Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elfwegentocht 14 juli 2018 recordpoging duurzame voertuigen

This site may earn commission on affiliate links.
Hi,

Vorig jaar is een start geweest in Friesland van de actie Elfwegentoch 2018 "twee weken lang feest zonder een druppel benzine", een initiatief van vele studenten en scholieren.

Recent is aangekondigd om op 14 juli een poging te doen het wereld record duurzame voortuigen te verbeteren. Deze staat sinds de actie vorig jaar in Helmond op 746; dat moet te verbeteren zijn.

Voor meer informatie zie de Elfwegen site op http://elfwegentocht.nl/nieuws-parade/
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Hi,

Vorig jaar is een start geweest in Friesland van de actie Elfwegentoch 2018 "twee weken lang feest zonder een druppel benzine", een initiatief van vele studenten en scholieren.

Recent is aangekondigd om op 14 juli een poging te doen het wereld record duurzame voortuigen te verbeteren. Deze staat sinds de actie vorig jaar in Helmond op 746; dat moet te verbeteren zijn.

Voor meer informatie zie de Elfwegen site op http://elfwegentocht.nl/nieuws-parade/
Allemaal heel leuk, maar honderden voertuigen naar Friesland laten rijden heeft weinig met een goed milieu van doen.
Ik ben vorig jaar met Urgenda een dag mee geweest in Friesland naar allerlei nieuwe duurzame toepassingen. Dat heeft nog enig nut, maar een optocht alleen is me teveel van het verkeerde.
 
Hi,

Vorig jaar is een start geweest in Friesland van de actie Elfwegentoch 2018 "twee weken lang feest zonder een druppel benzine", een initiatief van vele studenten en scholieren.

Recent is aangekondigd om op 14 juli een poging te doen het wereld record duurzame voortuigen te verbeteren. Deze staat sinds de actie vorig jaar in Helmond op 746; dat moet te verbeteren zijn.

Voor meer informatie zie de Elfwegen site op http://elfwegentocht.nl/nieuws-parade/

Vind het wel een leuk initiatief, wordt vast heel gezellig met al die zelfbouw niet fossiele voertuigen er bij.

Kan er helaas zelf niet bij zijn. :(

Levert vast mooie beelden op. Veel plezier en succes gewenst!
 
Allemaal heel leuk, maar honderden voertuigen naar Friesland laten rijden heeft weinig met een goed milieu van doen.
Ik ben vorig jaar met Urgenda een dag mee geweest in Friesland naar allerlei nieuwe duurzame toepassingen. Dat heeft nog enig nut, maar een optocht alleen is me teveel van het verkeerde.
Soms moet je wat investeren voor de bewustwording Wim.
 
Allemaal heel leuk, maar honderden voertuigen naar Friesland laten rijden heeft weinig met een goed milieu van doen.
Ik ben vorig jaar met Urgenda een dag mee geweest in Friesland naar allerlei nieuwe duurzame toepassingen. Dat heeft nog enig nut, maar een optocht alleen is me teveel van het verkeerde.
Kom aan, Wim. Het is zelfs voor ligfietsen
 
  • Funny
  • Like
Reactions: S-19910 and shthpnz
Fryslân wy sille jo sjen litte dat it ek oars kin! En it moat net mei grutte autos wêze, it kin dochs ek mei lytse weintsjes :p


2017-08-28 17.12.31.jpg
 
Allemaal heel leuk, maar honderden voertuigen naar Friesland laten rijden heeft weinig met een goed milieu van doen.
Ik ben vorig jaar met Urgenda een dag mee geweest in Friesland naar allerlei nieuwe duurzame toepassingen. Dat heeft nog enig nut, maar een optocht alleen is me teveel van het verkeerde.

Let wel, het is mijn initiatief om dit hier te posten en eventuele potentiele bezoekers op te roepen om te participeren, niet van de organisatoren. Ik ben vorig jaar bij de kick-off geweest, maar ben er verder niet bij betrokken.

Ik vind het initief vooral leuk en boeiend omdat het vanuit de jeugd gedreven is om veranderingen te bewerkstelligen en anderen te stimuleren meer na te denken over hun fossiele verbruik. Uiteindelijk is het daar, waar het moet beginnen, zij zijn de toekomst en moeten er ook zelf voor waken er een te hebben.
 
[Off topic] Wat is er zo belangrijk aan die statistieken?
Op zich niet veel. Ik hou meer van een open reactie dan van het voor mijn gevoel 'wat stiekeme' disagree.
Ik merk dat ik op mensen die mij disagrees geven reageer door er minder of niet meer op te reageren.
Per saldo is het voor mij een beetje een dooddoener. Ben kennelijk ook maar een mens ;)
 
Vandaag een rit gemaakt, ondanks mijn eerdere scepsis, naar de recordpoging om 80 voertuigen tegelijk te laten laden.
Plaats van handeling is Wolvega bij een groot woonwinkel centrum.
Als wij aankomen, 40 minuten voor de recordpoging van start gaat, zijn vrijwel alle beschikbare laadpunten al bezet. Er is geen centrale registratie en dus moeten we zelf maar een resterende plek zoeken.
De geïmproviseerde Ecotap laadpalen doen het niet, er is een pasje nodig. Die had ik niet zien aankomen en heb ik niet bij me.
Er is een vriendelijke meneer die zijn pasje voor het venster houdt, maar het gaat niet lukken. Militairen zijn bezig krachtstroom verlengkabels in elkaar aan het schroeven.
Of ik op 220 Volt kan laden? Oops, nee de UMC ligt thuis. Er liggen toch 15.000 zonnepanelen op het dak?
Met vriendelijke hulp van een Leaf eigenaar en twee militairen worden twee BMW i3 auto's verplaatst en kan ik met mijn type 2 kabel laden.
En dan komt het, de laadsnelheid is 4 km per uur. Niet zo gek als je het 3 x 1,5 mm2 verlengkabeltje ziet waar de EV Box op is aangesloten.

Betekent dat 80 voertuigen totaal 320 km/h laden, meer stroom is er niet. Deze 320 km/h kan één SuperCharger stall moeiteloos leveren, nee zo'n SuperCharger stall kan in zijn eentje wel 160 voertuigen laden. Nou zal er mogelijk op andere plaatsen sneller kunnen worden geladen, maar in de hoek waar wij stonden was het 4 km/h voor iedereen.

Er zou eten en drinken zijn, maar de ene snackwagen is ruim voor de start van de recordpoging uitverkocht.

Wij zijn er gauw klaar mee en willen vertrekken. Maar mijn type 2 kabel wordt door de laadpaal niet vrijgegeven. Ik moet wachten tot de man met de pas terugkomt. Omdat alles met verlengsnoeren aan elkaar hangt, ook de type 2 EV Box laadpaal, hoef ik alleen de stekker van de laadpaal eruit te trekken om mijn kabel te kunnen ontkoppelen.

Al met al een sympathiek gebeuren, de sfeer is uitstekend, maar de uitvoering is knullig. Zo is een recordpoging leuk voor de bühne, maar heeft geen enkele relevantie.

Op de terugweg naar huis even langs de SuC Emmeloord, wat een verademing. Lunch bij VdV prima voor elkaar. Wel moet je er rekening mee houden dat er momenteel talloze minuscule vliegende insecten zijn die voor een irritante jeuk zorgen.

1 (2).jpg
 

Attachments

  • 1 (5).jpg
    1 (5).jpg
    188.5 KB · Views: 49
  • 1 (4).jpg
    1 (4).jpg
    251 KB · Views: 44
  • 1 (3).jpg
    1 (3).jpg
    274.8 KB · Views: 38
  • Like
Reactions: Hilbert68