Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Eigenaardige opmerking trekhaak door tesla verkoper

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren m'n M3 AWD LR opgehaald in Gent en kreeg de trekhaak in een zakje mee.

We moeten dit dus zelf monteren, maar - en dit is het rare - volgens de verkoper moet je die na het gebruik altijd demonteren??

Het is mijn doel om die gewoon te laten zitten. Als ik iets moet "trekken" dan vink ik de juiste modus aan op het scherm.

Maar, volgens de tesla verkoper moet je die absoluut telkens eraf doen. Als je dit niet zou doen, dan maak je de motor op lange tijd kapot. Toen ik hem vroeg hoe een motor kapot kan gaan van een trekhaak waar niets aan hangt, dan was de man wat geirriteerd en zei dat elektrische auto's nu eenmaal anders zijn. Bizar.

Weet iemand of je dit echt telkens eraf moet halen?
 
een vreemd antwoord, maar...........normaal bij alle auto's kan men toch de "kogel " ( en ik denk dat je het daar over hebt) laten zitten of afhalen.
Maar ...........ik heb helemaal geen trekhaak , levering maart 2019 was dit nog niet mogelijk voor de M3, weet iemand waar ik een trekhaak op de M3 kan laten zetten.
 
Gisteren m'n M3 AWD LR opgehaald in Gent en kreeg de trekhaak in een zakje mee.

We moeten dit dus zelf monteren, maar - en dit is het rare - volgens de verkoper moet je die na het gebruik altijd demonteren??

Het is mijn doel om die gewoon te laten zitten. Als ik iets moet "trekken" dan vink ik de juiste modus aan op het scherm.

Maar, volgens de tesla verkoper moet je die absoluut telkens eraf doen. Als je dit niet zou doen, dan maak je de motor op lange tijd kapot. Toen ik hem vroeg hoe een motor kapot kan gaan van een trekhaak waar niets aan hangt, dan was de man wat geirriteerd en zei dat elektrische auto's nu eenmaal anders zijn. Bizar.

Weet iemand of je dit echt telkens eraf moet halen?

Het lijkt me niet verstandig om de trekhaak altijd te laten zitten zonder er naar om te kijken. Zeker in de winter (pekeltijd + vocht) gaat de constructie aangetast worden. Als de onvermijdelijke roest vat krijgt op de bewegende/glijdende delen dan wordt het lastig om e.a. nog te (de)monteren. In de kofferbak ligt de losse trekhaak toch wat beter beschermd. En anders toch af en toe even demonteren, schoonmaken en waar nodig met juiste middelen conserveren ;).
 
  • Like
Reactions: woes
Het staat ook zo ook in de owner manual: "Het pakket voor het trekken van aanhangers voor de Model 3 bestaat uit een trekhaak met een kogelkoppeling van 50 mm. Wanneer deze niet in gebruik is, dient de trekhaak te worden verwijderd. Bewaar deze op een droge plaats om roestvorming te voorkomen. Breng het stofkapje aan op het opnameprofiel van de trekhaakbeugel om te voorkomen dat er vuil en stof in komt."

Jammer dat het geen elektrisch systeem is, nu moet je dus onder de auto gaan prutsen met een vuil klepje. Tesla moet nog een hoop leren
 
Het staat ook zo ook in de owner manual: "Het pakket voor het trekken van aanhangers voor de Model 3 bestaat uit een trekhaak met een kogelkoppeling van 50 mm. Wanneer deze niet in gebruik is, dient de trekhaak te worden verwijderd. Bewaar deze op een droge plaats om roestvorming te voorkomen. Breng het stofkapje aan op het opnameprofiel van de trekhaakbeugel om te voorkomen dat er vuil en stof in komt."
Dat is standaard voor afneembare trekhaken. Maar ik betwijfel dat dit invloed heeft op de motor.
 
Onzin verhaal van die verkoper, een vaste trekhaak is in feite niet anders dan een afneembare trekhaak die gemonteerd blijft zitten. Maar de boel zal inderdaad in de winter gaan roesten en mogelijk gaan vastzitten waardoor het lastig te demonteren is.

Ik heb van het weekend de trekhaak voor het eerst gemonteerd en gebruikt. De 1e keer monteren is even kijken hoe het werkt, maar daarna is het de- en monteren van de trekhaak 1 minuut werk.
 
Toen ik hem vroeg hoe een motor kapot kan gaan van een trekhaak waar niets aan hangt, dan was de man wat geirriteerd en zei dat elektrische auto's nu eenmaal anders zijn.

Dat is vrij vertaald: Ik heb geen idee wat het antwoord is op je vraag, ik weet stiekem ook wel dat ik uit mijn nek lul

Die motor gaat daar echt niet van kapot. Dat het niet goed is voor de trekhaak zelf vanwege roestvorming e.d. kan ik mij nog voorstellen.
 
Naast kans op roesten heeft het er misschien mee te maken dat de parkeersensoren uitschakelen of stabilisatie ingeschakeld blijft voor getrokken last in noodgevallen?

Het monteren van de kogel (waarschijnlijk gewoon een van de grotere oem leveranciers, zoals bijna alle autobouwers dat doen) wordt waarschijnlijk niet herkend. Het maken van de electrische aansluiting vermoedelijk wel.
 
Trekhaken zijn afneembaar ook om andere reden. Bij aanrijding is de bumper zo ontworpen dat het zonder de trekhaak de klap kan opvangen, kreukelzone noemen ze dat. Met trekhaak veranderd de kreukelzone enorm met nare whiplash bij aanrijding als gevolg. Been there (had wel een vaste trekhaak) en al 5 jaar last van mijn nek, trekhaak kwam in de kofferbak na de aanrijding. Geloof dat tegenwoordig de kreukelzone zo ontworpen is dat de trekhaak ook is meegenomen, maar ga het niet uittesten ;). Dus is het afneembaar moet je die er ook afhalen. Geloof dat je zelfs een bekeuring voor kunt krijgen als je zo mee rondrijdt.
 
  • Informative
Reactions: S-19910 and TM3LR