Ik was op zoek naar een topic waar de ervaringen en indrukken van de eerste week in neergeschreven stonden, maar de zoek bracht in de eerste pagina's niet veel relevants op. Vandaar deze nieuwe topic...
Levering:
Op 1 december ben ik mijn Model S90D gaan ophalen. Ik was gewaarschuwd over de mogelijke issues en waar je zoal op moet letten bij levering, en dacht goed voorbereid eraan te beginnen. Ik kreeg nog van een (bevriende) medewerker van SeC Zaventem te horen dat de typische issues er nu wel uit zijn, maar had me toch voorgenomen dat ik "alles" toch nog zou controleren.
Aangekomen in SeC, wordt je plots begeleid naar de delivery bay. Daar staat die dan te blinken. Wat vriendelijke woordjes, een paar proficiats, en terwijl wat schichtige blikken naar de wagen om de basics af te checken:
"Neem maar vooraan plaats meneer". Volgt er een storm aan uitleg over scherm, en instellen van stoelen, profiel aanmaken, telefoon koppelen, allemaal acties waar je actief mee bezig bent. Laatste deeltje "oplettendheid naar issues" is daar ongeveer verloren gegaan, want er volgde nog papierwerk.
Let wel: ik had al regelmatig met Tesla gereden, dus wat moet dat niet zijn met mensen die er nog minder ervaring mee hebben.
Plots komen er nog wat medewerkers waar ik ook contact mee heb gehad langs, en maken ook een praatje, en dan plots "oh ja, juist, issues, wat moet ik nog checken... alignering van panelen!". Kijk snel naar koffer omdat ik daar stond. zit goed, en verder ben ik niet meer geraakt.
Gebruik:
Verbinding: net uit SeC vertrokken met wagen: Wifi disconnect en geen switch naar LTE. Gevolg, geen nav, geen Spotify (en was net van plan om eerste song zeer specifiek te maken (Zack Hemsey - End Of An Era) als afscheid van de ICE, maar dat ging dus niet. Tijdens rit naar huis met Sec gebeld, na 4 resets deed de 4G het, geen problemen achteraf.
Kraakjes: ik merk dat vooral op slechtere wegen een paar consistente kraakjes in het interieur zitten, kan nog niet echt aanduiden van waar ze komen, maar ze irriteren wel wat. Vooral omdat er in de buurt waar ik woon veel vrij slechte wegen zijn!
Autopilot: voorzichtig wat testen, want nu was het met de eigen Tesla. Op lange steenweg waar je 70 mag (N8 Brussel - Ninove) ging het vrij goed. Baanvakken zijn er smal, en is ondertussen toch wat tricky gebleken daar. Al 2 keer heel nipt uit de Autopilot moet trekken of er waren mogelijks brokken geweest.
Bochten worden toch opvallend laat ingezet en zeker bij uitwijken voor verkeersgeleiders om en bij voorsorteer constructies is het met de billen dicht hoor!
2de bemerking: in het donker, op mooi verlichte snelweg (E40, Ring Brussel, E314), bij zo goed als droog weer wijgerde hij om in AP te gaan, over heel het traject van 65km.
3de bemerking: situatieschets: wanneer een 2 baanvak naar rechts afbuigt om zo een voorvoegvak naar links te voorzien en een mooie rij staat op het uiteste rechtse vak en links vak om ook rechtdoor te rijden staan slechts enkele auto's aan rood licht stil. Op AP met richtingaanwijzer mooi naar linkervak, heel stuk voor afbuiging om links-afslaan-strook, trekt de auto stevig op, en komen de stilstaande wagens tegen 70km/u snel kort en heb met vrouw en kinderen in de auto dan maar ook zelf ingegrepen toen ik met een duidelijke berispend geroep erop attent gemaakt werd om dat niet meer te laten gebeuren. Vraag me wel af of hij uberhaupt zou gaan remmen, want hij "ziet de wachtende auto's in proncipe niet tot hij er 15 meter ervoor door de lijnen naar links geleid wordt. Iemand hier ervaring mee (@Phil V jij rijdt daar ook soms vermoed ik?)
File en AP: aangezien ik vooral over de Brusselse ring moet, rij ik vooral op het linker baanvak. Nu ja, vaak ook gewoon staan. Ik ga vaak vlak bij de oprit, tot aan mijn afrit niet van het 3de baanvak. De reden hiervoor is vrij eenvoudig, er zijn gewoon heel veel op- en afritten waardoor er constante vertraging is door in- n uitvoegende auto's, als je darbij nog onnodig mee gaat wisselen van vak vertraag je het enkel meer (moest iedereen dat doen...). Aangezien AP je echt in het midden of eerder naar de rechterkant van de weg houdt, rij is meestel enkel op CC omdat ik zo voldoende links kan houden om moto's vlot voorbij te laten. Daar zou de AP ook wat meer rekening mee mogen houden.
Vering: wanneer je op een bepaald punt de vering verhoogt, wordt dat bijgehouden. Maar dit houdt naar mijn ervaring geen rekening met de rijrichting. Zo gebeurt het soms dat er nu de scherpe drempels plots naar "extra high" gegaan wordt, waardoor de je het vlakke deel als een giraf op hoge poten rijdt.
Zelf rijden VS. CC VS. AP: Zoals er aangegeven wordt, is het belangrijk om attent te blijven op de weg. Dat is een soort van automatisme, zeker als je nog maar net overgestapt bent. Wat ik echt heel wat verraderlijker vind is dat je soms niet goed meer beseft of je nu in AP of CC staat. Zo heb ik mezelf er al op betrapt dat ik plots merk dat ik toch niet zo comfortabel in het midden zit en dan plots besef dat ik niet op AP maar op CC aan het rijden ben. Is een ander iets waar je attent voor moet zijn, wat ook veel minder prominent in beeld blijft als je langer traject (bijna) rechtdoor rijdt.
Charging:
Paar keer bij het chargen de kabel in de ochtend niet goed los krijgen, met een paar trial and error moment met het charge screen en de bijhorende buttons op het scherm. Het is dus even gewoon worden als je geen kabel hebt met een button op zoals bij de Tesla Charger. Ik denk dat ik nu wel weet dat je eerst op "stop charging" drukt en vervolgens nog op "unlock" moet drukken. Maar nu ik het niet voor me zie begin ik weer te twijfelen. Komt morgenvroeg wel weer goed denk ik.
De hoofdzekering is ook al meermaals gesprongen tijdens laden, en dat zou toch ook echt niet mogen, dus daarvoor moet ik proberen de elektricien nog eens voor te laten komen (wat op zich een hele opdracht is, want die heeft nog veel openstaand werk dat vorig jaar deze tijd klaar ging zijn). Dit gaat nog pijnlijk worden denk ik, maar ligt totaal niet aan de auto.
Supercharging:
2 maal aan SuC Machelen geweest. Eerste keer om eens te zien hoe het ging en wat er allemaal is in VdV. 2de keer om net dat extra stukje batterij te vullen om toch zeker thuis te graken na wat langere ritten. Eitje die dingen. Wel druk, dus laat ons hopen dat er nog een paar bijkomen om te ontlasten en beter te spreiden.
Spotify:
Ik gebruik al jaren Spotify premium. Ik heb dus een eigen account, maar ik gebruik deze bewust niet in de Tesla omdat deze een eigen premium heeft en ik thuis de verbinding zou laten uitvallen als ik Spotify opzet in de auto. Ik had een paar playlists gemaakt voor in de Tesla, maar nu vind ik niet direct een goede manier om deze naar de wagen te krijgen zonder ze publiek te zetten. Iemand tips?
Wrapping en tinten:
Ik ben niet zo een fan van de grote lappen chrome. Die wou ik dus vakkundig laten wrappen. Hiervoor bij B&C Design (op aanraden van SeC) te raden gegaan en gisteren uitgevoerd. Tevreden van het resultaat, maar toch een paar bemerkingen:
Dingen die me laatste dagen opgevallen zijn:
Levering:
Op 1 december ben ik mijn Model S90D gaan ophalen. Ik was gewaarschuwd over de mogelijke issues en waar je zoal op moet letten bij levering, en dacht goed voorbereid eraan te beginnen. Ik kreeg nog van een (bevriende) medewerker van SeC Zaventem te horen dat de typische issues er nu wel uit zijn, maar had me toch voorgenomen dat ik "alles" toch nog zou controleren.
Aangekomen in SeC, wordt je plots begeleid naar de delivery bay. Daar staat die dan te blinken. Wat vriendelijke woordjes, een paar proficiats, en terwijl wat schichtige blikken naar de wagen om de basics af te checken:
- Kleur: correct
- Interieur: zit erin, in juiste kleur
- Velgen: rond en hoe het hoort te zijn
- Pano: check
"Neem maar vooraan plaats meneer". Volgt er een storm aan uitleg over scherm, en instellen van stoelen, profiel aanmaken, telefoon koppelen, allemaal acties waar je actief mee bezig bent. Laatste deeltje "oplettendheid naar issues" is daar ongeveer verloren gegaan, want er volgde nog papierwerk.
Let wel: ik had al regelmatig met Tesla gereden, dus wat moet dat niet zijn met mensen die er nog minder ervaring mee hebben.
Plots komen er nog wat medewerkers waar ik ook contact mee heb gehad langs, en maken ook een praatje, en dan plots "oh ja, juist, issues, wat moet ik nog checken... alignering van panelen!". Kijk snel naar koffer omdat ik daar stond. zit goed, en verder ben ik niet meer geraakt.
Gebruik:
Verbinding: net uit SeC vertrokken met wagen: Wifi disconnect en geen switch naar LTE. Gevolg, geen nav, geen Spotify (en was net van plan om eerste song zeer specifiek te maken (Zack Hemsey - End Of An Era) als afscheid van de ICE, maar dat ging dus niet. Tijdens rit naar huis met Sec gebeld, na 4 resets deed de 4G het, geen problemen achteraf.
Kraakjes: ik merk dat vooral op slechtere wegen een paar consistente kraakjes in het interieur zitten, kan nog niet echt aanduiden van waar ze komen, maar ze irriteren wel wat. Vooral omdat er in de buurt waar ik woon veel vrij slechte wegen zijn!
Autopilot: voorzichtig wat testen, want nu was het met de eigen Tesla. Op lange steenweg waar je 70 mag (N8 Brussel - Ninove) ging het vrij goed. Baanvakken zijn er smal, en is ondertussen toch wat tricky gebleken daar. Al 2 keer heel nipt uit de Autopilot moet trekken of er waren mogelijks brokken geweest.
Bochten worden toch opvallend laat ingezet en zeker bij uitwijken voor verkeersgeleiders om en bij voorsorteer constructies is het met de billen dicht hoor!
2de bemerking: in het donker, op mooi verlichte snelweg (E40, Ring Brussel, E314), bij zo goed als droog weer wijgerde hij om in AP te gaan, over heel het traject van 65km.
3de bemerking: situatieschets: wanneer een 2 baanvak naar rechts afbuigt om zo een voorvoegvak naar links te voorzien en een mooie rij staat op het uiteste rechtse vak en links vak om ook rechtdoor te rijden staan slechts enkele auto's aan rood licht stil. Op AP met richtingaanwijzer mooi naar linkervak, heel stuk voor afbuiging om links-afslaan-strook, trekt de auto stevig op, en komen de stilstaande wagens tegen 70km/u snel kort en heb met vrouw en kinderen in de auto dan maar ook zelf ingegrepen toen ik met een duidelijke berispend geroep erop attent gemaakt werd om dat niet meer te laten gebeuren. Vraag me wel af of hij uberhaupt zou gaan remmen, want hij "ziet de wachtende auto's in proncipe niet tot hij er 15 meter ervoor door de lijnen naar links geleid wordt. Iemand hier ervaring mee (@Phil V jij rijdt daar ook soms vermoed ik?)
File en AP: aangezien ik vooral over de Brusselse ring moet, rij ik vooral op het linker baanvak. Nu ja, vaak ook gewoon staan. Ik ga vaak vlak bij de oprit, tot aan mijn afrit niet van het 3de baanvak. De reden hiervoor is vrij eenvoudig, er zijn gewoon heel veel op- en afritten waardoor er constante vertraging is door in- n uitvoegende auto's, als je darbij nog onnodig mee gaat wisselen van vak vertraag je het enkel meer (moest iedereen dat doen...). Aangezien AP je echt in het midden of eerder naar de rechterkant van de weg houdt, rij is meestel enkel op CC omdat ik zo voldoende links kan houden om moto's vlot voorbij te laten. Daar zou de AP ook wat meer rekening mee mogen houden.
Vering: wanneer je op een bepaald punt de vering verhoogt, wordt dat bijgehouden. Maar dit houdt naar mijn ervaring geen rekening met de rijrichting. Zo gebeurt het soms dat er nu de scherpe drempels plots naar "extra high" gegaan wordt, waardoor de je het vlakke deel als een giraf op hoge poten rijdt.
Zelf rijden VS. CC VS. AP: Zoals er aangegeven wordt, is het belangrijk om attent te blijven op de weg. Dat is een soort van automatisme, zeker als je nog maar net overgestapt bent. Wat ik echt heel wat verraderlijker vind is dat je soms niet goed meer beseft of je nu in AP of CC staat. Zo heb ik mezelf er al op betrapt dat ik plots merk dat ik toch niet zo comfortabel in het midden zit en dan plots besef dat ik niet op AP maar op CC aan het rijden ben. Is een ander iets waar je attent voor moet zijn, wat ook veel minder prominent in beeld blijft als je langer traject (bijna) rechtdoor rijdt.
Charging:
Paar keer bij het chargen de kabel in de ochtend niet goed los krijgen, met een paar trial and error moment met het charge screen en de bijhorende buttons op het scherm. Het is dus even gewoon worden als je geen kabel hebt met een button op zoals bij de Tesla Charger. Ik denk dat ik nu wel weet dat je eerst op "stop charging" drukt en vervolgens nog op "unlock" moet drukken. Maar nu ik het niet voor me zie begin ik weer te twijfelen. Komt morgenvroeg wel weer goed denk ik.
De hoofdzekering is ook al meermaals gesprongen tijdens laden, en dat zou toch ook echt niet mogen, dus daarvoor moet ik proberen de elektricien nog eens voor te laten komen (wat op zich een hele opdracht is, want die heeft nog veel openstaand werk dat vorig jaar deze tijd klaar ging zijn). Dit gaat nog pijnlijk worden denk ik, maar ligt totaal niet aan de auto.
Supercharging:
2 maal aan SuC Machelen geweest. Eerste keer om eens te zien hoe het ging en wat er allemaal is in VdV. 2de keer om net dat extra stukje batterij te vullen om toch zeker thuis te graken na wat langere ritten. Eitje die dingen. Wel druk, dus laat ons hopen dat er nog een paar bijkomen om te ontlasten en beter te spreiden.
Spotify:
Ik gebruik al jaren Spotify premium. Ik heb dus een eigen account, maar ik gebruik deze bewust niet in de Tesla omdat deze een eigen premium heeft en ik thuis de verbinding zou laten uitvallen als ik Spotify opzet in de auto. Ik had een paar playlists gemaakt voor in de Tesla, maar nu vind ik niet direct een goede manier om deze naar de wagen te krijgen zonder ze publiek te zetten. Iemand tips?
Wrapping en tinten:
Ik ben niet zo een fan van de grote lappen chrome. Die wou ik dus vakkundig laten wrappen. Hiervoor bij B&C Design (op aanraden van SeC) te raden gegaan en gisteren uitgevoerd. Tevreden van het resultaat, maar toch een paar bemerkingen:
- Logo in gril vooraan niet meegenomen wegens te complex. Auto was klaar en dan meegedeeld.
- Tesla op lat van kofferdeksel uitgesneden uit de folie omdat dat toch niet zou houden. Was gedaan bij ophaling, had ik ook liever anders gezien, want dat valt me wat tegen
Dingen die me laatste dagen opgevallen zijn:
- Zoals gezegd wou ik bij afhaling heel wat checken, en is dat op dat moment niet echt gelopen zoals gepland. Achteraf is het me dan wel opgevallen dat waar de hoek van het rechterachterlicht aansluit op de rechterflanh, het lichtblok niet mooi vlak zit met het koestwerk. Is aan de andere kant wel het geval.
- Een ander ding dat me opviel is dat aan de linkerflank, de deur links onderaan precies wat naar buiten staat. Als ik schuin naar beneden kijk loop de chrome lijn die er net onder ligt daar niet door omdat de deur daar duidelijk meer uitsteekt. Ik ga het nog even afwachten of ik nog dingen zie, en dan neem ik eens contact op met de SeC om hun mening te horen.