Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elektriciteitsbevoorading België komende winter

This site may earn commission on affiliate links.
Ik verlang heel erg tot het moment waarbij we ons volledig kunnen loskoppelen van het net.

Volgens mij moet dit de komende jaren wel mogelijk zijn dankzij "Superchargen voor het net".
Stel je voor dat we een soort Tesla Homebattery kunnen hebben van pakweg 60Kwh, die je zou kunnen opladen aan een Supercharger, zodoende je voor 4 à 5 dagen stroom hebt thuis, aangevuld met zonne energie waardoor je in de winter eens per week moet bijladen en misschien wel eens in de herfst/lente, maar verder zou je dan onafhankelijk zijn.

Nog wat verder werken aan de technologie en dan moet dit wel mogelijk zijn denk ik.
Bye Bye Eandis en alle andere oneerlijke heffingen.
 
Toen ik aan de univ begon, werd van elektriciteit gezegd (door den Theo, sommigen zullen hem wel kunnen) dat het een vorm van energie is die zeer gemakkelijk te transporteren valt: wat koperdraad en je kan een enorme hoeveelheid energie moeiteloos en bijna zonder verlies transporteren. Er werd, ik herinner het me nog altijd, zelfs het doembeeld geschets van een wereld zonder elektriciteit. Stel dat je in een energiebedrijf een hele dag sterke veren samendrukt en die dan met een vrachtwagen moet transporten naar de plaatsen waar de mechanische energie nodig is.
Nadeel van elektriciteit, zo werd er meteen bijgezegd, is dat je het moeilijk kan opslaan. Dat blijft nog altijd een reuzeprobleem. Batterijen om met dagproductie het nachtverbruik te dekken, lijkt stilaan te lukken, zij het tegen een flinke kost. Ook dan is beroep doen op het net ecologisch, maar ook financieel de betere keuze. Seizoenen willen overbruggen, is economische onzin.

@Rubinho, jij lijkt de redenering wel op te draaien: opslag is geen probleem, en voor het transporten van de paar kWh rijd ik wel even over en weer. Het beeld van de vrachtwagen vol samengedrukte veren komt nu toch nog dichterbij.
 
Last edited:
Toen ik aan de univ begon, werd van elektriciteit gezegd (door den Theo, sommigen zullen hem wel kunnen) dat het een vorm van energie is die zeer gemakkelijk te transporteren valt: wat koperdraad en je kan een enorme hoeveelheid energie moeiteloos en bijna zonder verlies transporteren. Er werd, ik herinner het me nog altijd, zelfs het doembeeld geschets van een wereld zonder elektriciteit. Stel dat je in een energiebedrijf een hele dag sterke veren samendrukt en die dan met een vrachtwagen moet transporten naar de plaatsen waar de mechanische energie nodig is.
Nadeel van elektriciteit, zo werd er meteen bijgezegd, is dat je het moeilijk kan opslaan. Dat blijft nog altijd een reuzeprobleem. Batterijen om met dagproductie het nachtverbruik te dekken, lijkt stilaan te lukken, zij het tegen een flinke kost. Ook dan is beroep doen op het net ecologisch, maar ook financieel de betere keuze. Seizoenen willen overbruggen, is economische onzin.

@Rubinho, jij lijkt de redenering wel op te draaien: opslag is geen probleem, en voor het transporten van de paar kWh rijd ik wel even over en weer. Het beeld van de vrachtwagen vol samengedrukt veren komt nu toch nog dichterbij.

Mijn redenering is inderdaad wat omgedraaid tov jouw quote, maar zou dit dan niet haalbaar zijn en op termijn een betere optie kunnen zijn?
Wanneer batterijen voldoende groot en toch compact worden zou je onafhankelijk kunnen zijn van 1 distributeur (Eandis in mijn geval) en zelf je leverancier/distributeur kiezen (bv Tesla Supercharger netwerk, of andere nog op te starten initiatieven/concurrenten).

Wanneer men voldoende zonnepanelen heeft kan je vanaf de midlente tem midherfst het mogelijks wel aan op zonne energie. Dan moet je denk ik enkel de winter nog overbruggen op deze manier (met 200kwh in de slechteste maanden december/januari aan zonenerge heb je al 1/3, dus nog 2/3 extern gaan opladen).

EDIT: PS Ik vergeet nu wel de energie van de Tesla mee te rekenen in mijn verbruik :)
 
Loskomen van het net is volgens mij niet alleen erg moeilijk, maar ook ecologisch weinig zinvol. Peak-shaving met behulp van intelligente verbruikers en batterijen daarentegen laat toe om de infrastructuur niet langer op een piekverbruik te dimensioneren, maar optimaler te werken. Laat toe een overschot aan alternatieve energie toch te benutten in plaats van productie uit te schakelen of door een weerstand te jagen.
Elektrische energie opgeslagen in batterijen over de weg transporteren, sorry, dat is waanzin. Het kan in onze ontwikkelde maatschappij alleen in een "gratis" context voor een individu eventueel rendabel zijn, nooit voor een groter geheel. Kans is groot dat die SUC energie op dat moment trouwens gewoon van het net komt.
 
  • Informative
Reactions: Rubinho
Seizoenen willen overbruggen, is economische onzin.
Sorry even uit de context gerukt, maar die economische onzin wordt alleen bepaald door de olie- en gasprijs. Als die om welke reden dan ook de lucht in schiet (ik noem maar iets, bijv. een toekomstige milieubelasting die poogt de ecologische schade te verdisconteren in de olie- en gasprijs) kan dat er heel anders uit zien.
Ik denk dat we er alles aan moeten doen om het opslag probleem op te lossen, alle hens aan dek i.p.v. het als economische onzin te bestempelen.;)
 
  • Love
Reactions: robertvg
@fivari heeft gelijk. Seizoenen willen overbruggen met een batterij is waanzin. Het is veel eenvoudiger om seizoenen te overbruggen door energie te transporteren uit gebieden waar het in die periode wel zonnig/winderig is. Dat kan met weinig verliezen en op extreem grote afstand.
 
  • Like
Reactions: FVO
@fivari heeft gelijk. Seizoenen willen overbruggen met een batterij is waanzin. Het is veel eenvoudiger om seizoenen te overbruggen door energie te transporteren uit gebieden waar het in die periode wel zonnig/winderig is. Dat kan met weinig verliezen en op extreem grote afstand.

Dat klopt theoretisch wel, maar als je bekijkt wat energie (in Belgie toch) kost om te transporteren, dan wordt die batterij mijn inziens op termijn toch wel voordeliger (zie mijn idee enkele posts eerder).
 
Dat klopt theoretisch wel, maar als je bekijkt wat energie (in Belgie toch) kost om te transporteren, dan wordt die batterij mijn inziens op termijn toch wel voordeliger (zie mijn idee enkele posts eerder).
De werkelijke kosten van transport van energie zijn niet commercieel bepaald, maar politiek. Het vervoeren van elektriciteit over een afstand van 700 km levert een energieverlies op van 5%. Men kan dus elektrische energie over enorme afstanden, mits het gelijkstroom is, vervoeren. Daarvoor worden nu in Europa overal dikke kabels gelegd. Als het hier niet waait waait het wel in Noorwegen en omgekeerd.
Zelfs zonnestroom uit Noord-Afrika kan hier met een beperkt verlies naar toe worden gebracht.
 
  • Like
Reactions: FVO
@fivari heeft gelijk. Seizoenen willen overbruggen met een batterij is waanzin. Het is veel eenvoudiger om seizoenen te overbruggen door energie te transporteren uit gebieden waar het in die periode wel zonnig/winderig is. Dat kan met weinig verliezen en op extreem grote afstand.
De werkelijke kosten van transport van energie zijn niet commercieel bepaald, maar politiek. Het vervoeren van elektriciteit over een afstand van 700 km levert een energieverlies op van 5%. Men kan dus elektrische energie over enorme afstanden, mits het gelijkstroom is, vervoeren. Daarvoor worden nu in Europa overal dikke kabels gelegd. Als het hier niet waait waait het wel in Noorwegen en omgekeerd.
Zelfs zonnestroom uit Noord-Afrika kan hier met een beperkt verlies naar toe worden gebracht.
HVDC is het codewoord!
 
En zou het niet allemaal in stapjes gaan? Door de prijsdalingen wordt het opslaan van een kWh steeds goedkoper. We gaan zien dat er een hype-markt komt voor lokale opslag. Een beetje eentonig wellicht maar ook hier zal Tesla weer voorop lopen met zowel Powerwall als Powerpack.

Deze komen op allerlei plaatsen. In een afzonderlijk woonhuis, in appartementencomplexen, bij autolaadstations, bij bedrijven zoals lichte industrie en kantoorcomplexen tot locaties in de energievoorziening zelf. Zet een stelletje powerpacks of vergelijkbaren bij een windpark en de momenten van lage vraag bepalen de opslag die dan wordt gebruikt voor momenten van hoge vraag samen met verschillen in de "woei". Die vraag fluctueert op micro-niveau maar op macro-niveau is hij wel redelijk te voorspellen. Het zal voor een netbeheerder over niet al te lange tijd goedkoper zijn om een buffer te bouwen die de pieken opvangt dan de capaciteit uit te breiden.

En al die locaties samen zorgen er al vanzelf voor dat de pieken worden afgeschoren, iets wat nu voor netbeheerders een dilemma oplevert want moeten ze wel of geen grote investeringen doen.

Dan kan het ook nog zo zijn dat de regelgeving zich ermee gaat bemoeien en bijvoorbeeld gaat verlangen dat er minimaal 20% buffer moet worden aangehouden.
En natuurlijk leidt de Amsterdamse situatie ook weer tot een opborrelen van ideetjes bij beleidsmakers.

Het zal nog wel niet zo zijn dat een alluminiumsmelterij op batterijen gaat draaien maar veel andere stroomverbruikers zullen gevoed worden uit een mix van het net en de opslag waarbij er als vanzelf een verschuiving komt van het net naar de opslag door de toename van de opwekking vanuit zon en wind.
Uiteindelijk zal de opwekking door duurzame energie zoals zon en wind de dagelijkse vraag overstijgen waarbij voor een groot deel van het jaar door de opslag, lokaal en centraal, het dag-nachtverschil geheel afgedekt wordt.

Dan kan er dus een periode komen waarin de energiecentrales alleen draaien als, om even klassiek te doen, de R in de maand is. Daarbuiten staan ze stil zoals ook stadsverwarming in de zomer stil staat.

Dit gaat overigens gewoon vanzelf, zeg maar gevoed vanuit crowdhandelen (i.t.t. de misvatting dat alles gestuurd kan worden, overigens een heel interessante materie. Een soort ongeleide burgelijke ongehoorzaamheid want in specifieke gevallen werken gerichte prikkels niet).

Wat wel centraal zal kunnen gaan is het werken aan een oplossing voor het zomer-winter verschil. Maar wie weet is daar over tien jaar ook iets slims voor bedacht. En uiteraard kunnen zonovergoten landen dan goede zaken doen :)