Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Eerste week met Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ik was op zoek naar een topic waar de ervaringen en indrukken van de eerste week in neergeschreven stonden, maar de zoek bracht in de eerste pagina's niet veel relevants op. Vandaar deze nieuwe topic...

Levering:
Op 1 december ben ik mijn Model S90D gaan ophalen. Ik was gewaarschuwd over de mogelijke issues en waar je zoal op moet letten bij levering, en dacht goed voorbereid eraan te beginnen. Ik kreeg nog van een (bevriende) medewerker van SeC Zaventem te horen dat de typische issues er nu wel uit zijn, maar had me toch voorgenomen dat ik "alles" toch nog zou controleren.

Aangekomen in SeC, wordt je plots begeleid naar de delivery bay. Daar staat die dan te blinken. Wat vriendelijke woordjes, een paar proficiats, en terwijl wat schichtige blikken naar de wagen om de basics af te checken:
  • Kleur: correct
  • Interieur: zit erin, in juiste kleur
  • Velgen: rond en hoe het hoort te zijn
  • Pano: check
UItleg van de knoppen op de fob, alles eens open en toe, kofferruimte tonen. Alles goed, maar ondertussen door de hoeveelheid informatie al heel wat minder scherp om op issues te letten.
"Neem maar vooraan plaats meneer". Volgt er een storm aan uitleg over scherm, en instellen van stoelen, profiel aanmaken, telefoon koppelen, allemaal acties waar je actief mee bezig bent. Laatste deeltje "oplettendheid naar issues" is daar ongeveer verloren gegaan, want er volgde nog papierwerk.
Let wel: ik had al regelmatig met Tesla gereden, dus wat moet dat niet zijn met mensen die er nog minder ervaring mee hebben.

Plots komen er nog wat medewerkers waar ik ook contact mee heb gehad langs, en maken ook een praatje, en dan plots "oh ja, juist, issues, wat moet ik nog checken... alignering van panelen!". Kijk snel naar koffer omdat ik daar stond. zit goed, en verder ben ik niet meer geraakt.

Gebruik:
Verbinding: net uit SeC vertrokken met wagen: Wifi disconnect en geen switch naar LTE. Gevolg, geen nav, geen Spotify (en was net van plan om eerste song zeer specifiek te maken (Zack Hemsey - End Of An Era) als afscheid van de ICE, maar dat ging dus niet. Tijdens rit naar huis met Sec gebeld, na 4 resets deed de 4G het, geen problemen achteraf.

Kraakjes: ik merk dat vooral op slechtere wegen een paar consistente kraakjes in het interieur zitten, kan nog niet echt aanduiden van waar ze komen, maar ze irriteren wel wat. Vooral omdat er in de buurt waar ik woon veel vrij slechte wegen zijn!

Autopilot: voorzichtig wat testen, want nu was het met de eigen Tesla. Op lange steenweg waar je 70 mag (N8 Brussel - Ninove) ging het vrij goed. Baanvakken zijn er smal, en is ondertussen toch wat tricky gebleken daar. Al 2 keer heel nipt uit de Autopilot moet trekken of er waren mogelijks brokken geweest.
Bochten worden toch opvallend laat ingezet en zeker bij uitwijken voor verkeersgeleiders om en bij voorsorteer constructies is het met de billen dicht hoor!
2de bemerking: in het donker, op mooi verlichte snelweg (E40, Ring Brussel, E314), bij zo goed als droog weer wijgerde hij om in AP te gaan, over heel het traject van 65km.
3de bemerking: situatieschets: wanneer een 2 baanvak naar rechts afbuigt om zo een voorvoegvak naar links te voorzien en een mooie rij staat op het uiteste rechtse vak en links vak om ook rechtdoor te rijden staan slechts enkele auto's aan rood licht stil. Op AP met richtingaanwijzer mooi naar linkervak, heel stuk voor afbuiging om links-afslaan-strook, trekt de auto stevig op, en komen de stilstaande wagens tegen 70km/u snel kort en heb met vrouw en kinderen in de auto dan maar ook zelf ingegrepen toen ik met een duidelijke berispend geroep erop attent gemaakt werd om dat niet meer te laten gebeuren. Vraag me wel af of hij uberhaupt zou gaan remmen, want hij "ziet de wachtende auto's in proncipe niet tot hij er 15 meter ervoor door de lijnen naar links geleid wordt. Iemand hier ervaring mee (@Phil V jij rijdt daar ook soms vermoed ik?)

File en AP: aangezien ik vooral over de Brusselse ring moet, rij ik vooral op het linker baanvak. Nu ja, vaak ook gewoon staan. Ik ga vaak vlak bij de oprit, tot aan mijn afrit niet van het 3de baanvak. De reden hiervoor is vrij eenvoudig, er zijn gewoon heel veel op- en afritten waardoor er constante vertraging is door in- n uitvoegende auto's, als je darbij nog onnodig mee gaat wisselen van vak vertraag je het enkel meer (moest iedereen dat doen...). Aangezien AP je echt in het midden of eerder naar de rechterkant van de weg houdt, rij is meestel enkel op CC omdat ik zo voldoende links kan houden om moto's vlot voorbij te laten. Daar zou de AP ook wat meer rekening mee mogen houden.

Vering: wanneer je op een bepaald punt de vering verhoogt, wordt dat bijgehouden. Maar dit houdt naar mijn ervaring geen rekening met de rijrichting. Zo gebeurt het soms dat er nu de scherpe drempels plots naar "extra high" gegaan wordt, waardoor de je het vlakke deel als een giraf op hoge poten rijdt.

Zelf rijden VS. CC VS. AP: Zoals er aangegeven wordt, is het belangrijk om attent te blijven op de weg. Dat is een soort van automatisme, zeker als je nog maar net overgestapt bent. Wat ik echt heel wat verraderlijker vind is dat je soms niet goed meer beseft of je nu in AP of CC staat. Zo heb ik mezelf er al op betrapt dat ik plots merk dat ik toch niet zo comfortabel in het midden zit en dan plots besef dat ik niet op AP maar op CC aan het rijden ben. Is een ander iets waar je attent voor moet zijn, wat ook veel minder prominent in beeld blijft als je langer traject (bijna) rechtdoor rijdt.

Charging:
Paar keer bij het chargen de kabel in de ochtend niet goed los krijgen, met een paar trial and error moment met het charge screen en de bijhorende buttons op het scherm. Het is dus even gewoon worden als je geen kabel hebt met een button op zoals bij de Tesla Charger. Ik denk dat ik nu wel weet dat je eerst op "stop charging" drukt en vervolgens nog op "unlock" moet drukken. Maar nu ik het niet voor me zie begin ik weer te twijfelen. Komt morgenvroeg wel weer goed denk ik.

De hoofdzekering is ook al meermaals gesprongen tijdens laden, en dat zou toch ook echt niet mogen, dus daarvoor moet ik proberen de elektricien nog eens voor te laten komen (wat op zich een hele opdracht is, want die heeft nog veel openstaand werk dat vorig jaar deze tijd klaar ging zijn). Dit gaat nog pijnlijk worden denk ik, maar ligt totaal niet aan de auto.

Supercharging:
2 maal aan SuC Machelen geweest. Eerste keer om eens te zien hoe het ging en wat er allemaal is in VdV. 2de keer om net dat extra stukje batterij te vullen om toch zeker thuis te graken na wat langere ritten. Eitje die dingen. Wel druk, dus laat ons hopen dat er nog een paar bijkomen om te ontlasten en beter te spreiden.

Spotify:
Ik gebruik al jaren Spotify premium. Ik heb dus een eigen account, maar ik gebruik deze bewust niet in de Tesla omdat deze een eigen premium heeft en ik thuis de verbinding zou laten uitvallen als ik Spotify opzet in de auto. Ik had een paar playlists gemaakt voor in de Tesla, maar nu vind ik niet direct een goede manier om deze naar de wagen te krijgen zonder ze publiek te zetten. Iemand tips?

Wrapping en tinten:

Ik ben niet zo een fan van de grote lappen chrome. Die wou ik dus vakkundig laten wrappen. Hiervoor bij B&C Design (op aanraden van SeC) te raden gegaan en gisteren uitgevoerd. Tevreden van het resultaat, maar toch een paar bemerkingen:
  • Logo in gril vooraan niet meegenomen wegens te complex. Auto was klaar en dan meegedeeld.
  • Tesla op lat van kofferdeksel uitgesneden uit de folie omdat dat toch niet zou houden. Was gedaan bij ophaling, had ik ook liever anders gezien, want dat valt me wat tegen
Ik voeg later wat foto's toe van wrap in een draadje over wrapping.

Dingen die me laatste dagen opgevallen zijn:
  • Zoals gezegd wou ik bij afhaling heel wat checken, en is dat op dat moment niet echt gelopen zoals gepland. Achteraf is het me dan wel opgevallen dat waar de hoek van het rechterachterlicht aansluit op de rechterflanh, het lichtblok niet mooi vlak zit met het koestwerk. Is aan de andere kant wel het geval.
  • Een ander ding dat me opviel is dat aan de linkerflank, de deur links onderaan precies wat naar buiten staat. Als ik schuin naar beneden kijk loop de chrome lijn die er net onder ligt daar niet door omdat de deur daar duidelijk meer uitsteekt. Ik ga het nog even afwachten of ik nog dingen zie, en dan neem ik eens contact op met de SeC om hun mening te horen.
Sorry voor de lange post. Ik hoop vooral dat mensen die binnenkort hun levering verwachten, hier ook iets aan kunnen hebben.
 
Oh ja...

Range:
Met momenten toch even slikken als je die aan een stevig tempo ziet achteruit gaan. Ik weet dan ook wel dat het aan koude en vanalles en nog wat ligt, maar ik mag al blij zijn als ik met mijn 90D, zonder al te gekke acceleratie aan elk licht momenteel aan 250km range zou komen. En dat is en blijft zeer weinig. Vraag me dan sterk af wat mensen met een 60 dezer dagen dan doen?
 
  • Informative
Reactions: GeekfromFRL
Oh ja...

Range:
Met momenten toch even slikken als je die aan een stevig tempo ziet achteruit gaan. Ik weet dan ook wel dat het aan koude en vanalles en nog wat ligt, maar ik mag al blij zijn als ik met mijn 90D, zonder al te gekke acceleratie aan elk licht momenteel aan 250km range zou komen. En dat is en blijft zeer weinig. Vraag me dan sterk af wat mensen met een 60 dezer dagen dan doen?
Winter is coming...
 
B
Oh ja...

Range:
Met momenten toch even slikken als je die aan een stevig tempo ziet achteruit gaan. Ik weet dan ook wel dat het aan koude en vanalles en nog wat ligt, maar ik mag al blij zijn als ik met mijn 90D, zonder al te gekke acceleratie aan elk licht momenteel aan 250km range zou komen. En dat is en blijft zeer weinig. Vraag me dan sterk af wat mensen met een 60 dezer dagen dan doen?

Kun je "stevig tempo" definieren?
 
Oh ja...

Range:
Met momenten toch even slikken als je die aan een stevig tempo ziet achteruit gaan. Ik weet dan ook wel dat het aan koude en vanalles en nog wat ligt, maar ik mag al blij zijn als ik met mijn 90D, zonder al te gekke acceleratie aan elk licht momenteel aan 250km range zou komen. En dat is en blijft zeer weinig. Vraag me dan sterk af wat mensen met een 60 dezer dagen dan doen?


Leuk verhaal en mooi te horen dat je tevreden bent met je Tesla!

250km moet een eitje zijn met een 90D. Je hebt minstens 75kWh tot je beschikking (ook als je niet tot 100% oplaadt) en daarmee moet je toch minstens 300km kunnen rijden (250Wh/km).

AP is voor de snelweg bedoelt en kan dus niet omgaan met verkeersgeleiders en dergelijken. AP geeft een geluidsignaal als deze uitschakelt en met de laatste software (8.0) is volgens mij goed te zien of AP aanstaat of niet. Dan is namelijk een blauwe cirkel te zien in het instrumentarium met een wit stuurwiel.
 
Oh ja...

Range:
Met momenten toch even slikken als je die aan een stevig tempo ziet achteruit gaan. Ik weet dan ook wel dat het aan koude en vanalles en nog wat ligt, maar ik mag al blij zijn als ik met mijn 90D, zonder al te gekke acceleratie aan elk licht momenteel aan 250km range zou komen. En dat is en blijft zeer weinig. Vraag me dan sterk af wat mensen met een 60 dezer dagen dan doen?

250km zou voor mij ook wel een tegenvaller zijn. Betekent toch een paar extra stops naar de wintersport. Ik wist wel dat de temperatuur veel invloed had maar ik had toch een wat optimistischere inschatting gemaakt.
 
Verbruik tijdens de koude periode is inderdaad behoorlijk hoger.
Als je dan nog wat korte ritten maakt wordt het helemaal een dip.
Vandaag over en weer naar Brussel geweest en kom toch op een 250Wh/km verbruik, bij ingestelde TAC op 125km/u.
Zondag was het heel wat kouder en had ik toch een 275 à 280Wh/km verbruik
Bij +20°C dagen ga ik probleemloos onder de 200Wh/km… .

Als je maar 100 à 110 km/h zou rijden zal dit in alle gevallen ook al je verbruik ferm doen dalen; maar wil je dat wel??
 
Spotify:
Ik gebruik al jaren Spotify premium. Ik heb dus een eigen account, maar ik gebruik deze bewust niet in de Tesla omdat deze een eigen premium heeft en ik thuis de verbinding zou laten uitvallen als ik Spotify opzet in de auto. Ik had een paar playlists gemaakt voor in de Tesla, maar nu vind ik niet direct een goede manier om deze naar de wagen te krijgen zonder ze publiek te zetten. Iemand tips?
Als je een upgrade doet van je Spotify Premium account naar een Family account kun je ook apart account aanmaken voor in je Tesla en deze dan ook wat makkelijker beheren buiten je Tesla. Dat vind ik zelf tenminste handiger dan playlists of favorites onderhouden in de auto.
Hoe je playlists uit het ene account kunt delen in een ander account heb ik ooit eens stapsgewijs beschreven, ik geloof in het Spotify draadje. Heb nu even geen tijd om het op te zoeken en hier een link te delen. Dat is overigens wel een bijzonder omslachtige manier, dus als iemand iets handigers weet is dat sowieso welkom.

Edit: daar is ie alsnog:
Spotify in de S
 
@Phil V jij rijdt daar ook soms vermoed ik?
Mijn ervaring met AP is dat dat het heel dikwijls goed lukt op secondaire wegen (soms ook als er geen lijnen zijn- zeker als er een voorligger is). Maar je moet steeds alert blijven. Op de duur ga je leren waar je best ingrijpt. Er is al een enorme verbetering met 8.0. ik ken een plaats waar hij vroeger wel uitweek voor een vluchtheuvel maar bij het terugsturen voluit het tegenovergestelde vak in vloog.
Er zijn ook plaatsen waar het misschien wel zou lukken, maar waar ik niet durf. Kester berg op bv vanuit Ninove aan 75 per uur. Die vangrail komt wel heel dicht.
Ik vind dat we ook moeten beseffen welke verantwoordelijkheid we hier hebben. De fatale ongevallen die we nu kennen zijn steeds fataal geweest voor de bestuurder 1 in America, misschien 1 in China. Wat als een derde eens het slachtoffer zal zijn? Stel een kind? De wetgever zal onmiddellijk ingrijpen en het kind - vergeef me de uitdrukking - met het badwater weggooien. AP is zo af gezet door Tesla als de wetgever dit verbied.
Range. Zien dat je oplaadt tot net voor je vertrekt en ook het interieur hebt verwarmd helpt enorm. Maar ben ook al een paar keer verschoten. Goeie ervaring was ook om de verwarming op 19° te zetten en stoelverwarming op 1. maar dat vind ik niet zo aangenaam. Bij vriestemperatuur bleef ik het dan ook koud hebben.
 
  • Informative
Reactions: GeekfromFRL
Charging:
Paar keer bij het chargen de kabel in de ochtend niet goed los krijgen, met een paar trial and error moment met het charge screen en de bijhorende buttons op het scherm. Het is dus even gewoon worden als je geen kabel hebt met een button op zoals bij de Tesla Charger. Ik denk dat ik nu wel weet dat je eerst op "stop charging" drukt en vervolgens nog op "unlock" moet drukken. Maar nu ik het niet voor me zie begin ik weer te twijfelen. Komt morgenvroeg wel weer goed denk ik.
Had je al geprobeerd om op de keyfob de knop voor het openen van de kofferbak even ingedrukt te houden (ik denk een seconde of 3)? Ik vind dat altijd de makkelijkste manier om een 'gewone' laadkabel te unlocken.
 
AP is voor de snelweg bedoelt en kan dus niet omgaan met verkeersgeleiders en dergelijken. AP geeft een geluidsignaal als deze uitschakelt en met de laatste software (8.0) is volgens mij goed te zien of AP aanstaat of niet. Dan is namelijk een blauwe cirkel te zien in het instrumentarium met een wit stuurwiel.

Het klopt dat het duidelijk aangeduid staat, net zoals het geluidssignaal bij aan if uitschakelen. Het is echter zo dat als je regelmatig aan en uit schakelt je toch wel wat je hoofd erbij moet houden. Daarnaast is het ook zo dat het op een dashboard staat voor je, maar dat je nog steeds 99% van de tijd op de weg let, of heel specifiek naar de nav of de benen van je vrouw, maar niet naar het AP symbooltje. Blijft dus toch iets waar je echt wel wat aan moet wennen.

Mijn trucje dat ik nu toepas is op AP mijn benen in een andere positie zetten en wat meer onderuit schuiven in de zetel. "Als ik er wat uitzie als een johny met dwerggroei van buitenaf bekeken, zit ik op AP.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Fotootje van je ATA verbruik op je dashboard zegt ook veel.

Welk schermpje is dat precies? Dan zoek ik het dadelijk eens op.

Mijn ervaring van vandaag was al heel wat beter, kwam na behoorlijk wat kilometer op een gemiddelde van 224Wh/km uit., Daarna na korte rit terug wat gestegen, maar goed, dat was na 25 minuten bijladen aan SuC Machelen.
 
Had je al geprobeerd om op de keyfob de knop voor het openen van de kofferbak even ingedrukt te houden (ik denk een seconde of 3)? Ik vind dat altijd de makkelijkste manier om een 'gewone' laadkabel te unlocken.

Ik heb dat al eens geprobeerd, en leek me ook te werken. Ik ben er echter nog niet toe gekomen om die handeling in mijn ochtend routine op te nemen. Ik doe die namelijk volledig op AP (mijn persoonlijke AP dan) en die over-the-air update is nog niet vrijgegeven. Misschien morgen...
 
Bedankt voor het delen van je ervaring. Zal dit meenemen als ik deze maand mijn MS ophaal. Extra punten om op te letten bij levering zijn ook zeer welkom :)

Er is een artikel waar een hele hoop dingen in staan die je kan nakijken, maar hij is el wat outdated.
Model S Delivery Checklist and Owners Guide

Daarnaast is het ook zo dat je best vraagt aan de Delivery Specialist om je een uurtje of 3 tijd te geven om dat lijstje af te werken. Ik denk dat wat overdreven gezonde interesse rond pano dak montage, alignering van panelen, rubbers rond deuren, controle van leder in de zetels en lakwerk over hele wagen al veel doen. Top tip, voel ook vooral waar verschillende materialen of panelen bij elkaar komen (zoals rond lichten, etc.). Dan merk je sneller imperfecties op en kan je ze eventueel melden.
 
  • Informative
Reactions: GeekfromFRL