TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Elektrisch verbruik vs brandstof

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Wolfke, Jan 4, 2016.

  1. Wolfke

    Wolfke Member

    Joined:
    Feb 26, 2015
    Messages:
    431
    Location:
    Keerbergen, België
    Ik heb snel even de verbruikskosten berekend maar kost rijden met een dieselstoof nu ongeveer even veel als elektrisch rijden? :confused:

    250 Wh/km x 0,25 euro/kWh (incl. alle taksen) = 0,0625 euro/km of 6,25 euro/100 km


    Een dieselstoof verbruikt gemiddeld 7 liter/100 km of dus tegenwoordig ongeveer 7 euro/100 km

    Of heb ik iets over het hoofd gezien?
     
  2. Nexus

    Nexus Member

    Joined:
    Aug 25, 2015
    Messages:
    757
    Location:
    Brabant, Netherlands
    Ik kom zelf op 220 Wh/km tegen € 0,17 per kWh. Is 3,74 €/100 km.

    Excl. voordelen van superchargen op lange afstanden.
     
  3. in-clusion

    in-clusion Member

    Joined:
    May 26, 2013
    Messages:
    294
    Location:
    The Netherlands
    Ja je dient ook nog 10 a 12% ladingsverlies erbij te tellen waarmee het verschil nog kleiner wordt.




     
  4. Wolfke

    Wolfke Member

    Joined:
    Feb 26, 2015
    Messages:
    431
    Location:
    Keerbergen, België
    Ik dacht altijd dat het verschil groter was, ongeveer een derde van de kostprijs van brandstoffen :-(
     
  5. ERvee

    ERvee member

    Joined:
    Oct 12, 2014
    Messages:
    794
    Location:
    Nieuwegein, The Netherlands
    Tja. Brandstofprijzen zijn flink lager de laatste tijd.

    Overigens zijn hier de electriciteitsprijzen zo rond de 20 cent per kWh. En een vergelijkbaar model auto op diesel haalt die 7 liter per 100 km niet (althans, is mij nooit gelukt met A6 en BMW 5 serie, beiden diesel).

    Ik zie t in de toekomst wel weer verschuiven en (alleen gekeken naar brandstofkosten) voordeliger worden om elektrisch te rijden.
     
  6. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    1,903
    Location:
    Netherlands
    Is nogal afhankelijk van hoe je laadt en rijdt. Gemiddeld zit ik op 225 Wh/km. En mijn stroom kost gemiddeld 12,5 cent (incl, gegeven lagere belasting bij jaarlijks afname van >10.000 kWh en ongeveer 6.000 km vrijwel gratis tijdens vakanties.
    Daarmee kom ik op €2,81 per 100 km. Inclusief ladingsverlies van 10% kom je dan op €3,08 per 100 km.

    Daarbij heb ik voorheen altijd benzine gereden - 1:10. Met de huidige benzineprijs is dat pakweg €15,00 per 100 km. Dus in mijn situatie ben ik pakweg 80% goedkoper uit qwa "brandstof".
     
  7. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,416
    Location:
    De Woude NL
    Het hangt heel sterk van je persoonlijke situatie af. Ik laad 's nachts nu op voor 6,5 cent per kWu. Dat is, bij 210 wH/km en 10% laadverlies, 1,7 eurocent per afgelegde kilometer. Dit komt omdat ik laad boven 10.000 kWu en de energiebelasting dan 7 cent per kWu lager is.
    Voorheen reed ik met een Audi S6. Het gemiddelde verbruik bedroeg 1:7. Toen kostte de brandstof nog 1,70 euro per liter. Per afgelegde km was dat 24 cent.
    In mijn geval is elektrisch rijden dus qua verbruik 14x voordeliger. Dan neem ik niet eens de voordelen mee van de Superchargen. In september afgelopen jaar 5800 km gereden door Scandinavië, volledig kosteloos qua brandstofverbruik.
    Op dit moment betaal ik voor 14.600 kWu 598 euro opwekkingskosten. Daar zit al BTW in. De overheid presteert het om daar 1220 euro aan belastingen en btw bovenop te gooien. Het is toch van de zotte dat op een product meer dan 2x die waarde aan belasting wordt geheven. Bij gas is de belastingdruk de helft in vergelijking met elektriciteit. Reken er ook maar op dat de overheid, zeker de Nederlandse, de knop energiebelasting nog flink zal moeten verdraaien van voordeel voor gas naar voordeel voor elektriciteit. Doen ze dit niet dan worden milieudoelstellingen nooit en te nimmer gehaald.
     
  8. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,149
    Dacht ik eerlijk gezegd ook.
     
  9. MichielP

    MichielP Member

    Joined:
    Mar 2, 2015
    Messages:
    71
    Location:
    Soest, Netherlands
    De vergelijking is hier ook niet eerlijk. Er wordt zuinig gereden met de diesel, en niet bepaald met de Tesla, en de dieselprijs wordt te laag genomen.

    Als je uitgaat van gemiddelde prijzen (en niet 10km omrijdt voor de goedkoopste pomp), dan moet je uitgaan van 1,15 per liter diesel (Dieselprijs - De actuele Dieselprijs van Nederland). DIe 7 liter kost dus 8 euro. Om die 7 liter per 100 km te halen moet je zuinig rijden. Als je dat doet in een Model S haal je 200 Wh/km, dus 20KWh per 100km = 4 euro. Dat is dus de helft. Ok, ik hou hier geen rekening met laadverliezen e.d.

    Je kunt ook kijken naar energieverbruik: 1 liter diesel bevat 37,5 MJ = 10,4 KWh. Die 7 liter is dus 72 KWh tegen de 20 KWh van de Model S. Zelfs als je de centrale met diesel stookt blijft de Tesla fors zuiniger. Mag ik concluderen dat diesel gesubsidieerd wordt?
     
  10. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,149
    Nee, je mag concluderen dat elektriciteit per kWh extreem zwaar wordt belast tov. fossiele brandstoffen.
    Iemand (was dat niet Wido?) maakte hierover eens de berekening.
     
  11. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,478
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    #11 Energie Gratiz, Jan 4, 2016
    Last edited: Jan 4, 2016
    Het eerste stapje in de goede richting is gezet. Als de overheid in NL het voordeel op fossiele brandstof t.o.v. duurzame brandstof wil opheffen, moet de belasting per energie-eenheid dus hetzelfde worden. Bij onveranderde eindprijs elektriciteit zou een m3 aardgas dan 2€ moeten gaan kosten. Als ze de belasting op elektriciteit (duurzame energie) gaan halveren dan gaat elektriciteit ongeveer 14 cent per kWh kosten. Bij die prijzen willen alle woningeigenaren graag een warmtepomp!
     
  12. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,416
    Location:
    De Woude NL
    Wij hebben een warmtepomp sinds 2007. Zelfs met de huidige elektriciteitsprijzen verwarmen wij ons grote huis (1300 m3), koelen we in de zomer ditzelfde huis, douchen we en wassen we onze kleren voor een bedrag van rond 80 euro per maand. Mensen die niet op de hoogte zijn van het hoge rendement van warmtepompen, geloven het gewoon niet. Hier ligt een taak voor installateurs. Zij kunnen voor hun klanten heel simpel uitrekenen wat de terugverdientijden zijn. Zelfs een salesmodel als dat van SolarCity zou hier kunnen worden uitgerold.
     
  13. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,478
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Inderdaad, de warmtepomp valt in NL absoluut nog in de categorie "onbekend maakt onbemind". En degenen die wel interesse tonen, menen dat een rendement boven 100% toch echt niet kan. Nee, natuurlijk niet. Maar dan moet je wel de juiste dingen vergelijken. Een goede warmtepomp geeft 500% rendement als je het berekent met hoeveel warmte hij afgeeft bij hoeveel elektriciteit je er daarvoor in moet stoppen. Blijft ongeloofwaardig... :crying:
     
  14. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,283
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Volgens mij gaat dit pas duidelijk woeden als installateurs hier ook voldoende over weten. Ik heb hier zelf het nodige over gelezen, en ben ook over jullie verhalen enthousiast geraakt. Maar waar vind in een installateur die ter zake kundig is, en mij kan adviseren voor mijn situatie? Ik heb een huis met een EPN van 0,8 (dacht ik) dus dat is heel redelijk. Is er een expertise centrum? Een vereniging van gekwalificeerde installateurs?
     
  15. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,478
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Ik ben geen installateur, maar ik heb op dat gebied wel voldoende achtergrond om adviseur te zijn. En eventueel verkopen kan er dan ook bij.
    Een warmtepomp is nog altijd geen goedkoop apparaat, maar meestal wordt er in NL nog door meerdere partijen aan verdiend. Sommige importeurs leveren rechtstreeks aan klanten, zodat groothandels en installateurs niet aan de warmtepomp verdienen. Op die manier kan de klant voordelig een warmtepomp aanschaffen. Natuurlijk is er wel een installateur nodig om de zaak te installeren, maar die krijgt dan zijn uren betaald.
     
  16. davandy

    davandy Model S 85D Multicolor red

    Joined:
    Mar 9, 2015
    Messages:
    420
    Location:
    Melsele Belgium
    Wat had je nu gedacht, cadeaus moet je niet verwachten vestzak broekzak. :cursing:
     
  17. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,294
    Location:
    Third rock from the sun
    Het kostenvoordeel voor elektrisch rijden is inderdaad grotendeels situatieafhankelijk en niet zo groot tov fossiele brandstoffen.

    ECHTER, worden externe kosten (aan omgeving/klimaat) niet meegenomen. Als je groene stroom gebruikt (ondanks grote verschillen binnen soorten groene stroom) dan kun je in ieder geval zeggen dat je schoner bent. Schade aan milieu is zeer moeilijk te kwantificeren, daarom zou ik zeggen: gebruik groene stroom en hoop dat stapsgewijs de fossiele brandstoffen en kolen/aardgas centrales opgedoekt worden dmv belastingen e.d.

    Als het gaat om efficiëntie, dan zijn we snel klaar. Fossiele brandstofmotoren zullen (bijna) niet in de buurt kunnen komen van de energieconsumptie van elektrische auto's. Een liter benzine heeft zo'n 9 kWh aan energie en diesel 9,9 kWh (Energy density - Wikipedia, the free encyclopedia, Google)
     
  18. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,652
    Location:
    Eindhoven
    #18 basvk, Jan 4, 2016
    Last edited: Jan 4, 2016
    Je kunt het beste een installateur in de arm nemen die ook conventionele airco's installeert.

    Een warmtepomp is (bijna) hetzelfde als een gewone lucht/lucht airco, met als verschil dat de binnenunit een warmtewisselaar heeft waar water doorheen stroomt in plaats van een radiator met ventilator die de lucht erlangs blaast.

    Bij mij is de binnenunit geplaatst door de gewone CV-ketel installateur (stelt werkelijk niets voor, ingaande en uitgaande cv pijp aansluiten, stroom aansluiten, evt. bedieningspaneeltje eraan klikken) en de buitenunit plus koelmiddel is geplaatst door zijn collega airco installateur (en dat is ook simpel: in en uitgaande koelleiding en stroomkabel tussen de buiten en binnenunit monteren, afpersen en vullen met koelmiddel - dat is eigenlijk het enige specialistische werk).

    Edit: voor het bepalen van het vermogen en type warmtepomp is het verstandig om een en ander aan je huis door te laten rekenen (warmteverlies door muren, dak, ramen, type afgiftesysteem etc.), dat is wel belangrijk, en ik denk dat je dat bedoelt met je vraag.
    Het luistert wel wat nauwer dan met het aantal te verwarmen kubieke meters de maximum capaciteit te bepalen (zoals nu gedaan wordt met gas-cv), en ik kan me voorstellen dat het voor die berekening nog wel wat aan kennis schort bij de meeste cv installateurs. Die zullen dit jaar allemaal wel massaal op cursus gaan nu de subsidies er zijn...
     
  19. ERvee

    ERvee member

    Joined:
    Oct 12, 2014
    Messages:
    794
    Location:
    Nieuwegein, The Netherlands
    Juist. En iemand goede ervaringen met een adviserende partij die zo'n transmissieberekening kan maken en kan adviseren over soort installatie / aanvullende isolatie? In de regio midden Nederland bij voorkeur?
     
  20. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,886
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Toen ik mijn huis bouwde in 2009 wilde ik ook een warmtepomp. Maar Selekthuis wilde er niet aan. Eerst was er een stelpost van 15k, maar toen de bouw dichterbij kwam werd dat stapsgewijs verhoogd naar 30k.
    Ze wilden/durfden of konden het niet, en durfden het mij niet te zeggen.
     

Share This Page