Nu we bijna de helft van onze energievoorziening kwijt zijn denk ik dat we als "EV-sector" kunnen tonen dat EV's een deel van de oplossing kunnen zijn. Met name dat we onze auto's opladen wanneer er een "overschot" is en net niet wanneer anderen de stroom nodig hebben. Ik denk dat we een uitgestoken hand kunnen reiken naar de netbeheerders. Dit kan alleen maar de perceptie van het grote publiek over EV's veranderen! Want zolang we geen slimme netten hebben zullen we het met een dag/nacht-teller moeten doen. (zonder mij als voor- of tegenstander van deze slimme netten te willen uitlaten) Stel dat 1000 EV's een nachtje niet of later op de nacht laden aan een gemiddeld vermogen van 5kW (gezien de vele i-MiEV's, Leafs en Ampera's), dan is dat 5MW ofwel twee à vier extra windturbines die beschikbaar komen... en dat gedurende bijvoorbeeld 6u... PS: velen onder ons kunnen natuurlijk ook in Oosterhout letterlijk gaan tanken, wanneer er black-outs bij ons zullen optreden
Kan de batterij van de S ook als noodvoorziening gebruikt worden? Luuk kan daar misschien een kabeltje voor maken voor de Belgische rijders? Een bi-directionele laadkabel... Al dan niet met omgekeerde neuter. :biggrin: Dat is toch waar we naartoe willen met een smart grid?
Even kijken wanneer er weer een event is met Elon Musk. Er is dan altijd gelegenheid voor vragen dus dan kun je het hem persoonlijk vragen. :tongue:
De oplossing: Little Generator Trailer Lets Electric Cars Go the Distance | Gadgets, Science & Technology
Op de Renault Zoë ook niet. Het was een beetje als grap. echter ik heb hier wel naar gekeken. Hij kan ook geschikt gemaakt worden voor een Tesla S. Het is niet echt een trekhaak, en als je achteruit rijd komen er een soort wieltjes uit wat het tegengestelde richting sturen verhelpt. Weet het niet precies, maar ze monteren een soort kogel en een aansluiting op je regenereer gedeelte. Hoe de RDW hier naar kijkt weet ik niet, maar schijnt met de huidige wetgeving wel mogelijk te zijn..... Blijft iets voortrekken lijkt me, maar in dit geval is het wel een minder slechte oplossing lijkt me zo.
Tussen wat vandaag kan en de ideale wereld (slimme meters die het tarief dynamisch aanpassen en ook kunnen 'terugvragen') zijn er veel stappen mogelijk. Per onmiddellijk zouden netbeheerders "het publiek" kunnen vragen zich in te schrijven op een mailinglijst of SMS service. Via deze service kan je dan op de hoogte gehouden worden van verwachte of actuele piekmomenten waarop je kan helpen door alles uit te schakelen wat niet echt noodzakelijk is. Ik vind het echter hallucinant dat het (wan)beleid van de afgelopen jaren ons tot op dit punt heeft gebracht. We kunnen alleen maar hopen op een zachte winter met veel zon en vooral veel wind...
Ik beken : ik wil graag een trekhaak ! Niet voor een sleurhut of remorkske... Maar voor een fietsrek. Wat is mijn straf ?
Er is geen sprake van straf. Dat is zoooo 1990. Ieder zijn keuze, maar dan ook accepteren dat anderen anderen er anders over denken. Zoals de Duitsers zeggen: Nicht ergern, nur wundern!
uit de pers vandaag : Electrabel houdt intussen wel vast aan de plannen om Doel 1 in februari en Doel 2 in november definitief te sluiten.
mijn stroomgroep is gisteren toegekomen. mijn vrouw kan in ieder geval niet zeggen dat ze niet kan werken.:wink:
Suriname loopt voor op Belgie...daar hebben ze hetzelfde probleem en gaan ze 4 uur per dag een buurten geen stroom meer geven. Dus Belgie, jullie zijn niet alleen ;-)
Ik zal mij eens moeten verdiepen in de aandelen van de bedrijven die stroomgroepen / generatoren produceren. Kan lucratief zijn als er een stevige winter komt in België.