1m77. Wanneer ik een lage zitpositie neem, ligt de linkerarm beter naar mijn gevoel, maar snijdt de riem in mijn nek. Bij een hoge is het andersom, maar omdat mijn nek belangrijker is zit ik nu hoger.
Autopilot helpt om relax te rijden. Om heel relax te zijn zou je gewoon rechts moeten blijven hangen, maar dan zit je dus tegen 90km/u te rijden. Inhalen als het druk is en dergelijke is niet zo heel geweldig.
Het ding is ruim. Er is wel een nadeeltje aan de hoedenplank. Mijn set van 6 koffers, speciaal gemaakt voor de Evoque past niet als de hoedenplank er ligt. Ik kan er 5 leggen en dan eentje onderaan. Als je de hoedenplank achterwege laat is er wel veel meer plaats nog. Met, kan je nog een hoop dingen tussen de koffers en de hoedenplank stoppen. Er is natuurlijk ook nog de frunk, ruimte zat.
Door die ruimte ben ik er wel nog niet in geslaagd om de ideale sound settings te vinden. Het is één grote klankkast. De speakers zijn goed, zeker voor Netflix met surround sound. Voor muziek heb ik de ideale instellingen nog niet gevonden.
Tot slot
Zou ik de auto opnieuw kopen? Meer dan waarschijnlijk. Het is gewoon een zeer goeie EV. Hij is zeer zuinig en het laden gaat snel, te snel om te eten in ieder geval. Nu ga ik zoeken naar een setje 19" velgen met all season banden. Ik heb geen zin om telkens 21" banden te steken. Reizen met een EV gaat. Je leest nu wel veel verhalen over files bij het laden. Ik weet niet of het met de zwarte weekends te maken heeft. Misschien dat je die als EV rijder nog even moet proberen te vermijden dan. Misschien test ik het volgende maand wel. Dan heb ik enkel in het weekend vrij.
Er zou van mij nog luchtvering bij mogen. De vering is vergelijkbaar met mijn Evoque, maar ik zeg niet nee tegen meer comfort. In die optiek mag er ook ventilatie in de zetels. Die zijn zeer comfortabel, maar in de zomer is het warm. Indien ze ooit een 4680 met een 100kWh pack uitbrengen zou ik dat nog wel zien zitten. Je hebt het op zich niet nodig, maar voor dagelijks gebruik kan je best opereren tussen 10% en 80%. Dat is in dit geval 350km range in de zomer. Met zo een pack zou je effectief een 500km hebben binnen die range. Als je thuis niet kan laden is dat wat handiger en je kan veel sneller laden in die range (zolang we niet aan solid state toe zijn).
Na een onderbreking van 2 jaar, keek ik er weer naar uit om met de nu dertienjarige dochter, af te reizen naar het Gardameer. Voor corona was dat met de Range Rover Evoque, maar na wat vertraging met de bestelling (besteld in maart met leverdatum april), kreeg ik uiteindelijk op 10 juni mijn witte MYP met FSD. Net op tijd voor de vakantie dus.
Als voorbereiding had ik 2 laadpassen aangeschaft, eentje van Chargemap en Shell Recharge. Deze passen zijn zonder vaste kosten en dienen dus voornamelijk als noodoplossing. Dit gezegd zijnde kan ik thuis niet laden, tenzij ik een laadkabel over de stoep zou leggen, maar ik heb geen zin om in de problemen te komen indien iemand zou struikelen. Er zijn een aantal TotalEnergies / Greenflux laadpalen in de buurt. Daar kan ik de Shell Recharge pas voor gebruiken. Die van Chargemap heb ik ook getest, maar daar zit een sessiekost van 5 euro aan voor de laders hier. Die ga ik dus houden als echte noodoplossing. Ik woon op 5km van het werk en kan daar voorlopig gratis laden, maar zou het niet erg vinden om te moeten betalen aan een normaal tarief. Daar was trouwens sprake van.
Als alleenstaande vader ben ik dus enkel met de dochter op stap en dus ook de enige chauffeur. Het was mijn eerste EV reis en aangezien de dochter al klaar was met school heb ik toch maar beslist om op een woensdag te vetrekken. Met de Evoque ging ik vroeger op zondag om de vrachtwagens te vermijden. Nu wou ik voornamelijk toeristen vermijden.
De afreis
Na een korte en slechte nachtrust, zoals dat wel eens het geval wil zijn als er iets staat te gebeuren, zijn we op 29 juni om 4u 's ochtends vertrokken vanuit Brussel. Ik had de navigatie al eens een route laten uitstippelen en zag dat het via Luxemburg over Straatsburg naar de Gothard tunnel ging, om zo via Milaan aan het Gardameer te eindigen. We vermeden met dit vertrek de toeristen, maar niet de spits en ik had geen zin om tegen 8u in Luxemburg aan te komen. Ik was eerst aan het twijfelen om te vergelijken met ABRP, maar uiteindelijk wou ik eens zien wat er zou gebeuren indien ik zonder voorbereiding zou vertrekken.
Brussel - Metz Supercharger
258km - 2u06 - 36 kWh @ 0,50 €/kWh18,00 €
Zonder verkeer ging het dus vlotjes naar Metz. Het was wel donker uiteraard en met Vision Only is die Autopilot/FSD wel een beetje tricky. om niet te zeggen slecht. Ik kan alles bevestigen wat Bjørn Nyland in zijn laatste video zei.
De enige oplossing die ik had was dus om 's nachts, op een lege snelweg, vlak achter een andere bestuurder te gaan hangen om het andere verkeer niet te verblinden. Anders had ik zelf moeten rijden en die Autopilot is eigenlijk wel zeer ontspannen rijden, zeker gezien mijn korte nachtrust. De software versie toen ik vertrok was trouwens 2022.11.103. Ik had gehoopt op updates, waar er ook een paar waren in verband met windrichting en weersomstandigheden voor het berekenen van de route. Eigenlijk was de software vrij conservatief en probeerde hij blijkbaar altijd rond de 20% aan te komen, wat dan eerst niet zo ideaal lijkt wat laadsnelheid betreft.
Nogmaals, ik reis alleen en was vrij moe bij aankomst en ik ben dus wat foto's vergeten te nemen, zoals trip statistieken en de grafiek van het verbruik. Ik heb mijn voorruit gewassen en heb even een uiltje geknapt. Het was er niet zo druk ...
Ik was er eigenlijk alleen. Het was 6u43 en een winkelcentrum is dan nog niet open, wat eigenlijk al direct een puntje van kritiek is op de Superchargers die niet aan een snelweg liggen. Een koffietje drinken en/of even naar toilet gaan is een beetje een uitdaging op "speciale" uren. Ik snap wel waarom. In Frankrijk en Italië moet je tol betalen. Dan zou je mensen dwingen om tol te betalen om hun wagen te laden. In Italië is er in de bergen ook niet echt veel plek om een Supercharger neer te poten op de bestaande parkings. Anderzijds kan het wel zijn dat je tol moet afrekenen bij het verlaten van de snelweg om even te gaan laden. Dat zou, wat tol betreft, misschien duurder kunnen uitvallen.
18,26 euro. 34kWh en ongeveer 25 minuten later waren we weer op weg.
Metz Supercharger - Strasbourg Supercharger
182km - 2u13 - 46 kWh @ 0,49 €/kWh22,54 €
Daar waar we de ochtendspits in Luxemburg hebben kunnen vermijden, zaten we er in Straatsburg midden in. Google maps heeft ons een beetje door Straatsburg geleid om uiteindelijk aan te komen bij een Supercharger aan het Mercure hotel. Daar kon je naar toilet, maar je moest wel iets drinken. Op zich geen probleem mee, ik kon een koffie gebruiken, maar het duurde even omdat ik aankwam tijdens het ontbijt van de gasten en je moet eerst drinken bestellen. En het verkeer was daarna ook wel wat beter.
De stop was ongeveer 25 minuten, zoals de navigatie had voorgesteld, maar ik begon meer en meer te vergeten de juiste foto's te nemen, sorry. We zijn er ook net boven de 20% ergens aangekomen. Ook niet de meest efficiënte stop dus, wat eigenlijk wil zeggen dat de vorige stop ook te lang was. Eigenlijk gaat het laden te snel bij een lange reis. Je hebt amper de tijd om iets te doen en kan alweer verder, zeker ook omdat ik telkens een beetje had willen slapen.
Nog een puntje van kritiek nu ik Studio Brussel via TuneIn zien. Ik had 1 maand gratis premium connectivity en had eigenlijk al verlengd. Anno 2022 is de dekking van operatoren niet geweldig of zijn de roaming overeenkomsten van Tesla brak. Die ging er dus vrij vaak uit en ook de satellietkaarten. Ik vind die kaarten op zich wel aangenaam, maar misschien is het slimmer om die kaarten af te zetten en meer bandbreedte te laten voor muziek.
Strasbourg Supercharger - Flüelen Supercharger
225km - 2u57 - 12 kWh @ CHF 0,57/kWhCHF 6,84 (langste stop maar een reset van de charger was nodig, dus verkeerde prijs)
Ik had de navigatie om de één of andere reden gereset en nu werd the Supercharger Flüelen in Zwitersland aangeboden. Ik weet ook niet meer of we er 3u over gedaan hebben. We kwamen er rond de middag aan en hebben dan besloten om te eten. Het waren, zoals de anderen, enkel 150kW chargers. Alleen was het een beetje spannend omdat het er maar 6 waren. Er waren er ook maar 2 vrij bij aankomst volgens de navigatie. Toen we er waren, zaten er inderdaad 4 Tesla's te laden, maar stond er ook een Model S Tesla service auto op de vijfde plek en de technicus had een stoeltje op de enige vrije plek gezet. Gelukkig heeft hij mij wel laten laden. In de commotie ben ik eigenlijk vergeten foto's te nemen en moeten jullie het met Google maps doen ....
Google Maps
De laders liggen een paar minuten verder van de snelweg dan gewoonlijk. Er is eigenlijk zelfs geen plek om aan te schuiven of te parkeren indien alle laders bezet zijn. Het is dus niet direct een locatie die ik zou aanbevelen, maar het eten was wel lekker. We hebben er zo een 45 minuten over gedaan, in plaats van de oorspronkelijke 25 minuten en zijn met iets meer dan 80% vertrokken als ik me goed kan herinneren. Er bleek trouwens een probleem te zijn bij de laders. De monteur moest ze resetten om mijn charge port te unlocken. Ik denk niet dat ik de volle pot betaald heb daar, door die reset. Een meevaller dus.
Flüelen Supercharger - Melide Supercharger
138km - 2u31 - 28 kWh @ CHF 0,59/kWhCHF 16,52
Bij vertrek meldde de navigatie dat we voldoende hadden om tot de bestemming te rijden. Na een tijdje vroeg hij echter al snel om trager te rijden. Gezien de korte nachtrust wou ik er eigenlijk gewoon een Supercharger bijnemen.
Dit stukje van de reis was wel een beetje spannend, de Gothard tunnel. Met het bericht in het achterhoofd dat de leveringen van Giga Berlin stilliggen omwille van problemen met de achterste motor is dit natuurlijk wel niet echt de plek om pech te hebben. Gelukkig ging alles goed in de tunnel zelf. Helaas wel 2u31 gedaan over 138km. Biodefence mode aangezet en gaan met die banaan. Ik heb geen autopilot in de tunnel gedaan, wel adaptive cruise control.
Aangekomen bij Melide Supercharger met 52%. Hij zei dat ik 10 minuten moest stoppen, maar uiteindelijk werd het de voorruit wassen en nog eens een uiltje geknapt van 20 minuten.
Melide Supercharger - Cisano
206km - 2u27
Voor de laatste etappe van de heenreis was er nog een beetje file rond Milaan, de avondspits. Uiteindelijk waren we er om 17u50, wat dus wil zeggen dat we net geen 14u gedaan hebben voor 1057km, met een gemiddeld verbruik van 180Wh/km. Het laden zelf was dus ongeveer 20 + 25 + 45 + 25 of net geen 2 uur. Als we de navigatie hadden gevolgd, zou het laden ongeveer 1u30 geduurd hebben in totaal. Indien er gespeeld werd met high power chargers en aankomen met 10% had dit nog sneller gekund. Echter was het voor mij al te snel en goed genoeg.
Ter plekke
Daar val niet veel te melden. Ik heb 1 keer de Supercharger in Affi gebruikt, wat eigenlijk overbodig was, maar we waren naar het winkelcentrum gereden daar. (51 kWh @ € 0,52/kWh€ 26,52) Er stonden ook 250kW laders, maar ik moest niet zo snel laden. De navigatie wou me om de één of andere reden wel 20km laten omrijden. Het duurde even voor ik het doorhad. Wel vervelend als je de buurt dus niet kent.
Aan het hotel staan buiten 2 destination chargers, waarvan eentje voor niet-Tesla auto's. Het is een Type 2, maar die deed het niet voor mij. Even getest, omdat er een Tesla aan de andere laadpaal hing. Beneden in de garage stonden ook 2 Porsche destination chargers waar je aan 11kW kon laden. Er waren echter 2 hybrides die het nodig vonden om daar vaak een nacht aan te gaan hangen. Dat was niet echt sociaal te noemen. Ik heb een paar uurtjes geladen en dan de auto verplaatst.
Er waren ook een aantal Britten afgezakt voor één of twee nachten. Ik vermoed dat ze op doorreis waren. Ze hadden precies niet veel last van Brexit Het is het verleden, maar er zit toch nog steeds wat mooi spul bij.
De terugreis
Het vertrek was op 11 juli, richting Legoland Günzburg, voor een stop van 2 dagen. Net toevallig de dag dat mijn premium connectivity verliep. Ik had die al verlengd, maar kreeg in de ochtend een bericht dat er iets mis was met de betaling. Ik heb de betaling weer geactiveerd, zonder problemen, maar de auto stond zonder wifi in de parkeergarage en heeft dus die betaling niet gezien. Na een uur of 5 rijden had hij het pas door. Dan maar even hotspot gemaakt en ook 2022.16.3 binnengehaald, de eerste keer dat ik een update zag voor mijn auto. Die heb ik in Legoland geïnstalleerd. Toen we net de grens overkwamen in België later is 2022.20.5 tevoorschijn gekomen. Die heb ik na de reis geïnstalleerd. Wel vervelend van die premium connectivity. Ik hoop dat dit niet elke maand zo is.
Terug bij vertrek. We gingen van Bolzano, naar de Brenner. Op dit stuk snelweg bedraagt de snelheidslimiet 110km/u. Het is er vrij smal en er is veel vrachtverkeer. Ik had niet al teveel vertrouwen in de autopilot omdat hij nogal erg dicht tegen de lijnen ging rijden. Ik heb het een paar keer getest toen er geen verkeer was, maar ik voelde me niet op mijn gemak. Net voor dat stuk kon ik ook aardig in de remmen gaan omdat sommigen het nodig vonden om te stoppen op snelweg om zo te kunnen kijken naar een ongeval aan de overzijde. Autopilot stond niet aan, maar ik was gelukkig op tijd.
Om niet tijdens de spits in München aan te komen en zo overgelaten te worden aan Google maps die creatief door het centrum wil rijden (zonder groene sticker voor het milieu), zijn we maar via de Fernpas naar Ülm gereden. Die route had ik al een paar keer gedaan en het stukje snelweg net voor Ülm is leuk om de snelheid te testen.
De navigatie liet me stoppen bij de Supercharger van Lermoos (23 kWh @ 0,53 €/kWh12,19 €). Daar waren 4 palen op 1 locatie en nog eens 6 iets verderop. Dat is vrij verwarrend. Ze waren ook slechts 150kW.
Google Maps
Het uur van aankomst was ook niet geweldig en dus niet ideaal om iets te drinken, te eten of een toiletbezoek te doen. Ik heb een korte stop genomen omdat ik ondertussen een 250kW Supercharger gevonden had op de weg naar Ülm.
Tesla Supercharger Woringen
52 kWh @ 0,57 €/kWh 29,64 €
Net over de Duitse grens kon ik dus voor het eerst vol aan de bak. Ik ben maar tot 212km/u durven gaan. Het wegdek was niet super en ik stond ook nog in normale modus voor het sturen. Sport helpt wel, maar als er veel oneffenheden zijn gaat de wagen schokken en het sturen is nogal direct. Met de dochter erbij wou ik zeker geen risico's nemen. Ik zal het later nog wel eens proberen op een mooi recht stuk, Tegen 180km/u cruisen is wel aangenaam. Soms ging het nog wat harder, maar er zijn daar 2 rijvakken. Ik wou dus ook niet heel gek doen.
De Supercharger in Woringen is helemaal geweldig. Hij ligt zeer kort bij de snelweg, 16 stalls van 250kW en er stond ook een "Access code 999".
Dit is blijkbaar voor de lounge. De deur stond nu open, maar ik vermoed dat ze 's nachts dicht is. Er was namelijk ook een soort café erlangs. Ik vermoed dat dezelfde mensen deze lounge uitbaten. Er stond een snoep- drankautomaat en er was een toilet. Helemaal geweldig wanneer je dus buiten de normale uren moet laden. Hopelijk volgen er nog van die dingen op andere locaties.
Binnen stond er ook nog een powerwall te pronken met een linkje naar een installateur. Ik mag maar 10 files uploaden. Die skippen we even.
Aankomst
Voor de rest van de trip was er niet veel te melden.
De overige Supercharger kosten waren:
- Leonberg, Germany 62 kWh @ 0,57 €/kWh 35,34 €
- Waldlaubersheim, Germany 44 kWh @ 0,58 €/kWh25,52 €
- Verviers, Belgium 35 kWh @ € 0,57/kWh€ 19,95
In het totaal hebben we 2.353km gereden met een gemiddeld verbruik van 193 Wh/km, voor een prijs van 213,4 euro. Affi had eigenlijk eruit gemogen, maar we hebben in Zwitserland een stukje gratis gekregen. Dus dat klopt ongeveer.
De auto
De zonneklep ben ik ook nog niet 100% gewoon. Dat ding is magnetisch. Wanneer je die naar beneden wil doen en hem rechts vastneemt, trek je hem vaak los en beneemt hij gewoon het zicht. Ik begin het onder de knie te krijgen om hem links vast te nemen!
De riem sneed een beetje in mijn nek. Ik ben 1m77. Wanneer ik een lage zitpositie neem, ligt de linkerarm beter naar mijn gevoel, maar snijdt de riem in mijn nek. Bij een hoge is het andersom, maar omdat mijn nek belangrijker is zit ik nu hoger.
Autopilot helpt om relax te rijden. Om heel relax te zijn zou je gewoon rechts moeten blijven hangen, maar dan zit je dus tegen 90km/u te rijden. Inhalen als het druk is en dergelijke is niet zo heel geweldig.
Het ding is ruim. Er is wel een nadeeltje aan de hoedenplank. Mijn set van 6 koffers, speciaal gemaakt voor de Evoque past niet als de hoedenplank er ligt. Ik kan er 5 leggen en dan eentje onderaan. Als je de hoedenplank achterwege laat is er wel veel meer plaats nog. Met, kan je nog een hoop dingen tussen de koffers en de hoedenplank stoppen. Er is natuurlijk ook nog de frunk, ruimte zat.
Door die ruimte ben ik er wel nog niet in geslaagd om de ideale sound settings te vinden. Het is één grote klankkast. De speakers zijn goed, zeker voor Netflix met surround sound. Voor muziek heb ik de ideale instellingen nog niet gevonden.
Tot slot
Zou ik de auto opnieuw kopen? Meer dan waarschijnlijk. Het is gewoon een zeer goeie EV. Hij is zeer zuinig en het laden gaat snel, te snel om te eten in ieder geval. Nu ga ik zoeken naar een setje 19" velgen met all season banden. Ik heb geen zin om telkens 21" banden te steken. Reizen met een EV gaat. Je leest nu wel veel verhalen over files bij het laden. Ik weet niet of het met de zwarte weekends te maken heeft. Misschien dat je die als EV rijder nog even moet proberen te vermijden dan. Misschien test ik het volgende maand wel. Dan heb ik enkel in het weekend vrij.
Er zou van mij nog luchtvering bij mogen. De vering is vergelijkbaar met mijn Evoque, maar ik zeg niet nee tegen meer comfort. In die optiek mag er ook ventilatie in de zetels. Die zijn zeer comfortabel, maar in de zomer is het warm. Indien ze ooit een 4680 met een 100kWh pack uitbrengen zou ik dat nog wel zien zitten. Je hebt het op zich niet nodig, maar voor dagelijks gebruik kan je best opereren tussen 10% en 80%. Dat is in dit geval 350km range in de zomer. Met zo een pack zou je effectief een 500km hebben binnen die range. Als je thuis niet kan laden is dat wat handiger en je kan veel sneller laden in die range (zolang we niet aan solid state toe zijn).