Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Einde garantie controle/beurt??

This site may earn commission on affiliate links.
Na 2 jaar is de 80 kkm in zicht.
Tot nu toe, buiten diverse reparaties, geen onderhoud laten uitvoeren.
is het verstandig een controle/beurtje te laten doen bij Tesla? Ik heb het idee dat er weinig nuttigs gebeurt voor veel geld...
 
Hoe nuttig is zo’n keuring? Het lijkt mij niet dat fabrikanten onder garantie dingen vervangen die niet stuk zijn, zeker niet vlak voor het aflopen van die garantie. Of ben ik dan te cynisch?
 
Als je hier in het forum leest hoe hard er met Tesla wordt gevochten om een redelijke behandeling te krijgen bij een aanspraak op garantie dan kun je alleen maar cynisch zijn. Ik ga zeker een garantiekeuring laten doen omdat ik zelf de mogelijkheden en de expertise niet heb om mijn Tesla te beoordelen en vast te stellen of er gebreken zijn die onder de garantie vallen. De reparaties bij Tesla buiten garantie zijn dermate kostbaar dat ik daar graag wat geld aan uitgeef zodat ik iets in te brengen heb als ik door Tesla wordt afgescheept met de bekende "within specs" reactie. Geeft ook een rustig gevoel dat als er iets stuk gaat buiten de garantie dat je niet blijft zitten met een knaagje "had ik daar niet eerder naar moeten laten kijken o_O"
 
Beste GPMX, qua spec's hebben we dezelfde auto. Voor een kleine 600 (excl. BTW) heb ik een 80.000 km beurt laten uitvoeren, waarbij alles gecheckt (en indien nodig vervangen/gevuld wordt) zoals Tesla voorschrijft bij een 80.000 km beurt en daarbij gevraagd naar tekortkomingen te kijken die nog onder garantie te repareren zouden zijn.
Dat is uitgevoerd bij Bosch Car Service Auto Totaal in Houten en kreeg een mondelinge toelichting en een complete fotoverantwoording van schijfremmendikte, uitlijning wielen, ijzergehalte in koelvloeistof accukoelsysteem (?) enzovoort enzovoort geüpload in Dropbox. Een nieuw setje banden maakte de uiteindelijke rekening echter beduidend hoger, maar was ook nodig.
Zelf kun je ook al een paar diagnoses uitvoeren: sluiten van ramen en deuren met stopwatch ernaast, aanlopen van ramen, telescoopveren achterklep, rubbers, lakbeschadigingen door falconwings die op carrosserie. Voor deze zaken is een mobile ranger verschenen. Na garantie (ca. 82.500 km) kraakte de ophanging linksvoor en is onder coulance door SeC Den Haag de bovenste draagarm vervangen.
 
@Jos D. Goede tip! Kunnen ze ook de Tesla specifieke zaken checken? Denk aan alles wat met accu te maken heeft, maar ook de status van de MCU ed?
Daar heb ik niet naar gevraagd; meer info en contactgegevens zijn te vinden op: Tesla onderhoud . De beurt is overigens duurder dan ik noemde, omdat ik een paar zaken zelf al had vervangen (batterij keyfob, ruitenwisserbladen). De offerte en factuur zijn heel transparant in meer- en minderkosten t.o.v. de standaardbeurt.
 
Ik heb inmiddels 70K op de tellerstaan van mijn Model 3 Performance (aflevering eind december 2019). Aangezien de garantie maar loopt tot 80K wil ik een onderhoudsafspraak inplannen bij Tesla, dit ivm het verstrijken van de garantie.

Vanuit Tesla krijg ik terug dat ze alleen de ruiterwisserbladen, remvloeistof en interieurfilter willen nalopen en dat de rest nog niet aan onderhoud toe is. Echter, daar gaat het mij niet om. Ik wil weten of er gebreken zijn die nu nog onder garantie vallen en waar ik, als ik de auto 2 jaar heb al ruimschoots overheen ben.

Ik zag iets voorbij komen van een Bosch service center in Houten. Is het nog niemand gelukt om dit bij Tesla te organiseren?
 
Ik heb inmiddels 70K op de tellerstaan van mijn Model 3 Performance (aflevering eind december 2019). Aangezien de garantie maar loopt tot 80K wil ik een onderhoudsafspraak inplannen bij Tesla, dit ivm het verstrijken van de garantie.

Vanuit Tesla krijg ik terug dat ze alleen de ruiterwisserbladen, remvloeistof en interieurfilter willen nalopen en dat de rest nog niet aan onderhoud toe is. Echter, daar gaat het mij niet om. Ik wil weten of er gebreken zijn die nu nog onder garantie vallen en waar ik, als ik de auto 2 jaar heb al ruimschoots overheen ben.

Ik zag iets voorbij komen van een Bosch service center in Houten. Is het nog niemand gelukt om dit bij Tesla te organiseren?

Tegen betaling of gewoon 't uurtarief doen ze toch wel 'n garantie check oid?
Aardig wat km's maak je trouwens! (helemaal zo in het corona tijdperk).
 
Even dit oude topic afstoffen.

Voor mijn MS 75D uit 2018 vervalt binnenkort de algemene garantie (lange op accu / drivetrain). Wie heeft recente ervaring en tips voor een einde garantie controle?
Sinds de start van het topic, zal het buiten garantie volume aan Tesla's in NL flink gegroeid zijn.
 
Het lijkt mij nog steeds dat een controle door een derde partij waarbij gebreken naar voren komen volgens die partij, niet zomaar door Tesla gehonoreerd zal worden.
Ik ben ook benieuwd of er ondertussen mensen ervaring hiermee hebben?

( of een “garantie keuring” bij Tesla zelf hebben laten doen)
 
  • Like
Reactions: diko
Tesla accepteert de bevindingen inderdaad niet zo maar....

Teslaservice Hoofddorp en Tesland Almere zijn twee partijen die je hierbij kunnen helpen.

 
Last edited:
  • Like
Reactions: diko
Er is weinig aan een Tesla wat je preventief kan checken en dat je zonder checken ook niet merkt.
Doe eens een sprint in een hogere veringstand (niet very high natuurlijk), zo check je de draagarmen.
Bekijk eens de bandenslijtage om te zien of die symmetrisch is over de breedte van de band.
De remschijven kan je zien door de velgen door, maar was bij mij na 200000km nog minimaal.
Als de airco bij hard blazen ‘te’ koud voelt, is die ook ok.

Als de uitlaat niet ‘knalt’ is die ook nog goed 😊.
 
  • Like
Reactions: diko
Er is weinig aan een Tesla wat je preventief kan checken en dat je zonder checken ook niet merkt.
Doe eens een sprint in een hogere veringstand (niet very high natuurlijk), zo check je de draagarmen.
Bekijk eens de bandenslijtage om te zien of die symmetrisch is over de breedte van de band.
De remschijven kan je zien door de velgen door, maar was bij mij na 200000km nog minimaal.
Als de airco bij hard blazen ‘te’ koud voelt, is die ook ok.

Als de uitlaat niet ‘knalt’ is die ook nog goed 😊.
ik denk dat je aan 2 waarden voldoende hebt die je eenvoudig zelf kan vinden:
-hoeveel kW snelladen haalt je auto nog (na preconditioning door de auto)
- hoeveel km range geeft je auto aan bij een volle batterij (meer dan 90%) en deel dat door het percentage.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Tesla accepteert de bevindingen inderdaad niet zo maar....

Teslaservice Hoofddorp en Tesland Almere zijn twee partijen die je hierbij kunnen helpen.

Dank voor je link naar aanverwant topic.
De draagarmen zijn bij jouw auto, een jaar later, nog steeds oke?

Als ik de reacties zo lees begin ik me af te vragen hoe zinvol een garanatiecontrole is en wat aan het licht kan komen wat relevant is.
 
Dank voor je link naar aanverwant topic.
De draagarmen zijn bij jouw auto, een jaar later, nog steeds oke?

Als ik de reacties zo lees begin ik me af te vragen hoe zinvol een garanatiecontrole is en wat aan het licht kan komen wat relevant is.

Draagarmen heb ik bij een grote beurt uit voorzorg toch laten vervangen op eigen kosten.

Kosten van een keuring zijn niet zo groot, dus het kan je ook een goed gevoel geven :)
 
  • Like
Reactions: diko