Xfrank
Well-Known Member
wedden dat dit nu net de twee zijn die niet staken!
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Toen ik aan de univ begon, werd van elektriciteit gezegd (door den Theo, sommigen zullen hem wel kunnen) dat het een vorm van energie is die zeer gemakkelijk te transporteren valt: wat koperdraad en je kan een enorme hoeveelheid energie moeiteloos en bijna zonder verlies transporteren. Er werd, ik herinner het me nog altijd, zelfs het doembeeld geschets van een wereld zonder elektriciteit. Stel dat je in een energiebedrijf een hele dag sterke veren samendrukt en die dan met een vrachtwagen moet transporten naar de plaatsen waar de mechanische energie nodig is.
Nadeel van elektriciteit, zo werd er meteen bijgezegd, is dat je het moeilijk kan opslaan. Dat blijft nog altijd een reuzeprobleem. Batterijen om met dagproductie het nachtverbruik te dekken, lijkt stilaan te lukken, zij het tegen een flinke kost. Ook dan is beroep doen op het net ecologisch, maar ook financieel de betere keuze. Seizoenen willen overbruggen, is economische onzin.
@Rubinho, jij lijkt de redenering wel op te draaien: opslag is geen probleem, en voor het transporten van de paar kWh rijd ik wel even over en weer. Het beeld van de vrachtwagen vol samengedrukt veren komt nu toch nog dichterbij.
Zelfs de ICE auto's hadden er last van.... De journalist op de radio deze morgen geraakte niet uit zijn garage omdat zijn elektrische poort in Amsterdam niet openging (nadat hij 7 verdiepingen langs de trap naar beneden gewandeld was ).schijnbaar gaat het met de stroomvoorziening in Nederland ook niet zo goed
Bedrijfje in VK "Sunamp" droomt al luidop van warmtetransporten.Het beeld van de vrachtwagen vol samengedrukte veren komt nu toch nog dichterbij.
Inderdaad, en dan ging fietsen naar het werk wel ineens...Zelfs de ICE auto's hadden er last van.... De journalist op de radio deze morgen geraakte niet uit zijn garage omdat zijn elektrische poort in Amsterdam niet openging (nadat hij 7 verdiepingen langs de trap naar beneden gewandeld was ).
Toen ik aan de univ begon, werd van elektriciteit gezegd (door den Theo, sommigen zullen hem wel kunnen) ...
Naast het feit dat een benzinepomp zonder stroom ook niet pomptZelfs de ICE auto's hadden er last van.... De journalist op de radio deze morgen geraakte niet uit zijn garage omdat zijn elektrische poort in Amsterdam niet openging (nadat hij 7 verdiepingen langs de trap naar beneden gewandeld was ).
Sorry even uit de context gerukt, maar die economische onzin wordt alleen bepaald door de olie- en gasprijs. Als die om welke reden dan ook de lucht in schiet (ik noem maar iets, bijv. een toekomstige milieubelasting die poogt de ecologische schade te verdisconteren in de olie- en gasprijs) kan dat er heel anders uit zien.Seizoenen willen overbruggen, is economische onzin.
@fivari heeft gelijk. Seizoenen willen overbruggen met een batterij is waanzin. Het is veel eenvoudiger om seizoenen te overbruggen door energie te transporteren uit gebieden waar het in die periode wel zonnig/winderig is. Dat kan met weinig verliezen en op extreem grote afstand.
De werkelijke kosten van transport van energie zijn niet commercieel bepaald, maar politiek. Het vervoeren van elektriciteit over een afstand van 700 km levert een energieverlies op van 5%. Men kan dus elektrische energie over enorme afstanden, mits het gelijkstroom is, vervoeren. Daarvoor worden nu in Europa overal dikke kabels gelegd. Als het hier niet waait waait het wel in Noorwegen en omgekeerd.Dat klopt theoretisch wel, maar als je bekijkt wat energie (in Belgie toch) kost om te transporteren, dan wordt die batterij mijn inziens op termijn toch wel voordeliger (zie mijn idee enkele posts eerder).
@fivari heeft gelijk. Seizoenen willen overbruggen met een batterij is waanzin. Het is veel eenvoudiger om seizoenen te overbruggen door energie te transporteren uit gebieden waar het in die periode wel zonnig/winderig is. Dat kan met weinig verliezen en op extreem grote afstand.
HVDC is het codewoord!De werkelijke kosten van transport van energie zijn niet commercieel bepaald, maar politiek. Het vervoeren van elektriciteit over een afstand van 700 km levert een energieverlies op van 5%. Men kan dus elektrische energie over enorme afstanden, mits het gelijkstroom is, vervoeren. Daarvoor worden nu in Europa overal dikke kabels gelegd. Als het hier niet waait waait het wel in Noorwegen en omgekeerd.
Zelfs zonnestroom uit Noord-Afrika kan hier met een beperkt verlies naar toe worden gebracht.