Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Eigenaren van een sjoemeldiesel...

This site may earn commission on affiliate links.
Er komt een moment dat een EV financieel gewoon goedkoper en beter is in alle gevallen (en niet alleen wanneer je ib ondernemer bent of veel kilometers maakt m.b.v. gunstig gelegen laders).
Dan is het ineens slimmer om in zo'n auto te rijden, en dan gaat de ontkennende meute en masse om.
Geef iemand een handvat om zich slimmer te voelen dan de rest, en hij gaat mee. Vertel 'm dat ie iets moet omwille van anderen, en hij gooit z'n kont in de krib. Het zijn net pubers... ;)
Daar ben ik het mee eens. We zullen zien of de prijs van de Zoë "400km" voor een verkoopboost zorgt!

Er zijn dan nog wel andere barrières te slechten voordat een "slimme" zaak ook een succes wordt. Bijvoorbeeld: ondanks de sterk gedaalde prijzen van fossiele energie, kan iedereen op z'n klompen aanvoelen dat aardgas in de nabije toekomst flink duurder zal worden. Menigeen zou wel "van het aardgas af willen".

Onze "fossiele" regering heeft ervoor gezorgd dat heel veel woningeigenaren afscheid kunnen nemen van de aardgas-CV-ketel. En overstappen op een sterk energiebesparende en milieuvriendelijke warmtepomp.
Bij een bestaande woning die voorzien is of wordt van vloerverwarming kan deze stap financieel verantwoord genomen worden. De terugverdientijd komt tegenwoordig bijna altijd onder de 10 jaar uit. Met extreme uitschieters: ik kwam vorige week bij een grote woning op een terugverdientijd onder 5 jaar uit! Drie maal nagerekend maar het klopte echt :)
 
Last edited:
Geen auto, dat is pas duurzaam! :D

De post-postmoderne mens: op de hoogte van alles, verplicht tot niets - speciaal voor Rick.

En verder nog wat interessante links:
Klimaatverandering in perspectief:
Waar mensen over praten als ze zeggen: ‘Het klimaat verandert toch altijd?’

Vlees of broccoli?
Dit betekent vlees eten voor onze planeet

Scheepvaart.. Daar hoeven ze niet eens te sjoemelen. Heb een jaar voor fabrikant van scheepsmotoren gewerkt, duurzaamheid staat hier niet op de agenda.
Vaar mee op de Esperanza en leer de ongekend vervuilende scheepvaart kennen

Om in te haken op de Godwin: We zouden een oorlog moeten beginnen tegen klimaatverandering.
We Need to Literally Declare War on Climate Change
Klimaatverandering vraagt om een wereldwijde volksbeweging
 
Wat elk individu vermag,is in elk geval slechts een druppel op een hete plaat. Bovendien komen de baten van de eigen milieu-inspanning iedereen ten goede en onderga je zelf nog altijd de gevolgen van de vervuiling door anderen.
Het is bijgevolg een systeem dat niet werkt zoals gewoonlijk: normaal doe je moeite en word je voor die moeite beloond. Of je doet geen moeite maar je blijft de kwalijke gevolgen dragen. Bij miliue-inspanningen is dat niet het geval.
Vandaar de absolute noodzaak om:
  • Verplichtingen op te leggen
  • de afstand tussen inspanning en beloning te verkleinen, bijvoorbeeld door premies en andere incentives (ik begrijp nog altijd niet waarom men de kosteloze incentives van Noorwegen niet overneemt zoals het gebruiken van de busbanen, gratis parking enz...)
  • de afstand tussen gebrek aan inspanning en de kwalijke gevolgen verkleinen, bijvoorbeeld door vervuilende wagens duur te maken of de toegang tot het stadscentrum te ontzeggen. Of autoproducenten die sjoemelen het leven zuur te maken door hen zwaar te straffen. Alleen dat lijkt te helpen. Maar ondertussen is de verantwoordelijke CEO Winterkorn, toch maar mooi met een monsterachtige ontslagvergoeding op pensioen kunnen gaan. Ook hij had gestraft kunnen worden.
Maar toch is onze impact niet 0: Zoals Dirk's grootmoeder al zei: "als iedereen voor de eigen deur veegt, is de straat proper". En in een straat met één mooie stoep en tientalle vuile zal het misschien nog aanvaard worden dat je de stoep niet veegt, maar in een straat met 3/4 schoongemaakt, wordt dat al wat moeilijker.

Ik beperk me even tot het elektrisch rijden. Wil je mensen over de streep trekken moet je ervoor zorgen dat ze dat enthousiast doen en niet morrend en met tegenzin. Daarom helpen verplichtingen nauwelijks, vooral omdat alles democratisch moet en als men het niet wil dan gebeurt het niet zo gemakkelijk.
Hogere kosten, zeg maar belastingverhoging, werkt niet. Toen ik nog rookte, lang geleden, maakte het mij voor mijn gedrag niets uit wat voor accijns er op zit of wat voor pakkende teksten werden meegegeven. Ook nu stoppen mensen niet vanwege de kosten maar omdat ze dat zelf willen. Dat het geld bespaart is hooguit een meewerkende factor.
Net als brandstof accijns. Ik heb in de 40 jaar dat ik auto rijd daar wel wat staaltjes van gezien. Maar nog nooit heb ik een kilometer meer of minder gereden omdat het duurder of goedkoper werd.
De huidige EV's, één merk uitgezonderd, verkopen minimaal, bijna op het schandalige af, gezien het feit dat deze auto's best in het betaalbare segment zitten. Kijk nog maar eens naar de Bovagcijfers. Dat ondanks de 0% en nu 4% bijtelling en alle andere incentives. Het ziet er ook niet naar uit dat dat beter gaat worden.

Als we ons erover verbazen dat bijvoorbeeld een VW rijder niet onze afschuw deelt moeten we ons realiseren dat ook wij een jaar of vier geleden nog heel blij waren met onze diesels. Ook zij betalen hier flink voor, voor veel privé-auto's heeft men flink moeten sparen en men is er blij mee en trots op zijn auto. Dat is niet alleen begrijpelijk maar ook heel legitiem.
Zij hebben nog niet de weg gelopen die wij de afgelopen paar jaar hebben gedaan en zijn oprecht verontwaardigd als wij komen vertellen dat ze wel heel verkeerd bezig zijn.

Als ik in een "gezelschap" ben komt het gesprek meestal wel op de Tesla. Ik begin dan niet over het milieu maar over hoe blij ik ben met die auto, hoe fijn hij rijdt en dat de prijs die men in zijn hoofd heeft een beetje bedriegelijk is omdat onder de streep de kosten best meevallen. Dan komt het lijstje. Ik geef dan gewoon toe dat het dan nog altijd een dure auto is maar dan is er de kans om Model 3 ter sprake te brengen.

Als het kan combineer ik dat met met een demoritje en men is blij en wil er ook eentje.

Is het bij ons niet zo dat bijna niemand van ons erover zou piekeren om een auto van 100k+ te kopen als er niet zo'n bijzondere auto als Tesla bestond? Ik was iets van 40 tot max 50 gewend en dat vond ik al veel geld.

Zijn dan de gunstige regelingen niet meer dan het verlagen van de drempel om juist DIE auto te kunnen kopen en niet omgekeerd? Zo zal het ook met Model 3 gaan. Men staat er al voor in een giga rij en dat zal verder toenemen. Niet vanwege het milieu, dat is wel mooi meegenomen, maar vanwege de kwaliteiten en de uitstraling, zeg fun-factor, van de auto. En zo hoort het ook en tegelijk pakken we een paar grote wereldproblemen aan. Elon heeft dat meesterlijk doorzien. Gewoon spelenderwijs de zaken aanpakken. Geen geitenwollensokken (of hij dat in zijn taal zou noemen)

Dan nog iets van de andere merken. Ze moeten "stunning" auto's maken, niet elektrische auto's. Want waarom zal de Bolt niet erg aanslaan? Omdat hij 35k kost terwijl een net zo goed presterende benzinevariant iets van 20k kost.
Dat geldt ook voor de Zoe. Wil men de massa aanspreken moet het wat bijzonders zijn. Anders koopt men voorlopig wel de leukere modelletjes in die prijsklasse.

Maar een Model 3 van 35k zou als benzinevariant (als dat al zou lukken gezien de hoge prestaties), ook 35k kosten.

En de Porsche rijders. Gewoon aardig tegen ze zijn. Ze hebben best diep respect voor Tesla en wachten op ofwel de Porsche variant ofwel hun eigen Tesla. Het subsidieargument komt voort uit frustratie.

Just my three cents.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Tommaso
Toch verbaast het me hoe weinig mensen ervoor over hebben om hun steentje bij te dragen.
...
Laten we met z'n allen niet doen alsof we roomser dan de paus zijn.
Er zullen weinig zonnepanelen op daken liggen als de terugverdientijd oneindig is.
Er zullen weinig Tesla's in Nederland rijden als we met 25% bijtelling zouden moeten rekenen.

Er zijn weinig mensen die "hun steentje bijdragen" zonder een persoonlijke winst. Dat jij je hierover verbaast vind ik enigszins naïef.

Noem me een pessimist, een realist, van mij part een post-postmoderne mens. Maar verwar me niet met een romanticus voorzien van roze bril en hypocriete gedachtengang. Daarvoor moet je bij andere forumleden zijn.
 
Daar ben ik het mee eens. We zullen zien of de prijs van de Zoë "400km" voor een verkoopboost zorgt!

Er zijn dan nog wel andere barrières te slechten voordat een "slimme" zaak ook een succes wordt. Bijvoorbeeld: ondanks de sterk gedaalde prijzen van fossiele energie, kan iedereen op z'n klompen aanvoelen dat aardgas in de nabije toekomst flink duurder zal worden. Menigeen zou wel "van het aardgas af willen".

Onze "fossiele" regering heeft ervoor gezorgd dat heel veel woningeigenaren afscheid kunnen nemen van de aardgas-CV-ketel. En overstappen op een sterk energiebesparende en milieuvriendelijke warmtepomp.
Bij een bestaande woning die voorzien is of wordt van vloerverwarming kan deze stap financieel verantwoord genomen worden. De terugverdientijd komt tegenwoordig bijna altijd onder de 10 jaar uit. Met extreme uitschieters: ik kwam vorige week bij een grote woning op een terugverdientijd onder 5 jaar uit! Drie maal nagerekend maar het klopte echt :)
Zodra de nieuwbouwplannen van mijn ouders definitief vorm krijgen neem ik contact met je op.
 
Het is hartstikke eenvoudig je te verbergen achter slogans zoals 'een vliegtuig die opstijgt produceert veel meer troep, om nog maar te zwijgen over containerschepen die o.a. de Tesla's vervoeren naar Europa'.
Scheepvaart.. Daar hoeven ze niet eens te sjoemelen. Heb een jaar voor fabrikant van scheepsmotoren gewerkt, duurzaamheid staat hier niet op de agenda.Vaar mee op de Esperanza en leer de ongekend vervuilende scheepvaart kennen

Filmtip: Seablind, over de vervuiling van (container)schepen, morgenavond op NPO2
2Doc: Sea Blind - The Price of Shipping Our Stuff kijk je op npo.nl


(verder zoooo veel dat ik over dit onderwerp zou willen zeggen maar even zo weinig tijd :()
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Maar toch is onze impact niet 0: Zoals Dirk's grootmoeder al zei: "als iedereen voor de eigen deur veegt, is de straat proper". En in een straat met één mooie stoep en tientalle vuile zal het misschien nog aanvaard worden dat je de stoep niet veegt, maar in een straat met 3/4 schoongemaakt, wordt dat al wat moeilijker.
En vooral blijven showen hoe mooi en snel en riant onze bezems zijn!
 
Klopt, zou hier uren kunnen doorgaan met linkjes posten en betogen houden.
Wellicht iets voor een apart topic? Of is daar al een topic voor?

Goeie tip trouwens, die docu. Ga hem zeker kijken!

En straks op NPO2 om 23:00 uur: Racing Extinction.
Die film kennen we natuurlijk van Leilani Münter, de autocoureur (coureuse?) die zo vaak Tesla promoot.
 
Laten we met z'n allen niet doen alsof we roomser dan de paus zijn.
Je moet me wel volledig quoten. Ik schreef zelf in de volgende zin al dat ik geen heilige ben, dus ook niet roomser dan de paus. Maar dat je niet roomser dan de paus bent, wil niet zeggen dat je daarom helemaal niets zou hoeven doen. Ik ben zelf dol op vlees, maar vind het toch nodig een aantal dagen per week vegetarisch te eten. En ja, je mag me erop aanspreken waarom ik dan niet altijd vegetarisch eet.

Er zullen weinig zonnepanelen op daken liggen als de terugverdientijd oneindig is.
Er zullen weinig Tesla's in Nederland rijden als we met 25% bijtelling zouden moeten rekenen.
Dat er maar weinig mensen zijn die zonnepanelen zouden leggen als de terugverdientijd lang/oneindig is, is jammer. Het gaat er toch niet alleen om dat je zelf voor zo min mogelijk geld zo veel mogelijk krijgt?
En nee, ik zou ook geen Tesla gereden hebben als de bijtelling 25% zou zijn, omdat ik het dan gewoonweg niet had kunnen betalen. Maar ik zou dan wel gekeken hebben naar een Nissan Leaf, Prius plug-in o.i.d. en niet naar een sjoemeldiesel (al zou die goedkoper zijn).

Er zijn weinig mensen die "hun steentje bijdragen" zonder een persoonlijke winst. Dat jij je hierover verbaast vind ik enigszins naïef.
Mijn voorbeeld (over een echt groene energieleverancier) ging om een steentje bijdragen, niet om een steen bijdragen (huis verduurzamen of EV kopen).
Het (directe) persoonlijke gewin daarbij zou in ieder geval zijn dat je er een goed gevoel aan over houdt (zoals jij eerder schreef). De vraag is waarom er dan zo weinig mensen een goed gevoel krijgen bij het kiezen van een duurzame energieleverancier of het kiezen van een duurzamere auto, maar dat er wel veel mensen een goed gevoel krijgen van het uitsparen van een paar tientjes (terwijl ze dat financieel vaak niet echt nodig hebben).

Noem me een pessimist, een realist, van mij part een post-postmoderne mens. Maar verwar me niet met een romanticus voorzien van roze bril en hypocriete gedachtengang. Daarvoor moet je bij andere forumleden zijn.
Ik vind het een beetje denigrerend om mede forumleden die oprecht hun best doen een positieve bijdrage aan deze wereld te leveren (tevergeefs of niet) weg te zetten als romantici met roze bril en hypocriete gedachtengang.
Van cynisme is de wereld nooit beter geworden, van idealisme wel.