Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elon Musk #bitcoin

This site may earn commission on affiliate links.
Recent is in 10 maanden tijd 35% van alle dollars die in de wereld bestaan in circulatie gebracht.

Jouw stelling dat Doge, waarvan de hoeveelheid momentaal jaarlijks 4%, groeit en ieder jaar afneemt, een soortgelijk inflatiemodel als de dollar heeft is onwaar en beschouw ik als het zaaien van onduidelijkheid. Dat heet FUD.

 
  • Informative
Reactions: Maarten
Recent is in 10 maanden tijd 35% van alle dollars die in de wereld bestaan in circulatie gebracht.

Jouw stelling dat Doge, waarvan de hoeveelheid momentaal jaarlijks 4%, groeit en ieder jaar afneemt, een soortgelijk inflatiemodel als de dollar heeft is onwaar en beschouw ik als het zaaien van onduidelijkheid. Dat heet FUD.

Hoe is de dollar begonnen? juist met 2% inflatie per jaar. Dat hebben ze best lang vol weten te houden tot circa de laatste 20 jaar.
Welke levensfase bevindt Dogecoin zich? En die heeft pas later een inflatiemodel geïntroduceerd om aan vertrouwen te winnen omdat er geen plafond was.
Dit plafond is ook nog eens aan te passen. Zie hier ook de plafond van de dollar. Enige verschil is dat de inflatie in de eerste jaren afbouwend is.

Jouw stelling dat dogecoin niet een soortgelijk inflatiemodel kent als de dollar beschouw ik als onwaar en zaaien van onduidelijkheid. Dat is pas FUD.
ps. wiki is de feitelijk onderbouwing van mijn verhaal: Dogecoin kent een inflatiemodel soortgelijk als de dollar. Dat de inflatiesturing (= andere levensfase) afwijkt van de dollar is voor nu een feit.

Het verschil is hoe we naar de materie kijken:
Ik kijk naar het stuurmiddel ( =inflatiemodel ) en;
jij kijkt naar de aansturing van het inflatiemodel (= inflatieverrekening). Deze is, helaas, bij dogecoin aanpasbaar.
 
Last edited:
Hoe is de dollar begonnen? juist met 2% inflatie per jaar. Dat hebben ze best lang vol weten te houden tot circa de laatste 20 jaar.
Welke levensfase bevindt Dogecoin zich? En die heeft pas later een inflatiemodel geïntroduceerd om aan vertrouwen te winnen omdat er geen plafond was.
Dit plafond is ook nog eens aan te passen. Zie hier ook de plafond van de dollar. Enige verschil is dat de inflatie in de eerste jaren afbouwend is.

Jouw stelling dat dogecoin niet een soortgelijk inflatiemodel kent als de dollar beschouw ik als onwaar en zaaien van onduidelijkheid. Dat is pas FUD.
ps. wiki is de feitelijk onderbouwing van mijn verhaal: Dogecoin kent een inflatiemodel soortgelijk als de dollar. Dat de inflatiesturing (= andere levensfase) afwijkt van de dollar is voor nu een feit.

Het verschil is hoe we naar de materie kijken:
Ik kijk naar het stuurmiddel ( =inflatiemodel ) en;
jij kijkt naar de aansturing van het inflatiemodel (= inflatieverrekening). Deze is, helaas, bij dogecoin aanpasbaar
Opmerkelijke redenering.
Bij alle cryptocurrency kan in de toekomst besloten worden bepaalde parameters aan te passen. Dat is niet een Dogecoin dingetje, wat jij nu FUD-wise suggereert.

Onder de Dogecoin developers en miners is de consensus in ieder geval zo dat er geen plannen zijn het afnemende lichte inflatiemodel aan te passen.
 
Opmerkelijke redenering.
Bij alle cryptocurrency kan in de toekomst besloten worden bepaalde parameters aan te passen. Dat is niet een Dogecoin dingetje, wat jij nu FUD-wise suggereert.

Onder de Dogecoin developers en miners is de consensus in ieder geval zo dat er geen plannen zijn het afnemende lichte inflatiemodel aan te passen.
Niet bij alle cryptocurrency, voor wat betreft inflatiemodel, zie BTC aka #bitcoin!

De redenering dat dogecoin een soortgelijke inflatiemodel heeft als de dollar klopt dus. En dat vind jij een opmerkelijke redenering omdat andere coins ook inflatie kennen?
Dat er geen plannen zijn om het inflatiemodel aan te passen zijn, betekend niet dat het niet kan! Zie hier de plannen van de FED voor en na corona introductie.

Wat ik in elk geval FUD vind, is dat Dogecoin nu anders neerzet wordt dan de werkelijkheid is. Dan hebben we het met namen over de onzekerheden en twijfel brengen over wat het echt is.

laten we hier maar niet verder op ingaan en agree to disagree hanteren. Omdat FUD met werkelijkheid wordt verward....

ps. Ik heb ook dogecoin en jl een beetje bijgekocht. Maar het vertrouwen en geloof in deze altcoin vind ik voornamelijk op de basis van Elon Musk. Niet omdat het een goede altcoin is. Er zijn betere i.p.v. dit geintje wat het oorspronkelijk is.
 
Last edited:
  • Disagree
  • Like
Reactions: Maurice1 and Epyx
Wat een flut-artikel toch weer om het energieverbruik voor mining en de transacties van BTC te vergoelijken.
Het financieren van of investeren in fossiele energie weg zetten als eigen energieverbruik of eigen CO2-uitstoot ???
Het is op dit moment gewoonweg onvermijdelijk fossiele brandstoffen te gebruiken. De welvaart van "de mens" bestaat erin om energie nuttig te gebruiken voor ALLES: productie, landbouw, transport, comfort, gezondheidssysteem, ... Laat die energie op dit moment ongeveer voor 90% (eigen inschatting) afkomstig zijn van de reserves die de aarde gedurende miljoenen jaren heeft opgeslagen in de vorm van fossiele brandstoffen. Energie die bijna volledig afkomstig is van de zon trouwens.
Laten we wereldwijd een weekje zonder fossiele brandstoffen proberen te overleven.
 
  • Like
Reactions: joesgarage
Wat een flut-artikel toch weer om het energieverbruik voor mining en de transacties van BTC te vergoelijken.
Het financieren van of investeren in fossiele energie weg zetten als eigen energieverbruik of eigen CO2-uitstoot ???
Het is op dit moment gewoonweg onvermijdelijk fossiele brandstoffen te gebruiken. De welvaart van "de mens" bestaat erin om energie nuttig te gebruiken voor ALLES: productie, landbouw, transport, comfort, gezondheidssysteem, ... Laat die energie op dit moment ongeveer voor 90% (eigen inschatting) afkomstig zijn van de reserves die de aarde gedurende miljoenen jaren heeft opgeslagen in de vorm van fossiele brandstoffen. Energie die bijna volledig afkomstig is van de zon trouwens.
Laten we wereldwijd een weekje zonder fossiele brandstoffen proberen te overleven.
Agree to disagree voor wat betreft je mening over het artikel waarbij je een andere maatstaaf hanteren voor banken en goudminers dan voor BTC.
Zeker als je dit leest: "In de vijf jaar sinds het Energieakkoord van Parijs hebben de 60 grootste banken ter wereld fossiele brandstoffen gefinancierd voor een bedrag van $3.800 miljard."

Een week zonder fossiele brandstof (en liefst nog veel langer) vind ik een gaaf streven! Ben benieuwd wie eerder het onderspit delft: de banken of BTC.
 
Last edited:
Nog over het energieverbruik: het energieverbruik voor BTC is nodig voor het creëren en voor het verwerken van transacties. Dat kan met fiat veel goedkoper. Creêren gebeurt letterlijk met een druk op de knop en transacties gebruiken, volgens de eerder geposte figuur, 5 grootte-ordes minder energie.
Daar tegenover kan je het energieverbruik van de financiële wereld plaatsen: maar dat houdt dan ook en vooral alle dienstverlening in: van uiteraard de computers voor de verwerking tot de verwarming van de kantoorruimtes en het heen en weer gerij van de personeelsleden. Op zich al geen faire vergelijking want ook met BTC zou je even moeten samenzitten voor het verkrijgen van een krediet, de controle op kredietwaardigheid enz...
Maar in het artikel gaat men nog veel verder: men beschouwt de CO2-emissie van de activiteiten waarin banken investeren. Dat zijn dan niet alleen de banken maar uiteraard ook de investeerders die via de (fondsen van de) banken dergelijke activiteiten financieren. Dat slaat toch nergens op.

Even mijn voorspelling: indien er ooit op Crypto wordt overgegaan en Crypto dus een officieel betaalmiddel wordt, dan zullen dat niet de bestaande crypto's zijn, maar wel nieuwe door de overheid ontwikkelde varianten. De centrale banken hebben trouwens al aangegeven daarmee bezig te zijn. Dat zou toch maar al te gek zijn dat men enkele individuen of Chinese, Iraanse en andere computerparken de mogelijkheid zou geven om geld te creëren. Het is toch aan de maatschappij zelf om haar geld te creëren en er controle over te houden. Tot nu toe werkt dit eigenlijk verbazend goed. De argumenten van ontsporende inflatie, waardeloze fiat enz... passeerden na de financiële crisis ook massaal. Daar kwam uiteindelijk niets van. Inflatie is al jaren erg laag, vooraldoor goedkopere productie: efficientiewinst en een overschot aan goedkope arbeidskrachten in Azië. Er werden zogezegd 36% extra dollars gecreëerd het laatste jaar: waar is de hyperinflatie, is de link tussen extra geldcreatie en de inflatie misschien toch minder direct? Waar is de stijging van de levenskost? Ik zie duidelijk inflatie op de aandelenmarkten, maar dat is -minstens ook of zelfs hoofdzakelijk- het gevolg van de extreem lage rente en ik zie inflatie in het vastgoed (met dezelfde oorzaken en de druk op de woningmarkt door toenemende bevolking in combinatie met bouwbeperkingen).

Die miners zien de dollars op dit moment trouwens graag komen, kan ik me voorstellen. Ze laten de computer wat draaien en in ruil voor die bits en bytes stromen de dollars binnen. Daarvoor moet je al heel wat alibaba-trafiek opzetten. Een land als China betaalt er allicht een deel van zijn grondstoffen mee.
 
  • Like
Reactions: joesgarage
Nog over het energieverbruik: het energieverbruik voor BTC is nodig voor het creëren en voor het verwerken van transacties. Dat kan met fiat veel goedkoper.
Dat kan, maar is het niet. Sterker nog daarmee hou je de macht van de banken, het witwassen en investeringen in fossiel meer in stand dan met BTC, die nu geholpen wordt om groener te worden door het vergrootglas waaronder ze liggen.
Daar tegenover kan je het energieverbruik van de financiële wereld plaatsen: maar dat houdt dan ook en vooral alle dienstverlening in: van uiteraard de computers voor de verwerking tot de verwarming van de kantoorruimtes en het heen en weer gerij van de personeelsleden. Op zich al geen faire vergelijking want ook met BTC zou je even moeten samenzitten voor het verkrijgen van een krediet, de controle op kredietwaardigheid enz...
DIt is een punt waarbij de vergelijking niet fair is. Bij BTC kan ik zonder tussenkomst van 1 of meerdere bankpartijen internationaal transacties verrichten waarbij veel kosten in rekening gebracht worden door de banken. Daarvoor hoeft niemand na het kantoor rijden en hoeft niemand zich te buigen over mijn transactie. Die wordt gecontroleerd door de blockchain. Je bespaard je enorm veel fossiel verspilling. Voordat het geld richting BTC gaat is het al gecontroleerd, nog eens controleren is in de chain verwerkt.

Maar in het artikel gaat men nog veel verder: men beschouwt de CO2-emissie van de activiteiten waarin banken investeren. Dat zijn dan niet alleen de banken maar uiteraard ook de investeerders die via de (fondsen van de) banken dergelijke activiteiten financieren. Dat slaat toch nergens op.
www.asnbank.nl
Als we dan toch duurzaak zijn, dan ook richting de banken. Het slaat nergens op dat je dit wel accepteert bij banken maar niet bij BTC!
Kadertje verschillende maatlatten gebruiken
Even mijn voorspelling: indien er ooit op Crypto wordt overgegaan en Crypto dus een officieel betaalmiddel wordt, dan zullen dat niet de bestaande crypto's zijn, maar wel nieuwe door de overheid ontwikkelde varianten. De centrale banken hebben trouwens al aangegeven daarmee bezig te zijn. Dat zou toch maar al te gek zijn dat men enkele individuen of Chinese, Iraanse en andere computerparken de mogelijkheid zou geven om geld te creëren. Het is toch aan de maatschappij zelf om haar geld te creëren en er controle over te houden. Tot nu toe werkt dit eigenlijk verbazend goed. De argumenten van ontsporende inflatie, waardeloze fiat enz... passeerden na de financiële crisis ook massaal. Daar kwam uiteindelijk niets van. Inflatie is al jaren erg laag, vooraldoor goedkopere productie: efficientiewinst en een overschot aan goedkope arbeidskrachten in Azië. Er werden zogezegd 36% extra dollars gecreëerd het laatste jaar: waar is de hyperinflatie, is de link tussen extra geldcreatie en de inflatie misschien toch minder direct? Waar is de stijging van de levenskost? Ik zie duidelijk inflatie op de aandelenmarkten, maar dat is -minstens ook of zelfs hoofdzakelijk- het gevolg van de extreem lage rente en ik zie inflatie in het vastgoed (met dezelfde oorzaken en de druk op de woningmarkt door toenemende bevolking in combinatie met bouwbeperkingen).
Het is juist van de gekke dat banken geld kunnen creëren uit niets en hiermee de hele economie opblazen. Ik moet hard werken voor iedere cent en die topmannen zetten de printer aan en verhogen hun salaris.

ps. Bij BTC kan iedereen creëren en was er letterlijk een nulstand waarbij ontwikkelaar volledig uit beeld is. Dat is wel anders bij andere coins dus zeker een vallide punt. Alleen is het nog steeds ontzettend gek dat overheden en banken wel de macht hebben om ons arm te printen.
ps. Voor wat betreft BTC zie het ook als goud. Niet ieder land heeft het in de grond zitten. BTC kan iedere land minen, evenals ander couns.

Inflatie al jaren laag? mmmh... Mijn vader is opgegroeid in een periode dat de vrouw thuis zat en voor de kinderen zorgde en alles op 1 salaris. Ik groei op in een tijd dat mijn vrouw en ik een voltijd baan hebben en alles doen met twee salarissen en we kunnen ongeveer hetzelfde als vroeger.
Hou je jezelf nu voor de gek? Je weet toch hoe inflatie werkt? 2% jaarlijks is al aardig wat omdat het cumuleert (inflatie op inflatie).
Versterkt met het feit dat de inflatiecijfers met een mandje heel bewust is samengesteld om de inflatie voor de berekening laag te houden.

Dat wat maandelijks uit mijn portemonnee verdwijnt kent helaas een veel grotere inflatie. Een hele mooie Excel die ik geautomatiseerd bijhoudt is daar bewijs van.

Die miners zien de dollars op dit moment trouwens graag komen, kan ik me voorstellen. Ze laten de computer wat draaien en in ruil voor die bits en bytes stromen de dollars binnen. Daarvoor moet je al heel wat alibaba-trafiek opzetten. Een land als China betaalt er allicht een deel van zijn grondstoffen mee.

Klopt, maar de miners zijn over de wereld verdeeld en CHina geeft al jaren aan te stoppen met minrn... ;)
 
Ik ga geen welles-nietes spelletje beginnen. Laten we BTC voor de eenvoud een munt noemen waarmee transacties in erg beperkte mate mogelijk zijn. Het financieel systeem is een veelheid aan diensten: afsluiten van hypothecaire lening, krediet voor bedrijven, handelen op de beurs, boekhoudkundig advies enz...echt honderden diensten. Zelfs als er morgen nog enkel crypto is, zullen die diensten nuttig blijven en nog steeds voor energieverbruik zorgen. Bovenop de transactie-energie.

we kunnen ongeveer hetzelfde als vroeger.
Vind je dat echt? Vind je echt dat het leven nu niet meer mogelijkheden biedt dan twee generaties geleden?
 
  • Like
Reactions: joesgarage
Ik ga geen welles-nietes spelletje beginnen. Laten we BTC voor de eenvoud een munt noemen waarmee transacties in erg beperkte mate mogelijk zijn. Het financieel systeem is een veelheid aan diensten: afsluiten van hypothecaire lening, krediet voor bedrijven, handelen op de beurs, boekhoudkundig advies enz...echt honderden diensten. Zelfs als er morgen nog enkel crypto is, zullen die diensten nuttig blijven en nog steeds voor energieverbruik zorgen. Bovenop de transactie-energie.
afsluiten van hypothecaire lening: Kan met BTC
krediet voor bedrijven: Kan met BTC
handelen op de beurs: Kan doet Binance beperkt maar het kan
boekhoudkundig advies: Is een mensentaak dus eens!

Vind je dat echt? Vind je echt dat het leven nu niet meer mogelijkheden biedt dan twee generaties geleden?
Zeker is er meer mogelijk met als grootste wijzigingen het internet en mobiel. Dat noemt men vooruitgang en de wil van de mens om te verbeteren en vooruit te gaan. Hiervoor is geld een middel.
Maar vertel, wat vind jij dat de gemiddelde Netherlander meer kan dan een generatie geleden dankzij de inflatie? Of hebben we ons meer financieel verbonden als loonslaven omdat we met twee inkomens tegenwoordig een huis kopen.

Ik hoop voor je dat het voor jou anders is net als voor bepaalde ondernemers. De gemiddelde Nederlander is er eigenlijk op achteruit gegaan en moet nu tot zijn 67 levensjaar werken.
 
Kredieten kunnen uiteraard met BTC als het "een munt" wordt, maar wie beoordeeld de kredietwaardigheid, wie handelt de rest af? Doet blockchaine dat ook? Ipv euro's leen je BTC, maar al de rest blijft toch ook bestaan.
Wat kunnen we meer: de levensstandaard is gewoon aanzienlijk gestegen: reizen, auto, comfort, voeding, aanbod in warenhuizen en elders. Dat de pensioenleeftijd gestegen is, heeft meer met de toegenomen levensverwachting te maken. Het aantal jaren dat de gemiddelde Nederlander van zijn pensioen kan genieten is niet afgenomen, eerder toegenomen. Ook die toegenomen levensverwachting kan je trouwens als een vooruitgang zien.
Eigenlijk heeft de gemiddelde Nederlander het nu beter dan een kasteelheer uit de Middeleeuwen.
 
  • Like
Reactions: joesgarage
Kredieten kunnen uiteraard met BTC als het "een munt" wordt, maar wie beoordeeld de kredietwaardigheid, wie handelt de rest af? Doet blockchaine dat ook? Ipv euro's leen je BTC, maar al de rest blijft toch ook bestaan.
Wat kunnen we meer: de levensstandaard is gewoon aanzienlijk gestegen: reizen, auto, comfort, voeding, aanbod in warenhuizen en elders. Dat de pensioenleeftijd gestegen is, heeft meer met de toegenomen levensverwachting te maken. Het aantal jaren dat de gemiddelde Nederlander van zijn pensioen kan genieten is niet afgenomen, eerder toegenomen. Ook die toegenomen levensverwachting kan je trouwens als een vooruitgang zien.
Eigenlijk heeft de gemiddelde Nederlander het nu beter dan een kasteelheer uit de Middeleeuwen.
Nu landen we toch in een welles en nietes spelletje.
Kredietwaardigheid beoordelen kan je automatiseren, maar kan je ook bij de mens laten liggen. Wat bedoel je met de rest? Ik maak liever geen aannames.

Hoezo is de levensstandaard gestegen? Ja er is meer keuze gekomen en inderdaad we kunnen verder reizen. Dat is vooruitgang vanwege het continue willen verbeteren van hetgeen we hebben. Dat doen we ook zonder het inflatiemodel van de banken. Al vanaf dat de wiel is uitgevonden. Tuurlijk is geld daarbij makkelijk als ruilmiddel. Dat kan ook een cyptomunt zijn. We hebben daarvoor de banken niet meer nodig. Vroeger wel, maar door de blockchain zal dit model uithollen en verdwijnen. De ECB heeft daar al een inkijkje in gegeven.

De reden dat we langer moeten werken is niet omdat we een langere levensverwachting hebben, Die ligt veel meer in de kosten die door onze overheid niet te dragen zijn.

Lang verhaal kort: Ja we kunnen meer en hebben een hogere levensstandaard, dankzij ondernemers en niet dankzij de banken. We hadden de banken nodig voor de financiele transacties. Die middenman maken we dankzij blockchain steeds meer overbodig. Tuurlijk bepaalde zaken blijven nog.

Kunnen we ook als gemiddelde Nederlander genieten van de hogere levensstandaard:
Voor wat betreft zorg wel. Grote nadeel, als gemiddelde nederlander, is dat we allemaal meer zijn gaan werken en langer moeten werken omdat we diepere schulden (via de overheid) hebben. We hebben dus minder vrije tijd en minder aandacht voor onze familie en noemen dat een betere levensstandaard?
Voor mensen die work-alholic zijn klopt dat zeker. Voor mensen die ook willen genieten en meer tijd voor elkaar willen hebben is het helaas niet waar.

De levensstandaard is op economisch vlak ernstig verslechterd voor de gemiddelde Nederlander. Ja je krijgt meer geld, maar kan er veel minder voor. Denk alleen maar aan het kopen van een huis.
 
Vandaag zijn een aantal berichten verwijderd, waaronder 1 van mij. Omdat ik niet het bericht vanaf de verwijdering geplaatst hebt, kan ik alleen aannemen waarom dit is gebeurd± Volgens mij is vanwege een heftig filmpje van een anoniem figuur dat bedreigingen uit.

Als dat de reden is, vind ik het terecht want bedreigingen zijn uit den boze en horen niet op een forum thuis waarbij we elkaar willen helpen en meningen willen delen. Voor dit draadje over #Bitcoin en Elon of Tesla waarbij enige emoties uiteraard ook erbij horen.
 
Vandaag zijn een aantal berichten verwijderd, waaronder 1 van mij. Omdat ik niet het bericht vanaf de verwijdering geplaatst hebt, kan ik alleen aannemen waarom dit is gebeurd± Volgens mij is vanwege een heftig filmpje van een anoniem figuur dat bedreigingen uit.

Als dat de reden is, vind ik het terecht want bedreigingen zijn uit den boze en horen niet op een forum thuis waarbij we elkaar willen helpen en meningen willen delen. Voor dit draadje over #Bitcoin en Elon of Tesla waarbij enige emoties uiteraard ook erbij horen.

Dat filmpje was inderdaad een van de redenen, samen met een oproep tot acties die strafbaar zijn.
 
  • Informative
  • Helpful
Reactions: Maurice1 and Klaas