Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elon Musk #bitcoin

This site may earn commission on affiliate links.
De Europese Centrale Bank is ook een eigen cryptomunt aan het bedenken, daar zal vooralsnog nóg minder mee betaald kunnen worden als met een munt als Bitcoin dat al enigszins bekend is en waarmee al her en der betaald wordt.

Ik denk dat niemand het eigenlijk weet, de toekomst zal het zeggen. Het lijken haast EVs in 2000....
Een CBDC is iets heel anders. Daar zit het woord Backed in. De waarde van zo'n munt wordt gedragen door het belasting verdien vermogen van het uitgevende land achter de munt.
Fun fact: David Chaum, de bedenker van digicash (de allereerste digitale munt) is erbij betrokken.
Ooit was ik aandeelhouder van digicash.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and nico180
Een CBDC is iets heel anders. Daar zit het woord Backed in. De waarde van zo'n munt wordt gedragen door het belasting verdien vermogen van het uitgevende land achter de munt.
Fun fact: David Chaum, de bedenker van digicash (de allereerste digitale munt) is erbij betrokken.
Ooit was ik aandeelhouder van digicash.
Kan je aangeven wat de voor en nadelen zijn tov het huidige systeem? Als dit door een Centrale bank wordt beheerd, ”lossen” we toch niet echt veel op? (Sorry for my ignorance)

edit: ik zie vooral technische “verbeteringen” inzake betaalverkeer maar qua dagelijks gebruik, zit ik nog steeds op m’n stoel.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Mijn stelling is juist dat Bitcoin geen betaalmiddel meer is. Daarmee is er geen enkele grond meer voor de waarde van de munt en is het dus alleen maar een speculatiemiddel. Ergo een piramidespel.
Gelukkig is jouw stelling onjuist omdat bitcoin wel degelijk als asset een betaalmiddel is. Sterker nog de Amerikanen die aan Zuid Amerika geld naar familie overmaken maken er dankbaar gebruik van omdat dit enorm in transactiekosten scheelt.

lees aub de definitie van een piramidespel voordat je een ontzettend foute vergelijking wil maken.

Bitcoin heeft waarde omdat het schaarst is en bruikbaar in transacties veel bruikbaarder dan goud.


1668159128599.png
 
Een CBDC is iets heel anders. Daar zit het woord Backed in. De waarde van zo'n munt wordt gedragen door het belasting verdien vermogen van het uitgevende land achter de munt.
Fun fact: David Chaum, de bedenker van digicash (de allereerste digitale munt) is erbij betrokken.
Ooit was ik aandeelhouder van digicash.
Ja de CBDC heeft dezelfde waarde als de euro: Inflatie onderhevig en met de jaren is de enige richting, richting 0. Dat komt om het kunnen bijprinten door de ECB waardoor we nu een enorme inflatie hebben. Erg verstandig en dat heet dan Backed (Banked).

Dan weet je dat je het niet kan vertrouwen. Onze hele economie is nu op schuld gebaseerd dankzij banked.... Echt goed fundament. Lijkt wel drijfzand.

We zijn gestart met 7,5 miljard euro in 2002
Er is nu 29 miljard euro in omloop. Die waardaling zegt al genoeg Een factor 4 en alleen maar naar beneden in tegenstelling van Bitcoin. Die in dezelfde periode geboren is en alleen maar meer waard werdt van 30 ct naar nu 17.000 euro.


1668159770045.png
 
Last edited:
Bitcoin kan je niet piramidespel noemen omdat het niet gebaseerd is om premies uit te keren aan mensen die nieuwe houders aantrekken. Ook is het niet ponzifraude want houders krijgen niet de inbreng van nieuwe instappers uitgekeerd.

En bitcoin is wel degelijk een betaalmiddel, voor zover dat je er transacties mee kan doen en er diensten en producten mee kan kopen. De achterliggende technologie zit evenwel in de weg om instant transacties te doen. Maar dat hoeft geen hindernis te zijn; jouw transacties in Euro's worden vaak ook pas later uitgevoerd.

Ik denk dat @pvkeep 's enige probleem is dat de waarde erg volatiel is door speculatie, en het dus op een zeepbel lijkt, en dat de betrokken partijen niet aan dezelfde garantie-eisen moeten voldoen waaraan banken met fiat geld moeten voldoen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Dan weet je dat je het niet kan vertrouwen. Onze hele economie is nu op schuld gebaseerd dankzij banked.... Echt goed fundament. Lijkt wel drijfzand.
Doet me meteen denken aan:


Meteen ook het probleem van bitcoin niet? Aangezien die supply wel eindig is? Gaan we die klik kunnen maken dat we na jaren bitcoin als ‘het’ betaalmiddel steeds minder ervan op tafel moeten leggen om datzelfde pak melk te kopen?Michael Van Peel - banken
 
Last edited:
Gelukkig is jouw stelling onjuist omdat bitcoin wel degelijk als asset een betaalmiddel is. Sterker nog de Amerikanen die aan Zuid Amerika geld naar familie overmaken maken er dankbaar gebruik van omdat dit enorm in transactiekosten scheelt.

lees aub de definitie van een piramidespel voordat je een ontzettend foute vergelijking wil maken.

Bitcoin heeft waarde omdat het schaarst is en bruikbaar in transacties veel bruikbaarder dan goud.


View attachment 873478
Ik weet echt wel wat een piramidespel is. De vergelijking die ik trek is ook niet uit de lucht gegrepen. Dat jij dat niet graag wil horen begrijp ik best. Je hebt er flink belang in en dus een belang dat de koers overeind blijft.
Schaarste is geen criterium en die paar miljoen in overboekingen naar Zuid-Amerika zijn peanuts.

En geen idee wat je met dat plaatje van unocoin (wij van WC eend...) wil zeggen.
 
Ik weet echt wel wat een piramidespel is. De vergelijking die ik trek is ook niet uit de lucht gegrepen. Dat jij dat niet graag wil horen begrijp ik best. Je hebt er flink belang in en dus een belang dat de koers overeind blijft.
Schaarste is geen criterium en die paar miljoen in overboekingen naar Zuid-Amerika zijn peanuts.

En geen idee wat je met dat plaatje van unocoin (wij van WC eend...) wil zeggen.
Als je een goede verklaring hebt tussen piramidespel en bitcoin hoor ik die graag. Tot op heden hoor ik slechts een mening die wel degelijk uit de lucht is gegrepen en geen fundamentele onderbouwing.

Schaarste is overigens wel degelijk een criterium waarbij je moet werken om het te minen. Gerelateerd aan het principe goud. Wederom lees eerst de whitepaper voordat je nog meer onzinnig dingen roept.
Aan het begin van dit draadje benoemde ik al de inflatie en die was toen nog laag. Nu is die inflatie er en Bitcoin heeft zijn waarde vastgehouden ondanks de economische weerstand en de enorme volatiliteit van de nog jonge munt. Je euro is de laatste 10 jaar alleen maar gedaald in waarde en dus WC papier.
De bitcoin is in de laatste 10 jaar enorm in prijs gestegen.

Hier wil ik het bij laten want het wordt een welles-nietus en daarmee zonde van onze beide energie, dat kan dan beter in bitcoin.
 
Meteen ook het probleem van bitcoin niet? Aangezien die supply wel eindig is? Gaan we die klik kunnen maken dat we na jaren bitcoin als ‘het’ betaalmiddel steeds minder ervan op tafel moeten leggen om datzelfde pak melk te kopen?Michael Van Peel - banken
Wat is precies het probleem van bitcoin? Ja de supply is beperkt tot 21 miljoen BTC overigens wel sterk verdeelbaar.
 
Wat is precies het probleem van bitcoin? Ja de supply is beperkt tot 21 miljoen BTC overigens wel sterk verdeelbaar.
Net dit. De supply is beperkt to 21 mio BTC. Het concept rente gaat dan op de schop. De enige manier om meerwaarde te creëren voor een uitlener is dan waardestijging. Dit maakt dat je dus steeds minder moet betalen voor hetzelfde product. Hebben we ook al een naam voor uitgevonden: deflatie.
 
Net dit. De supply is beperkt to 21 mio BTC. Het concept rente gaat dan op de schop. De enige manier om meerwaarde te creëren voor een uitlener is dan waardestijging. Dit maakt dat je dus steeds minder moet betalen voor hetzelfde product. Hebben we ook al een naam voor uitgevonden: deflatie.
Dus de kracht is een probleem?

Deflatie is als men minder moet betalen voor hetzelfde product, maar de kernvraag is waar het aan ligt.
Als ik hetzelfde product steeds goedkoper en sneller kan maken, zal het product in waarde dalen is ook deflatie.
Als ik veel euro's uit de markt ga halen wordt de euro duurder t.o.v. het product is ook deflatie,


De juiste definitie is: "Deflatie is een krimp van de in omloop zijnde geldvoorraad"

Daarmee kan de bitcoin wel deflatie veroorzaken als je bijvoorbeeld je wallet verliest. Meer voor de hand liggend is dat het product eenvoudiger te produceren is en daarmee goedkoper wordt. Zie ook Tesla met de productie van de Model Y die nu naar 50.000 euro is gegaan.

De overheid en de banken hebben juist inflatie bedacht zodat wij niet op ons geld gaan zitten maar uitgeven. Dat is goed voor de economie en consumptie (wat steeds kwalijker wordt vanwege duurzaamheid en recycling). Maar op lange termijn slecht voor ons allen omdat de inkomens letterlijk dalen door devaluatie van het geld. Je hoort de pensionarissen ook vaak roepen wat is alles duur geworden en het pensioen stijgt ook nauwelijks mee. Dat is wat bitcoin tegen moet gaan.

Dankzij de inflatie en inmenging van de ECB zitten we nu in enorm lastig pakket: De rente moet omhoog om inflatie te bestrijden maar iedereen heeft schuld en bij verhogen van de rente gaan vele bedrijven falliet. Zo heeft VW een enorme schuld maar met stijgende rentelasten een groot kans op failliet. Daarom is Duitsland nu op hand van Zuid Europa. Als VW valt, vallen vele bedrijven mee.
 
Ik weet echt wel wat een piramidespel is. De vergelijking die ik trek is ook niet uit de lucht gegrepen.
Zo heb ik ooit de beurs nog 1 groot piramidespel genoemd. De beurs stijgt niet vanzelf. Net als bij een piramidespel moeten er mensen overtuigd worden om extra geld in te pompen. Als er geen nieuw geld bij komt is er hoogstens een verschuiving van geld van de ene naar de andere, maar is er gemiddeld geen winst.
 
Met een aandeel koop je een deeltje van een bedrijf dat winst maakt of zal maken en die winst ofwel uitkeert aan de aandeelhouder of gebruikt om er het bedrijf mee te doen groeien. Je hebt maw een productief iets in handen. Dat is toch een belangrijk verschil.
En de opbrengst ervan zou je moeten vergelijken met die van een risicoloze belegging of vastgoed.
De huidige hype en de 13 jaar lange stijging werden te veel gevoed door gratis geld waardoor de referentieopbrengst van een risocoloze belegging op 0 kwam en de fundamentals verloren gingen. Verkeerde krachten dreven de koersen en maakten de beurs tijdelijk tot wat ze waren. Die periode lijkt te eindigen.
 
Zo heb ik ooit de beurs nog 1 groot piramidespel genoemd. De beurs stijgt niet vanzelf. Net als bij een piramidespel moeten er mensen overtuigd worden om extra geld in te pompen. Als er geen nieuw geld bij komt is er hoogstens een verschuiving van geld van de ene naar de andere, maar is er gemiddeld geen winst.
Ik zie het anders: tegenover elke koop staat een verkoop en vice versa. Hoezo nieuw geld? Alleen bij aandelenuitgifte of inkoop verandert er iets. Althans zoals ik jouw stelling lees.

Maar ik zie het anders: er zijn ruwweg twee redenen om een aandeel te kopen. De eerste is dividend. Cash of stock maat niet uit. Vergelijkbaar met rente op een spaarrekening. De tweede is dat het bedrijf meer waard wordt. Simplistisch gesteld: bedrijf maakt winst, dus EV neemt toe dus aandeel is meer waard.
En als je geluk hebt een combi van deze twee.

Tesla heeft tot op heden geen dividend uitgekeerd maar maakt wel 'bloody' veel winst.

En toch daalt de koers. Klein deel is macro (inflatie ed), maar grootste deel is speculatie. Als je denkt dat Tesla minder winst gaat maken dan biedt je uiteraard minder voor een aandeel.
 
Zo heb ik ooit de beurs nog 1 groot piramidespel genoemd. De beurs stijgt niet vanzelf. Net als bij een piramidespel moeten er mensen overtuigd worden om extra geld in te pompen. Als er geen nieuw geld bij komt is er hoogstens een verschuiving van geld van de ene naar de andere, maar is er gemiddeld geen winst.
Net als bij fiat currencies hebben de bedrijven die op een beurs genoteerd staan een achterliggend verdienmodel. Daarop is de waardering van die bedrijven gewaardeerd.

Edit: je hebt wel gelijk. Een deel van de waarderingen op de beurzen heeft geen grond in de onderliggende economische activiteiten van de bedrijven.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Phil V
Je bedoelt: dat sommigen vinden dat het bedrijf meer waard geworden is en er meer geld willen in stoppen. Intrinsieke waarde hoeft niet groter geworden te zijn. Echte waarde van een bedrijf kent men pas na liquidatie.
Nee, dat is niet waar. Als je op een balans kijkt staat daar de post vermogen. Met name het Eigen Vermogen geeft aan wat het bedrijf waard is.

Jouw eerste zin slaat op de verwachtingen van investeerders en dat zou je met een naar woord speculeren kunnen noemen. Verwachtingen zijn gebaseerd op de huidige cijfers (feiten) en de trends hoe die zich gaan ontwikkelen (verwachtingen).

Wat je bij Tesla ziet is dat er veel korte termijn speculanten zijn. Deze hopen op 'black swans' en gaan dan short. Omgekeerd zagen we dat bij Dogecoin: daar hoopte (en deels hoopt) men de crypto bij Twitter te worden.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Maurice1 and Phil V
Bij een piramidespel wordt diegene die eerder instapt er beter van als hij nieuw bloed binnen brengt. En zijn diegene die later instappen uiteindelijk de klos want hun inleg deels kwijt omdat er uiteindelijk niet genoeg nieuwe instappers meer zijn.
Ik zie toch enkele gelijkenissen.
Zoals Buffet en Munger bij herhaling stelden: "it will end badly, it is discusting."
Kijk ook naar wat er nu met FTX weer gebeurd is.
 
  • Like
Reactions: Phil V