Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elektrisch verbruik vs brandstof

This site may earn commission on affiliate links.
Toen ik mijn huis bouwde in 2009 wilde ik ook een warmtepomp. Maar Selekthuis wilde er niet aan. Eerst was er een stelpost van 15k, maar toen de bouw dichterbij kwam werd dat stapsgewijs verhoogd naar 30k.
Ze wilden/durfden of konden het niet, en durfden het mij niet te zeggen.
Dat is heel spijtig. Toen wij in 2006/2007 onze nieuwe boerderij bouwden wilde ik beslist een monovalente warmtepomp. Verschillende bedrijven die ervaring hadden met warmtepompen vonden dat toen voor individuele woningen geen haalbare kaart. Prijzen tot 80.000 euro schrikten ons aanvankelijk af. Uiteindelijk bleek mijn aannemer het goede contact te hebben met een installateur die dit wel voor een overzichtelijk bedrag kon realiseren. Nog wel altijd 30 mille, dat kan met lucht/water warmtepompen van vandaag een stuk voordeliger. Belangrijk toen was dat ik zelf zeer uitgebreid de mogelijkheden had bestudeerd en de betrokken partijen goed weerwoord kon geven.
 
Dat is heel spijtig. Toen wij in 2006/2007 onze nieuwe boerderij bouwden wilde ik beslist een monovalente warmtepomp. Verschillende bedrijven die ervaring hadden met warmtepompen vonden dat toen voor individuele woningen geen haalbare kaart. Prijzen tot 80.000 euro schrikten ons aanvankelijk af. Uiteindelijk bleek mijn aannemer het goede contact te hebben met een installateur die dit wel voor een overzichtelijk bedrag kon realiseren. Nog wel altijd 30 mille, dat kan met lucht/water warmtepompen van vandaag een stuk voordeliger. Belangrijk toen was dat ik zelf zeer uitgebreid de mogelijkheden had bestudeerd en de betrokken partijen goed weerwoord kon geven.
Mijn huis is 730m3, met een gasverbuik van 2086m3 vorig jaar (5 personen), wat me 1300Euro kost.
Dan moet je wel een heel groen hart hebben wil je 30k uit gaan geven aan een warmtepomp.
 
Mijn huis is 730m3, met een gasverbuik van 2086m3 vorig jaar (5 personen), wat me 1300Euro kost.
Dan moet je wel een heel groen hart hebben wil je 30k uit gaan geven aan een warmtepomp.
Dat klopt, is nu enorm veranderd. Als je vloerverwarming hebt, reken dan nu op een investering van 10k incl. BTW, subsidie ISDE ca. 2000-3000 EUR dus netto 7k - 8k. Dat heb je ruim binnen 10 jaar terugverdiend met de nieuwe energiebelastingsprijzen. Nog een stuk korter als je huidige E-verbruik boven 10.000kWh is.
Reken er ook op dat je gasverbruik per jaar 100 euro duurder is geworden.
 
Last edited:
Nee, je mag concluderen dat elektriciteit per kWh extreem zwaar wordt belast tov. fossiele brandstoffen..

Misschien mis ik iets, maar volgens mij is het net andersom? Bij diesel is de belastingcompenent 69,5 ct op 115,3 ct per liter diesel (60%). Voor electriciteit betaal je 11,8 ct belasting op 26,2 ct per kWh (45%).

Als je rekent met de 'commerciele prijs' dan kost 100km rijden met een dieselwagen die 8L op 100km rijdt 3,664 EUR. Dezelfde afstand met een Tesla die inclusief laadverliezen 250Wh/km verbruikt komt dan neer op 3,60 EUR. Dat de niet-overheidsgestuurde prijs dus redelijk in de buurt komt van elkaar is niet verwonderlijk. Energie is energie. Aangezien electriciteit in Nederland voornamelijk van fossiele bronnen komt, moet die eerste intrinsiek duurder zijn. De kostprijs van de electriciteitscentrale win je dan ongeveer weer terug omdat de electrische motor minder energie verliest in restwarmte en dus efficienter is.

Het is eigenlijk wel een gemiste kans vanuit de overheid om de fiscale stimulans voor electrisch rijden te baseren op de bijtelling. Mi had het beter geweest om simpelweg de energiebelasting op stroom voor laadpalen af te schaffen. Dan was er nu nog steeds een stimulans geweest om een hybriede aan te schaffen en die ook effectief zoveel mogelijk electrisch te laten rijden. En bovendien was die stimulans er dan ook geweest voor huishoudens die hun auto prive kopen en niet enkel voor de 'zakelijke rijder'.
 

Dank voor de link. Het verschil zit hem in de vergelijkingswijze. Neem je de belasting per geleverde Joule dan is deze op electriciteit dus beduidend hoger, maar vergelijk je met de 'commerciele' prijs dan is de belasting weer hoger op fosiele brandstoffen. Aangezien energie (ex-belasting) geleverd als electriciteit veel duurder is dan energie geleverd als fossiele brandstof kom je op dit verschil.

Ik denk eerlijk gezegd dat de vergelijking zoals Maarten hem dan maakt dus niet correct is als antwoord op de vraag 'waarom is electisch rijden duurder dan diesel'. Het is omdat electriciteit duurder is dan fossiele brandstoffen. Doordat de belastingen grosso modo proportioneel zijn met de originele aanschafsprijs krijg je dan zelfs met het lagere belastingspercentage op electriciteit dus wel meer belasting te betalen. Maar de originele reden zit hem gewone in de duurdere aanschafscomponent.

Mijn antwoord waarbij ik de prijs vergelijk met 'wat als er helemaal geen belasting geheven zou worden' lijkt mij dan ook meer in de spirit van de vraag te liggen.
 
Misschien mis ik iets, maar volgens mij is het net andersom? Bij diesel is de belastingcompenent 69,5 ct op 115,3 ct per liter diesel (60%). Voor electriciteit betaal je 11,8 ct belasting op 26,2 ct per kWh (45%).

Wat je mist : FVO woont in België...

Ik ken de juiste verhouding voor België niet, maar diesel is hier goedkoper dan in Nederland, wegens minder belast.

En stroom is hier net duurder dan in Nederland, ondanks goedkopere opwekking (nucleair) , door hogere belastingen en andere verdoken taksen.
 
Dank voor de link. Het verschil zit hem in de vergelijkingswijze. Neem je de belasting per geleverde Joule dan is deze op electriciteit dus beduidend hoger, maar vergelijk je met de 'commerciele' prijs dan is de belasting weer hoger op fosiele brandstoffen. Aangezien energie (ex-belasting) geleverd als electriciteit veel duurder is dan energie geleverd als fossiele brandstof kom je op dit verschil.

Ik denk eerlijk gezegd dat de vergelijking zoals Maarten hem dan maakt dus niet correct is als antwoord op de vraag 'waarom is electisch rijden duurder dan diesel'. Het is omdat electriciteit duurder is dan fossiele brandstoffen. Doordat de belastingen grosso modo proportioneel zijn met de originele aanschafsprijs krijg je dan zelfs met het lagere belastingspercentage op electriciteit dus wel meer belasting te betalen. Maar de originele reden zit hem gewone in de duurdere aanschafscomponent.

Mijn antwoord waarbij ik de prijs vergelijk met 'wat als er helemaal geen belasting geheven zou worden' lijkt mij dan ook meer in de spirit van de vraag te liggen.
Op zich heb je wel gelijk, maar het verschil in kostprijs is niet meer zo groot. Een m3 aardgas kost zonder energiebelasting voor de particulier ongeveer 30 cent, en elektriciteit (omgerekend naar dezelfde energie-inhoud als een m3 gas) rond de 40 - 50 cent. Op dit moment gooit de overheid in NL over die prijzen nogal onlogische energiebelasting: op elektriciteit veeeel meer energiebelasting dan op aardgas.