Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elektrisch verbruik vs brandstof

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb snel even de verbruikskosten berekend maar kost rijden met een dieselstoof nu ongeveer even veel als elektrisch rijden? :confused:

250 Wh/km x 0,25 euro/kWh (incl. alle taksen) = 0,0625 euro/km of 6,25 euro/100 km


Een dieselstoof verbruikt gemiddeld 7 liter/100 km of dus tegenwoordig ongeveer 7 euro/100 km

Of heb ik iets over het hoofd gezien?
 
Ja je dient ook nog 10 a 12% ladingsverlies erbij te tellen waarmee het verschil nog kleiner wordt.




Ik heb snel even de verbruikskosten berekend maar kost rijden met een dieselstoof nu ongeveer even veel als elektrisch rijden? :confused:

250 Wh/km x 0,25 euro/kWh (incl. alle taksen) = 0,0625 euro/km of 6,25 euro/100 km


Een dieselstoof verbruikt gemiddeld 7 liter/100 km of dus tegenwoordig ongeveer 7 euro/100 km

Of heb ik iets over het hoofd gezien?
 
Tja. Brandstofprijzen zijn flink lager de laatste tijd.

Overigens zijn hier de electriciteitsprijzen zo rond de 20 cent per kWh. En een vergelijkbaar model auto op diesel haalt die 7 liter per 100 km niet (althans, is mij nooit gelukt met A6 en BMW 5 serie, beiden diesel).

Ik zie t in de toekomst wel weer verschuiven en (alleen gekeken naar brandstofkosten) voordeliger worden om elektrisch te rijden.
 
Is nogal afhankelijk van hoe je laadt en rijdt. Gemiddeld zit ik op 225 Wh/km. En mijn stroom kost gemiddeld 12,5 cent (incl, gegeven lagere belasting bij jaarlijks afname van >10.000 kWh en ongeveer 6.000 km vrijwel gratis tijdens vakanties.
Daarmee kom ik op €2,81 per 100 km. Inclusief ladingsverlies van 10% kom je dan op €3,08 per 100 km.

Daarbij heb ik voorheen altijd benzine gereden - 1:10. Met de huidige benzineprijs is dat pakweg €15,00 per 100 km. Dus in mijn situatie ben ik pakweg 80% goedkoper uit qwa "brandstof".
Ik heb snel even de verbruikskosten berekend maar kost rijden met een dieselstoof nu ongeveer even veel als elektrisch rijden? :confused:

250 Wh/km x 0,25 euro/kWh (incl. alle taksen) = 0,0625 euro/km of 6,25 euro/100 km


Een dieselstoof verbruikt gemiddeld 7 liter/100 km of dus tegenwoordig ongeveer 7 euro/100 km

Of heb ik iets over het hoofd gezien?
 
Ik heb snel even de verbruikskosten berekend maar kost rijden met een dieselstoof nu ongeveer even veel als elektrisch rijden? :confused:
250 Wh/km x 0,25 euro/kWh (incl. alle taksen) = 0,0625 euro/km of 6,25 euro/100 km
Een dieselstoof verbruikt gemiddeld 7 liter/100 km of dus tegenwoordig ongeveer 7 euro/100 km
Of heb ik iets over het hoofd gezien?
Het hangt heel sterk van je persoonlijke situatie af. Ik laad 's nachts nu op voor 6,5 cent per kWu. Dat is, bij 210 wH/km en 10% laadverlies, 1,7 eurocent per afgelegde kilometer. Dit komt omdat ik laad boven 10.000 kWu en de energiebelasting dan 7 cent per kWu lager is.
Voorheen reed ik met een Audi S6. Het gemiddelde verbruik bedroeg 1:7. Toen kostte de brandstof nog 1,70 euro per liter. Per afgelegde km was dat 24 cent.
In mijn geval is elektrisch rijden dus qua verbruik 14x voordeliger. Dan neem ik niet eens de voordelen mee van de Superchargen. In september afgelopen jaar 5800 km gereden door Scandinavië, volledig kosteloos qua brandstofverbruik.
Op dit moment betaal ik voor 14.600 kWu 598 euro opwekkingskosten. Daar zit al BTW in. De overheid presteert het om daar 1220 euro aan belastingen en btw bovenop te gooien. Het is toch van de zotte dat op een product meer dan 2x die waarde aan belasting wordt geheven. Bij gas is de belastingdruk de helft in vergelijking met elektriciteit. Reken er ook maar op dat de overheid, zeker de Nederlandse, de knop energiebelasting nog flink zal moeten verdraaien van voordeel voor gas naar voordeel voor elektriciteit. Doen ze dit niet dan worden milieudoelstellingen nooit en te nimmer gehaald.
 
De vergelijking is hier ook niet eerlijk. Er wordt zuinig gereden met de diesel, en niet bepaald met de Tesla, en de dieselprijs wordt te laag genomen.

Als je uitgaat van gemiddelde prijzen (en niet 10km omrijdt voor de goedkoopste pomp), dan moet je uitgaan van 1,15 per liter diesel (Dieselprijs - De actuele Dieselprijs van Nederland). DIe 7 liter kost dus 8 euro. Om die 7 liter per 100 km te halen moet je zuinig rijden. Als je dat doet in een Model S haal je 200 Wh/km, dus 20KWh per 100km = 4 euro. Dat is dus de helft. Ok, ik hou hier geen rekening met laadverliezen e.d.

Je kunt ook kijken naar energieverbruik: 1 liter diesel bevat 37,5 MJ = 10,4 KWh. Die 7 liter is dus 72 KWh tegen de 20 KWh van de Model S. Zelfs als je de centrale met diesel stookt blijft de Tesla fors zuiniger. Mag ik concluderen dat diesel gesubsidieerd wordt?
 
De vergelijking is hier ook niet eerlijk. Er wordt zuinig gereden met de diesel, en niet bepaald met de Tesla, en de dieselprijs wordt te laag genomen.

Als je uitgaat van gemiddelde prijzen (en niet 10km omrijdt voor de goedkoopste pomp), dan moet je uitgaan van 1,15 per liter diesel (Dieselprijs - De actuele Dieselprijs van Nederland). DIe 7 liter kost dus 8 euro. Om die 7 liter per 100 km te halen moet je zuinig rijden. Als je dat doet in een Model S haal je 200 Wh/km, dus 20KWh per 100km = 4 euro. Dat is dus de helft. Ok, ik hou hier geen rekening met laadverliezen e.d.

Je kunt ook kijken naar energieverbruik: 1 liter diesel bevat 37,5 MJ = 10,4 KWh. Die 7 liter is dus 72 KWh tegen de 20 KWh van de Model S. Zelfs als je de centrale met diesel stookt blijft de Tesla fors zuiniger. Mag ik concluderen dat diesel gesubsidieerd wordt?

Nee, je mag concluderen dat elektriciteit per kWh extreem zwaar wordt belast tov. fossiele brandstoffen.
Iemand (was dat niet Wido?) maakte hierover eens de berekening.
 
Reken er ook maar op dat de overheid, zeker de Nederlandse, de knop energiebelasting nog flink zal moeten verdraaien van voordeel voor gas naar voordeel voor elektriciteit. Doen ze dit niet dan worden milieudoelstellingen nooit en te nimmer gehaald.
Het eerste stapje in de goede richting is gezet. Als de overheid in NL het voordeel op fossiele brandstof t.o.v. duurzame brandstof wil opheffen, moet de belasting per energie-eenheid dus hetzelfde worden. Bij onveranderde eindprijs elektriciteit zou een m3 aardgas dan 2€ moeten gaan kosten. Als ze de belasting op elektriciteit (duurzame energie) gaan halveren dan gaat elektriciteit ongeveer 14 cent per kWh kosten. Bij die prijzen willen alle woningeigenaren graag een warmtepomp!
 
Last edited:
Het errste stapje in de goede richting is gezet. Als de overheid in NL het voordeel op fossiele brandstof t.o.v. duurzame brandstof wil opheffen, moet de belasting per energie-eenheid dus hetzelfde worden. Bij onveranderde eindprijs elektriciteit zou een m3 aardgas dan 2€ moeten gaan kosten. Als ze de belasting op elektriciteit (duurzame energie) gaan halveren dan gaat elektriciteit ongeveer 14 cent per kWh kosten. Bij die prijzen willen alle woningeigenaren graag een warmtepomp!
Wij hebben een warmtepomp sinds 2007. Zelfs met de huidige elektriciteitsprijzen verwarmen wij ons grote huis (1300 m3), koelen we in de zomer ditzelfde huis, douchen we en wassen we onze kleren voor een bedrag van rond 80 euro per maand. Mensen die niet op de hoogte zijn van het hoge rendement van warmtepompen, geloven het gewoon niet. Hier ligt een taak voor installateurs. Zij kunnen voor hun klanten heel simpel uitrekenen wat de terugverdientijden zijn. Zelfs een salesmodel als dat van SolarCity zou hier kunnen worden uitgerold.
 
Inderdaad, de warmtepomp valt in NL absoluut nog in de categorie "onbekend maakt onbemind". En degenen die wel interesse tonen, menen dat een rendement boven 100% toch echt niet kan. Nee, natuurlijk niet. Maar dan moet je wel de juiste dingen vergelijken. Een goede warmtepomp geeft 500% rendement als je het berekent met hoeveel warmte hij afgeeft bij hoeveel elektriciteit je er daarvoor in moet stoppen. Blijft ongeloofwaardig... :crying:
 
Volgens mij gaat dit pas duidelijk woeden als installateurs hier ook voldoende over weten. Ik heb hier zelf het nodige over gelezen, en ben ook over jullie verhalen enthousiast geraakt. Maar waar vind in een installateur die ter zake kundig is, en mij kan adviseren voor mijn situatie? Ik heb een huis met een EPN van 0,8 (dacht ik) dus dat is heel redelijk. Is er een expertise centrum? Een vereniging van gekwalificeerde installateurs?
 
Ik ben geen installateur, maar ik heb op dat gebied wel voldoende achtergrond om adviseur te zijn. En eventueel verkopen kan er dan ook bij.
Een warmtepomp is nog altijd geen goedkoop apparaat, maar meestal wordt er in NL nog door meerdere partijen aan verdiend. Sommige importeurs leveren rechtstreeks aan klanten, zodat groothandels en installateurs niet aan de warmtepomp verdienen. Op die manier kan de klant voordelig een warmtepomp aanschaffen. Natuurlijk is er wel een installateur nodig om de zaak te installeren, maar die krijgt dan zijn uren betaald.
 
Het kostenvoordeel voor elektrisch rijden is inderdaad grotendeels situatieafhankelijk en niet zo groot tov fossiele brandstoffen.

ECHTER, worden externe kosten (aan omgeving/klimaat) niet meegenomen. Als je groene stroom gebruikt (ondanks grote verschillen binnen soorten groene stroom) dan kun je in ieder geval zeggen dat je schoner bent. Schade aan milieu is zeer moeilijk te kwantificeren, daarom zou ik zeggen: gebruik groene stroom en hoop dat stapsgewijs de fossiele brandstoffen en kolen/aardgas centrales opgedoekt worden dmv belastingen e.d.

Als het gaat om efficiëntie, dan zijn we snel klaar. Fossiele brandstofmotoren zullen (bijna) niet in de buurt kunnen komen van de energieconsumptie van elektrische auto's. Een liter benzine heeft zo'n 9 kWh aan energie en diesel 9,9 kWh (Energy density - Wikipedia, the free encyclopedia, Google)
 
Volgens mij gaat dit pas duidelijk woeden als installateurs hier ook voldoende over weten. Ik heb hier zelf het nodige over gelezen, en ben ook over jullie verhalen enthousiast geraakt. Maar waar vind in een installateur die ter zake kundig is, en mij kan adviseren voor mijn situatie? Ik heb een huis met een EPN van 0,8 (dacht ik) dus dat is heel redelijk. Is er een expertise centrum? Een vereniging van gekwalificeerde installateurs?
Je kunt het beste een installateur in de arm nemen die ook conventionele airco's installeert.

Een warmtepomp is (bijna) hetzelfde als een gewone lucht/lucht airco, met als verschil dat de binnenunit een warmtewisselaar heeft waar water doorheen stroomt in plaats van een radiator met ventilator die de lucht erlangs blaast.

Bij mij is de binnenunit geplaatst door de gewone CV-ketel installateur (stelt werkelijk niets voor, ingaande en uitgaande cv pijp aansluiten, stroom aansluiten, evt. bedieningspaneeltje eraan klikken) en de buitenunit plus koelmiddel is geplaatst door zijn collega airco installateur (en dat is ook simpel: in en uitgaande koelleiding en stroomkabel tussen de buiten en binnenunit monteren, afpersen en vullen met koelmiddel - dat is eigenlijk het enige specialistische werk).

Edit: voor het bepalen van het vermogen en type warmtepomp is het verstandig om een en ander aan je huis door te laten rekenen (warmteverlies door muren, dak, ramen, type afgiftesysteem etc.), dat is wel belangrijk, en ik denk dat je dat bedoelt met je vraag.
Het luistert wel wat nauwer dan met het aantal te verwarmen kubieke meters de maximum capaciteit te bepalen (zoals nu gedaan wordt met gas-cv), en ik kan me voorstellen dat het voor die berekening nog wel wat aan kennis schort bij de meeste cv installateurs. Die zullen dit jaar allemaal wel massaal op cursus gaan nu de subsidies er zijn...
 
Last edited:
Toen ik mijn huis bouwde in 2009 wilde ik ook een warmtepomp. Maar Selekthuis wilde er niet aan. Eerst was er een stelpost van 15k, maar toen de bouw dichterbij kwam werd dat stapsgewijs verhoogd naar 30k.
Ze wilden/durfden of konden het niet, en durfden het mij niet te zeggen.