Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elektrische motorfietsen

This site may earn commission on affiliate links.
Opvallend dat de motorrijders hier nog niet overgestapt zijn op de elektrische varianten.
Er is niks wat mijn K1600GT kan vervangen momenteel. Niet dat het erg is, heb ook al makkelijk een jaar niet meer met het ding gereden en zou 'm eigenlijk moeten verkopen. De X is aangenamer om te pendelen.

Maar ja, als je geen snelladen nodig hebt en tevreden bent met een ketting, is er aanbod. Vind je een ketting maar niks, of wil je snelladen, is er niks.
 
  • Like
Reactions: FVO and Maurice1
Eens, maar nu kan de consument wel zelf eenvoudiger elektriciteit genereren dan benzine maken. Daarmee ook actief bijdrage aan een gereduceerde elektriciteitsprijs.
Nog even…binnenkort capaciteitstarief, einde saldering en hogere prijzen voor elektriciteit.
Je (meerdere) EV’s opladen, waterpomp, ….via PV …ik heb er ook geen goed oog in op deze moment Maar bon off-topic
 
  • Like
Reactions: Paco and Maurice1
Er is niks wat mijn K1600GT kan vervangen momenteel. Niet dat het erg is….
Zo zijn er natuurlijk heeeeeel veel ICE rijders die op deze manier redeneren waardoor er nog steeds ICE’s verkocht worden, maar uiteindelijk heb je zelf ook ooit de keuze gemaakt om van ICE naar EV te gaan. Het klopt wat je zegt, als je weinig rijd is er inderdaad minder aanleiding om over te stappen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Zo zijn er natuurlijk heeeeeel veel ICE rijders die op deze manier redeneren waardoor er nog steeds ICE’s verkocht worden, maar uiteindelijk heb je zelf ook ooit de keuze gemaakt om van ICE naar EV te gaan. Het klopt wat je zegt, als je weinig rijd is er inderdaad minder aanleiding om over te stappen.
Ik ga sneller van 1 ICE motorfiets naar 0 motorfiets gaan dan dat ik naar een elektrische motorfiets ga.

Ik heb nauwelijks met de motorfiets gereden sinds ik de Model X heb. Zeg nog een paar jaartjes het weekend in het voorjaar gedaan, zelfs nog een trailer gekocht en dan vanaf corona is alles stil gevallen.

Ik ging 'm afgelopen jaar verkopen maar hey we zijn een jaar verder dus als ik 'm nu in het voorjaar eens poets gaat ie de deur uit.
 
Een elektrische motorfiets is voor in de buurt wel leuk, mits deze geen ketting heeft. Als je meer dan 100km over de snelweg moet maken om leuke plekken op te zoeken, dan is de lol gauw van het motorrijden af.

Overigens eens met Wooter. Vorig jaar de motor verkocht om een nieuwe te kopen. Maar twijfel nu best hard of ik dat nog wel wil.
De motor van vrouwlief ook verkopen, of toch zelf 1 kopen.. :)
 
Enige motorfiets momenteel in het aanbod die wel kan snelladen en geen ketting heeft is de HD Livewire One.

Knappe fiets, daar niet van, maar mijn K1600GT heeft een grote ruit en kuip, en zo een Livewire is een naked die duurder is dan zo een K1600GT.

Ik gebruikte mijn motorfiets om te pendelen, dus zat stevige stukken op de snelweg. Zo een naked is niet geschikt voor de snelweg.

Ik heb in het verleden ook een Zero SR/F getest en dat was ook een naked, maar zonder snelladen. En de SR/S heeft dan wel een kuip maar is nog altijd een sportieve motorfiets, en niet een sport touring zoals een K1600GT.

BMW heeft eens een concept laten zien met tele- en paralever en het profiel van hun tweecilinder boxer, die je ook in de R1250RT hebt, maar ze zijn momenteel te druk bezig met elektrische scooters te maken.

Ik denk dat die Vision DC Roadster ooit wel zal verschijnen in een touring productie versie, net zoals de K1600GT geboren is uit de Concept Six, maar het gaat nog wel even duren.

En mijn broer rijdt een recente BMW R1250RT en de software is echt wel slecht. Zo werkt de navigatie op het scherm enkel als je op je smartphone de BMW app open hebt staan.
 
Er is niks wat mijn K1600GT kan vervangen momenteel. Niet dat het erg is, heb ook al makkelijk een jaar niet meer met het ding gereden en zou 'm eigenlijk moeten verkopen. De X is aangenamer om te pendelen.

Maar ja, als je geen snelladen nodig hebt en tevreden bent met een ketting, is er aanbod. Vind je een ketting maar niks, of wil je snelladen, is er niks.
Deze claimt toch DC fast charging. Of snap ik het niet? Ben geen motor rijder...


En deze gaat nog verder en harder...
 
Zover ik weet zijn er 2 motorfietsen met DC snelladen:
  • HD LiveWire
  • Energica
Enkel de HD heeft ook een riemaandrijving. De Energica's komen met ketting. In beide gevallen gaat het om naked bikes of sportbikes.

De Zero motorfietsen hebben geen DC snelladen, enkel AC.

Maar ook het DC snelladen heeft een handicap: omdat de batterijen zo klein zijn, kan je dus ook niet met gek grote vermogens laden.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Er is niks wat mijn K1600GT kan vervangen momenteel. Niet dat het erg is, heb ook al makkelijk een jaar niet meer met het ding gereden en zou 'm eigenlijk moeten verkopen. De X is aangenamer om te pendelen.

Maar ja, als je geen snelladen nodig hebt en tevreden bent met een ketting, is er aanbod. Vind je een ketting maar niks, of wil je snelladen, is er niks.
Nog een K1600 GT rijder hier, een heerlijke motor, zo comfortabel, soepel en fijn lopend als een 6 in lijn vindt je nergens op 2 wielen!

Deze motor is perfect voor mooie toeren in gebieden waar je nu (nog) weinig oplaadpunten tegen komt en al zeker geen snelladers. Hele dag rijden (300+ km) en dan even snel voltanken in een klein dorpje in de bergen, zover zijn electische motoren nog lang niet.
 
Kunnen jullie mij uitleggen wat het probleem met een ketting is? En wat het alternatief is? Een riem?
Ik ben een complete motorfietsleek.
Ketting moet je smeren, en slijt. En denk aan smeren aan intervals als om de paar honderd kilometer.

Ik was er niet zo correct op, en mijn achterste tandwiel sleet weg. Met een weggesleten tandwiel heb je geen tractie meer.

Een alternatief is een rubberen riem, of nog beter een cardan-as. Maar zo een cardan kom je maar op een beperkt aantal modellen tegen want is zwaarder en duurder.
 
Ketting moet je smeren, en slijt. En denk aan smeren aan intervals als om de paar honderd kilometer.

Ik was er niet zo correct op, en mijn achterste tandwiel sleet weg. Met een weggesleten tandwiel heb je geen tractie meer.

Een alternatief is een rubberen riem, of nog beter een cardan-as. Maar zo een cardan kom je maar op een beperkt aantal modellen tegen want is zwaarder en duurder.
Zou je met een bv motorfiets de elektromotor niet beter direct in het wiel kunnen bouwen?
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Misschien, maar dan wordt het ongeveerde gewicht hoger. Ik ben nog niet een constructeur tegengekomen die de motoren in het wiel monteert.

Laatste dag voor lockdown heb ik diverse voorbeelden gezien in een automuseum in Den Haag (ik zal geen reclame maken ;) )
Comfort is bij een (zware) verbrandingsmoter ver te zoeken idd -> dat was ook de reden waarom het ondertussen uitgestorven is.
 
Ik heb verleden jaar een Velocette Venom uit 1965 gekocht om het oude gevoel van motorrijden uit mijn jeugd weer te beleven.
 

Attachments

  • velocette3.jpg
    velocette3.jpg
    165.1 KB · Views: 47
200 mile, Dan heb je geen snellaadmogelijkheid meer nodig
en bonus: ook een soort van autopilot
Maar nog altijd een ketting. En op zo een supersport pendelen is ook maar matig :)