Vind het wel mooi dat iedereen altijd zo zuinig was op zijn batterij door zo min mogelijk te Superchargen, maar uiteindelijk gaan alle batterijen defect aan de randzaken zoals waterschade. Fijn dat er ook in Europa meer expertise komt. Jullie zijn hoogstwaarschijnlijk wel bekend met de ontwikkelingen van WK057 in Amerika, hij deelt veel van zijn ervaringen ook op dit forum. Een aanrader om te volgen, zoals deze post wat onlangs ook elderd werd gedeeld:
Vendor - Preventative Maintenance regarding Battery Failures in early Model S vehicles (2012-2014)
Hey bedankt om deze link te delen. Ik kende ze nog niet. Wel fijn om te zien dat we tot zeer gelijkaardige conclusies komen.
Vocht in de vorm van condens in de batterij is zeker een dingetje. Dit komt vooral doordat de vochtafvoer geblokkeerd geraakt met de tijd. We reinigen deze steeds en sealen deze extra om toekomstige vervuiling tegen te gaan. Daarnaast worden alle gevoelige componenten in de batterij gecontroleerd, hersteld of preventief vervangen en krijgen ze allemaal een extra bescherming. Daarom zijn wij van mening dat er geen quick fix bestaat. Elk onderdeel moet gecontroleerd worden ook al is er (nog) geen fout op dat onderdeel.
De defecte cellen zijn, naar onze mening, het grootste probleem in de batterijen. Dit vooral omdat ze andere cellen aansteken waardoor je tot het punt van "no return" komt en je pack niet langer hersteld kan worden zonder ingrijpende acties. Op dit moment kunnen we 75% van de packs herstellen zonder dat er modules of andere ingrijpende dingen moeten vervangen worden. We doen ons best om dat percentage zo hoog mogelijk te krijgen en te houden. We zijn nu dan ook onderzoek aan het doen om die defecte cellen vroegtijdig op te sporen (zonder dat het pack open moet) en indien nodig te vervangen.
In bijlage zie je een foto van een brick met defecte cel, (aangeduid met rood) en de gedegradeerde cellen als gevolg van de defecte cel (blauw en groen).
Dat is dan ook wat ik bedoelde in een eerdere post hier met "degradatie door defect".
In deze situatie valt er wel degelijk iets te zeggen over Superchargen, hier denken wij dat dit het proces versneld.
Het is dan ook hierdoor dat we de meerwaarde kunnen bieden met kwalitatieve herstellingen en is het pack vervangen door een refurbished pack van Tesla niet altijd de beste oplossing. Die packs kosten al snel 5 cijfers bij Tesla en belanden alsnog op onze tafels omdat bepaalde voorzorgen niet zijn genomen.
Je mag ons steeds laten weten moest het interessant zijn voor Tesla rijders om deze info elders te delen in een andere taal. Mijn partner en ik kunnen dit in 5 talen brengen.
Nederlands, Frans, Engels, Duits en Spaans.
In bijlage nog een paar afbeeldingen die misschien wel interessant zijn.